2015-03-30, 03:21
  #42865
Medlem
Mr Caves avatar
Svaret på 2:27 är ju, såvitt jag förstår det som att det går ju inte att säga med A men är det delbart med 30 (enligt B) så är det även delbart med 15.
Citera
2015-03-30, 03:30
  #42866
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykla
38. What is the main reason why the child marriage in Cheshire is mentioned?

A Because it was typical of the way children were looked upon.
B Because it was the exception to the rule even in those days.
C Because it illustrates the extensive rights of even very young children.
D Because it reminds us of cultural differences in our own time.


Barnen fick inte avbryta äktenskapet innan de var myndiga. Alltså hade de inte rättigheter innan de blev myndiga. C är därför inte korrekt. Nu kommer jag inte exakt ihåg texten men har för mig att den sa något i stil med att det inte var vanligt med barnäktenskap, alltså var B korrekt.


Citat:
Ursprungligen postat av Psykla
Samma sak på uppgift 21 på provpass 4:
http://studera.nu/globalassets/hogskoleprovet/hp-2015-03-28/provpass-4/kva9h2.gif
Vill få det till att 40-12-12=16 ger att längsta sidlängden är 16 cm, alltså större än 15, vilket borde ge svaret A. Svaret är enligt facit D.

Det står att det är en likbent triangel och att minst en sida är 12 centimeter, inte båda två. Alltså kan sidorna vara 12-12-16 eller 12-14-14. Längsta sidan kan därför vara antingen 14 eller 16 vilket ligger på varsin sida om 15. Därför saknar man information för att svara definitivt och D är rätt.



Citat:
Ursprungligen postat av Psykla
Förstår heller inte provpass 2 uppgift 27, alls egentligen. Trodde att jag gjorde det, men det gjorde jag tydligen inte.

Tacksam för svar!

Om x^2 är delbart med 30 så är x delbart med 15 då 15 är en primfaktor.
Citera
2015-03-30, 03:37
  #42867
Medlem
Mr Caves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Misha33
Om x^2 är delbart med 30 så är x delbart med 15 då 15 är en primfaktor.

Jag ser så många svar liknande detta - fast mycket mer avancerade á la m(m(mm)n)=bla bla. Jag fattar inget av såna uträkningar utan blir bara totalt förvirrad, men jag räknar ut rätt svar i alla fall, fast i huvudet då. Måste va smart och snabb! Fast skrev bedrövligt på första kvanten. Gråter och hoppas att jag inte har överfört rätt svar på rättningslappen!

Edit: bytte "ll"mot "rr"..

Edit2: Förmäten deluxe! jaja....må så vara.
Citera
2015-03-30, 04:10
  #42868
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Cave
Jag ser så många svar liknande detta - fast mycket mer avancerade á la m(m(mm)n)=bla bla. Jag fattar inget av såna uträkningar utan blir bara totalt förvirrad, men jag räknar ut rätt svar i alla fall, fast i huvudet då. Måste va smart och snabb! Fast skrev bedrövligt på första kvanten. Gråter och hoppas att jag inte har överfört rätt svar på rättningslappen!

Primfaktorisering är extremt simpelt men tror inte det är någonting man lärt sig i MaA om jag ska vara ärlig. Kommer inte helt ihåg när man lär sig det. Talet i fråga går att lösa ganska enkelt med logiskt tänkande utan kunskap om primfaktorisering.
Citera
2015-03-30, 05:26
  #42869
Medlem
Mr Caves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Misha33
Primfaktorisering är extremt simpelt men tror inte det är någonting man lärt sig i MaA om jag ska vara ärlig. Kommer inte helt ihåg när man lär sig det. Talet i fråga går att lösa ganska enkelt med logiskt tänkande utan kunskap om primfaktorisering.

jag har läst tom MaE på gymnasiet men har inte en blek om vad primfaktorisering är. Men skit samma - skrev 71 på kvant med x antal slarvfel på prov 2. Bättre på verbala, vilket var förvånande. Jaja, blir tyvärr inte 2,0 iaf vilket är en besvikelse. På't igen i höst.
Citera
2015-03-30, 06:41
  #42870
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Cave
jag har läst tom MaE på gymnasiet men har inte en blek om vad primfaktorisering är. Men skit samma - skrev 71 på kvant med x antal slarvfel på prov 2. Bättre på verbala, vilket var förvånande. Jaja, blir tyvärr inte 2,0 iaf vilket är en besvikelse. På't igen i höst.

