2015-05-19, 19:28
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nej det kanske det inte behövs men för att kolla DNA behövs ju en släkting. Nu är jag inte riktigt säker på vem som idag är den närmaste släktingen till honom? Jag vet inte heller vad det kan finnas för regler kring detta.

Vet inte heller var detta upphittade kranium kan finnas idag? Någonstans måste det finnas bevarat.

Brodern kanske fick barn? Eller också var han som Hymme "inte intresserad av flickor"...
Citera
2015-05-19, 20:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Brodern förblev barnlös.

Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Brodern kanske fick barn? Eller också var han som Hymme "inte intresserad av flickor"...

Nej tvillingbrodern fick aldrig några barn och förblev ogift hela livet.

"Manne" (1947-2004) donerade familjens ateljé innan han avled. Idag är denna ett museum.
Citera
2015-05-21, 21:40
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Men vi vet ju faktiskt inte hur han själv stavade sitt namn. Han kanske tyckte det var enklare med svenskt "y".

Jag reagerade också på stavningen (Hybner) på vykortet och tänkte först att det ev. kunde vara en förfalskning. Å andra sidan... Jag känner flera personer som skriver sitt namn med en annan stavning än den ursprungliga. Två stycken vars olika förnamn egentligen började på "K" men sedan många år stavar sina namn med "Ch". En som ursprungligen hade ett "F" mitt i namnet men som numera är utbytt till "Ph".

Hübner kan mycket väl ändrat sin stavning till Hybner, särskilt om han ofta kallades för Hymme.

Alltså... Den alternativa stavningen behöver inte tyda på någonting...
Citera
2015-05-21, 22:33
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hübner eller Hybner?

Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Jag reagerade också på stavningen (Hybner) på vykortet och tänkte först att det ev. kunde vara en förfalskning. Å andra sidan... Jag känner flera personer som skriver sitt namn med en annan stavning än den ursprungliga. Två stycken vars olika förnamn egentligen började på "K" men sedan många år stavar sina namn med "Ch". En som ursprungligen hade ett "F" mitt i namnet men som numera är utbytt till "Ph".

Hübner kan mycket väl ändrat sin stavning till Hybner, särskilt om han ofta kallades för Hymme.

Alltså... Den alternativa stavningen behöver inte tyda på någonting...

Det är synd att det inte har framkommit någonstans hur "Hymme" själv stavade sitt tilltalsnamn. Han kan ha stavat detta som Hybner likaväl som han kan ha stavat detta som Hübner.

När media skrev om honom så blev det nästan alltid Hybner eller "Hymme".
Citera
2015-05-22, 00:05
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Det är synd att det inte har framkommit någonstans hur "Hymme" själv stavade sitt tilltalsnamn. Han kan ha stavat detta som Hybner likaväl som han kan ha stavat detta som Hübner.

När media skrev om honom så blev det nästan alltid Hybner eller "Hymme".

Jag har kommenterat detta tidigare i tråden och inget verkar ha framkommit som tyder på att föraldrarna var missnöjda med vykortets autenticitet dvs Hymme hade i deras ögon skrivit det. Av detta framgår då att han själv föredrog den svenskare stavningen. Skälet var förmodligen att tyskreferenser inte var så populära i landet efter andra världskriget. (Varför han döptes till Hübner kan man också undra då båda föräldrarna föreföll att ha varit svenskar - Reutercrona resp Lundquist.)

Däremot har hans smeknamn varierat i olika artiklar: endera kallades han Hymme, Hymne eller Hybbe. Jag har hållt fast vid Hymme men det kanske inte är rätt form.
Senast redigerad av Eastmancolor 2015-05-22 kl. 00:08.
Citera
2015-05-22, 02:01
Medlem
Nowaliis avatar
Nu är jag ute på omvägar här i trådarna
Minns att Aftonbladet hade en en bilaga för något år sen som hette typ:
Olösta mysterium- Kraniet under Sjöbodan hette en story som var med. Det jag funderar på
vem och varför någon lade upp delen av kraniet på en pinne under bryggan?

Får mig dock att tänka på hur lågt prio liknande fall får-Som till exempel den Svenska Au- pair
som försvann i USA, Elisabeth Martinsson. Hennes kvarlevor tog ju flera år att få fram en
identitet till, om jag har förstått det hela rätt. Brist på resurser men skulle vara intressant att
veta, kanske då skulle det gå att även förstå mer runt Dahlsjö fallet?
Citera
2015-05-22, 16:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Upptäckten i Bohuslän 2011.

Citat:
Ursprungligen postat av Nowalii
Nu är jag ute på omvägar här i trådarna
Minns att Aftonbladet hade en en bilaga för något år sen som hette typ:
Olösta mysterium- Kraniet under Sjöbodan hette en story som var med. Det jag funderar på
vem och varför någon lade upp delen av kraniet på en pinne under bryggan?

Får mig dock att tänka på hur lågt prio liknande fall får-Som till exempel den Svenska Au- pair
som försvann i USA, Elisabeth Martinsson. Hennes kvarlevor tog ju flera år att få fram en
identitet till, om jag har förstått det hela rätt. Brist på resurser men skulle vara intressant att
veta, kanske då skulle det gå att även förstå mer runt Dahlsjö fallet?

Denna makabra upptäckt gjordes i juli 2011.

Sådana här försvinnanden då människor efterlyses där inget brott anses ligga bakom får alltid en låg prioritet.

