2015-05-13, 21:22
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det är högt oklart om den försvunne konstnärsynglingen verkligen liftade. Han kan också ha tagit tåget från Båstad.

Båda dessa uppgifter förkommer i det media skrev om hans försvinnande. Vilken som är den rätta vet jag tyvärr inte.

Nej, han kan inte ha tagit tåget från Båstad för det hade han ju klivit av enl vykortet:

"Hej, jag är här nu kl. 8.00 Göteborg, tog tåget från Båstad, hoppas nu lift. Var ej ängsliga. Hej, Puss, Hybner 29/7." (Han skrev inget vidare, vare sig avseende handstil eller språk. Intressant att han tappat bort prepositionerna "i" och "på". Detta tyder på...dyslexi!)

Däremot kan han ju ha misslyckats i sin liftningsförhoppning men jag tvivlar på det; folk var rätt hyggliga på den tiden, skulle jag tro. Liftande kan inte heller ha varit betingat med några större faror eftersom detta hände innan det farliga 70-talet! Dessutom, om han inte ville lifta för att det skulle göra föräldrarna ängsliga så vore det väl det sista han skulle skriva på ett vykort att han skulle göra?

Diskussionen om att kortet skulle vara poststämplat 660623 tror jag inte en sekund på; här har man bara hängt upp sig på det dåliga stämpeltrycket.

Vad jag faktiskt kom att tänka på var att det skulle kunna ha varit någon annan som skrev kortet: jag tycker det är litet märkligt att han undertecknar med sitt dopnamn "Hybner" när han kallas "Hymme". Det som talar emot att någon annan skulle ha skrivit kortet är dock att föräldrarna inte betvivlade att det kom från honom samt att om någon hade bemödat sig med att härma hans stil borde denne någon även ha känt till att han kallades "Hymme". (Enl folkbokföringsuppgifterna tidigare i tråden skulle hans förnamn stavats med tyskt ü. Hur var det, stavades det "Hübner" eller "Hybner"? Han själv skrev ju med vanligt y. Bör kollas upp.)

Jag kan bara inte släppa att jag tycker "Hej, Puss, Hybner" låter konstigt; ville han vara formell gentemot päronen borde han ha skrivit "Bästa hälsningar, Hybner" eller liknande. Nej, "Hej, Puss, Hymme" hade varit det logiska avslutet. Datumtillägget är litet underligt det med om han inte garderade sig mot att poststämpeln kunde vara oläsbar...hihi.
Senast redigerad av Eastmancolor 2015-05-13 kl. 21:59.
Citera
2015-05-13, 22:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hübner

Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
(Enl folkbokföringsuppgifterna tidigare i tråden skulle hans förnamn stavats med tyskt ü. Hur var det, stavades det "Hübner" eller "Hybner"? Han själv skrev ju med vanligt y. Bör kollas upp.)

Hans namn enligt folkbokföringen stavades Hübner.
Citera
2015-05-14, 01:59
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Hans namn enligt folkbokföringen stavades Hübner.

Ja, då torde det tarva en förklaring varför han själv använde stavningen "Hybner". Jag har ertappat folk som är folkbokförda som "Karl" att genomgående använda den i mångas ögon finare stavningen "Carl" men här är det ju tvärtom. Tyckte han "Hübner" var för teutoniskt? För fint? Det styrker i så fall mitt antagande att han mkt väl kunde ha liftat med de gediget ofina Dahlsjögänget.

Jag skrev om vykortet att Hymme inte hade någon vidare handstil eller språkhantering samt att avslutningen var märklig. Att han kanske var dyslektiker. Detta kan möjligen snarare förklaras genom uppgiften att han hade psykiska problem, drack alkohol och knaprade valium. Troligtvis gör dessa livsomständigheter ett i någon mån negativt avtryck på verbaliteten; han var kanske t o m påverkad när han skrev vykortet?

