2015-05-11, 20:45
Medlem
Trapeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Alfakassan finns också. Fristående a-kassa.

https://www.alfakassan.se/
Skojar du med mig? dom mupparna är jävligt bra på att skicka räkningar men så fort man vill få tillbaks för de man betalat för. Då kan de ta flera månader av överklagningar innan man får sina pengar. För nej dom kommer inte betala ut i första hand.

Så någon som nu tänker på att väla alfa kassa, gör inte det.

Jag fick mina pengar tillslut, men det tog flera månader. Mycket "hör av dig till denna personen" "nej men du pratade precis med den som ska ha hand om ärendet", som sagt ett gäng muppar.
Citera
2015-05-18, 22:20
Medlem
Hur blir man påkommen om man tar en semester när man har a-kassa?

Hej!

Om vi bortser från uppenbara saker såsom att man t ex lägger ut bilder någonstans så att en eventuell arbetsförmedlare eller dylikt kan se så undrar jag kring följande scenarior då jag i slutet på denna vecka ska bege mig utomlands;

1.Kan AMS och/eller ens A-Kassa se om man rapporterar/stämplar från ett utländskt IP-nummer?

2.Kan AMS och/eller ens A-Kassa, vid fall de ringer mig se att jag har mottagit samtalet i utlandet/de har fått betala mer när de ringde mig/på något sätt få fram bevis på att jag är utomlands?

3.Kan AMS och/eller ens A-Kassa få information om att jag är i utlandet när jag flyger? tänker på om mitt pass scannas någonstans/någon myndighet får information om att jag flygt till ett annat land etc.

4.Kan AMS och/eller ens A-Kassa få information om att jag är i utlandet när jag åker bil/tåg? se punkt 3.

Tackar er som bara den om ni kan ge mig svar på dessa frågor då jag behöver veta det snart!
Moderator; flytta gärna tråden till juridik om den passar bättre där.
Citera
2015-05-18, 22:37
Medlem
Ja dom får information från allt och alla, vet åprecis var du befinner dej och vad du gör, så ta ditt ansvar din lilla hycklare o stanna hemma och sök jobb istället!!
Citera
2015-05-18, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chuck-Finley
Ja dom får information från allt och alla, vet åprecis var du befinner dej och vad du gör, så ta ditt ansvar din lilla hycklare o stanna hemma och sök jobb istället!!

Käften på dig, jobba om du vill och var inte arg på andra för att dom inte jobbar.

Ont så kan dom ju inte se om du tar en semester. De lär inte kolla var du eller kämpa såpass hårt att de letar upp var du håller hus.
Citera
2015-05-19, 06:41
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Du kan däremot få problem om de ringer till dig och vill att du kommer dagen efter. Har ett svagt minne om en 24 timmars gräns. Då du ska kunna ta dig till AF eller anvisat jobb.

Så bäst för dig är att ta ut s.k. T-dagar vilket du gör genom att kontakta din handläggare på AF. Under förutsättning att du har T-dagar att ta ut.
Citera
2015-05-19, 06:48
Medlem
speeeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Du kan däremot få problem om de ringer till dig och vill att du kommer dagen efter. Har ett svagt minne om en 24 timmars gräns. Då du ska kunna ta dig till AF eller anvisat jobb.

Så bäst för dig är att ta ut s.k. T-dagar vilket du gör genom att kontakta din handläggare på AF. Under förutsättning att du har T-dagar att ta ut.

Man kan missa möte nummer 1 med en varning.
Om du missar möte nummer 2 så blir du avstängd i 1 dag, dvs -max 360 eller va fan max ersättningen är.
Missar du nummer 3 så är det 5 dagar och nummer 4 så blir du avstängd 1 månad.
Nummer 5 så är du utesluten
Citera
2015-05-19, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speeed
Om du missar möte nummer 2 så blir du avstängd i 1 dag, dvs -max 360 eller va fan max ersättningen är.

Källa på detta. Aldrig hört talas om dessa regler.
Citera
2015-05-19, 10:47
Medlem
Pope666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr

Kan man inte bara säga att man är magsjuk eller nåt och be att ta mötet om någon vecka?

Tror det blir tufft om de ringer dig när du är utomlands TS. Syns ju på deras räkning sen...

