2008-06-09, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Om nu detta rykte stämmer.

Hur som helst finns det väl ett antal möjligheter.

- Olycka.
- Självmord.
- Mord.
- Frivilligt försvinnande.
(- Hålls kidnappad.)

"På väg till konstskolan i Göteborg" låter som en tämligen central promenad, förmodligen på morgonen. Risken för olycka utan att återfinnas skulle jag säga är väldigt liten.

Samma sak med självmord. Att vid självmord dölja kroppen så väl att den på 40 år inte hittas är svårt. Möjligen genom att sänka sig själv med kraftiga tyngder, från en bro över vatten, men vid det här laget borde dykare upptäckt kroppen.

Att mörda någon på morgonen på väg till skolan och undvika vittnen samt forsla iväg kroppen, nej det är inte troligt. Det känns som han också är "för gammal" för att råka ut för en sexualmördare som rycker in honom i en bil. Känner inte till ett enda sexualmord i Sverige på en vuxen man. De som Quick erkänt och man inte funnit någon kropp efter räknar jag inte.

Utifrån den lilla information som finns skulle jag därför säga att frivilligt försvinnande faktiskt, är det mest troliga. Det baserar jag delvis på ryktet om vykort, men främst för att de andra alternativen känns orimliga. Vi talar om 60-talet, långt innan Schengenavtal och biometriska pass. På den tiden var det förmodligen inte helt omöjligt att ta sig in som illegal invandrare till något europeiskt land, eller kanske smitit ombord på amerikabåten till New York (som gick reguljärt på den tiden).

Kunskaperna bland forummedlemmarna på svenskamord.se är höga, framför allt vad gäller mord som hände för 20-30 år eller ännu längre sen. Föreslår att den som vill veta mer om detta fall startar en tråd även där.

frivilligt försvinnande? men försvinna till vad? han var inte ens myndig ( 21 år var det väl på den tiden) han gick i såna fall miste om arvet samtidigt som han visste att föräldrarna fick leva i oro och ovisshet resten av sina dagar? och hur klarade han att hålla sig undan? utan hjälp av utomstående? verkar långsökt..
Citera
2008-06-09, 17:11
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feffe15
frivilligt försvinnande? men försvinna till vad? han var inte ens myndig ( 21 år var det väl på den tiden) han gick i såna fall miste om arvet samtidigt som han visste att föräldrarna fick leva i oro och ovisshet resten av sina dagar? och hur klarade han att hålla sig undan? utan hjälp av utomstående? verkar långsökt..

Han kan ha dragit utomlands till exempel. Inte jättesvårt för en 18-åring att ta jobb på nån bar eller liknande... Sen är det också möjligt att han från början inte hade planer på att vara försvunne i 40 år. Han kanske dog under försvinnandet.
Citera
2008-06-09, 17:20
Medlem
-jOE!s avatar
Citat:
På det tiden var det nog inga större problem att hoppa på en båt och jobba, oavsett ålder.
Citera
2008-06-09, 17:30
Medlem
Orm Ondes avatar
Den här händelsen hör man talas om då och då, särskilt i Göteborg. Hybner försvann samma dag som tre unga män från Göteborg, som åkte iväg i sin Volvo PV efter att ha sagt att de skulle åka nedåt Hallandskusten och bada. Såväl pojkarna som bilen försvann spårlöst. Eftersom Hybner L. skulle lifta upp till en konstskola i Bohuslän, har många spekulerat i att dessa försvinnanden skulle kunna ha ett samband, låt vara att killarna med bilen skulle köra söderut från Göteborg och Hybner skulle norrut. Fallet var mycket omskrivet på sin tid. Givetvis har det under åren kommit fram en rad personer som påstår att de sett eller talat med Hybner eller någon av de andra som försvann samma dag som han. Jag vill minnas att någon sade sig ha pratat med honom i Australien. Det finns en bok i handeln där bl.a detta fall tas upp, men jag minns tyvärr inte vad den heter; återkommer om jag kommer på det.
Citera
2008-06-09, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
På det tiden var det nog inga större problem att hoppa på en båt och jobba, oavsett ålder.

