2015-05-18, 21:52
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limning
Visst, var arvet redan borta när pappan dog så är det ju kört. Men om sakerna fanns kvar så skulle din vän naturligtvis fått sin del.

Ja det var ju det jag sa hela tiden, med att pappan kan se till att ungen blir utan sitt arv.
Citera
2015-05-18, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Fast har man sex måste man räkna med att det kan bli barn. Men ok, vi kan tillåta abort om både mannen och kvinnan går med på det.
Ja, man måste räkna med att det kan bli barn.

Nej, det räcker att kvinnan inte vill ha barnet så räknar man med att ingen annan heller vill ha det. Ingen idé att lägga ner en massa jobb och resurser på att hitta nån annan som man tror kanske eventuellt skulle vilja ha det när man kan åtgärda det enkelt med några piller.

Faderskapet fastställs dessutom inte förrän barnet är fött så det är lite svårt att veta vilken man som ska "gå med på" en abort.
Citera
2015-05-18, 22:13
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Den betydligt viktigare frågan är varför en minoritet som inte ser till att förhindra att oönskade graviditeter uppstår skall få diktera villkor för den stora skattebetalande allmänhet som aldrig orsakat en oönskad graviditet och med all sannolikhet aldrig heller kommer att göra det. De som medvetet och avsiktligt gör saker som med en viss sannolikhet leder till problem för utomstående skall naturligtvis betala för de kostnader som uppkommer så att inte den skattebetalande allmänheten skall behöva stå för kostnaderna.
Vilket är kvinnan som väljer att föda barnet. Alltså skall kvinnan stå för alla extra kostnader, inte mannen. Mannen är nämligen tidigt under graviditeten väldigt tydlig med vad denne önskar.

Vad du skall förespråka är alltså inte fortsatt avsaknad av juridisk abort, utan ökat ekonomiskt ansvar för den kvinna som väljer att föda ett barn där mannen genomfört en juridisk abort.

Citat:
Även i de allra flesta andra fall där en minoritet gör idiotiska saker som leder till kostnader så skall naturligtvis minoriteten i fråga betala för kalaset själva snarare än att allmänheten skall göra det. Vem är det som någonsin kallat dig nyliberal? Fidel Castro?
Fast nu är du inkonsekvens. Du säger "så skall naturligtvis minoriteten betala för kalaset..". Samtidigt som du vet att detta i den förkrossande majoriteten av fall inte stämmer. Sätter jag mig på bågen, kör omkull och skadar mig allvarligt skulle ingen etablerad person påstå att jag får skylla mig själv. Spelar jag sport och skadar mig mer eller mindre allvarligt kommer jag mötas av en läkare på sjukhuset, inte en ekonomiansvarig, begår jag ett brott och blir inlåst i fängelset kommer det inte krävas att jag betalar för mat, boende och vakterna själva, detta trots att det var min handling som resulterade i min inlåsning. Du må inte tycka om systemet, men så länge som det ser ut som idag så går det inte att exkludera ett visst kön och en viss handling samtidigt som vi tillåter andra likvärdiga handlingar.

Citat:
Du behöver göra ett betydligt bättre jobb för att göra troligt att det skulle födas färre barn av ensamstående mödrar i ditt scenario. Du har ju redan skrivit att staten skall betala för det som fadern inte vill betala för. Var finns då grunden att tro att någon överhuvudtaget som blivit gravid och har minsta lilla vilja att få barn skulle välja att göra fysisk abort istället?
Därför att en juridisk abort är något mycket större än att bara slippa betala en tusenlapp i månaden i underhåll. Det är också en väldigt tydlig signal till kvinnan vad hon kan vänta sig för (brist på) stöd från mannen under graviditeten och efter födseln. För att sätta det inom perspektiv, cirka tio procent av alla barn har sett sina föräldrar separera inom tre år efter födseln. Hur många av dessa separationer handlar egentligen om att kvinnan varit medveten om att mannen har en legal plikt att axla faderskapet och agerat därefter, i.e. fött barnet. Och att utan denna legala plikt skulle hon genomfört en abort. Världen skulle varit en ovillig pappa fattigare, en ensamstående morsa med barn fattigare och ett barn utan bägge föräldrarna fattigare. Mamman skulle också haft en större möjlighet att finna en ny man att bilda ett mer stabilt förhållande med.

Men ja, jag bygger bara upp en teoretisk modell. Detta beror på att det inte finns någon möjlighet att finna empiriska data. Men detta är ju knappast mitt fel, eller hur?

Citat:
Med juridisk abort försvinner ju dessutom incitamentet för män att använda preventivmedel nästan totalt (åtminstone så länge som det inte bryter ut en AIDS-epidemi). Om något är det snarare troligt att det skulle bli betydligt fler graviditeter där mannen inte vill delta men kvinnan ändå vill föda. Och med finansiering från staten (enligt ditt förslag) så finns ju inget som står i vägen för de gravida kvinnor som vill ha barn att föda barnet.
Fast här står två viljor emot varandra. Dels mannen som ser mindre anledning till att använda kondom (vilket han är dålig på ändå), dels kvinnan som riskerar att stå som ensam vårdnadshavare till ett barn. Det är alltså fullt möjligt att samtidigt som mannens riskbeteende kommer öka kommer kvinnans skyddsbeteende öka i högre omfattning, vilket i sin tur kommer resultera i färre oönskade graviditeter.
Citera
2015-05-18, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Vilket är kvinnan som väljer att föda barnet. Alltså skall kvinnan stå för alla extra kostnader, inte mannen. Mannen är nämligen tidigt under graviditeten väldigt tydlig med vad denne önskar.

Vad du skall förespråka är alltså inte fortsatt avsaknad av juridisk abort, utan ökat ekonomiskt ansvar för den kvinna som väljer att föda ett barn där mannen genomfört en juridisk abort.

Fast nu är du inkonsekvens. Du säger "så skall naturligtvis minoriteten betala för kalaset..". Samtidigt som du vet att detta i den förkrossande majoriteten av fall inte stämmer. Sätter jag mig på bågen, kör omkull och skadar mig allvarligt skulle ingen etablerad person påstå att jag får skylla mig själv. Spelar jag sport och skadar mig mer eller mindre allvarligt kommer jag mötas av en läkare på sjukhuset, inte en ekonomiansvarig, begår jag ett brott och blir inlåst i fängelset kommer det inte krävas att jag betalar för mat, boende och vakterna själva, detta trots att det var min handling som resulterade i min inlåsning. Du må inte tycka om systemet, men så länge som det ser ut som idag så går det inte att exkludera ett visst kön och en viss handling samtidigt som vi tillåter andra likvärdiga handlingar.

Därför att en juridisk abort är något mycket större än att bara slippa betala en tusenlapp i månaden i underhåll. Det är också en väldigt tydlig signal till kvinnan vad hon kan vänta sig för (brist på) stöd från mannen under graviditeten och efter födseln. För att sätta det inom perspektiv, cirka tio procent av alla barn har sett sina föräldrar separera inom tre år efter födseln. Hur många av dessa separationer handlar egentligen om att kvinnan varit medveten om att mannen har en legal plikt att axla faderskapet och agerat därefter, i.e. fött barnet. Och att utan denna legala plikt skulle hon genomfört en abort. Världen skulle varit en ovillig pappa fattigare, en ensamstående morsa med barn fattigare och ett barn utan bägge föräldrarna fattigare. Mamman skulle också haft en större möjlighet att finna en ny man att bilda ett mer stabilt förhållande med.

Men ja, jag bygger bara upp en teoretisk modell. Detta beror på att det inte finns någon möjlighet att finna empiriska data. Men detta är ju knappast mitt fel, eller hur?

Fast här står två viljor emot varandra. Dels mannen som ser mindre anledning till att använda kondom (vilket han är dålig på ändå), dels kvinnan som riskerar att stå som ensam vårdnadshavare till ett barn. Det är alltså fullt möjligt att samtidigt som mannens riskbeteende kommer öka kommer kvinnans skyddsbeteende öka i högre omfattning, vilket i sin tur kommer resultera i färre oönskade graviditeter.
Vilka "extra kostnader" tänker du att kvinnan ska stå för? Hon är ju redan försörjningspliktig för en men barnet har rätt till försörjning från två. Kvinnans försörjningsplikt påverkas alltså inte, endast barnets tillgång till laglig försörjning.
Citera
2015-05-18, 22:29
Medlem
[quote=Empress|53388094]
Citat:
Så var det dags igen från dig att komma med infatila ledande frågor IGEN. Din fråga (se fetstilningen av frågan) innehåller en premiss som dessutom går ut på att straffa barnet.

Ja mamman får vackert skaka fram pengar till Kurt så att han kan fötrlja med. Det är bara otroligt barnsligt av mamman att låta Kurt stanna hemma bara för att hon var korkad att skaffa barn emot Kurts bilogiska faders vilja. Hon har ingen rättighet att straffa Kurt på det sättet genom att låta honom stanna hemma.

Ja vad är problemet med att Kurt enbart ärver mamman? Det är ju så det går till i dag. Man ärver bara sina biologiska föräldrar. Ja det är orättvist för Kurt att han inte kan ärva bägge. Men det är ju mammans egna fel att det blev den orättvisan för Kurt. Då får hon skaffa fram medel så att han får ärva lika mycket som hennes andra barn som ärver två föräldrar. Svårt att begripa denna ekvation?

ergo allt är mammans fel och ansvar. Fast allt hon gjort är att gjort sitt val, det enda valet hon faktiskt har nått som helst ansvar över, tagit mer än sin del av ansvaret med barnet och betalat sin del av den ekonomiska biten så ska alltså mannens val även det ligga på hennes ansvarsområde.

Kan inte män vara vuxna nog att bära sitt eget ansvar tycker du?

Ovan scenario kan infalla om vi inför juridisk aborträtt. Det är en komplett ovärdig barndom för en lite Kalle att behöva leva med och nej det är faktiskt inte mammans ansvar. Hon har bara ansvar över sitt val och över sin bit och den har hon tagit. Att barn hamnar i denna sits som liten Kalle är pga juridisk aborträtt för män och det får ju faktiskt män ansvara för att de väljer att ta över barn som de vet kommer existera och vara deras biologiska barn.

Citat:
Jag har sagt det förut och säger det igen.
En man som skyddar sig för att bevisa att han inte vill bli far skall få lov att ta juridisk-abort. Jag har liksom DET kravet av mannen att han skyddar sig för att jag skall ställa upp och lobba för juridisk abort.
Jag har ej heller aldrig stuckit under stolen med att jag vägra att acceptera snyftisar som:

• (VID ONS) Men det är ju skönare utan kondom
• (VID ONS) Kvinnan sa att hon har p-piller och tycker det är skönt utan kondom
• (Par Föhållande) man kommer överens och disakutera fram ett "VI kommer fram till ett OSS" och så skall det konungsligt diskuteras paret mellan.

Kvinna som ändå väljer att behålla barnet, då olyckan kan vara framme (inget skydd är 100%-ig), skall vackert inse att hon får stå sitt kast och få stå för hela försörjningsbördan själv av barnet och fixa jämlika förhållande för det barnet, även om hon väljer att skaffa mer barn med en villig man. Hon skall varken ha rättigheter eller skyldighet att exkludera det barnet ur "roliga familjeaktiviteter" bara för att barnet inte har sin biologiska far som betala underhållsbidrag. Det är till att straffa barnet och det är jäkla FEL att göra detta. Om kvinnan inte har råd via sin lön att ta med Kurt på roliga familjeaktiviteter så får hon fixa fram pengarna på ett eller annat sätt. Om det så skall handla om att ta banklån.
Men hon skall INTE ha varken rättigheten eller skyldigheten att straffa barnet på ett eller annat sätt, för sin handling att skaffa barn emot en mans vilja.

Är inte mödrar som "får stå sitt kast" är barn som drabbas. Mödrar skiter väl i barns arvsrätt eller
underhållsbidrag. Det är rättigheter och pengar till barnet inte till modern. Om pengarna inte räcker till barnet får hon gå till soss.
Så juridisk abort rätt är mellan barnet och fadern, modern är överhuvudtaget inte involverad i detta, är inte hennes val utan hans att ta. Individer kan faktiskt bara hållas ansvariga för de val de själva kan göra och är inte kvinnor som bestämmer över om fäder ska ta abort på levande barn eller inte.

Fäder har sin möjlighet att slippa detta innan befruktning sker. är där han har alla möjligheter agera
för att undkomma detta.
men märkligt nog så är fortfarande idag 2015, kvinnor de som skyddar sig mest med preventivmedel
och inte män. kanske säger något om hur ansvarsfullt män tar detta.
Citera
2015-05-18, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Så juridisk abort rätt är mellan barnet och fadern, modern är överhuvudtaget inte involverad i detta, är inte hennes val utan hans att ta.

Om modern vetandes att den blivande fadern ej vill ta del av barnet ändå fortlöper graviditeten så är kvinnan högs involverad. Hon är faktiskt direkt ansvarig till det blivande barnets situation.

Och när juridisk abort utförs så finns inget barn, fadern är alltså inte involverad överhuvudtaget...
Citera
2015-05-18, 22:39
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Jo, men då är ju frågan vem som ska gå in och reglera hur kvinnor föder barn och varför vi ska lägga en massa resurser på det istället för att mannen själv får ansvara för att det inte blir några barn som han inte vill ha.

Hur ska mannen ansvara för att kvinnor ljuger eller säger "oj jag ändrade mig" ?
Ska män kunna tvinga kvinnor att föda och betala för barn som de inte vill ha också så att det blir jämställt?
Citera
2015-05-18, 22:43
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ja, man måste räkna med att det kan bli barn.

Nej, det räcker att kvinnan inte vill ha barnet så räknar man med att ingen annan heller vill ha det. Ingen idé att lägga ner en massa jobb och resurser på att hitta nån annan som man tror kanske eventuellt skulle vilja ha det när man kan åtgärda det enkelt med några piller.

Faderskapet fastställs dessutom inte förrän barnet är fött så det är lite svårt att veta vilken man som ska "gå med på" en abort.
Jag förstår verkligen inte hur ni kan vara så inkonsekventa. Det sker förmodligen tusentals aborter varje år där fadern ville se barnet födas. Den typiska aborten genomförs nämligen inte av en sextonårig flicka som legat med sin sjuttonåriga pojkvän utan av kvinnor mellan 20 och 30. Fadern är rent logiskt (när vi ser på hur könen umgås) några år äldre och i en vettig ålder för att skaffa familj.

Ja, faderskapet fastställs efter födseln. Men tror du verkligen att det är några stora tekniska problem att tidigare fastställa faderskapet om så skulle krävas? I normalfallet finns det endast en potentiell fader att ta hänsyn till. Men skulle det existera flera potentiella fäder så kan givetvis samtliga ställas inför möjligheten att genomföra en juridisk abort. Även om det överlägset bästa givetvis är om en enskild fader tidigt kan fastställas.

Vad som överraskar mest i denna tråd är den extrema dubbelmoral som visas upp av abortmotståndarna. För vad ni säger är att det är fel av en man att inte ställa upp (ekonomiskt) för sitt barn. Men samtidigt har ni inga problem med att kvinnan väljer att föda fram ett barn till just denna ekonomiskt utsatta situation. Samtidigt som det anses som en självklarhet för kvinnan att kunna kontrollera sin graviditet både före och under graviditeten möts frågan efter samma rätt för män med nedlåtande attityder och hån. Samtidigt som ni gärna talar om barnets rätt till bägge föräldrarna ser ni det som självklart att en kvinna ska ha all rätt i världen att själv föda fram ett barn, oavsett vad den andre parten önskar.

Frågan är egentligen vad som är det moraliskt största övergreppet; att tvinga en man till ett ofrivilligt faderskap, tvinga en kvinna till en ofrivillig abort, tvinga en kvinna att klara sig utan den ofrivilliga mannens stöd eller att låta ett barn växa upp utan bägge föräldrarna.

