Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2015-05-22, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Men att ingen lyckats knäcka Milo B A1 som ju bör ha en stark koppling till våra riksbunkrar tycker jag ganska konstigt

Jag är för egen del övertygad att du väl känner till den och hela tiden njutit i högan sky under diverse olika namn här.

Min teori är att vi andra aldrig såg skogen för alla träd...
Citera
2015-05-22, 22:08
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Jag är för egen del övertygad att du väl känner till den och hela tiden njutit i högan sky under diverse olika namn här.

Min teori är att vi andra aldrig såg skogen för alla träd...

Så grym är jag inte Men jag skulle vilja ställa en ledande fråga. Hur många kan peka ut det HKV B som nämns i bla stab-stab med samma säkerhet som man anser sig kunna peka ut HKV A1 ?
Citera
2015-05-23, 10:53
Medlem
Citat:
Jag har absolut inget emot den nya diskussionen men jag tänker vara den kritiske granskaren i detta fall och har några punkter jag tänkte ta upp:

Det historiska perspektivet:

Hitlers bunker byggdes alltså till att börja med 1936, men den bunker man brukar prata om byggdes 1943, alltså minst ett år efter "Stockholmsbunkern" ska ha stått klar. Det måste innebära att den Svenska ledningen var förvånansvärt klarsynt.

De stora händelserna där "bunkerdoktriner" annars brukar sägas komma ifrån är väl Dresden och Berlin -45 samt Hiroshima och Nagasaki, också -45. Det är alltså hela 3 år tidigare än det egentliga "totala kriget" började skönjas över större städer.

Lärdom av tysk strategi och taktik vid anfall. Främst mot Norge och Danmark. Det är alltså inte otroligt att Sverige kunde vänta sig en attack mot Stockholm likt den mot Oslo. Att stoppa ner riksledningen under marken i huvudstaden verkar med dessa lärdomar mer eller mindre korkat. Jag har trott att det var just därför man utvecklade Per-Albin bussen, eftersom man troligen inte hade någon säker hamn varifrån man kunde skeppa ut riksledningen till London så valde man att "försvinna" in i landet och därifrån leda motstånd.

Att man hade skyddsrum för akut evakuering från riksdagen vid eventuella bombräder, tror jag man lärde sig var nödvändigt efter bombningarna av London 1940, att det fanns viss kommunikation därifrån som inte fanns i "vanliga" skyddsrum tror jag också var nödvändigt, men att det ska finnas en bunker aka Berlin därifrån man skulle leda landet vid en invasion, det har jag svårt att köpa.
Ja, det behövs någon som ifrågasätter också.

Lite om Civilförsvar etc. Huvudsakliga källor böckerna "Om kriget kommer" resp "I skuggan av kriget"

Den första terrorbombningen anses ha skett 1937, då Luftwaffe bombade den spanska staden Guernica under spanska inbördeskriget. 2-300 personer omkom. Redan under VK1 bombades ex vis London av tyska Zeppelinare och olika hamnstäder med bombplanet Gotha, men i rätt liten omfattning (totalt ca 5000 döda/skadade).
1937 bildades i Sverige dels den statliga Luftskyddsinspektionen, dels det frivilliga Riksluftskyddsförbundet. 1940 tillkom statliga Statens utrymningskommission. 1944 ersattes de två statliga myndigheterna av Civilförsvarsstyrelsen.

1938 utgav Luftskyddsinspektionen de första tekniska bestämmelserna för skyddsrum och 1939 började Stockholm stad dels inrätta evakueringsplaner, dels bygga skyddsrum.
1940 tänktes rätt begränsade utrymingar ske och de flesta civila och militära funktionerna var planerade att kvarstanna i staden. Vid krigsslutet hade det byggts ett 40-tal skyddsrum, de flesta i berg. Majoriteten var allmänna skyddsrum för upp till 1000 personer, mestadels placerade under bergknallar och höjder i staden, ofta i anslutning till spårvägs- och busslinjer. Störst var Hötorgets skyddsrum som rymde 4000 pers.
Ett 10-tal byggdes som uppehållsplatser och ledningscentraler för civilförsvaret. Anläggningarna utformades för dåtidens konventionella vapen.
1942 byggde man en kommunal HC i Kungsklippan med täcknamnet Daggkåpan.
Efter VK2 fanns det DC i berg vid Bromma, Midsommarkransen, Vitabergsparken, Kungsholmens brandstation, under Östra Real, vid Johannes brandstation och nära elverket i Värtan.
De bestod av en skyddsrumsdel i två våningar med logement etc. En del hade uppställningsplatser för fordon. Vapenskyddet var 1940-tal och åren 1956-57 modifierades de och fick förstärkt skydd.

