Citat:
Ursprungligen postat av
lorddesh
Jag vet inte vilka "evolutionister" du syftar på eller vad de är för människor, men selektionstryck och plötsliga mycket fördelaktiga mutationer som snabbt förändrar ett helt bestånd är mycket välbekanta fenomen.
Noas ark/flod har jag inte funderat så mycket kring, om du vill fördjupa lite kring stöd för teorin ska vi nog kunna komma fram till något rationellt.
De jag avser är alla evolutionister som använder sig av argumentet att Noa omöjligen kan ha fått in 100 miljoner arter i arken eftersom det finns 100 miljoner arter idag, samt de som blir förvånade över att man kan se stora förändringar i en art under några få generationer.
Är detta väl känt är det i så fall evolutionister som inte är särskilt välinformerade om vad det är de tror på som står för dessa argument.
Noas ark och vad som hände kring denna och hur den förändrade jordens geografi är av grundläggande art för de som forskar kring Biblisk skapelse. Detta behandlas dock oftast på sidor där rubriken innehåller ordet "creation".
Citat:
Ursprungligen postat av
lorddesh
Det beror förstås på när denna översvämning skedde, men ska vi grunda oss ens i logikens periferi kan vi konstatera att en global förångning av världshaven (som ledde till globalt regn) leder till förhöjda salthalter i vattnet som återstår.
Enligt Bibeln var det ca 4300 år sedan, en del menar 4500 år. För en evolutionist saknar det helt betydelse. När man började räkna utifrån en uniformistisk teori och kom fram till att man inte fann tecken på någon världsvid översvämning i sedimentlager man då ansåg vara drygt 4000 år gamla tog man det som bevis för att denna i Bibeln och annorstädes beskrivna översvämning aldrig inträffat. Men då utgick man alltså från uniformistisk teori som förutsätter att dagens processer fått verka ostört i dagens takt extrapolerat bakåt hur långt som helst. Den förutsätter alltså att denna världsvida översvämning aldrig inträffat eftersom den sannerligen inte var en process vi ser idag. Slutsatsen att den aldrig hänt då den inte syntes i sedimentlager enligt uniformismens förväntade djup förutsätter dessutom att den inte var särskilt potent till att störa sedimentlager i högre grad, något som även det vore högst orealistisk förväntning av en världsomspännande översvämning.
Bibliskt skapelsetroende har olika teorier om vad som hände rent fysiskt när Noas flod inleddes, din teori har jag inte stött på. Det står omnämnt i Bibeln att "djupens källor öppnades", vilka dessa var vet man inte, men det finns olika observationsbaserade teorier kring detta. Man är inte utan indicier för själva scenariot, man finner stödjande observationer överallt.
Citat:
Ursprungligen postat av
lorddesh
Någon biolog får gärna slå mig på fingrarna men jag har svårt att se hur naturligt urval får en fisk att - när den anpassat sig till saltvatten/både och - inom väldigt kort tid åter isolera sig till färskvatten och dö av saltvatten likt de fiskar vi ser idag.
Jag vet som sagt inte vad nackdelarna med tolerans för både salt och färskt vatten är hos fisk, däggdjur, skaldjur och så vidare men minns att vi rör oss i korta tidsrymder så det evolutionära trycket för en återisolering måste vara både väldigt högt och rimligt.
Vad jag pratade om där var att det finns olika möjliga scenarios, som bättre låter sig beskrivas av sådana som kan mer än jag om de ingående möjliga parametrar och observationer.
Som exempel finns fiskar som idag under sin livstid lever i både salt och sött vatten, kanske var denna förmåga mer utbredd tidigare och är idag en förlorad egenskap? Om det fanns sötvatten flytande i stora sjok ovanför saltvatten medan översvämningen varade kan ju det vara en annan möjlig förklaring till att sötvattensfisk överlevde. Dessa sjok bör väl dock inte ha täckt hela havsytan som du verkar implicera.
Citat:
Ursprungligen postat av
lorddesh
Frågan är enkel; Varför engagera sig i dessa fantasier; måste Noa ha trotsat naturlagarna för att du ska kunna tro på Gud? En sådan Gud skulle inte intressera mig - jag vill ha en tro som får mig att förstå världen, inte en som lägger komplikation på komplikation och ställer mig rakt mot världsbefolkningens kombinerade kompetens och intellekt.
Genom att du förutsätter att det är frågan om fantasier har du ju redan gjort saken klar för dig. Det jag vänder mig emot är att ateister använder sina egna fantasier som bevis för att Bibeln rent vetenskapligt objektivt inte kan stämma.
Det handlar inte om att Noa trotsade naturlagarna för att jag ska kunna tro på Gud. Det handlar om intresse för hur det verkligen förhåller sig. Var kommer vi ifrån? Hur ser jordens verkliga historia ut?
Om det så bara finns en liten möjlighet till att tusentals år gamla berättelser finner bekräftelse i dagens observationer så finner jag detta i högsta grad intressant och har inga planer på att kategoriskt utesluta dem såsom berättelser ur verkligheten bara för att jag är helt fixerad vid att bevisa mina egna fantasier kring vårt ursprung.