Citat:
Ursprungligen postat av
Milmerokin
Jag vill ha en relevant bevisning när man hävdar att något är vetenskapligt bevisat. Du kommer med en sida som allmänt talar om människans adaptiva genom och där meningar av typen: "Although there are discrepancies between studies, generally there is relatively little evidence of adaptive evolution in protein coding DNA, with estimates of adaptive evolution often near 0%" vidare: "Nielsen et al. (2005a)’s estimate that 9.8% of genes have undergone adaptive evolution also has a large margin of error associated with it, and their estimate shrinks dramatically to 0.4% when they stipulate that the degree of certainty that there has been adaptive evolution must be 95% or more."
Sedan fortsätter man med "This raises an important issue, which is that many of these tests for adaptive evolution are very weak. Therefore the fact that many estimates are at (or very near to) 0% does not rule out the occurrence of any adaptive evolution in the human genome, but simply shows that positive selection is not frequent enough to be detected by the tests." och "I will comment on weaknesses in the methods in a subsequent section, but it is clear that the debate over the amount of adaptive evolution occurring in human coding DNA is not yet resolved."
Du hävdar att sådana uttalanden kan användas som vetenskapligt bevis. Och jag frågar hur du får det till att vara bevis mer än att du tror att det är så, alltså, på vilket sätt fungerar det som står på denna sida som bevisning? Det är DU som hävdar att det är bevis, och du får förklara på vilket sätt det är det för jag ser inte hur du får det till att vara ett vetenskapligt bevis.
Om man läser allt som fan läser bibeln får man ur det vad man önskar få antar jag. Kognitiv bias är skoj. Jag gav dig en webbresurs som sammanfattar den specifika delen som nämndes. Det finns säkert fler om man letar. Speciellt om den som efterfrågar någonting specifikt letar själv.
Vad sägs om att du går och frågar i biologiforumet om du vill veta? Jag tvivlar i och för sig på att du verkligen vill veta någonting. Du verkar vara mer intresserad av retorik.
Citat:
Det är det som är så konstigt. Att mena att man från principen för vetenskaplig metod menar sig bevisa metafysiska antaganden - att Bibeln inte kan stämma eftersom mycket av det som står i den är utom räckhåll för studier enligt vetenskaplig metod.
Om det är "utom räckhåll för studier enligt vetenskaplig metod", hur vet vi då att det ens finns? Om det är på samma nivå evidensmässigt som fantasier, vad skiljer det från fantasier och varför ska man behandla det på något annat vis?
Citat:
Och vad är det vi vet - som du hävdar att man kan ta slutsatser från? Det är just denna fråga som ligger till grund för alla andra frågeställningar. Så jag vore glad om du kan specificera det vi vet. Lägg märke till ordet "vet" - inte tolkning eller slutsats från antagande, utan vad "vet" vi oavsett antagande?
De så kallade "bevis" jag sett hittills lämnar en hel del därhän.
Jag skulle kunna ta mig tid och renskriva en lista för hand åt dig men då jag inte tror ditt intresse är ärligt nöjer jag mig med en länk till denna sida:
http://www.talkorigins.org/faqs/comdesc/
Citat:
Detta svarar du alltså när jag skrivit : "Bara mest troliga utifrån ett evolutionsscenario. Som du utgår från är sant." Så du utgår från att något är sant, söker indicier för det, kallar dessa indicier bevis och hävdar sen att bevisen är mångfaldiga!
Nej, det är din falska premiss och strawman. Alltings släktskap, sk. mellanformer, fylogeni och biologi i allmänhet talar för evolution. Detta leder till en uppfattning. Inte uppfattning först, forskning sedan.
Citat:
Jaha, så vi har en teori (som grundas på naturalistisk princip), och vi menar att teorin i princip är sann eftersom indicier (som vi plötsligt kallar evidens eftersom de stöder teorin) tyder på att teorin är sann?! Då kan jag ju också säga som såhär, att man utgår från att evolutionsscenariot i princip är sant, och evolutionsscenariot är vad man får utifrån en naturalistisk världsbild, medan indicier fungerar som bevisning för teorin.
Det kan du. Du som gillar strawmen. Jag föredrar att inte göra så.
Citat:
Den utveckling vi här talar om är den typ av utveckling som tyder på att scenariot urcell - människa är trovärdigt. Att gå från något mindre bra till något mer bra är att anpassa sig till rådande situation, i detta fall innebär denna observation inte att människan utvecklats från en urcell i en ursoppa för miljarder år sedan. Det är något man kan TRO på.
Det är en trolig förklaringsmodell ja. Den bästa vi har och om du kan falsifiera den, varför gör du inte det? Varför gör ingen det?
Citat:
Vilka mellanformer är det du hänvisar till?
Fylogeniträden med deras respektive fossiler.
Citat:
Du verkar rabbla lite ur "sådant du lärde dig i skolan" kanske.
Sluta spekulera. Det gör dig inga tjänster.
Citat:
Det finns andra sätt att se på fynd än att de är indicier för scenariot där urceller gav upphov till alla dagens arter.
Som vad? Mitt exempel med en trollande gudom som stegvis förändrar sina recept och lägger saker i rätt lager?
Citat:
När man hittar arter i lager de tidigare inte varit kända i, är det på ett sätt att falsifiera den nuvarande kännedomen.
Det beror på. Självklart är det en fråga om trolighet där också. Här har du en till resurs du kan jobba på om du önskar.
http://rationalwiki.org/wiki/Disproving_evolution
Citat:
Vad evolutionister då gör är bara att ändra sagan så att den passar med observationen och plötsligt är "anomalin" ännu ett "bevis" för evolution från urcell till människa.
Man tolkar fynden. Vad ska man annars göra föreslår du?
Citat:
För att kunna hävda att evolutionsteorin är vetenskaplig måste man väl då kunna komma på något som skulle kunna falsifiera den, men genom att den ständigt kan göras om för att passa med observation så kan den egentligen inte falsifieras.
Klart den kan.
Citat:
Se tex på fyndet av mjukdelar med bevarade protein och DNA. Innan man gjorde dessa fynd hette det helt säkert att om man gjorde fynd av det slaget så skulle det falsifiera evolutionsteorin.
Nu spekulerar du igen.
Citat:
Vad hände då när man väl konstaterat fyndet? Jo, visst är det fantastiskt att mjukdelar kan bevaras i så många tiotals miljoner år? Vem kunde trott det?
Är inte det den troligaste slutsatsen då?