Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-23, 21:27
  #2569
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Nu blev jag nyfiken, recept på purjolökssåsen tack!
Ge mig nån dag så tar jag kort på receptet.(Boken är Härliga hamburgare)
Inget märkvärdigt recept, rödvin, grönpeppar, purjolök, lök, grädde och sen reducera och smaka av mycket.
Såsen den reder sig självt som de säger
Jag brukar låta det stå puttra i timmar, och just för jag inte orkar köra högre värme och stå där och röra hela tiden.

Detta är en av de godaste alternativa hamburgare jag träffat på, och givetvis i mitt tycke.
Citera
2018-08-23, 22:24
  #2570
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Ge mig nån dag så tar jag kort på receptet.(Boken är Härliga hamburgare)
Inget märkvärdigt recept, rödvin, grönpeppar, purjolök, lök, grädde och sen reducera och smaka av mycket.
Såsen den reder sig självt som de säger
Jag brukar låta det stå puttra i timmar, och just för jag inte orkar köra högre värme och stå där och röra hela tiden.

Detta är en av de godaste alternativa hamburgare jag träffat på, och givetvis i mitt tycke.

Låter gott!
Citera
2018-08-25, 14:01
  #2571
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Låter gott!
http://i66.tinypic.com/2psqd5y.jpg
Där har vi receptet, jag bara gör idag och smakar av en hel del mot slutet så det blir riktigt gott.
För maträtter med vin behöver oftast det trixas lite med, som syra, socker och reducering.

Brödet bör vara av baguetteliknande typ, då vinsåsen gör det mesta sorters brödet mjukt och sladdrigt.
Sen bara en ättiksgurka och majonnäs, förutom vinsåsen.
Första gången är man nog troligtvis lite försiktig med vinsåsen.
Men sen när man inser hur gott det är, så blir mer ett bad av vinsås som vill ha

Brukar köra klyftpotatis som tillbehör, men där är det inte så noga vad man tar.
Citera
2018-08-26, 14:58
  #2572
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
http://i66.tinypic.com/2psqd5y.jpg
Där har vi receptet, jag bara gör idag och smakar av en hel del mot slutet så det blir riktigt gott.
För maträtter med vin behöver oftast det trixas lite med, som syra, socker och reducering.

Brödet bör vara av baguetteliknande typ, då vinsåsen gör det mesta sorters brödet mjukt och sladdrigt.
Sen bara en ättiksgurka och majonnäs, förutom vinsåsen.
Första gången är man nog troligtvis lite försiktig med vinsåsen.
Men sen när man inser hur gott det är, så blir mer ett bad av vinsås som vill ha

Brukar köra klyftpotatis som tillbehör, men där är det inte så noga vad man tar.

Tackar för den! Verkar riktigt gott, blir att testa kommande vecka.
Citera
2018-08-26, 17:09
  #2573
Medlem
Jag är väääldigt intresserad av hamburgerbrödet som Lilly's (vid Nytorget) använder. Det är fantastiskt gott. Någon som har koll?
Citera
2018-11-04, 14:01
  #2574
Medlem
Ambelains avatar
Vege "Jul-Burgare" till Julaftonsmaten- tips ?

Jag tänker att jag ska äta mig en smarrig Burgare till Julbordet i år istället för den vanliga julmaten.

Jag blev lite inspirerad efter att ha smakat ett smakprov i ett varuhus för nån vecka sedan.
De hade nämligen rödkål på burgaren, på ovansidan under locket.
Och det smakade fint, tyckte jag.

Så, hur göra?


Ska jag nöja mig med vanligt burgarbröd, eller ska jag ta Vörtbröd istället och lägga burgaren mellan?

Och, vilka tillbehör?
Jag tänker mig att Brunkål hade varit godare än Rödkål faktiskt.
Och med senap, julsenap istället för ketchup.

Kanske rödbetssallad istället för gurka?


Vad mer?
Vilka grönsakstillbehör kan passa ?

Sötpotatis-pommes istället för vanliga pommes, såklart.
Citera
2018-11-04, 14:30
  #2575
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Frågeställningen om en Julburgare har redan tagits upp av undertecknad i denna eminenta tråd, (FB) Den stora tråden om hamburgare.
Det kanske du har gjort.
Men nu så handlade detta ju om Min fråga.

Och om Min goda Julburgare.
Som jag ville ha tips om.

Har du några bra tips på hur en Vegetarisk Julburgare ska manövreras för bästa möjliga effekt, så är du mer än välkommen att bidra.
Men annars så kan du hålla dig till din "Stora tråd om hamburgare".