(Varför skrev han det där vykortet överhuvudtaget!? Hade det inte varit enklare att telefonera fram informationen istället eller saknades telefon i Torekovhuset? Det är mer än en sak med detta vykortet som känns fel.)

Alltså, jag skulle mycket väl kunna föreställa mig att killen avled 650729 av en valiumöverdos i kombination med alokoholintag, utan koppling till Dahlsjögänget alls, om det bara funnits ett lik.

Jag har någonstans på webben uppfattat en artikel från 1966 om att man hittat en kropp som skulle testas för identifiering som Hymmes. Jag antar att liket ej befanns vara hans?
Senast redigerad av Eastmancolor 2015-05-14 kl. 02:15.
Citera
2015-05-14, 13:12
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat från en artikel.

Citat:
Jag har någonstans på webben uppfattat en artikel från 1966 om att man hittat en kropp som skulle testas för identifiering som Hymmes. Jag antar att liket ej befanns vara hans?

Jag tar och citerar ett par stycken i denna artikel i GP från 1966-04-01. Tyvärr är denna artikel ganska slarvigt skriven och innehåller ett flertal felaktiga uppgifter.

"Funna liket vid Lyskil var ej Hybbe."

"Likfyndet utanför Lysekil löser inte gåtan med den försvunne professorssonen Hybbe Lundkvist. Rättsmedicinsk undersökning har nu på föranstaltan av skyddspolisen i Göteborg företagits, varvid man konstaterat att kroppen inte bär några kännetecken som skulle kunna identifiera den saknade 17-åringen."

"Någon identifiering av det starkt lemlästade liket som hittats vid Lysekil torde nu svårligen kunna ske. Bl. a. kan man dock misstänka att det rör sig om en rysk sjöman som förra hösten gick överbord från ett fartyg."
Citera
2015-05-14, 18:28
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Jag tar och citerar ett par stycken i denna artikel i GP från 1966-04-01. Tyvärr är denna artikel ganska slarvigt skriven och innehåller ett flertal felaktiga uppgifter.

"Funna liket vid Lyskil var ej Hybbe."

"Likfyndet utanför Lysekil löser inte gåtan med den försvunne professorssonen Hybbe Lundkvist. Rättsmedicinsk undersökning har nu på föranstaltan av skyddspolisen i Göteborg företagits, varvid man konstaterat att kroppen inte bär några kännetecken som skulle kunna identifiera den saknade 17-åringen."

"Någon identifiering av det starkt lemlästade liket som hittats vid Lysekil torde nu svårligen kunna ske. Bl. a. kan man dock misstänka att det rör sig om en rysk sjöman som förra hösten gick överbord från ett fartyg."

Inför döden är vi alla jämlika: pinsamt dock för stackars Hymme att bli förblandad med en rysk sjöman som sannolikt trillat i på fyllan.
Citera
2015-05-15, 15:15
Medlem
Eastmancolors avatar
Här har vi en ledtråd i följande artikel i Bohuslänningen (http://bohuslaningen.se/nyheter/sotenas/1.1208648-kraniet-av-ung-man-hittat-under-sjobod): i Fodenäs, som ligger förhållandevis nära Gerlesborg om man kommer från Göteborg, hittades rester av ett lik för över trettio år sedan och ett gammalt kranium 2011. Fyndplatsen, skallens struktur och övriga uppgifter pekar kraftigt mot att det rör sig om Hymmes lik. Sannolikt hamnade han i vattnet på väg till skolan.

Min teori (Se Dahlsjötråden) är ju att han åkte med dem och att väder, trafiklag och mörker orsakade bilolyckan. Om Hymme satt framtill i bilen kan han ha tagit sig ur men ändå druknat.
Citera
2015-05-15, 15:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bohuslänningen 2011.