Egentligen borde man ju kunna mejla in jobb från utlandet, det tar ju ändå oftast två veckor innan man får svar/kan gå på intervju.
Citera
2015-05-19, 11:49
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pope666
Tror det blir tufft om de ringer dig när du är utomlands TS. Syns ju på deras räkning sen...

Varför i hela friden skulle det synas på deras räkning? Ringer man till ett svenskt nummer som befinner sig utomlands så betalar den som ringer precis samma taxa som om mottagaren skulle befunnit sig inom landets gränser, däremot så kostar det att ta emot samtal när man är utomlands, d.v.s. mottagaren betalar "överstigande del".

Och eftersom han inte lämnar in sina telefonräkningar till a-kassan, så är det givetvis helt lugnt på den fronten.

Som svar på alla frågor ovan, så länge du inte är tillräckligt dum för att posta bilder på sociala medier etc. så är det inga som helst problem. Sen beror det även helt på VART du åker när du stämplar, såvitt jag vet får du åtminstone inom norden resa helt fritt upp till 6 månader utan att det ska vara några problem, så länge du är kontaktbar och närvarar på möten om det så krävs. Hur det ser ut inom EU o.s.v. vet jag inte, men och andra sidan är riskerna tämligen minimala att detta ska komma fram så länge du håller käft om det.
Citera
2015-05-19, 11:53
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smennom
Hej!

Om vi bortser från uppenbara saker såsom att man t ex lägger ut bilder någonstans så att en eventuell arbetsförmedlare eller dylikt kan se så undrar jag kring följande scenarior då jag i slutet på denna vecka ska bege mig utomlands;

1.Kan AMS och/eller ens A-Kassa se om man rapporterar/stämplar från ett utländskt IP-nummer?

2.Kan AMS och/eller ens A-Kassa, vid fall de ringer mig se att jag har mottagit samtalet i utlandet/de har fått betala mer när de ringde mig/på något sätt få fram bevis på att jag är utomlands?

3.Kan AMS och/eller ens A-Kassa få information om att jag är i utlandet när jag flyger? tänker på om mitt pass scannas någonstans/någon myndighet får information om att jag flygt till ett annat land etc.

4.Kan AMS och/eller ens A-Kassa få information om att jag är i utlandet när jag åker bil/tåg? se punkt 3.

Tackar er som bara den om ni kan ge mig svar på dessa frågor då jag behöver veta det snart!
Moderator; flytta gärna tråden till juridik om den passar bättre där.

Nej, dom får sannolikt inte reda på det. De flesta, de som har sunda perspektiv på vad som är viktigt och vad som är oviktigt, bryr sig inte heller så mycket om vad du gör en enskild vecka, utan intresserar sig för hur det på det hela taget går med ditt jobbsökande - det är ju inte en enskild veckas semester som avgör hur snabbt du får jobb, utan en massa andra faktorer.

Citat:
Ursprungligen postat av speeed

Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Källa på detta. Aldrig hört talas om dessa regler.

Vad som åsyftas, men beskrivs förenklat och något felaktigt, är reglerna för sanktioner.

http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Ersattning-fran-a-kassa/Sanktioner.html
Citera
2015-05-19, 18:44
Medlem
Seaturtles avatar
Jag har en fråga om akademikernas a kassa

Om jag förstått det rätt får jag ersättning redan efter att varit medlem i 1 dag. Jag betalar 90kr mån. Är jag medlem från och med april förra månaden, blir jag arbetslös i juni får jag ersättning juni juli fram tills att jag hittar jobb/börjar plugga i höst?
Citera
2015-05-19, 20:27
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seaturtle
Jag har en fråga om akademikernas a kassa

Om jag förstått det rätt får jag ersättning redan efter att varit medlem i 1 dag. Jag betalar 90kr mån. Är jag medlem från och med april förra månaden, blir jag arbetslös i juni får jag ersättning juni juli fram tills att jag hittar jobb/börjar plugga i höst?

1. Arbetsvillkoret: du ska ha jobbat minst 6 månader.
2. Du ska vara arbetslös: du ska vara anmäld på arbetsförmedlingen och aktivt arbetssökande.
3. Medlemsvillkoret: du ska vara betalande medlem i en a-kassa och ha varit det i minst 12 månader.

Om du uppfyller de två första villkoren men inte medlemsvillkoret kan du få ändå få ersättning i form av grundbelopp (max 320 kr/dag).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in