Hamburgare är Köttburgare, men VEGE-burgare är vegetarisk burgare.
Inte samma sak alltså.
Citera
2018-11-04, 17:07
  #2576
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Jag tänker att jag ska äta mig en smarrig Burgare till Julbordet i år istället för den vanliga julmaten.

Jag blev lite inspirerad efter att ha smakat ett smakprov i ett varuhus för nån vecka sedan.
De hade nämligen rödkål på burgaren, på ovansidan under locket.
Och det smakade fint, tyckte jag.

Så, hur göra?


Ska jag nöja mig med vanligt burgarbröd, eller ska jag ta Vörtbröd istället och lägga burgaren mellan?

Och, vilka tillbehör?
Jag tänker mig att Brunkål hade varit godare än Rödkål faktiskt.
Och med senap, julsenap istället för ketchup.

Kanske rödbetssallad istället för gurka?


Vad mer?
Vilka grönsakstillbehör kan passa ?

Sötpotatis-pommes istället för vanliga pommes, såklart.

Förutom egengjorda brukar jag och sambon köra på champinjonburgare, till dessa kör vi Friscobröd, vet inte om det passar så bra till "julmat" dock

Jag har inte varit något större fan av julmat förrän jag blev vegetarian, har alltid tyckt att både skinka och Jansson har varit vidrigt.

I egengjorda biffarna kör vi på svarta bönor, stekt lök i bbqsås, och havregryn(mixade) som bindmedel.

Förra året gjorde vi vegetariska bollar och någon form av potatisgratäng tror jag.

Kan rekommendera att du blandar lite curry i ketchupen, blir nog gott på burgaren.
Citera
2018-11-04, 21:59
  #2577
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
D

Och om Min goda Julburgare.
Som jag ville ha tips om.

Vars hittar man receptet för din goda Julburgare om jag får fråga ?
Citera
2018-11-04, 22:05
  #2578
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Jag tänker att jag ska äta mig en smarrig Burgare till Julbordet i år istället för den vanliga julmaten.

Jag blev lite inspirerad efter att ha smakat ett smakprov i ett varuhus för nån vecka sedan.
De hade nämligen rödkål på burgaren, på ovansidan under locket.
Och det smakade fint, tyckte jag.

Så, hur göra?


Ska jag nöja mig med vanligt burgarbröd, eller ska jag ta Vörtbröd istället och lägga burgaren mellan?

Och, vilka tillbehör?
Jag tänker mig att Brunkål hade varit godare än Rödkål faktiskt.
Och med senap, julsenap istället för ketchup.

Kanske rödbetssallad istället för gurka?


Vad mer?
Vilka grönsakstillbehör kan passa ?

Sötpotatis-pommes istället för vanliga pommes, såklart.

Mixa allt "rött" kött som finns på julbordet och blanda ut det med nötkött hehe, kanske bli bra som köttfärs ? blanda legymsallad, med mimosasallad och rödbetssallad som "dressing". Gräddost eller julostar läggs på. Senap deifintivt sen ev salladsbitar eller blad som blandas ihop och lägg på.. Bröd får väl bli nåt Juligt med juliga brödkryddor. Sen kan ju burgaren ochså ha lite Juliga kryddor i sig
Citera
2018-11-04, 22:22
  #2579
Moderator
Arne.Ankas avatar
Inte mycket för nötkött, blandfärs smakar bättre men hur skulle det funka med fläskfärs?
Citera
2018-11-05, 02:25
  #2580
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Jag tänker att jag ska äta mig en smarrig Burgare till Julbordet i år istället för den vanliga julmaten.

Jag blev lite inspirerad efter att ha smakat ett smakprov i ett varuhus för nån vecka sedan.
De hade nämligen rödkål på burgaren, på ovansidan under locket.
Och det smakade fint, tyckte jag.

Så, hur göra?


Ska jag nöja mig med vanligt burgarbröd, eller ska jag ta Vörtbröd istället och lägga burgaren mellan?

Och, vilka tillbehör?
Jag tänker mig att Brunkål hade varit godare än Rödkål faktiskt.
Och med senap, julsenap istället för ketchup.

Kanske rödbetssallad istället för gurka?


Vad mer?
Vilka grönsakstillbehör kan passa ?

Sötpotatis-pommes istället för vanliga pommes, såklart.

Du har skrivit i en rad trådar att du är vegetarian så hur skulle det funka?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback