2015-05-22, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Om man ignorerar kausalitet (tid) i ena stunden för att ge stöd till sitt argument från ignorans/okunskap/ickevetande om en magisk entitet typ en gud men sedan kräver det i samma mening när man behöver en orsak för universums skapelse så kanske ens argument inte är sunt.

Men vad då ingenting? När har det någonsin funnits "ingenting" och hur vet man det?

Hm.. erkänner att mitt argument inte var så välgenomtänkt.

Frågan är svår. Hur ska man ens förstå tid? Och kausalitet förutsätter väl tid??
Citera
2015-05-22, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milmerokin
Så du håller då med om att ifall man hittar C-14 i ben eller mjukdelar som inte fossiliserats men som ändå tillhör ett fossil så innebär det att fossilet är yngre än 50 000 år?

Om något inte fossiliserats på tiotusentals år i rätt miljö kan vi lita på att andra organismer och kemiska reaktioner haft möjlighet att fortgå.
Någon summering i stil med "Finns det kött bredvid ett fossil är fossilet yngre än 60 000 år" kan du inte gärna göra.

Var försöker du komma med denna C14-kritik?
Någon hittade något som daterades senare än förväntad utrotning och därför: All arkeologi, geologi, biologi har fel?
Citera
2015-05-22, 11:48
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Så du håller då med om att ifall man hittar C-14 i ben eller mjukdelar som inte fossiliserats men som ändå tillhör ett fossil så innebär det att fossilet är yngre än 50 000 år?

Och med objektiv källa menar du en som utgår från att C-14 omöjligen kan förekomma i mjukdelar eller icke-fossiliserat ben inuti dinosauriefossil eftersom det inte stämmer med vad de fick lära sig i skolan? Eller?
Eftersom du frågar efter det, så är här en sida som inte har med både "creation" och "science" i sitt namn http://www.sciencevsevolution.org/Holzschuh.htm

C-14's halveringstid är irrelevant för vad det ligger i. Visa att det kan påverkas av huruvida det finns i hårt eller mjukt material så har du en poäng. Inte innan dess.
Citera
2015-05-22, 12:06
Medlem
Citat:
Men min fråga var vilka dessa du hänvisade till är, eftersom du redan sagt vad de jobbar med tog jag för givet att du skulle förstå att jag menade lite mer exakt, som namn och var man kan få se deras slutledningar i skrift och vad de baserar detta på. Ursäkta mig om jag var otydlig på den punkten.

Du pratar fortfarande om alla dessa djur som om det skulle handla om 100 miljoner. Det är ingen som hävdar att det rörde sig om 100 miljoner djur. Varför fortsätter du med en så tydlig halmgubbe för? Du frågar mig om jag kan min Bibel och sen påstår du att det står att insekter och vattenlevande djur skulle komma med. Det står ju i den passage du hänvisar till att Noa skulle ta med av fåglarna, av fyrfotadjur och av kräldjur. Vart får du insekter och fiskar från?

Det är just kritiskt tänkande som fick mig att överge evolutionsscenariot.
Du hävdar att Bibelns skapelseberättelse är vetenskapligt motbevisad och som grund anför du att det är för att den inte stämmer med den skapelseberättelse du fick lära dig i skolan. Vad jag undrar är: Har du inga vetenskapliga bevis? Det du anförde är inte vetenskapliga bevis förstår du!
Varför kan vi inte vända på frågeställningen? Du bevisar bibelns skapelseberättelse!
Du får gärna påstå att kritiskt tänkande fick dig att överge evolutionstorin. Men hur får kritiskt tänkande in dig på bibelns skapelseberättelse? Helt obegripligt att man tror på den och kallar sig kritiskt tänkande.
Citera
2015-05-22, 12:32
Medlem
Citat:
Det var du som började tjafsa om bevisbördan och motbevis mot bibeln, och du som hävdade att det fanns vetenskapligt stöd för Bibeln (ospecificerat vad), så varför denna panik att slå ifrån dig?
Bogomil började med att tycka att var och en borde ta sin bevisbörda. Jag vet att han anser att hans bevisbörda motbevisar Bibeln då han menar att hans skapelseberättelse är vetenskapligt bevisad. Jag har aldrig hävdat att Bibeln är vetenskapligt bevisad. De bevis ateister hävdar och stöder sin ståndpunkt på är däremot inte vetenskapliga utan högst subjektiva.

