2015-05-13, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ojkan
Alltså du ska sälja dina aktier nu och köpa igen när aktien har sjunkit i pris igen?

Jag tänkte mer sälja allt innehav nu och sedan köpa igen så fort jag får pengarna.

Samma tanke har jag runt min fond på avanza zero som är på runt 7k+
ska man sälja den och sedan köpa igen?
Citera
2015-05-13, 14:02
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klammer
Jag tänkte mer sälja allt innehav nu och sedan köpa igen så fort jag får pengarna.

Samma tanke har jag runt min fond på avanza zero som är på runt 7k+
ska man sälja den och sedan köpa igen?

Vad skulle du tjäna på det menar du? Du kommer ju förlora pengar iom courtage både när du säljer och köper.
Citera
2015-05-13, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glemmy
Hur får du det till att VON är mer populär när SG handlats för 300 gånger större belopp idag?

Skillnaden är hursomhelst olika utgivare (banker), Société Générale eller Vontobel.

Sorry det var x18 von2 som var populär

Men det är alltså ingen skillnad på dem? Alltid köra den med lägst avgift då?
Citera
2015-05-13, 14:28
Medlem
Nej det är inte smart att göra och nej du ska inte göra det med fonderna heller.

Nackdelen är som ovan att du måste betala courtage för transaktionerna. Dessutom kan det utlösa skatt (nu vet jag inte mycket om ISK men om du har ett sådant konto gäller nog inte skatteargumentet.).

Vad tror du det finns för fördelar?
Citera
2015-05-13, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reeves
Vad skulle du tjäna på det menar du? Du kommer ju förlora pengar iom courtage både när du säljer och köper.

Eftersom jag nu är plus 20k så tänker jag ju sälja aktien och sedan ta mina 150k + 20k från försäljningen så blir det ju 170k att investera igen i tesla som sedan förhoppningsvis går plus ytterligare.
Citera
2015-05-13, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alap
Nej det är inte smart att göra och nej du ska inte göra det med fonderna heller.

Nackdelen är som ovan att du måste betala courtage för transaktionerna. Dessutom kan det utlösa skatt (nu vet jag inte mycket om ISK men om du har ett sådant konto gäller nog inte skatteargumentet.).

Vad tror du det finns för fördelar?

Jag betalar bara en fast avgift på 99 kr så det är inga större pengar precis att bry sig om.
Grejen är ju att jag vill använda mig av min vint. Just nu står det bara +20k på aktien men det är ju inte pengar som går att använda förrens jag säljer.
Citera
2015-05-13, 14:47
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Eftersom jag nu är plus 20k så tänker jag ju sälja aktien och sedan ta mina 150k + 20k från försäljningen så blir det ju 170k att investera igen i tesla som sedan förhoppningsvis går plus ytterligare.

Innan någon annan kommer och kanske inte uttrycker sig så snäll så säger jag att du gjort en riktig tankevurpa.

Värdet på dina Tesla-aktier inkluderar redan värdestegringen.
Köpte du för 130k och de är värda 150k är mellanskillnaden din vinst, 20k.
Säljer du får du 150k.
Citera
2015-05-13, 14:47
Medlem
Citat:
Jag betalar bara en fast avgift på 99 kr så det är inga större pengar precis att bry sig om.
Grejen är ju att jag vill använda mig av min vint. Just nu står det bara +20k på aktien men det är ju inte pengar som går att använda förrens jag säljer.
Om du säljer dina aktier och tar ut 20k och sedan köper tillbaka aktier för 150k så kommer du att ha färre aktier än förut. Om du verkligen behöver 20k att leva på är det bättre att sälja aktier för 20k och låta resten sitta kvar. Det sparar du 99 kr på.
Senast redigerad av alap 2015-05-13 kl. 14:50.
Citera
2015-05-13, 14:48
Medlem
keyboardwarri0rs avatar
Jag köpte för första gången akter i ett USA ägt bolag. Fick fylla i och bekräfta 3 formulär, orkade naturligtvis inte läsa igenom dessa jätte noga. Är det någon snäll insatt människa som kan lite kort sammanfatta vad dessa formulär innebär, eller om det överhuvudtaget är något att bry sig om? Eller är det bara formaliteter?

Sedan en annan sak jag undrar är hur det funkar med arvode eller courtage tror jag det heter va, vid köp av aktier? Tar de betydligt mer courtage om man köper aktier i USA än om man t ex köper i Sverige? Vad gäller?

Tack!
Citera
2015-05-13, 15:07
Medlem
Razys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keyboardwarri0r
Jag köpte för första gången akter i ett USA ägt bolag. Fick fylla i och bekräfta 3 formulär, orkade naturligtvis inte läsa igenom dessa jätte noga. Är det någon snäll insatt människa som kan lite kort sammanfatta vad dessa formulär innebär, eller om det överhuvudtaget är något att bry sig om? Eller är det bara formaliteter?

Sedan en annan sak jag undrar är hur det funkar med arvode eller courtage tror jag det heter va, vid köp av aktier? Tar de betydligt mer courtage om man köper aktier i USA än om man t ex köper i Sverige? Vad gäller?

Tack!

Kanske, men bara kanske, borde du ha läst igenom dessa formulär. Men det låter ju väldigt korkat nu när jag skriver så. Enklare och fråga är här ju, efter att man fyllt i.

Angående courtaget så borde du kanske kolla priserna där du köper dina aktier?
Citera
2015-05-13, 15:08
Medlem
Citat:

lol

Nej. Det är inte så det fungerar. Om du vill fortsätta äga Tesla kommer du inte vinna något på att sälja dina Tesla-aktier och sedan köpa nya Tesla-aktier för samma pengar. Det enda du kommer åstadkomma är att betala courtage till din bank helt i onödan.

Sparar du dessutom i en vanlig aktie-depå istället för ISK kommer du dessutom behöva betala skatt på din vinst.

Kort och gott: Låt aktierna vara och lär dig hur det här med aktier fungerar...
Citera
2015-05-13, 15:24
Medlem
keyboardwarri0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razy
Kanske, men bara kanske, borde du ha läst igenom dessa formulär. Men det låter ju väldigt korkat nu när jag skriver så. Enklare och fråga är här ju, efter att man fyllt i.

Angående courtaget så borde du kanske kolla priserna där du köper dina aktier?

Kanske, men bara kanske, kan du skippa efterklokheten. Detta är en tråd för nybörjarfrågor och jag ställde en fråga till följd av ett nybörjarmisstag. Men visst, det är enklare att bara spy ur sig en efterklok kommentar. Att folk orkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in