för att jobba till sjöss måste man väl ha sjömansbok med personuppgifter samt tillstånd från föräldrar såvida man inte uppnått myndig ålder? i såna fall måste han nog kört med förfalskade handlingar?
Citera
2008-06-09, 20:40
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Den här händelsen hör man talas om då och då, särskilt i Göteborg. Hybner försvann samma dag som tre unga män från Göteborg, som åkte iväg i sin Volvo PV efter att ha sagt att de skulle åka nedåt Hallandskusten och bada. Såväl pojkarna som bilen försvann spårlöst. Eftersom Hybner L. skulle lifta upp till en konstskola i Bohuslän, har många spekulerat i att dessa försvinnanden skulle kunna ha ett samband, låt vara att killarna med bilen skulle köra söderut från Göteborg och Hybner skulle norrut. Fallet var mycket omskrivet på sin tid. Givetvis har det under åren kommit fram en rad personer som påstår att de sett eller talat med Hybner eller någon av de andra som försvann samma dag som han. Jag vill minnas att någon sade sig ha pratat med honom i Australien. Det finns en bok i handeln där bl.a detta fall tas upp, men jag minns tyvärr inte vad den heter; återkommer om jag kommer på det.

Väldigt intressant. Stort tack för uppgifterna. Har du några mer uppgifter, gärna länk, om fallet med den försvunna bilen?
Citera
2008-06-09, 20:46
Medlem
Troians avatar
Citat:
för att jobba till sjöss måste man väl ha sjömansbok med personuppgifter samt tillstånd från föräldrar såvida man inte uppnått myndig ålder? i såna fall måste han nog kört med förfalskade handlingar?

Var det verkligen så i mitten av 1960-talet? På alla utländskregistrerade fartyg som angjorde Göteborgs hamn? Jag är inte så säker på det alltid var full koll på sådant.
Citera
2008-06-09, 23:23
Medlem
Feffe15:

Har för mig att man får lov att använda sitt pass första gången man mönstrar på en båt. Därefter måste man dock ha boken så att det syns var man har jobbat tidigare.
Citera
2008-06-10, 12:12
Medlem
Disco Moskvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Hybner försvann samma dag som tre unga män från Göteborg, som åkte iväg i sin Volvo PV efter att ha sagt att de skulle åka nedåt Hallandskusten och bada. Såväl pojkarna som bilen försvann spårlöst.

Det där är mer intressant än konstnärsbrodern. Det kan hända att en person försvinner, men tre personer och en bil är mer spektakulärt.
Citera
2008-06-10, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disco Moskva
Det där är mer intressant än konstnärsbrodern. Det kan hända att en person försvinner, men tre personer och en bil är mer spektakulärt.

håller med..och det är märkligt att man aldrig ens hört talas om det? som med andra kända försvinnanden?
Citera
2008-06-15, 00:57
Medlem
W.Schellenbergs avatar
Jag har inget att tillföra i det aktuella fallet men eftersom jag är sjöman så känner jag till hur det gick till förr (Frågat äldre kollegor).

För att få mönstra (då som nu) krävs en sjöfartsbok (i folkmun "den blå"). Den utfärdas av Sjöfartsverket som är tillsynsmyndighet. Dock behövde man inget tillstånd från föräldrarna sålänge man var över 16 år. Dock fick man bara mönstra i byssan eller på däck. För att få tjänstgöra i maskin var man tvungen att vara 17 år.

Så om den aktuelle personen mönstrat i en svensk båt skulle garanterat detta finnas i arkivet, antingen via sjöfartsboken eller mönstringsrullorna som fartygen skickar till sjöfs.

/W
Citera
2008-06-15, 06:07
Medlem
Slave Marks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disco Moskva

Polisledningen kan ha dragit felaktiga slutsatser av händelseförloppet.
Om dom kör över en kaj så finns ju den chansen men troligtvis skulle nån badande eller dylikt upptäckt nåt över tid.
Gjordes det någon efterforskning på sjömans spåret.
Togs bilen överbord ?

Någonstans mellan 25 och 40 personer förblir försvunna från varje år.Fler är män än kvinnor.
Idag är cirka tusen personer efterlysta som försvunna och då mer än 3 månader.
Det gör ju inte fallet unikt i det fallet därav min nyfikenhat på polisutredningen och hanteringen av fallet.
Senast redigerad av Slave Mark 2008-06-15 kl. 06:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in