När det gällde Elisabeth Martinsson så tog det över 33 år innan hennes kvarlevor påträffades utanför San Francisco i år. Därefter kunde det bekräftas att detta var fröken Martinsson. Hennes försvinnande kom att klassas som "Endangered Missing".

Vad är det som du vill förstå mera av runt Dahlsjö-fallet? Ta då gärna detta i den tråden.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-05-22 kl. 16:43.
Citera
2015-05-22, 17:40
Medlem
Nowaliis avatar
Citat:
Denna makabra upptäckt gjordes i juli 2011.

Sådana här försvinnanden då människor efterlyses där inget brott anses ligga bakom får alltid en låg prioritet.

När det gällde Elisabeth Martinsson så tog det över 33 år innan hennes kvarlevor påträffades utanför San Francisco i år. Därefter kunde det bekräftas att detta var fröken Martinsson. Hennes försvinnande kom att klassas som "Endangered Missing".

Vad är det som du vill förstå mera av runt Dahlsjö-fallet? Ta då gärna detta i den tråden.

Som jag har förstått det återfanns Elisabeth Martinssons kvarlevor redan för några år sedan,
men det var inte förrän i år man kunde bekräfta att det var den försvunna svenskan.
Isåfall visar det ju på att det kan ta flera år innan kvarlevor som är oidentifierande kan
sammankopplas med rätt person? Om det ens går att göra.

Jag har självklart tittat på Dahlsjö-tråden lite, men ej hunnit titta igenom den helt.
Men som jag förstått kan dessa två försvinnanden eventuellt vara sammankopplade
med varandra. Kan man lösa ett av fallen borde det kanske gå att få fram mer om det andra?
Eftersom jag inte är jätte insatt ska jag inte börja strula till det.Men detta kanske är en
utveckling i rätt riktning, får att få ett avslut.
Citera
2015-05-22, 17:52
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Som jag har förstått det återfanns Elisabeth Martinssons kvarlevor redan för några år sedan,
men det var inte förrän i år man kunde bekräfta att det var den försvunna svenskan.
Isåfall visar det ju på att det kan ta flera år innan kvarlevor som är oidentifierande kan
sammankopplas med rätt person? Om det ens går att göra.

Jag har självklart tittat på Dahlsjö-tråden lite, men ej hunnit titta igenom den helt.
Men som jag förstått kan dessa två försvinnanden eventuellt vara sammankopplade
med varandra
. Kan man lösa ett av fallen borde det kanske gå att få fram mer om det andra?
Eftersom jag inte är jätte insatt ska jag inte börja strula till det.Men detta kanske är en
utveckling i rätt riktning, får att få ett avslut.

Du kan mycket väl ha rätt i detta. Jag hade själv kontakt med myndigheterna "over there" för ca ett år sedan men då framkom inget vilket i o f s inte är något konstigt. Dessutom är jag ju inte heller en anhörig till henne.

Ja, detta har diskuterats en hel del i den andra tråden och det råder naturligtvis olika uppfattningar.

Jag förstår hur du tänker. Löses det ena av fallet så skulle det kanske gå att få det andra fallet uppklarat. En intressant synpunkt.

Personligen tror jag att det aldrig går att få ett totalt avslut i något av dessa mycket märkliga försvinnanden.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-05-22 kl. 17:55.
Citera
2015-05-22, 18:48
Medlem
Nowaliis avatar
Citat:
Du kan mycket väl ha rätt i detta. Jag hade själv kontakt med myndigheterna "over there" för ca ett år sedan men då framkom inget vilket i o f s inte är något konstigt. Dessutom är jag ju inte heller en anhörig till henne.

Ja, detta har diskuterats en hel del i den andra tråden och det råder naturligtvis olika uppfattningar.

Jag förstår hur du tänker. Löses det ena av fallet så skulle det kanske gå att få det andra fallet uppklarat. En intressant synpunkt.

Personligen tror jag att det aldrig går att få ett totalt avslut i något av dessa mycket märkliga försvinnanden.

Håller med men i de fall där de finns anhöriga kvar i livet är det nog skönt att iallfall ha möjlighet
att begrava sin anhörig även om " vad hände" scenariot aldrig helt går att få klart för sig!
Citera
2015-05-22, 18:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
De som har anhöriga kvar i livet.

Citat:
[/b]

Håller med men i de fall där de finns anhöriga kvar i livet är det nog skönt att iallfall ha möjlighet
att begrava sin anhörig även om " vad hände" scenariot aldrig helt går att få klart för sig!

Naturligtvis har du helt rätt i detta.

Nu har inte den försvunne några nära anhöriga kvar i livet. Närmast är numera kusiner ev. halvkusiner. Det har däremot trion från Haga och då framför allt Kjell-Åke.
Citera
2015-07-29, 16:54
Medlem
b00b00s avatar
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=2938&grupp=21081&artikel= 6220928

"I dokumentären ”Dahlsjöfallet eller kvartetten som försvann” berättas hela historien och dessutom presenteras helt nya uppgifter om en av de försvunna: Hymme Lundqvist.

P4-Dokumentären ”Dahlsjöfallet eller kvartetten som försvann” sänds lördag 8 augusti kl. 23.07 i P4 och från 6 augusti kl. 07.00 finns den som podd på sverigesradio.se och i appen Sveriges Radio Play. "

Relaterad tråd: (FB) Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in