2015-05-19, 10:56
  #44065
Medlem
Ree81s avatar
Börjar utveckla ett förakt för detta infernaliska system Sverige skapat. Kommer just nu tillbaks från nationella provet i Matte 2B. Trodde för en sekund att det inte kunde vara lika svår matte som i HP, men icke. Trots att jag pluggat en hel termin, och dessutom på specifikt detta ämne, så är frågorna ren jävla grekiska.

Kan man konjugatsregeln och faktorisering så slänger dom på en fråga med inte bara dom 2 utan 2 andra jävla saker också, inblandat, för att göra det så svårt som jävla möjligt.

Vad som händer är att tröskeln in i högre studier är artificiellt hög. Man sätter den högre för att sålla ut folk, INTE för att få kompetens! Det irriterar mig, eftersom en person . "Men det är bara plugga!" kommer nån säga, men har man inte ett mattehuvud och kassa lärare som i mitt fall så är det på gränsen till omöjligt. All IQ i världen ger dig inte automatiskt kunskap.

Så vad som händer är att de som får turen att få bra mattelärare blir de som klarar sig bäst på proven.

Inte en jävla chans att någon med IQ 130 skulle klarat A-frågorna och en större mängd B-frågor på detta prov med mina lärare, och med matteboken jag haft. Fanns inget som förberett mig på det.

Jävla samhälle. Och NP är inte ens normerat...
__________________
Senast redigerad av Ree81 2015-05-19 kl. 10:59.
Citera
2015-05-19, 12:42
  #44066
Medlem
Azazello.Fiellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Så vad som händer är att de som får turen att få bra mattelärare blir de som klarar sig bäst på proven.
"If you really want to do something, you'll find a way. If you don't, you'll find an excuse. "
Citera
2015-05-19, 13:08
  #44067
Medlem
Är det möjligt att höja sig från 1.45 till 1.9? Hur pass vanligt är det, osv osv.

Tack på förhand.
Citera
2015-05-19, 13:29
  #44068
Medlem
Azazello.Fiellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lukas01
Är det möjligt att höja sig från 1.45 till 1.9? Hur pass vanligt är det, osv osv.

Tack på förhand.
Det är mig kav förbjudet. Ökar ens resultat mer än 0.3 poäng, ogiltigförklaras det, och man kan bli dömd att betala dryga böter
Citera
2015-05-19, 13:58
  #44069
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azazello.Fiello
Det är mig kav förbjudet. Ökar ens resultat mer än 0.3 poäng, ogiltigförklaras det, och man kan bli dömd att betala dryga böter

Är det ett rimligt mål?
Citera
2015-05-19, 14:01
  #44070
Medlem
EvilGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lukas01
Är det ett rimligt mål?

Helt omöjligt är det inte, men det kräver disciplin och lägga undan tid. Så om du är beredd att lägga ner tid på det, ja.
Citera
2015-05-19, 14:02
  #44071
Medlem
EvilGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Börjar utveckla ett förakt för detta infernaliska system Sverige skapat. Kommer just nu tillbaks från nationella provet i Matte 2B. Trodde för en sekund att det inte kunde vara lika svår matte som i HP, men icke. Trots att jag pluggat en hel termin, och dessutom på specifikt detta ämne, så är frågorna ren jävla grekiska.

Kan man konjugatsregeln och faktorisering så slänger dom på en fråga med inte bara dom 2 utan 2 andra jävla saker också, inblandat, för att göra det så svårt som jävla möjligt.

Vad som händer är att tröskeln in i högre studier är artificiellt hög. Man sätter den högre för att sålla ut folk, INTE för att få kompetens! Det irriterar mig, eftersom en person . "Men det är bara plugga!" kommer nån säga, men har man inte ett mattehuvud och kassa lärare som i mitt fall så är det på gränsen till omöjligt. All IQ i världen ger dig inte automatiskt kunskap.

Så vad som händer är att de som får turen att få bra mattelärare blir de som klarar sig bäst på proven.

Inte en jävla chans att någon med IQ 130 skulle klarat A-frågorna och en större mängd B-frågor på detta prov med mina lärare, och med matteboken jag haft. Fanns inget som förberett mig på det.

Jävla samhälle. Och NP är inte ens normerat...

Vänta nu, du pluggade HP-matte för att klara NP på matematik 2?
Citera
2015-05-19, 14:08
  #44072
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azazello.Fiello
"If you really want to do something, you'll find a way. If you don't, you'll find an excuse. "
Jaja, säg det när jag får problem som är på 100% högre svårighetsnivå än något i boken, som jag pluggat igenom de senaste 4 månaderna och känner jag förstår. Säg det när lektioner inte består av några genomgångar alls, utan vi enbart får plugga själva och fråga läraren om hjälp. Läraren informerar inte var NP håller hus, bryr sig inte om att se till att elever pluggar NP, bryr sig inte om att berätta om vilken svårighetsnivå NP är på. Nej, det var "business as usual" fram tills NP, och trots att jag känner jag kan det i boken var jag ändå helt oförberedd på frågorna.

Det är ett kasst jävla system som kommer sätta käppar i benen för många. Det går bokstavligt talat inte förbereda sig heller då ingen jävel orkar förklara vad som gäller.