Kommer på nu när jag vaknar till att man egentligen inte ens måste kunna primfaktorisering utan att helt vanlig faktorisering räcker. Egentligen räcker det med grundläggande förståelse i hur multiplikation fungerar. Det lärde man sig definitivt i högstadiet.


Frågan är: x är ett heltal. Är x jämnt delbart med 15?
Det vi får veta är: (2) x2 är jämnt delbart med 30.

Om x är ett heltal och x^2 är jämnt delbart med 30 så måste x också var delbart med 30. Eftersom x är delbart med 30 är det också delbart med 15.
Citera
2015-03-30, 08:27
  #42871
Medlem
KoshtiGirs avatar
40-50 på svenskan och 50-60 på matten, vad kan jag förvänta mig minst och som mest?
Citera
2015-03-30, 09:41
  #42872
Medlem
Hur tror ni att normeringen kommer att röra sig jämfört med HT14 ?
Citera
2015-03-30, 10:46
  #42873
Medlem
24. Hur många jordgubbar hade Stina?

(1) När Stina ätit hälften av jordgubbarna plus en halv jordgubbe hade hon sju jordgubbar kvar.

(2) Stina åt jordgubbar i en jämn takt, och på 30 sekunder åt hon sex jordgubbar.

Det tog 1 minut och 15 sekunder för Stina att äta upp alla jordgubbar.

Någon mer än jag som tycker att den här uppgifter är väldigt oklar?

Det finns ingenting i alternativ A som säger att den halva jordgubben räknas som en hel jordgubbe eller inte. Därför kan hälften av jordgubbarna både innebära 6 jordgubbar plus en halv som räknas som en hel. Eller så kan hälften av jordgubbarna räknas som 7 stycken plus den halva som inte räknas? Eller är jag ute och cyklar?

Svarade först D att frågan kan besvaras med båda alternativen som var rätt, men ändrade sen till B att den bara kan besvaras med alternativ 2 för att jag tyckte alternativ 1 var så jävla otydlig...
Citera
2015-03-30, 10:57
  #42874
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Appetiteforcandy
24. Hur många jordgubbar hade Stina?

(1) När Stina ätit hälften av jordgubbarna plus en halv jordgubbe hade hon sju jordgubbar kvar.

(2) Stina åt jordgubbar i en jämn takt, och på 30 sekunder åt hon sex jordgubbar.

Det tog 1 minut och 15 sekunder för Stina att äta upp alla jordgubbar.

Någon mer än jag som tycker att den här uppgifter är väldigt oklar?

Det finns ingenting i alternativ A som säger att den halva jordgubben räknas som en hel jordgubbe eller inte. Därför kan hälften av jordgubbarna både innebära 6 jordgubbar plus en halv som räknas som en hel. Eller så kan hälften av jordgubbarna räknas som 7 stycken plus den halva som inte räknas? Eller är jag ute och cyklar?

Svarade först D att frågan kan besvaras med båda alternativen som var rätt, men ändrade sen till B att den bara kan besvaras med alternativ 2 för att jag tyckte alternativ 1 var så jävla otydlig...

Hur i hela friden kan en halv jordgubbe någonsin räknas som en hel jordgubbe? xD
Citera
2015-03-30, 11:13
  #42875
Medlem
Jag har fått 61/80 på kvantitiva, 60/80 på verbala. Behöver 1.4 för att vara säker på att komma in på utbildningen. Tror ni att det är möjligt att normeringen blir så pass förändrad att 121 p inte räcker till 1.4 eller kan jag vara lugn?
Citera
2015-03-30, 11:16
  #42876
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik15
Jag har fått 61/80 på kvantitiva, 60/80 på verbala. Behöver 1.4 för att vara säker på att komma in på utbildningen. Tror ni att det är möjligt att normeringen blir så pass förändrad att 121 p inte räcker till 1.4 eller kan jag vara lugn?

Det borde räcka. Jag fick 123 och tror på minst 1,5.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in