2015-07-30, 15:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

http://29juli1965.blogspot.se/
Citera
2015-08-06, 12:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=6226177
Citera
2015-08-06, 14:39
Medlem
gubbroras avatar
Nu har jag lyssnat på P4-dokumentären. Beträffande dom tre gav den egentligen inget nytt men när det gäller Hymme så kom det en ny uppgift att han blivit observerad i singapore 1968. Det var ungefär det som var intressant annars var det mest gammal skåpmat
Citera
2015-08-06, 15:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
1966 och 1968.

Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Nu har jag lyssnat på P4-dokumentären. Beträffande dom tre gav den egentligen inget nytt men när det gäller Hymme så kom det en ny uppgift att han blivit observerad i singapore 1968. Det var ungefär det som var intressant annars var det mest gammal skåpmat

En intressant uppgift detta med mötet med Hymme i Singapore. Den här uppgiften verkar inte ha förekommit någon annanstans innan.

Förutom uppgiften från Singapore, så finns det även ytterligare en uppgift av honom från den här delen av världen. Närmare bestämt från Adeleide i Australien 1966, då han skall ha varit ombord på det svenska handelsfartyget m/s Elgaren.
Citera
2015-08-07, 10:55
Medlem
FritzDaCats avatar
Man blir ju lite besviken på hur de säljer in programmet:
Citat:
dessutom presenteras helt nya uppgifter om en av de försvunna: Hymme Lundqvist.
Det handlar ju inte om "helt nya" uppgifter, eftersom dessa redan under den aktuella tiden hade framförts till Hymmes föräldrar. Att inte uppgiften varit spridd i offentligheten, är en annan sak.

Sen är det fel att framställa det som att det verkligen varit Hymme som befunnit sig i Singapore. Det var ju bara sjömannen som trodde att han träffat honom. Även fler personer tror sig ju ha sett honom i andra sammanhang. Men alla vittnesmål är ju osäkra eftersom vittnena aldrig tidigare hade träffat den försvunne.

Dåligt att inte kolla upp FB. Den som vet mest om Hymme här, Corelli upplyser ju om att han skulle hälsa på en person som jobbade som barnflicka i Gerlesborg, inte att han skulle börja på skolan. Och jag tror själv att han som ung kille inte hade skippat mötet med tjejen. Dra utomlands kunde han ju ha gjort efteråt…

Nej, man kan verkligen inte hävda att "Hymme Lundqvist, han levde förmodligen så sent som 1968".
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-08-07 kl. 10:59.
Citera
2015-08-07, 11:36
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Man blir ju lite besviken på hur de säljer in programmet:

Det handlar ju inte om "helt nya" uppgifter, eftersom dessa redan under den aktuella tiden hade framförts till Hymmes föräldrar. Att inte uppgiften varit spridd i offentligheten, är en annan sak.

Sen är det fel att framställa det som att det verkligen varit Hymme som befunnit sig i Singapore. Det var ju bara sjömannen som trodde att han träffat honom. Även fler personer tror sig ju ha sett honom i andra sammanhang. Men alla vittnesmål är ju osäkra eftersom vittnena aldrig tidigare hade träffat den försvunne.

Dåligt att inte kolla upp FB. Den som vet mest om Hymme här, Corelli upplyser ju om att han skulle hälsa på en person som jobbade som barnflicka i Gerlesborg, inte att han skulle börja på skolan. Och jag tror själv att han som ung kille inte hade skippat mötet med tjejen. Dra utomlands kunde han ju ha gjort efteråt…

Nej, man kan verkligen inte hävda att "Hymme Lundqvist, han levde förmodligen så sent som 1968".

Du har en klar poäng i att uppgiften om Singapore är obekräftat. Den måste vara väldigt osäker då sjömannen inte kände Hymme sedan tidigare och vi vet att ögomvittnen är synnerligen osäkra även kort tid efter observationer. Tycker nog att programmet var slarvigt och tämligen ointressant producerat.
Citera
2015-08-08, 02:59
Medlem
Vittnesmålet från Singapore om Hymme kändes inte övertygande måste jag säja. Den här killen hade tydligen inte presenterat sig och verkade allmänt prydlig,välklädd och vältalig. Utöver detta ingenting som tydde på att detta var Hymme. Att tro sig känna igen någon från foton är ju vanskligt och osäkert .Men naturligtvis kan det ha varit Hymme. Men alldeles för osäkert. I övrigt en intressant dokumentär som förhoppningsvis många hör och kanske någon som lyssnar vet något.
Citera
2015-08-27, 11:54
Medlem
FritzDaCats avatar
Efterfrågad artikel:

https://news.google.com/newspapers?nid=1301&dat=19691217&id=YJApAAAAIBAJ&s jid=5-cDAAAAIBAJ&pg=5923,5641520&hl=sv
Citera
2015-08-27, 22:21
Medlem
Nu har jag läst denna tråd, och har även minne av att en bok tagit upp fallet. Jag tror bokens titel var "Polisen griper in III".

