Citat:
Ursprungligen postat av
nyanyanya
Smittar WT? Kan man ha väldigt många vänner men ändå inte vara WT? Eller rättare sagt, är det vanligt?
Jag tror att barn som har WT föräldrar oftast blir WT, men det kan väl knappast gälla alla.
Vet WT om att dom är WT?
Hmm... Jag tror inte att det är vanligt att vara vän med WT om man inte är WT själv. Det fungerar ju inte. Man har inget gemensamt.
Ja, det sociala arvet är mycket starkt, även i Sverige med våra gratis skolor. Föräldrarnas påverkan är mycket starkare - och det gäller ju alla samhällsklasser. Men precis som vissa lyckas göra en klassresa uppåt, så glider vissa nedåt. Här är ett exempel som jag känner:
Morföräldrarna: övre medelklass, borgerlig släkt, gammalt borgerligt efternamn (alltså typ som "Melin"), en i släkten var en mycket känd kulturpersonlighet. Båda hade goda positioner i kulturella yrken.
Mamman: hade en period i ungdomen då hon gjorde uppror, började röka, umgicks med "vilda" killar. Blev med barn med en av dem, och han ville inte bli inblandad alls. Föräldrarna (de jag kallar "morföräldrarna" ovan) tog en tid sin hand ifrån henne efter detta. Hon fick söka hjälp hos soc, fick lägenhet i ett slumområde, fick dra sig fram på vik i äldrevården några år, barnet (en flicka) fick gå långa dagar på ett kommunalt dagis, och sedan i en skola där de andra barnen var invandrarbarn och WT-barn.
Mamman ryckte i 30-årsåldern plötsligt upp sig, pluggade på universitetet, fick ett riktigt bra jobb, gifte sig med en högutbildad man som ägde en stor disponentvilla, skaffade flera barn o.s.v.. Hon återgick till sin ursprungliga klass kan man säga, och då började även hennes föräldrar och syskon och övrig släkt att umgås med henne igen.
Dottern: dottern hade dock vid det laget blivit hopplöst och oföränderligt WT! Hon gick en praktisk gymnasielinje, och har inte arbetat mycket alls. Hon är uppenbart lågbegåvad, kanske en kombination av gener från pappan och att mamman söp och rökte och kanske värre ändå när hon väntade henne. Dottern har liksom "ingen hjärna bakom ögonen". Det är tomt där! Hon är extremt fet trots att hon bara är lite över tjugu år, har stora, fula tatueringar med dödskallemotiv och liknande, hon sköter inte sin hygien utan luktar väldigt illa... Jag tror att det är uteslutet att hon någonsin kommer att bli upptagen i sin mammas borgerliga samhällsklass numera.
En annan sak som är kul: dottern har ett typiskt amerikanskt smeknamnsnamn som slutar på -y. Medan mammans nya barn heter namn som Axel och Ebba.