Jag skulle säga att sista alternativet är det största övergreppet, därefter det första.
Citera
2015-05-18, 22:44
Medlem
AdjooooglEs avatar
Citat:
Ja, exakt så är det. Vill kvinnan föda det är hon i sin fulla rätt att föda det hur mycket hon vill.

När barnet är fött har det exakt samma rättigheter som alla andra barn.

Vilket barnet egentligen inte borde ha. Men vi måste skydda kvinnans intresse, eller jag menar barnet....

Citat:
Så vill man förändra detta faktum får man antingen ta bort kvinnans rättigheter att föda barn utan att fadern godkänt det.
Eller så får man ta ifrån barnen deras lagliga rättigheter gentemot fadern.

Har inte läst någon post i denna tråden att någon vill "förbjuda" kvinnor att föda barn. Har inte läst att man skall ta ifrån kvinnor rättigheten att föda heller. Vad jag däremot läser är att män inte skall ta ansvar över ett beslut där kvinnan helt sonika ändrar spelplanen.

Vad är det för fel med att ta ifrån barnen deras lagliga rättigheter gentemot fadern när kvinnan uppenbarligen ändrat spelplanen efter sexet och mannen absolut inte vill ha med barnet att göra?

Citat:
Eller så får män som inte vill ha barn även fortsättningsvis själva ansvara för att de inte får några.

Sicket hyckleri. Inte konstigt att fler män hellre sitter och runkar framför datorn dagarna i ändan. Fler män borde köpa sex. Det är ju den ärligaste formen av sex. Inga baktankar, bara njutning.
Citera
2015-05-18, 22:46
Medlem
Mooons avatar
Varför inte? Det är ett bra enkelt billigt preventivmedel + håller könssjukdomar borta. Vad är problemet?

Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Är det där något du står för? Jag tror inte det.
Citera
2015-05-18, 22:49
Medlem
AdjooooglEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deltoro
Vad du & dina gelikar vill ha sagt, rent konkret är för mig en gåta, Förmodligen är jag för korkad för ert avancerade sätt att tänka, jag har helt enkelt inte intelligens nog för era hisnande välformulerade idéer och genialiska implementering av dessa i det verkliga livet.

OFFOffT: spy galla har jag varken gjort här eller i någon annan tråd, men jag antar att allt som kommer från en kvinna är galla, så jag kan liksom inte rå för det, sorry!

Nu lämnar jag tråden för att, klart inspirerad av densamma, gå & göra mig gravid med närmaste oskyldiga karl-stackare, Jag är ju trots allt kvinna & därmed är mitt största mål i livet är att - på ett så egotrippat sätt som möjligt - göra livet surt för män.

Hoppas inte offerkoftan är för varm så här års.

För övrigt så är den klubben du går in i starkt växande. Hur man nu kan vilja ens vara med i en sådan "klubb".

Jag ser och hör det mer och mer. Och som vanligt så faller allt på mannen hur han kunde gå på den niten han gjorde, för kvinnan gjorde absolut inga fel....
Citera
2015-05-18, 22:54
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Vilka "extra kostnader" tänker du att kvinnan ska stå för? Hon är ju redan försörjningspliktig för en men barnet har rätt till försörjning från två. Kvinnans försörjningsplikt påverkas alltså inte, endast barnets tillgång till laglig försörjning.
Juridisk kan det t.ex. handla om att ekonomiska bidrag beräknas som om kvinnan hade haft en partner och att denne haft en inkomst kopplat till basbeloppet. Beloppet kan även justeras efter en schablon som tar hänsyn till sannolikheten för separation etc.

Som exempel kan nämnas att någon som tjänar 170000:-/år och bor med ett barn i en lägenhet på 60 kvadrat har rätt till bostadsbidrag på 2600:-/månad. Samma situation men med en sambo med samma inkomst resulterar i noll kronor i bostadsbidrag. Kvinnan får helt enkelt anpassa sitt liv efter sitt val. Låter detta grymt mot barnet så betänk att det finns många barn som redan idag lever under betydligt snävare ekonomiska förutsättningar utan att en majoritet i samhället ser det som speciellt allvarligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in