Citat:
Ursprungligen postat av
Jkroken
Är det normalt att släppa sin kapten och förstacenter, för att inte ersätta honom överhuvudtaget? Snacket om att Harju ska axla rollen som förstacenter ser jag som obegripligt. I Brynäs var han värdelös i egen zon. Att han ska ta en centers ansvar defensivt sett har jag svårt att se kunna hända.
Hade något liknande hänt Brynäs hade jag definitivt ställt stora frågetecken till ledningens agerande. I och för sig hade man kunnat ursäkta det med att man inte har samma ekonomiska muskler. Men sådant är ju inte fallet för Luleå.
Fast du överskattar Chris status. Han är inte en poängmaskin utan en renodlad defensiv center som kan producera måttligt. Har han gjort +40 poäng någon säsong i SHL? Luleå Hockey har ju kommit fram till att laget behöver mer skicklighet. Det har man ju fått in och då fick Chris stryka på foten med tanke på vad han tjänade. Chris är inte en spelare som leder ett PP.
Chris är dock (tillsammans med brorsan) en spelare som har en tendens att ta utvisningar i offensiv zon. Det är inte hans roll. Sånt kan Sylvegård eller Hedman göra och i samma veva få motståndaren att tappa andan.
Sen finns det inget officiellt snack om att Harju ska spela center så det säger ju inget.