Citat:
Ursprungligen postat av
Mr Cave
jag har läst tom MaE på gymnasiet men har inte en blek om vad primfaktorisering är. Men skit samma - skrev 71 på kvant med x antal slarvfel på prov 2. Bättre på verbala, vilket var förvånande. Jaja, blir tyvärr inte 2,0 iaf vilket är en besvikelse. På't igen i höst.
Kommer på nu när jag vaknar

till att man egentligen inte ens måste kunna primfaktorisering utan att helt vanlig faktorisering räcker. Egentligen räcker det med grundläggande förståelse i hur multiplikation fungerar. Det lärde man sig definitivt i högstadiet.
Frågan är: x är ett heltal. Är x jämnt delbart med 15?
Det vi får veta är: (2) x2 är jämnt delbart med 30.
Om x är ett heltal och x^2 är jämnt delbart med 30 så måste x också var delbart med 30. Eftersom x är delbart med 30 är det också delbart med 15.