Dock har jag inte läst "Dahlsjö-fallet" - tråden, som ju ska innehålla en del information om Hymmes försvinnande. Den tråden är ju dock oerhört lång. Finns det viktiga fakta i den tråden, som saknas i denna tråd, eller är det bara olika kommentarer? Ni, som läst, bör veta.

Gällande Hymme, kan jag minnas, att han i den omnämnda boken beskrevs som en depressivt lagd ung man med flicktycke. Flickorna ska ha ansett honom vara "störtskön", enligt författaren.

Tänkbara scenarier:

1) Försvunnit frivilligt, för att av äventyrslusta eller identitetssökande börja ett nytt liv eller söka finna sig själv. Hymme var visserligen en lite udda ung man, men samtidigt hade han av allt att döma stabila hemförhållanden och en tvillingbror. Det verkar inte troligt, att en person i den situationen försvinner på det sättet.

2) Självmord. Inte helt uteslutet, om han drabbats av en kris av något slag, men även här gör hans förmodat stabila hemförhållanden att scenariot inte verkar vidare sannolikt.

3) Mördad kort tid efter försvinnandet. Verkar mest troligt. Men vad kan motivet till mordet då ha varit? Gillade Hymme verkligen inte tjejer, som någon skribent nämnt? Ett mord med homosexuella förtecken? Eller kan ett omnämnt bankrån i staden samma dag ha någon koppling till försvinnandet? Kan Hymme och "Dahlsjö"-killarna ha sett för mycket och mördats?

Det omnämnda vykortet måste rimligen ha skickats av Hymme själv, och detta samma dag han försvann, -65 - inte -66, som vissa velat ha det till. Föräldrarna måste ha känt igen handstilen. Och att föräldrarna är höjda över all misstanke, tror jag de allra flesta är ense om.

Skaraborg2:s "yppandeförbud" avseende polisutredningen verkar mycket märkligt i mina ögon. Jag har aldrig hört talas om yppandeförbud i sådana sammanhang. Det brukar väl mer handla om rättegångar.

Polisutredningen ska alltså haft 70 års sekretess, men med anledning av de nära anhörigas död finns väl chansen att sekretessen numera kan hävas helt, om någon skulle beställa polisutredningen idag.
Citera
2015-09-01, 05:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Denna tråd låst under dryga 3½ år.

Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Nu har jag läst denna tråd, och har även minne av att en bok tagit upp fallet. Jag tror bokens titel var "Polisen griper in III".

Dock har jag inte läst "Dahlsjö-fallet" - tråden, som ju ska innehålla en del information om Hymmes försvinnande. Den tråden är ju dock oerhört lång. Finns det viktiga fakta i den tråden, som saknas i denna tråd, eller är det bara olika kommentarer? Ni, som läst, bör veta.

Gällande Hymme, kan jag minnas, att han i den omnämnda boken beskrevs som en depressivt lagd ung man med flicktycke. Flickorna ska ha ansett honom vara "störtskön", enligt författaren.

Tänkbara scenarier:

1) Försvunnit frivilligt, för att av äventyrslusta eller identitetssökande börja ett nytt liv eller söka finna sig själv. Hymme var visserligen en lite udda ung man, men samtidigt hade han av allt att döma stabila hemförhållanden och en tvillingbror. Det verkar inte troligt, att en person i den situationen försvinner på det sättet.

2) Självmord. Inte helt uteslutet, om han drabbats av en kris av något slag, men även här gör hans förmodat stabila hemförhållanden att scenariot inte verkar vidare sannolikt.

3) Mördad kort tid efter försvinnandet. Verkar mest troligt. Men vad kan motivet till mordet då ha varit? Gillade Hymme verkligen inte tjejer, som någon skribent nämnt? Ett mord med homosexuella förtecken? Eller kan ett omnämnt bankrån i staden samma dag ha någon koppling till försvinnandet? Kan Hymme och "Dahlsjö"-killarna ha sett för mycket och mördats?

Det omnämnda vykortet måste rimligen ha skickats av Hymme själv, och detta samma dag han försvann, -65 - inte -66, som vissa velat ha det till. Föräldrarna måste ha känt igen handstilen. Och att föräldrarna är höjda över all misstanke, tror jag de allra flesta är ense om.

Skaraborg2:s "yppandeförbud" avseende polisutredningen verkar mycket märkligt i mina ögon. Jag har aldrig hört talas om yppandeförbud i sådana sammanhang. Det brukar väl mer handla om rättegångar.

Polisutredningen ska alltså haft 70 års sekretess, men med anledning av de nära anhörigas död finns väl chansen att sekretessen numera kan hävas helt, om någon skulle beställa polisutredningen idag.

Det är helt riktigt att det är detta bokverk som har tagit upp om "Hymmes" försvinnande och som skrevs av Ernst Sjöström, bror till advokaten Henning Sjöström.

Den mesta informationen om den försvunne ligger faktiskt i "Dahlsjötråden". Inte så konstigt med tanke på att den här tråden var låst under tiden 2010-08-11 - 2014-04-01 - alltså i dryga 3½ år.

Hans försvinnande har nu under åratal blivit så "invävt" med tre andras, så det något besvärligt att separera honom från de övriga.