Tyska rapporter från bombningar av Hamburg 1943 hamnade i Sverige, och tillsammans med rapporter från senare bombningar i Tyskland och atombombningar i Japan, förändrades planläggningen. 1948 inrättades ett permanent civilförsvar och i början av 50-talet började man ananlysera och anpassa sig för ett möjligt kärnvapenkrig.
Man hade insett rätt snabbt att Daggkåpan hade otillräcklig bergtäckning och 1948 beslöt man uppföra en ny mycket större HC för CivO, KrigLsty, civila myndigheter och Fo-stab. Den togs i drift 1956.
Senast redigerad av CVNVInson 2015-05-23 kl. 11:39.
Citera
2015-05-23, 11:16
Medlem
Citat:
Men att ingen lyckats knäcka Milo B A1 som ju bör ha en stark koppling till våra riksbunkrar tycker jag ganska konstigt

Ett förråd i NO...?
Citera
2015-05-23, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CVNVInson
Man hade insett rätt snabbt att Daggkåpan hade otillräcklig bergtäckning och 1948 beslöt man uppföra en ny mycket större HC för CivO, KrigLsty, civila myndigheter och Fo-stab. Den togs i drift 1956.

Jättebra sammanställning. Det sista som du skriver är Gpl ELIAS i Skinnarviksberget som byggdes 1948-56 och som beskrivs som "det kanske största minnesmärket" ifrån kalla kriget i Sthlm.

Som Jämförelse kan nämnas att Finska regeringen vid Det sovjetiska bombanfallet mot Helsingfors 1939, som inledde vinterkriget, tog sin tillflykt till Finska Bankens skyddsrum i centrum. Presidenten tog skydd inledningsvis i ett skyddsrum under gamla presidentbostaden ifrån VK1 för att ett par år senare få egen bunker under den halvö väster om centrum där diplomatvillorna låg.

Jämför vi med Stockholm så låg Riksbanken på Helgeandsholmen och under gamla riksdagshuset där finns ett skyddsrum markerat på 1974 års tunnelkarta där även guldreservens skyddsrum i Skånska Gruvan under Skansen finns med.

Bilder ifrån Daggkåpan/Kungsklippan finns här: http://antus.org/undan.html

Så med stor säkerhet var huvudstaden förberedd på det krig alla väntat på sedan 1936.
Citera
2015-05-23, 12:03
Medlem
Citat:
Ett förråd i NO...?

Ang Zonen: Det har ju sagts att persontransporterna inom denna skulle ske med helikopter. På nedanstående karta längst ner ser man att det fanns förr en helikopterplatta markerad vid vad jag tror är Ludvika (fd. "Nyckelmyra") flygfält. På bilden tycks namnet hamnat vid fel prick och skall bytas mot Grängesberg. Antar bränslebolaget vars huvudkontor haft flygbränsleleverantör där som kanske också skött en del nedgrävda "100-förråd"? http://www.aopa.se/Flyghorisont/Flyghorisont-2014-4r.pdf På modernare versioner av kartan är både Ludvika och Grängesberg numer borttagna/nedlagda.

Slutligen kan det vara bra att datera ock dokumentera inlägget ifrån 2003 på Fort o Bunker´s forum:
http://www.webvoter.net/se/webforum/treethread.phtml?id=6299&msg=702767&thread=270651& page=334&hpp=5

Skyddsrum för samlingregeringen? 2003-11-08 16:19:07
Kungl. biblioteket förvarade sina utländska tidningar i ett bergsrum under Johannes kyrka med ingång i ett garage vid Regeringsgatan OBS inte Vanadisgaraget utan ett äldre en bit söderut. Ingången var mycket svårforserad och vaktkuren var försedd med en telefonväxel som säker var toppmodern på 40-talet. Bergrummet bestod av korridorer i två plan med små arbetsrum. I kortändan i den undre fanns en liten plenisal(?). I trapphuset fanns toaletterna - två för herrar och EN för damer. Enligt uppgift från mina kollegor på KB var detta skyddsrum för samlingregeringen och absolut inte förvaringsplats för tidningar. KB flyttade därifrån på 80-talet och förvarar nu tidningarna - som länge luktade skunk - i sitt lager i Bålsta. Denna lagerbyggnad har f.ö. sin egen historia. Byggnaden ligger efter vägen mot Sigtuna/Skokloster strax efter Varpsundet och har byggt till några gånger. Den ursprungliga lär ha varit planerad att förvara konstskatter i under orostider. En i sanning olämplig plats med tanke på grannskapet av STRIL 60. Vet någo mer? Jag baserar mina uppgifter enbart på egna synintryck och hörsägen från min tid som tillsynsman i Varpsundsdepån på 80-talet.
NS, Stockholm