Citat:
Här har vi en ledtråd i följande artikel i Bohuslänningen (http://bohuslaningen.se/nyheter/sotenas/1.1208648-kraniet-av-ung-man-hittat-under-sjobod): i Fodenäs, som ligger förhållandevis nära Gerlesborg om man kommer från Göteborg, hittades rester av ett lik för över trettio år sedan och ett gammalt kranium 2011. Fyndplatsen, skallens struktur och övriga uppgifter pekar kraftigt mot att det rör sig om Hymmes lik. Sannolikt hamnade han i vattnet på väg till skolan.

Min teori (Se Dahlsjötråden) är ju att han åkte med dem och att väder, trafiklag och mörker orsakade bilolyckan. Om Hymme satt framtill i bilen kan han ha tagit sig ur men ändå druknat.

Bra att du har hittat artiklarna om detta i Bohuslänningen från 2011. Har varit uppe förut till diskussion.
Citera
2015-05-17, 18:06
Medlem
Skaraborg2s avatar
Del av artikel från den 23 november 1965.

Tar här och citerar av en del av en artikel från Expressen fredagen 1965-11-23. Denna återfinnes på sidan 20. Artikeln publicerades ihop med ett foto på den försvunne.

"Såg någon 18-åring lifta från Göteborg 29 juli?"

"Den sedan tre och en halv månad tillbaka försvunne Stockholmsynglingen Hybner Lundquist 18, är fortfarande borta. Han var Göteborg omkring den 29 juli. Därifrån försökte han troligen lifta. Polisen och hans föräldrar är mycket tackamma för upplysningar om honom. Har någon bilist sett honom i Göteborg den aktuella tiden?

Hybner som kallas Hymme skulle börja på konstskolan Gerlesborg i Bohuslän. Han kom aldrig dit. På torsdagskvällen den 29 juli kom han till Göteborg. Kl 20 skrev han ett kort till sina föräldrar. Det är det sista livstecknet från honom."

"Vid försvinnandet var han klädd i en brun bryggarfrack, marinblå pullover, gråa byxor, bruna skor med snörning över vristen."
Citera
2015-05-18, 11:20
Medlem
SentOmsiders avatar
Citat:

Det borde gå att få fram dna på dessa skelettdelar, men det är knappast prioriterat av polisen. Om någon släkting till den försvunne tar initiativet kanske det skulle gå?
Citera
2015-05-18, 13:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Initiativ.

Citat:
Ursprungligen postat av SentOmsider
Det borde gå att få fram dna på dessa skelettdelar, men det är knappast prioriterat av polisen. Om någon släkting till den försvunne tar initiativet kanske det skulle gå?

Tyvärr är det så. Verkligen inte den högsta prioritet precis vilket polisen själva sa.

"Hymmes" egen familj finns ju inte numera. Det närmaste man kan komma är släktingar på moderns sida. Det finns kusiner (halvkusiner?), men någon av dessa lär nog inte ta något initiativ för en kontroll av DNA. Det har ju nu gått snart fyra år sedan upptäckten.

Jag hoppas verkligen att någon av hans släktingar tog detta initiativ.
Citera
2015-05-18, 23:14
Medlem
Måste det vara en släkting som tar initiativ och vill undersöka? Jag undrar vad det finns för regler kring detta. Det vore ju sorgligt om det bara blev liggande någonstans. Var finns detta kranium nu? Någon som vet? Det har ju redan gått fyra år sedan det hittades.
Citera
2015-05-19, 14:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
Släkting.

Citat:
Ursprungligen postat av Edmond
Måste det vara en släkting som tar initiativ och vill undersöka? Jag undrar vad det finns för regler kring detta. Det vore ju sorgligt om det bara blev liggande någonstans. Var finns detta kranium nu? Någon som vet? Det har ju redan gått fyra år sedan det hittades.

Nej det kanske det inte behövs men för att kolla DNA behövs ju en släkting. Nu är jag inte riktigt säker på vem som idag är den närmaste släktingen till honom? Jag vet inte heller vad det kan finnas för regler kring detta.

Vet inte heller var detta upphittade kranium kan finnas idag? Någonstans måste det finnas bevarat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in