2015-05-24, 23:19
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Menar att du kör osten mot pannans yta? Det där med balsamico lät intressant ska testas nästa gång.
Ja, jag låter den ligga direkt i pannan på låg värme så den smälter ner lite. Den skall inte stekas, utan bara lätt smältas ner.
Citera
2015-05-24, 23:45
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Har tänkt på det här med hamburgerbröd och tycker många saknar "stadga", de blir bara soggiga och äckliga när köttet och tillbehören fuktar ner. Gäller både köpe-hamburgarbröd och vissa man gör själv, t ex de omtalade potatisfrallorna. Lösningen kanske är bake off-bullar man köper och bakar i egen ugn?
Citera
2015-05-25, 00:10
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Har tänkt på det här med hamburgerbröd och tycker många saknar "stadga", de blir bara soggiga och äckliga när köttet och tillbehören fuktar ner. Gäller både köpe-hamburgarbröd och vissa man gör själv, t ex de omtalade potatisfrallorna. Lösningen kanske är bake off-bullar man köper och bakar i egen ugn?
Brukar köra mina hemburgare i ciabattabröd.
Men jag är ju en italientok med...

Men de är stora nog att rymma rejäla burgare, har en god smak och soggar inte ihop.
Kanske lite för sega och matiga för några men jag vill bli mätt av en burgare och få
plats med rejält med ingredienser utan att man får allt i näven eller knät,
när jag är på det humöret, så dessa bröd är perfekta imho.
Citera
2015-05-25, 00:16
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Brukar köra mina hemburgare i ciabattabröd.
Men jag är ju en italientok med...

Men de är stora nog att rymma rejäla burgare, har en god smak och soggar inte ihop.
Kanske lite för sega och matiga för några men jag vill bli mätt av en burgare och få
plats med rejält med ingredienser utan att man får allt i näven eller knät,
när jag är på det humöret, så dessa bröd är perfekta imho.
Det var precis ciabattabröd jag tänkte mig! Coop har rätt goda bake off-ciabatta som är mer runda än avlånga. De hade nog blivit perfekt.

Dessa: https://www.coop.se/handla-online/varor/brod/brod/ljust/69072-frukostbrod-ciabatta-8-pack.
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2015-05-25 kl. 00:22.
Citera
2015-05-25, 12:55
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Det var precis ciabattabröd jag tänkte mig! Coop har rätt goda bake off-ciabatta som är mer runda än avlånga. De hade nog blivit perfekt.

Dessa: https://www.coop.se/handla-online/varor/brod/brod/ljust/69072-frukostbrod-ciabatta-8-pack.
Jag tycker de är perfekta.
Köper de färdigbakade bröden med oliver, tycker de är underbart goda.
Tur man ätit lunch...
Blir riktigt hungrig av att prata om burgare.
Citera
2015-05-26, 23:02
Medlem
Aerials avatar
Ursäkta nu när jag frågar nått som det garanterat redan vart snack om många gånger innan...

Vad är den bästa köttblandningen till Hamburgare egentligen, rent generellt?
Har hört av flera att till största delen högrev samt en mindre del bringa ska vara det kompletta. Håller ni med eller finns det andra bättre "färsblandningar" ?

Frågar med tanke på att de flesta butiker numera säljer egenmald högrevsfärs. Tänkte till exempel på City Gross som skriver att dom maler denna färs flera gånger om dagen. Bara högrevsfärs uppnår väl inte den optimala fetthalten man vill ha i en burgare för den där fina saftigheten.
Brukar man kunna be dom som jobbar i köttdiskarna att mala färs enligt egen blandning?
Funderar nämligen på att dra ihop lite finburgare till helgen och eftersöker det bästa inom en rimlig prisnivå. Att mala ner kobebiff tex går väl tyvärr bort
Citera
2015-05-26, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aerial
Ursäkta nu när jag frågar nått som det garanterat redan vart snack om många gånger innan...

Har hört av flera att till största delen högrev samt en mindre del bringa ska vara det kompletta. Håller ni med eller finns det andra bättre "färsblandningar" ?

Frågar med tanke på att de flesta butiker numera säljer egenmald högrevsfärs. Tänkte till exempel på City Gross som skriver att dom maler denna färs flera gånger om dagen. Bara högrevsfärs uppnår väl inte den optimala fetthalten man vill ha i en burgare för den där fina saftigheten.
Brukar man kunna be dom som jobbar i köttdiskarna att mala färs enligt egen blandning?
Funderar nämligen på att dra ihop lite finburgare till helgen och eftersöker det bästa inom en rimlig prisnivå. Att mala ner kobebiff tex går väl tyvärr bort

Angående vilket/vilka kött man använder så brukar jag främst använda högrev på grund av smaken. Själva saftigheten är något jag tycker man bäst uppnår genom att inte steka/grilla burgaren så hårt. En burgare av t.ex endast ryggbiff, medium rare, blir väldigt saftig. Men högrev, bringa och eventuellt ryggbiff är populära att blanda. Men vad vet jag
Citera
2015-05-26, 23:29
Medlem
Pestfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aerial

Det är en smaksak, har själv gjort burgare på det mesta inkluderat wagyu-filé osv. Testa dig fram, ska du däremot bara göra en hemmaburgare till helgen fungerar väll högrev helt utmärkt, tror knappt du vill ha mer fett än från "högrevshjärta". Självklart kan du fråga personalen om att kombinera detaljer, men de har sällan talg på lager utan att du ber om det innan. Lycka till!
Citera
2015-05-27, 00:15
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Brukar alltid använda bara högrev. Blir dyrt annars om man ska göra flera hamburgare även om såklart kan ha ryggbiff t ex med i färsblandningen nån gång.

Längesen jag malde egen färs men tänkte göra det nu till slutet av veckan. Med Lidls Tenery-cheddarost och ciabattabröd som burgarbröd. Provar tillbehörsupplägg som "Hodad":

https://www.youtube.com/watch?v=3Gk3ksYXZH4

Hur tillbehören ska ligga känns som en hel vetenskap och jag har testat MÅNGA olika varianter. Intressant med ketchupen på löken som han gör och hur hamburgarsafterna går igenom grönsakerna/tillbehören för att slippa soggig botten. Dock ska jag nog hacka löken likt en Big Mac det blir ofta riktigt bra.
Citera
2015-05-27, 01:39
Medlem
Många härliga tips här inne!

Jag gör den enkla sorten, men grymt goda. Tanken på att byta ut köttet (OK nötfärs) mot högsta klass med mitt handlag...
Citera
2015-05-27, 11:28
Bannlyst
Citat:
Brukar alltid använda bara högrev. Blir dyrt annars om man ska göra flera hamburgare även om såklart kan ha ryggbiff t ex med i färsblandningen nån gång.

Längesen jag malde egen färs men tänkte göra det nu till slutet av veckan. Med Lidls Tenery-cheddarost och ciabattabröd som burgarbröd. Provar tillbehörsupplägg som "Hodad":

https://www.youtube.com/watch?v=3Gk3ksYXZH4

Hur tillbehören ska ligga känns som en hel vetenskap och jag har testat MÅNGA olika varianter. Intressant med ketchupen på löken som han gör och hur hamburgarsafterna går igenom grönsakerna/tillbehören för att slippa soggig botten. Dock ska jag nog hacka löken likt en Big Mac det blir ofta riktigt bra.
Hua, man blir inte mindre sugen på lunch nu efter ha sett det där klippet!
Citera
2015-05-27, 21:38
Medlem
Lewis-Blacks avatar
Rekommenderar Garants nya hamburgerbröd! Det bästa jag ätit efter Shake shacks
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in