Re: Re: Skyddsrum för samlingregeringen? 2003-11-30 21:12:30
Vi är några stycken som jobbar på att få tillträde. Förre huvudman var numer upplösta Byggnadsstyrelsen, så det ser ut att inte bli så lätt. Eventuellt kan bergrummet blivit hemligstämplat i 150 år.
NS

Notera att det är skrivet en tid efter de stora ombyggnationerna 93-97 i områdets underjord, dvs, SOS-centralen, dagvattenmagasinet Ormen samt de två senaste bergrumsarkiven under Kgl. Biblioteket.

År 2000 skrevs intervjun med Lingärde.
Citera
2015-05-23, 13:29
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ja, det behövs någon som ifrågasätter också.

Lite om Civilförsvar etc. Huvudsakliga källor böckerna "Om kriget kommer" resp "I skuggan av kriget"

Den första terrorbombningen anses ha skett 1937, då Luftwaffe bombade den spanska staden Guernica under spanska inbördeskriget. 2-300 personer omkom. Redan under VK1 bombades ex vis London av tyska Zeppelinare och olika hamnstäder med bombplanet Gotha, men i rätt liten omfattning (totalt ca 5000 döda/skadade).
1937 bildades i Sverige dels den statliga Luftskyddsinspektionen, dels det frivilliga Riksluftskyddsförbundet. 1940 tillkom statliga Statens utrymningskommission. 1944 ersattes de två statliga myndigheterna av Civilförsvarsstyrelsen.

1938 utgav Luftskyddsinspektionen de första tekniska bestämmelserna för skyddsrum och 1939 började Stockholm stad dels inrätta evakueringsplaner, dels bygga skyddsrum.
1940 tänktes rätt begränsade utrymingar ske och de flesta civila och militära funktionerna var planerade att kvarstanna i staden. Vid krigsslutet hade det byggts ett 40-tal skyddsrum, de flesta i berg. Majoriteten var allmänna skyddsrum för upp till 1000 personer, mestadels placerade under bergknallar och höjder i staden, ofta i anslutning till spårvägs- och busslinjer. Störst var Hötorgets skyddsrum som rymde 4000 pers.
Ett 10-tal byggdes som uppehållsplatser och ledningscentraler för civilförsvaret. Anläggningarna utformades för dåtidens konventionella vapen.
1942 byggde man en kommunal HC i Kungsklippan med täcknamnet Daggkåpan.
Efter VK2 fanns det DC i berg vid Bromma, Midsommarkransen, Vitabergsparken, Kungsholmens brandstation, under Östra Real, vid Johannes brandstation och nära elverket i Värtan.
De bestod av en skyddsrumsdel i två våningar med logement etc. En del hade uppställningsplatser för fordon. Vapenskyddet var 1940-tal och åren 1956-57 modifierades de och fick förstärkt skydd.

Tyska rapporter från bombningar av Hamburg 1943 hamnade i Sverige, och tillsammans med rapporter från senare bombningar i Tyskland och atombombningar i Japan, förändrades planläggningen. 1948 inrättades ett permanent civilförsvar och i början av 50-talet började man ananlysera och anpassa sig för ett möjligt kärnvapenkrig.

Det är viktigt, men svårt att studera historia, just med tanke på att man ofta sitter med facit i handen. Man får heller inte underskatta beslutsprocesser och byråkratiskt mangel i systemet. Hur lång tid kan det tex ha tagit för de indikationer man fick -37 att behandlas, beslutas, verkställas och tas i drift? Det är väldigt svårt att veta, men lätt att dra skeva slutsatser utifrån vad man vet idag.

Detsamma gäller anekdoter, det är väldigt svårt att värdesätta berättelser som ligger 70+ år bakåt i tiden, berättaren kan blanda ihop, minnas fel och fylla luckor med kunskap som kom först lång tid senare.
Citera
2015-05-23, 19:49
Medlem
Citat:
Detsamma gäller anekdoter, det är väldigt svårt att värdesätta berättelser som ligger 70+ år bakåt i tiden, berättaren kan blanda ihop, minnas fel och fylla luckor med kunskap som kom först lång tid senare.

