2015-10-08, 13:54
Medlem
När får man kallelsemejlet med provlokal och det?
Citera
2015-10-08, 14:26
Medlem
U-166s avatar
Jag sitter och över på gamla HP. Det är endast de kvantitativa delarna jag övar. Jag gjorde provet från ht12 och fick till min förvåning 1,7. Nu har jag gjort den från HT14 och fick 1,1. Jag vet att normeringen från det provet var annorlunda men jag upplevde också frågorna som mycket svårare på detta prov.

Är intentionen hos provskaparna KVA-delarna ska bli svårare? Jag vet att fråga debatterads några sidor bak i tråden men där kom man inte fram till något.
Citera
2015-10-08, 14:33
Medlem
Jag har varit inne och kollat på övningsproven men jag hittar inte provpass 2? Först trodde jag att det var ELF-delen som var där(eftersom den står under, alltså ej under något provpass), men sen såg jag att ELF stod med på PDF-filerna från provpass 5.
Vad är provpass 2? Och vart finns material?

EDIT: Vad dum jag är, visst är det detta pass som är "testfrågor"? (Fast inte alltid just pass 2)
Senast redigerad av hp15 2015-10-08 kl. 14:43.
Citera
2015-10-08, 14:58
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-166
Jag sitter och över på gamla HP. Det är endast de kvantitativa delarna jag övar. Jag gjorde provet från ht12 och fick till min förvåning 1,7. Nu har jag gjort den från HT14 och fick 1,1. Jag vet att normeringen från det provet var annorlunda men jag upplevde också frågorna som mycket svårare på detta prov.

Är intentionen hos provskaparna KVA-delarna ska bli svårare? Jag vet att fråga debatterads några sidor bak i tråden men där kom man inte fram till något.
Nej, faktiskt var intentionen ett tag att KVA skulle bli lättare. Men på grund av normeringen och sättet den fungerar på så ska det vara lika lätt/svårt att få samma resultat från år till år. Om du inte har otur och det är massa hypersmarta kids ett år som skriver provet, det är inte särskilt sannolikt dock.

Den stora avvikelsen på ditt resultat beror troligtvis på att du kunde några frågor medvetet eller undermedvetet som du gått igenom tidigare. Om det inte var så att du havererade på det provet där du skrev 1.1 och förtjänar 1.7 egentligen.
Citera
2015-10-08, 19:14
Medlem
fel
Citera
2015-10-08, 19:24
Medlem
Hejsan! Om några veckor ska jag göra mitt första högskoleprov. Under hösten har jag börjat studera Matte 2a på komvux och kört en del matte på egen hand. Överlag går det bra med matten i skolan, men så fort jag ger mig på ett högskoleprov är det nästan alla mina kunskaper som bortblåsta. Jag löser kanske 3-4 på XYZ-delen, fast jag klarade mitt matteprov nyligen i skolan med nästan alla rätt.

Utan att bli för långrandig gäller min fråga helt enkelt vilket är det effektivaste sätt att förstå sig på XYZ-delen och bli vass på den? Hur gör ni?

Jag testar med att göra massa gamla prov, men det hjälper inte speciellt mycket eftersom jag är ute att förstå tänket bakom svaren, inte bara förstå att mitt svar är fel. Jag vill kunna delen och känna mig säker på den.

Hur ska jag gå till väga? Finns det sidor på nätet som förklarar uppgift för uppgifter på den här delen och beskriver vilka regler som gäller och varför svaret blir som det blir? Sidor som förklarar att det här talet hör till den här typen av matteuppgifter, och svaret blir såhär eftersom de här reglerna finns och så vidare... Jag tror ni förstår. Vart kan jag bästa få och hitta hjälp för att lyckas nå ett bra resultat på provet?

Tack på förhand!!
Citera
2015-10-08, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roma-Termini
Hejsan! Om några veckor ska jag göra mitt första högskoleprov. Under hösten har jag börjat studera Matte 2a på komvux och kört en del matte på egen hand. Överlag går det bra med matten i skolan, men så fort jag ger mig på ett högskoleprov är det nästan alla mina kunskaper som bortblåsta. Jag löser kanske 3-4 på XYZ-delen, fast jag klarade mitt matteprov nyligen i skolan med nästan alla rätt.

Utan att bli för långrandig gäller min fråga helt enkelt vilket är det effektivaste sätt att förstå sig på XYZ-delen och bli vass på den? Hur gör ni?

Jag testar med att göra massa gamla prov, men det hjälper inte speciellt mycket eftersom jag är ute att förstå tänket bakom svaren, inte bara förstå att mitt svar är fel. Jag vill kunna delen och känna mig säker på den.

Hur ska jag gå till väga? Finns det sidor på nätet som förklarar uppgift för uppgifter på den här delen och beskriver vilka regler som gäller och varför svaret blir som det blir? Sidor som förklarar att det här talet hör till den här typen av matteuppgifter, och svaret blir såhär eftersom de här reglerna finns och så vidare... Jag tror ni förstår. Vart kan jag bästa få och hitta hjälp för att lyckas nå ett bra resultat på provet?

Tack på förhand!!

Repetera först 1c kursen så all teori sitter bra, träna sen på gamla hp. Det är bara två veckor kvar men du borde hinna.
Citera
2015-10-08, 20:39
Medlem
U-166s avatar
Vad betyder detta?

y-x=z-y=1. Aldrig sett att man har två likamedtecken förut.
Citera
2015-10-08, 20:53
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-166
Vad betyder detta?

y-x=z-y=1. Aldrig sett att man har två likamedtecken förut.
y-x=1
z-y=1 posta gärna hela uppgiften.

Edit: kan utöka resonemanget, om z-y=1 och y-x=z-y så måste y-x=1
Senast redigerad av ambivallens 2015-10-08 kl. 21:06.
Citera
2015-10-08, 21:53
Medlem
U-166s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ambivallens
y-x=1
z-y=1 posta gärna hela uppgiften.

Edit: kan utöka resonemanget, om z-y=1 och y-x=z-y så måste y-x=1

Det är den sista uppgiften här http://hogskoleprov.uhr.se/hp/2014/vt/#/kva

Jag blev förvirrad av likamedtecken
Citera
2015-10-08, 22:14
Medlem
U-166s avatar
Jag är fruktansvärd dålig på matematik. På provet sitter jag och räknar på fingrarna och jag går jämt i fällor som de förbannade sadisterna har satt upp. Endå noterar jag en skillnad (även om det är en liten sådan) idag jämfört med våras, för att inte tala om för ett år sedan. Så visst går det att träna upp sig. 1,3 är inte jättehögt, så det går nog alldeles utmärkt. Träna, träna och träna!
Citera
2015-10-08, 23:00
Medlem
Till exempel;

x > 0 och y > 0

Kvantitet I: x2 + y2

Kvantitet II: (x + y)2

Hur kan kvantitet II större än I? Enligt mig är informationen otillräcklig för att lösa ekvationen. Varför är svaret att kvantitet II större än II? Vore väldigt tacksam för förklaring och svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in