Citat:
Ursprungligen postat av
Vissen
Det största hindret i låg-mmr:ares utveckling är utan tvivel dem själva. Det handlar knappast om något "mmr-träsk" eller att systemet inte fungerar; det är undermåliga prestationer, ofta kombinerat med en omotiverat elitistmentalitet.
Det är så tydligt när man testar köra ett game på säg 3k rating. Blir någon FB:ad mid är det helt garanterat någon som kör "gg", "well played" eller dylikt. Till synes helt utan att förstå att det är just den mentaliteten som håller spelaren kvar.
Men det är ju lite det som är problemet med att klättra, när man t.ex. spelar safelane carry, ens mid feedar fb och kanske en mer kill och ens offlane då ropar ggwp och ger upp. Det är enormt kämpigt att då försöka konstruktivt övertala att det fortfarande finns en chans, något som man ofta behöver göra kontinuerligt resten av gamet för att behålla den chansen, och samtidigt själv spela så bra som man normalt gör (iaf jag är väldigt dålig på att koncentrera mig på spelet och samtidigt skriva långa meningar i chatten, speciellt eftersom jag skriver ganska långsamt på tangentbord). Jag kan bara tala för mig själv, men jag har helt enkelt inte ork att ta kommando och pusha alla konstant att ha en positiv attityd, inte ge upp, säga till folk vart de ska gå, var de ska warda osv. Mmr-poängen har ju ingen riktig mening, och "statusen" att ha höga siffror är inte tillräckligt lockande för att jag ska kämpa mig igenom sådana matcher.
Enligt min teori så är det inte så mycket att ens medspelare är så otroligt mycket sämre än motspelarna alltid, utan mycket av skiten man upplever i låg mmr (hur nu det definieras, tycker folk spelar skräp när jag spelat med 4k mmr människor med) beror helt enkelt på att folk inte kämpar utan ger upp så fort en lane går dåligt. Dör offlane tiltar mid och blir förbannad på feeden, offlane börjar gapa på att mid borde gankat för 5 minuter sedan, och då spelar det ingen roll att mid kanske gankade top och fick kills för det, han skulle ändå varit bot. Det största problemet är helt enkelt att hålla samman laget även vid motgångar tidigt i gamet, för ofta så ger folk upp och startar omedvetet igång snöbollen som faktiskt gör det omöjligt att vinna. Det är ju trots allt ett lagspel, en person kan inte göra hur mycket som helst för att klättra i sin solorating, då skulle alla proffs ha 90-95% winrate eftersom de bör vara strikt bättre än minst den procenten av alla spelare de kan tänkas möta