Anekdoterna kan vara det totalt motsatta också. Dvs bara speglingar av coverstoryn som fanns då.

T ex stötte jag på en kille på 90 talet som bestämt hävdade att Berget i Delsjön i Göteborg som huserade bland annat HC Uttern och LGC Spoven inte varit något hemligt utan blott en anläggning för televerket. OK men en släkting var faktiskt placerad som militär kryptotekniker där men vad skall man säga när folk "vet".

Han visste också säkert att "berget" i Mölndal var en myt och bara hade varit skyddsrum. Men det är klart Svalan och Hajen mm som låg där och där en nära släkting till mig jobbade var ju aktiva fram till 93 om jag inte minns helt fel. Numera kan man googla och hitta en del av det som fanns med foton och allt men då kunde man inte säga emot och berätta vad man visste.

Som sagt skall man nog ta berättelser men en stor nypa salt då det kan vara både felaktigheter från början och rent hittepå.

Man får gå efter andra signaler om man vill leta. Principer som att man har olika typer av anläggningar nära varandra. T ex en cililförsvarsanläggning och en hemlig militär anläggning i närhet. Kringliggande infrastrukturer. Förstå att ett skyddsrum eller ett "förråd" kan dölja flera anläggningar enligt ryska dockprincipen. Det är ren logistik ibland också. Har man t ex en Krigtelefonstation så vore det galenskap att inte ha strukturer som skulle drifta och utnyttja den i skymmningsläge och inte heller att ha civila anläggningar som en SOS-central etc som kan dela kostnader och använda den infrastruktur som finns till en del i fred.

En annat princip man kan tillämpa är att de anläggningar som fortfarande omges av sekretess eller tystnad fast de formellt sett måste tagits ur drift ganska säkert fortfarande är aktiva skyddsobjekt av något skäl och därför väldigt svåra att få veta något kring.

Letar man alltså efter en anläggning från 40-50 talet som borde varit avslöjad nu men möts av tystnad kan man nog vara ganska säker på att det handlar om något som genomlidit en viss evolution till dags dato och att det därför "tar stopp".
Citera
2015-05-23, 21:55
Medlem
Kennexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max-Pepsi
http://www.ladda-upp.se/galleri/maxpepsi/tunnlar-stockholm

Tusen tack!!!

Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Anekdoterna kan vara det totalt motsatta också. Dvs bara speglingar av coverstoryn som fanns då.

T ex stötte jag på en kille på 90 talet som bestämt hävdade att Berget i Delsjön i Göteborg som huserade bland annat HC Uttern och LGC Spoven inte varit något hemligt utan blott en anläggning för televerket. OK men en släkting var faktiskt placerad som militär kryptotekniker där men vad skall man säga när folk "vet".

Han visste också säkert att "berget" i Mölndal var en myt och bara hade varit skyddsrum. Men det är klart Svalan och Hajen mm som låg där och där en nära släkting till mig jobbade var ju aktiva fram till 93 om jag inte minns helt fel. Numera kan man googla och hitta en del av det som fanns med foton och allt men då kunde man inte säga emot och berätta vad man visste.

Som sagt skall man nog ta berättelser men en stor nypa salt då det kan vara både felaktigheter från början och rent hittepå.

Man får gå efter andra signaler om man vill leta. Principer som att man har olika typer av anläggningar nära varandra. T ex en cililförsvarsanläggning och en hemlig militär anläggning i närhet. Kringliggande infrastrukturer. Förstå att ett skyddsrum eller ett "förråd" kan dölja flera anläggningar enligt ryska dockprincipen. Det är ren logistik ibland också. Har man t ex en Krigtelefonstation så vore det galenskap att inte ha strukturer som skulle drifta och utnyttja den i skymmningsläge och inte heller att ha civila anläggningar som en SOS-central etc som kan dela kostnader och använda den infrastruktur som finns till en del i fred.

En annat princip man kan tillämpa är att de anläggningar som fortfarande omges av sekretess eller tystnad fast de formellt sett måste tagits ur drift ganska säkert fortfarande är aktiva skyddsobjekt av något skäl och därför väldigt svåra att få veta något kring.

Letar man alltså efter en anläggning från 40-50 talet som borde varit avslöjad nu men möts av tystnad kan man nog vara ganska säker på att det handlar om något som genomlidit en viss evolution till dags dato och att det därför "tar stopp".

