Citat:
Ursprungligen postat av
nihilverum
Den betydligt viktigare frågan är varför en minoritet som inte ser till att förhindra att oönskade graviditeter uppstår skall få diktera villkor för den stora skattebetalande allmänhet som aldrig orsakat en oönskad graviditet och med all sannolikhet aldrig heller kommer att göra det. De som medvetet och avsiktligt gör saker som med en viss sannolikhet leder till problem för utomstående skall naturligtvis betala för de kostnader som uppkommer så att inte den skattebetalande allmänheten skall behöva stå för kostnaderna.
Vilket är kvinnan som väljer att föda barnet. Alltså skall kvinnan stå för alla extra kostnader, inte mannen. Mannen är nämligen tidigt under graviditeten väldigt tydlig med vad denne önskar.
Vad du skall förespråka är alltså inte fortsatt avsaknad av juridisk abort, utan ökat ekonomiskt ansvar för den kvinna som väljer att föda ett barn där mannen genomfört en juridisk abort.
Citat:
Även i de allra flesta andra fall där en minoritet gör idiotiska saker som leder till kostnader så skall naturligtvis minoriteten i fråga betala för kalaset själva snarare än att allmänheten skall göra det. Vem är det som någonsin kallat dig nyliberal? Fidel Castro?
Fast nu är du inkonsekvens. Du säger "så skall naturligtvis minoriteten betala för kalaset..". Samtidigt som du vet att detta i den förkrossande majoriteten av fall inte stämmer. Sätter jag mig på bågen, kör omkull och skadar mig allvarligt skulle ingen etablerad person påstå att jag får skylla mig själv. Spelar jag sport och skadar mig mer eller mindre allvarligt kommer jag mötas av en läkare på sjukhuset, inte en ekonomiansvarig, begår jag ett brott och blir inlåst i fängelset kommer det inte krävas att jag betalar för mat, boende och vakterna själva, detta trots att det var min handling som resulterade i min inlåsning. Du må inte tycka om systemet, men så länge som det ser ut som idag så går det inte att exkludera ett visst kön och en viss handling samtidigt som vi tillåter andra likvärdiga handlingar.
Citat:
Du behöver göra ett betydligt bättre jobb för att göra troligt att det skulle födas färre barn av ensamstående mödrar i ditt scenario. Du har ju redan skrivit att staten skall betala för det som fadern inte vill betala för. Var finns då grunden att tro att någon överhuvudtaget som blivit gravid och har minsta lilla vilja att få barn skulle välja att göra fysisk abort istället?
Därför att en juridisk abort är något mycket större än att bara slippa betala en tusenlapp i månaden i underhåll. Det är också en väldigt tydlig signal till kvinnan vad hon kan vänta sig för (brist på) stöd från mannen under graviditeten och efter födseln. För att sätta det inom perspektiv, cirka tio procent av alla barn har sett sina föräldrar separera inom tre år efter födseln. Hur många av dessa separationer handlar egentligen om att kvinnan varit medveten om att mannen har en legal plikt att axla faderskapet och agerat därefter, i.e. fött barnet. Och att utan denna legala plikt skulle hon genomfört en abort. Världen skulle varit en ovillig pappa fattigare, en ensamstående morsa med barn fattigare och ett barn utan bägge föräldrarna fattigare. Mamman skulle också haft en större möjlighet att finna en ny man att bilda ett mer stabilt förhållande med.
Men ja, jag bygger bara upp en teoretisk modell. Detta beror på att det inte finns någon möjlighet att finna empiriska data. Men detta är ju knappast mitt fel, eller hur?
Citat:
Med juridisk abort försvinner ju dessutom incitamentet för män att använda preventivmedel nästan totalt (åtminstone så länge som det inte bryter ut en AIDS-epidemi). Om något är det snarare troligt att det skulle bli betydligt fler graviditeter där mannen inte vill delta men kvinnan ändå vill föda. Och med finansiering från staten (enligt ditt förslag) så finns ju inget som står i vägen för de gravida kvinnor som vill ha barn att föda barnet.
Fast här står två viljor emot varandra. Dels mannen som ser mindre anledning till att använda kondom (vilket han är dålig på ändå), dels kvinnan som riskerar att stå som ensam vårdnadshavare till ett barn. Det är alltså fullt möjligt att samtidigt som mannens riskbeteende kommer öka kommer kvinnans skyddsbeteende öka i högre omfattning, vilket i sin tur kommer resultera i färre oönskade graviditeter.