De tre scenarios du tar upp så kan naturligtvis alla tre vara möjliga eftersom inget vet vad som kom att hända "Hymme".

Det må vara märkligt i dina ögon men det var i a f det som skedde.
Citera
2015-09-01, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det är helt riktigt att det är detta bokverk som har tagit upp om "Hymmes" försvinnande och som skrevs av Ernst Sjöström, bror till advokaten Henning Sjöström.

Den mesta informationen om den försvunne ligger faktiskt i "Dahlsjötråden". Inte så konstigt med tanke på att den här tråden var låst under tiden 2010-08-11 - 2014-04-01 - alltså i dryga 3½ år.

Hans försvinnande har nu under åratal blivit så "invävt" med tre andras, så det något besvärligt att separera honom från de övriga.

De tre scenarios du tar upp så kan naturligtvis alla tre vara möjliga eftersom inget vet vad som kom att hända "Hymme".

Det må vara märkligt i dina ögon men det var i a f det som skedde.

Tack för informationen, Skaraborg2!

Jag håller nu på och läser den mycket intressanta "Dahlsjö-tråden". Det lär bli en hel del spännande nattsudd framdeles. En viktig uppgift om Hymme som saknas i denna tråd, men som återfinns i Dahlsjö-tråden, är att Hymme inte bara hade depressioner, utan även vad man kan kalla maniska faser - enligt en skribent. Och jag tror den informationen är riktig. När Hymme var manisk kunde han spåra ur, enligt skribenten bli "kucku i huvudet". I en sådan situation kunde han säkert uppfattas som besvärande eller rentav provocerande. Han ska dessutom ha medicinerat regelbundet för sina besvär.

Varför skriver en 18-årig man "Var inte ängsliga" på vykortet till föräldrarna? Det ger ju en vink om att Hymme skulle haft svårigheter tidigare, när det gällde att resa och röra sig i nya miljöer. Att skriva så är väl inte gängse för en 18-åring?!

Angående ditt yppandeförbud, tror jag absolut att det är korrekt information du lämnat. Jag läste nyligen i juridikforat, där en skribent frågade just angående sitt yppandeförbud; hur länge det gällde, och konsekvenser avseende brott mot detta. Märkligt nog verkar det som att ingen övre tidsgräns måste finnas, utan ett yppandeförbud gäller - om jag fattat saken rätt - i vissa fall för alltid. Här är ju du i den märkliga situationen, att du antagligen sitter på mer information än alla andra trådläsare - möjligen Hymmes eventuella mördare undantagen!
Citera
2015-09-01, 19:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Information ang. Hybner Lundqvist.

[quote=intePK14|54548102]Tack för informationen, Skaraborg2!

Jag håller nu på och läser den mycket intressanta "Dahlsjö-tråden". Det lär bli en hel del spännande nattsudd framdeles. En viktig uppgift om Hymme som saknas i denna tråd, men som återfinns i Dahlsjö-tråden, är att Hymme inte bara hade depressioner, utan även vad man kan kalla maniska faser - enligt en skribent. Och jag tror den informationen är riktig. När Hymme var manisk kunde han spåra ur, enligt skribenten bli "kucku i huvudet". I en sådan situation kunde han säkert uppfattas som besvärande eller rentav provocerande. Han ska dessutom ha medicinerat regelbundet för sina besvär.

Varför skriver en 18-årig man "Var inte ängsliga" på vykortet till föräldrarna? Det ger ju en vink om att Hymme skulle haft svårigheter tidigare, när det gällde att resa och röra sig i nya miljöer. Att skriva så är väl inte gängse för en 18-åring?!

Angående ditt yppandeförbud, tror jag absolut att det är korrekt information du lämnat. Jag läste nyligen i juridikforat, där en skribent frågade just angående sitt yppandeförbud; hur länge det gällde, och konsekvenser avseende brott mot detta. Märkligt nog verkar det som att ingen övre tidsgräns måste finnas, utan ett yppandeförbud gäller - om jag fattat saken rätt - i vissa fall för alltid. Här är ju du i den märkliga situationen, att du antagligen sitter på mer information än alla andra trådläsare - möjligen Hymmes eventuella mördare undantagen![/QUOTE]

Ja du kommer säkert att få en hel del intressant nattsudd när du skall läsa igenom hela den tråden. För att kunna erhålla så mycket information som möjligt om honom bör man dock försöka att läsa igenom "Dahlsjö-tråden" eller så mycket man orkar.

När jag fick ta del av hela polisutredningen i Göteborg gällande "Hymme", så fick jag som det verkar ta del av hela denna. Jag fick dock inte kopiera den utan endast läsa den i Forskarsalen samt göra anteckningar. Ytterligare personer har efter att jag hade gjort detta också läst igenom den och även fått maskade kopior. Jag läste denna naturligtvis omaskad.

Ja jag sitter faktiskt på mycket information gällande "Hymme". Betydligt mera än gällande Dahlsjö, Johansson och Karlsson.

Detta beroende på att det finns mycket mera att läsa om honom än om de andra tre. Här fick polisen verkligen inte ligga på latsidan. Åtminstone utredningen i Göteborg styrdes också delvis av modern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in