T ex en civilförsvarsanläggning och en hemlig militär anläggning i närhet. Skriver du, men de fanns även inom "husets väggar" ibland och var särskilt hemliga:

SÄKERHETSTJÄNSTENS ÄNDAMÅL

Säkerhetstjänsten vid ledningscentral skall motverka obehörig information om hemliga uppgifter angående centraler, obehörigt tillträde till densamma samt sabotage och annan skadegörelse.

HEMLIG UPPGIFT om ledningscentral är användningen av utrymme som disponeras av annan myndighet än civilförvaret för beredskapsändamål.

HANDLINGAR

a) Hemliga handlingar förvaras inom anläggningen i särskilda förvaringskåp som skall hållas låsta. Om hemlig handling påträffas inom ledningscentralen, skall handlingen överlämnas till säkerhetschefen.

b) Transporthandlingar, räkningar, beställningar o d får icke röja de hemliga uppgifter som redovisats ovan under rubriken "Hemlig uppgift".

Från ett HC någonstans i Sverige...
Citera
2015-05-23, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennex
Tusen tack!!!

T ex en civilförsvarsanläggning och en hemlig militär anläggning i närhet. Skriver du, men de fanns även inom "husets väggar" ibland och var särskilt hemliga:

SÄKERHETSTJÄNSTENS ÄNDAMÅL

Säkerhetstjänsten vid ledningscentral skall motverka obehörig information om hemliga uppgifter angående centraler, obehörigt tillträde till densamma samt sabotage och annan skadegörelse.

HEMLIG UPPGIFT om ledningscentral är användningen av utrymme som disponeras av annan myndighet än civilförvaret för beredskapsändamål.

HANDLINGAR

a) Hemliga handlingar förvaras inom anläggningen i särskilda förvaringskåp som skall hållas låsta. Om hemlig handling påträffas inom ledningscentralen, skall handlingen överlämnas till säkerhetschefen.

b) Transporthandlingar, räkningar, beställningar o d får icke röja de hemliga uppgifter som redovisats ovan under rubriken "Hemlig uppgift".

Från ett HC någonstans i Sverige...

Jo det var kanske mera regel än undantag... men det är det jag menar. Finns där en civil försvarsanläggning av något slag kan där finns annat också.
Citera
2015-05-24, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max-Pepsi
http://www.ladda-upp.se/galleri/maxpepsi/tunnlar-stockholm

Hmm o där hade den kartan försvunnit. Kopia igen?
Senast redigerad av Snakehult 2015-05-24 kl. 09:25.
Citera
2015-05-24, 11:15
Medlem
Med den kraft all diskussion om Johannesområdet som här tystas ner, kan man ju inte misstänka annat än att sagesmännen tror sig känna till en toppmodern riksbunker just i detta område.
Detta är i så fall en nyhet för mig som bara tror mig känna till varifrån landet inledningsvis skulle styras dels militärt och dels civilt på var sina håll, under en väldigt modern kallakrigs-epok. Detta var inte Johannes utan två helt andra platser men helt säker kan man ju aldrig vara.

Sammanfattningsvis tycker jag Lingärdes text verkar antyda:

1: En krigstelefonväxel i SOS-centralens närhet under mitten av 90-talet då SOS byggs.
Då flera sådana existerat (ar?) i bergrum på flera platser så måste det inte innebära att regeringen satt här. Det kan lika gärna rört sig om en då ganska gammal växel.

2. Platsen denna växel benämns är namnet "Johannes". Ett namn som sedan ärvdes av den nya SOS-centralen även om dess bergrum blev nyutsprängt 93-97.

3. Någon form av ljusskygg verksamhet höll till i denna med låsta dörrar där inte SOS-bygges-folket släpptes in.

4. Förmodligen byggdes/fanns förbindelser till RB42 eftersom ingångarna vi nu känner till, passar så bra in i Lingärdes text.

5. Ingenting utesluter att denna äldre "Johannes" /krigsväxel, är densamma som den Rb42 vi funnit. Givetvis med förbehåll att allt som Lingärde beskriver, återfanns "välstädat" i propert skick.

6. Ingenting utesluter heller att Lingärde avser ett tredje och okänt utrymme.

7. Bahnhofs datahall ligger i bergrum där dess inflytt skedde i mitten av 60-talet. Detta max ett par hundra meter ifrån SOS-centralen dit tunnel leder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in