2015-05-20, 12:51
Medlem
kekkens avatar
Jag har en lite fråga om utdelning och återinvestering. Ägde lite aktier i Skanska och fick del av utdelningen som gavs 16/4. Dagen efter återinvesterades dessa pengar (utan jag gjort något själv) i Skanska och jag fick 12,48051 nya aktier. Jag vet inte varför dessa återinvesterades då jag tidigare fått utdelning från bla Ericsson och SKF och dessa pengar ligger kvar som likvida.

Så varför gjordes en automatisk återinvestering i Skanska men inte de andra, och hur skall jag kunna sälja 0,48051 aktier?
Citera
2015-05-20, 12:53
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kekken
Jag har en lite fråga om utdelning och återinvestering. Ägde lite aktier i Skanska och fick del av utdelningen som gavs 16/4. Dagen efter återinvesterades dessa pengar (utan jag gjort något själv) i Skanska och jag fick 12,48051 nya aktier. Jag vet inte varför dessa återinvesterades då jag tidigare fått utdelning från bla Ericsson och SKF och dessa pengar ligger kvar som likvida.

Så varför gjordes en automatisk återinvestering i Skanska men inte de andra, och hur skall jag kunna sälja 0,48051 aktier?
Låter skumt.

Såvida du inte använder Aktieinvest.

Då låter det normalt.
Citera
2015-05-20, 13:02
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Låter skumt.

Då låter det normalt.
Där han inte helt oväntat lär kunna sälja dem också ..
Citera
2015-05-20, 13:05
Medlem
Hade större delen av mina besparingar i Avanza Zero som jag sålde av vid årsskiftet. Nu funderar jag på att köpa spiltans korta räntefond på ett investeringssparkonto istället för lägre risk. Sk Pengarna ligger f.n på vanligt sparkonto...

Låter det som en bra idé att gå in nu?
Ska jag vänta till senare?
Senast redigerad av Schwarzenbrandt 2015-05-20 kl. 13:16.
Citera
2015-05-20, 13:16
Medlem
wastedandlazys avatar
Borde inte aktier vara ren vinst?
En aktie kan gå ner max 100% men ingen gräns uppåt?
Citera
2015-05-20, 13:20
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schwarzenbrandt
Hade större delen av mina besparingar i Avanza Zero som jag sålde av vid årsskiftet. Nu funderar jag på att köpa spiltans korta räntefond på ett investeringssparkonto istället för lägre risk. Låter det som en bra idé att gå in nu? Pengarna ligger f.n på vanligt sparkonto...
Om sossarnas skattehöjning på ISK går igenom så kommer det antagligen att vara en mindre bra idé att ha korträntefonder i ISK.

Men även idag finns det ingen garanterad fördel med ISK för korträntefonder. Det beror på många faktorer, främst sparhorisont.

På kort sikt så kommer dock ISK ganska säkert att slå en vanlig depå även för korträntefonder.
Citera
2015-05-20, 13:21
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wastedandlazy
Borde inte aktier vara ren vinst?
En aktie kan gå ner max 100% men ingen gräns uppåt?
Japp!

Gäller att hitta de som går uppåt bara.
Citera
2015-05-20, 14:06
Medlem
kekkens avatar
Citat:
Låter skumt.

Då låter det normalt.

Jo det är Aktieinvest det gäller.
Försökte sälja alla aktier men det går bara att sälja "hela" aktier, inget annat.

Edit: Det slog mig nu att det finns ett alternativ som heter "andelsorder". Borde lösa det hela...

Förutom att orderläggningen känns vara från internets begynnelse, är Aktieinvest skit?
Senast redigerad av kekken 2015-05-20 kl. 14:22.
Citera
2015-05-20, 15:00
Medlem
Celenos avatar
Citat:
är Aktieinvest skit?
Skit och skit. De är i princip ensamma om tjänsten de erbjuder så de fyller bevisligen en nisch.

Jag har aldrig använt dem och kan inte svara för hur bra de är, men behöver man inte deras tjänster är de väl rätt dyra.
Citera
2015-05-20, 15:54
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Jo det är Aktieinvest det gäller.
Försökte sälja alla aktier men det går bara att sälja "hela" aktier, inget annat.

Edit: Det slog mig nu att det finns ett alternativ som heter "andelsorder". Borde lösa det hela...

Förutom att orderläggningen känns vara från internets begynnelse, är Aktieinvest skit?

Som Celeno säger så är Aktieinvest nischat. Är du medlem i Aktiespararna och vill månadsspara i flera olika aktier för mindre summor, så är Aktieinvest förmodligen ditt bästa alternativ. Vill man i stället handla mer spontant för större summor, skippa andelsordrar och ha en mer utvecklad plattform så är nog Nordnet eller Avanza bättre mäklare.
Citera
2015-05-20, 16:20
Medlem
Citat:
Om sossarnas skattehöjning på ISK går igenom så kommer det antagligen att vara en mindre bra idé att ha korträntefonder i ISK.

Men även idag finns det ingen garanterad fördel med ISK för korträntefonder. Det beror på många faktorer, främst sparhorisont.

På kort sikt så kommer dock ISK ganska säkert att slå en vanlig depå även för korträntefonder.

Okej. Ja det lutar f.n. åt att köpa i min vanliga depå.

Är korta räntefonder rent generellt ett bra lågriskalternativ i dagsläget? Som ett alternativ till att ha allting på ett sparkonto menar jag
Citera
2015-05-20, 16:29
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schwarzenbrandt
Är korta räntefonder rent generellt ett bra lågriskalternativ i dagsläget? Som ett alternativ till att ha allting på ett sparkonto menar jag
Om alternativet är sparkonto så är det ett bra alternativ, ja. Mycket bättre IMO.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in