Det kan även vara så att nivån på NP för på tok för högt satt och de som utformar provet inkompetenta också. Jag vägrar tro att det är mig det är fel på.
__________________
Senast redigerad av Ree81 2015-05-19 kl. 14:13.
Citera
2015-05-19, 21:24
  #44073
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Jag vägrar tro att det är mig det är fel på.

Låter som ett sunt förhållningssätt till livet... Kanske bättre att öva på det du var dålig på och göra bättre till nästa gång?
Citera
2015-05-19, 21:57
  #44074
Medlem
Buscemis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Jaja, säg det när jag får problem som är på 100% högre svårighetsnivå än något i boken, som jag pluggat igenom de senaste 4 månaderna och känner jag förstår. Säg det när lektioner inte består av några genomgångar alls, utan vi enbart får plugga själva och fråga läraren om hjälp. Läraren informerar inte var NP håller hus, bryr sig inte om att se till att elever pluggar NP, bryr sig inte om att berätta om vilken svårighetsnivå NP är på. Nej, det var "business as usual" fram tills NP, och trots att jag känner jag kan det i boken var jag ändå helt oförberedd på frågorna.

Det är ett kasst jävla system som kommer sätta käppar i benen för många. Det går bokstavligt talat inte förbereda sig heller då ingen jävel orkar förklara vad som gäller.

Det kan även vara så att nivån på NP för på tok för högt satt och de som utformar provet inkompetenta också. Jag vägrar tro att det är mig det är fel på.
Det är lätt att skylla på läraren. Visst, han är säkert ap-dålig, men du får göra det bästa av situationen.

Om det var frågor som inte ingår i kursen ska du givetvis klaga, men något säger mig att det inte var så.
Citera
2015-05-20, 00:30
  #44075
Medlem
Tangerins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Jaja, säg det när jag får problem som är på 100% högre svårighetsnivå än något i boken, som jag pluggat igenom de senaste 4 månaderna och känner jag förstår. Säg det när lektioner inte består av några genomgångar alls, utan vi enbart får plugga själva och fråga läraren om hjälp. Läraren informerar inte var NP håller hus, bryr sig inte om att se till att elever pluggar NP, bryr sig inte om att berätta om vilken svårighetsnivå NP är på. Nej, det var "business as usual" fram tills NP, och trots att jag känner jag kan det i boken var jag ändå helt oförberedd på frågorna.

Det är ett kasst jävla system som kommer sätta käppar i benen för många. Det går bokstavligt talat inte förbereda sig heller då ingen jävel orkar förklara vad som gäller.

Det kan även vara så att nivån på NP för på tok för högt satt och de som utformar provet inkompetenta också. Jag vägrar tro att det är mig det är fel på.

Läser du på komvux och det är därför ni inte har några genomgångar? Det beror i så fall på att alla har möjlighet att påbörja sina studier när de vill och läsa kursen i sin egen takt, och därför väljer lärarna att inte ha genomgångar eftersom de studerande kommit olika långt i kursen.

Ett väldigt vanligt misstag när det kommer till just matte är att man lär sig lösa uppgifterna i boken utan att förstå dem. Då sitter man där som ett frågetecken när uppgifterna på provet sedan ser lite annorlunda ut, även fast de bygger på samma principer. Troligtvis är detta vad som hände dig.

Du borde sluta skylla ifrån dig så förbaskat, och det är inte katastrof att misslyckas på ett prov.
Citera
2015-05-20, 21:31
  #44076
Medlem
DividendChamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Börjar utveckla ett förakt för detta infernaliska system Sverige skapat. Kommer just nu tillbaks från nationella provet i Matte 2B. Trodde för en sekund att det inte kunde vara lika svår matte som i HP, men icke. Trots att jag pluggat en hel termin, och dessutom på specifikt detta ämne, så är frågorna ren jävla grekiska.

Kan man konjugatsregeln och faktorisering så slänger dom på en fråga med inte bara dom 2 utan 2 andra jävla saker också, inblandat, för att göra det så svårt som jävla möjligt.

Vad som händer är att tröskeln in i högre studier är artificiellt hög. Man sätter den högre för att sålla ut folk, INTE för att få kompetens! Det irriterar mig, eftersom en person . "Men det är bara plugga!" kommer nån säga, men har man inte ett mattehuvud och kassa lärare som i mitt fall så är det på gränsen till omöjligt. All IQ i världen ger dig inte automatiskt kunskap.

Så vad som händer är att de som får turen att få bra mattelärare blir de som klarar sig bäst på proven.

Inte en jävla chans att någon med IQ 130 skulle klarat A-frågorna och en större mängd B-frågor på detta prov med mina lärare, och med matteboken jag haft. Fanns inget som förberett mig på det.

Jävla samhälle. Och NP är inte ens normerat...

Jag gjorde både HP och NP för första gången denna terminen och jag förstår inte varför du inte klarar det? Jag har enbart läst Matte2b på distans och har fått sitta själv och lära mig. Klarade av NP galant och det var väldigt väldigt enkelt att iaf få ett E-D.

HP fick jag 1.45 på, vilket jag är nöjd med för att vara första gången, och det var just mattedelen som höjde mig. Tror inte det är kursens fel utan mer hur du lär dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in