Citat:
Det var du som hävade att det fanns vetenskapligt stöd för bibliska berättelser. Det var du som ville att vi vetenskapligt skulle motbevisa bibeln men nu är ditt försvar alltså att vi inte kan utesluta magi? Självklart kan vi inte utesluta ofalsifierbara påståenden. Däremot vet vi rent vetenskapligt att om ex. jorden plötsligt skulle tvärnita sin rotation och få solen att stanna mitt i himlen hade det varit katastrofalt och allt liv i hela världen hade blivit utplånat. Det hade däremot inte en sagoberättare under antiken eller bronsåldern vetat.
Nä, jag har inte hävdat att det finns vetenskapligt stöd för Bibliska berättelser, däremot observationer och inte minst indicier - det finns det mycket av, som kan innebära att Bibeln har rätt. Mitt försvar handlar inte om att vi inte kan utesluta magi, utan att det är fel att utesluta något objektivt sett eftersom det inte stämmer med en filosofiskt baserad slutledning.
Ja, om Gud inte finns hade en berättelse som den om när dagen förlängdes varit omöjlig, för inga naturliga processer hade kunnat få till något sådant, förutsatt alltså att Gud inte finns och kan påverka sin skapelse. Nu påstår du och andra ateister att detta alltså är objektivt sett helt omöjligt, som om det vore omöjligt även om Gud finns och kan påverka sin skapelse. Men då utgår ni från er egen personliga övertygelse och hävdar utifrån denna att det är objektivt omöjligt, alltså inget vetenskapligt baserat motbevis. Om man nu frångår det rent vetenskapliga finns ju andra indicier som skulle kunna bekräfta den långa dagen, tex om det finns andra folk runt världen där man har berättelser om förlängda dagar, morgnar, aftnar eller nätter. Om dessa ger att solens position var högt på himlen över israel när detta hände, är det ett indicium på att berättelsen som sådan kanske stämmer. Det finns sådana berättelser.

Citat:
Så nyss var det vetenskapligt försvarbart att tro på bibeln och det skulle jongleras med bevisbördan, men när du blir synad, ja då handlar det om tro och magi. Bra, då vet vi det. Då kan du skita i vetenskapligt försvar för dina fantasier och förhålla dig till det som just fantasier istället.
Vad jag pratar om är observationer, inte vetenskapligt försvar av Bibeln. Det är ateister som ständigt och jämt påstår att de har vetenskapliga bevis för sin tro, men när man frågar efter dem blir det lite ospecificerat mummel innan man vanligtvis övergår till personangrepp, som om det är det som bevisar deras vetenskapliga ståndpunkt.
Citera
2015-05-22, 12:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mediteramera123
Tidsaspekten kan man kanske hoppa över då tid eventuellt endast är en illusion i vårat universum.

Det vanliga problemet när nån form av "absolut" filosofi betraktar den relativstiska metafysik. Den absoluta filosofen försöker rutinmässigt att dra in relativismen på sin planhalva av absoluter och validera den där.

Citat:
Om man då istället bara fokuserar på hur någonting uppstått ur ingenting så känns det för mig rimligare med en skapare eftersom det känns så svårt att föreställa sig att någonting av sig självt uppstått ur ingenting.

Om nu tid enligt dig är en illusion, varför är kosmisk kausalitet det inte?
Citera
2015-05-22, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det vanliga problemet när nån form av "absolut" filosofi betraktar den relativstiska metafysik. Den absoluta filosofen försöker rutinmässigt att dra in relativismen på sin planhalva av absoluter och validera den där.

Om nu tid enligt dig är en illusion, varför är kosmisk kausalitet det inte?

Kanske både tid och kausalitet är illusioner.
Citera
2015-05-22, 12:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Bogomil började med att tycka att var och en borde ta sin bevisbörda. Jag vet att han anser att hans bevisbörda motbevisar Bibeln då han menar att hans skapelseberättelse är vetenskapligt bevisad.

Vilket öht inte är en dikotomi jag har presenterat. Jag har tvärtom tydligt sagt, att inga av dom två kosmiska evolutionsteorier (den biologiska och den kosmologiska) är nödvändiga för att motbevisa gen 1.
Citera
2015-05-22, 12:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Mitt försvar handlar inte om att vi inte kan utesluta magi, utan att det är fel att utesluta något objektivt sett eftersom det inte stämmer med en filosofiskt baserad slutledning.
Ja, om Gud inte finns hade en berättelse som den om när dagen förlängdes varit omöjlig, för inga naturliga processer hade kunnat få till något sådant, förutsatt alltså att Gud inte finns och kan påverka sin skapelse.

Vilket bara är att flytta målstolperna för bevisbörda till "mirakler" per se.
Citera
2015-05-22, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Varför kan vi inte vända på frågeställningen? Du bevisar bibelns skapelseberättelse!
Du får gärna påstå att kritiskt tänkande fick dig att överge evolutionstorin. Men hur får kritiskt tänkande in dig på bibelns skapelseberättelse? Helt obegripligt att man tror på den och kallar sig kritiskt tänkande.
Frågan i denna tråd är ställd som om det är uppenbart att "religiösa" motsätter sig vetenskapen. Mitt svar är att den vetenskap som avses inte är vetenskaplig, och att frågan i sig är felformulerad. Detta har jag påpekat gång efter annan på olika sätt och jag tycker jag har fått fram vad jag ville ha sagt och riktar ett stort tack till alla medverkande ateister som tydliggjort vad jag menat!
Citera
2015-05-22, 13:01
Medlem
Citat:
Frågan i denna tråd är ställd som om det är uppenbart att "religiösa" motsätter sig vetenskapen. Mitt svar är att den vetenskap som avses inte är vetenskaplig, och att frågan i sig är felformulerad. Detta har jag påpekat gång efter annan på olika sätt och jag tycker jag har fått fram vad jag ville ha sagt och riktar ett stort tack till alla medverkande ateister som tydliggjort vad jag menat!
Rubriken kanske är lite missvisande. Givetvis motsätter sig inte alla troende/religiösa vetenskapen.
Citera
2015-05-22, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Rubriken kanske är lite missvisande. Givetvis motsätter sig inte alla troende/religiösa vetenskapen.

Nähä??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in