2015-05-18, 12:17
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jkroken
Jag har nog aldrig varit med om maken hur man kan försvara vad sitt lags ledning gör 😂

Hur era sommarvärvningar gått tidigare år då ni haft en bråkdel av er nuvarande spelarbudget känns högst irrelevant. Det är ju faktiskt väldigt många lag som väntar in på sommarmånaderna för att hämta spetsspelare. Att sedan Luleå kan konkurrera ut i princip alla dom lagen gör ju att farhågorna du tror att Osten drömmer mardrömmar om, blir till en icke-fråga.

Jag försvarar inte vad de gör men det är rätt så mycket foliehatt att tro att det är Porser som värvar i smyg.

Jag som själv följt laget i dryga 20 år kan faktiskt se logiken i sportledningens agerande. Det är inte alls märkvärdigt till hur man brukar resonera och vad som tidigare hänt.
Citera
2015-05-18, 12:34
Medlem
m4tt145s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiltovic
Ilkka Heikkinen till Växjö är nu officiellt. Fin värvning!

Runt Örebro har det snackats om att Libor Hudacek, bror till Julius, är på väg till klubben. Idag publicerade också NA en artikel om att man fått in uppgifter på att det ska vara klart. Skulle vara en intressant värvning, tyckte han såg vass ut i landskamperna mot Sverige inför VM.

Två frågetecken är dock hans storlek samt hans +/- statistik i KHL senaste säsongerna, men det senare behöver troligtvis inte betyda allt för mycket då han spelade för ett av de sämsta lagen i ligan.
+/- statistik är rätt kass statistik som inte säger så mycket om spelare, det säger mer om laget.

Libor Hudacek hade varit en intressant värvning, men vart går han in i ett vad det ser ut smockfullt Örebro? Lär bli en del över åt Hästen gissar jag på?
Citera
2015-05-18, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m4tt145
+/- statistik är rätt kass statistik som inte säger så mycket om spelare, det säger mer om laget.

Hur tänkte du nu? +/- säger ju allt. Det förtäljer ju det du vill veta - hur bra är spelaren i 5 mot 5.
Citera
2015-05-18, 13:40
Medlem
Illusioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dynamot
Hur tänkte du nu? +/- säger ju allt. Det förtäljer ju det du vill veta - hur bra är spelaren i 5 mot 5.
Okej vi tar det igen: om du spelar i ett bottenlag får du dålig +/-. Spelar du i ett bra lag får du bra +/-. Med vissa undantag såklart.
Citera
2015-05-18, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m4tt145

Libor Hudacek hade varit en intressant värvning, men vart går han in i ett vad det ser ut smockfullt Örebro? Lär bli en del över åt Hästen gissar jag på?

Det är lite det jag sitter och funderar på jag med.

Man har sagt utåt att det ska satsas på en stor trupp. Jag personligen ställer mig rätt så tveksam till strategin att betala lön till 20 forwards (räknar man in Libor har vi 19 under kontrakt) enbart för att det ska vara hård konkurrens i laget. Dessutom slåss många av spelarna om samma roll i en tredje/fjärdekedja vilket gör att det känns än mer överflödigt. Det lär också betyda att ingen junior kommer få chansen på riktigt det här året heller.

Och ja, Hästen får nog ta emot det som blir över i år också.
Citera
2015-05-18, 13:49
Medlem
Du kan ju inte jämföra från olika lag. Fattar ju alla. Tar du och jämföra olika spelare i samma lag, så säger det väldigt mycket.

Växjö t.ex Tomi Kallio och Nick Johnson, snarlika roller som snipers. Kallio +4, Johnson +30.
Eller varför inte Leksand? Robin Gartner +2, Jonas Frögren -28.

Säger extremt mycket.
Citera
2015-05-18, 13:56
Medlem
Jeremiahs avatar
Citat:
Du kan ju inte jämföra från olika lag. Fattar ju alla. Tar du och jämföra olika spelare i samma lag, så säger det väldigt mycket.

Växjö t.ex Tomi Kallio och Nick Johnson, snarlika roller som snipers. Kallio +4, Johnson +30.
Eller varför inte Leksand? Robin Gartner +2, Jonas Frögren -28.

Säger extremt mycket.

Finns många variabler, vem man spelar med, vilken uppgift man har i laget osv. Tex kan man spela i en kedja/5:a som har till uppgift att eliminera motståndarnas bästa formation och målet att tex. spela 0-0.
+/- säger en del men inte allt.
Citera
2015-05-18, 14:07
Medlem
Ja, men det tror väl tusan att man måste kolla på samma roll?! Du kan ju inte ta den som har sämst +/-, spelar i fjärde och ska matchas mot motståndarnas bästa mot deras dito. Det säger ju absolut noll.

Men, har man samma roll, får nära på samma istid osv. då säger ju statistiken att den som har bättre +/- kommer vinna matcher åt dig. Sen ska man helst kolla på karriärer och inte på enskilda säsonger. I en annan tråd här, om Peter Forsberg, så skrev jag såhär:

"Poängsnitt (Minst 300 matcher i grundserien):
1. Wayne Gretzky: 1.92/match
2. Mario Lemieux: 1.88/match
3. Mike Bossy: 1.50/match
4. Sidney Crosby: 1.41/match
5. Bobby Orr: 1.39/match
6. Marcel Dionne: 1.31/match
7. Peter Stastny: 1.27/match
8. Peter Forsberg: 1.25/match
9. Kent Nilsson: 1.24/match
10. Phil Esposito: 1.24/match
(11. Alexander Ovechkin: 1.22/match)

Plus/Minus bland topp 11 i poäng/match:
1. Bobby Orr: +597
2. Wayne Gretzky +518
3. Mike Bossy +381
4. Peter Forsberg +238
5. Phil Esposito +197
6. Mario Lemieux +115(!!!)
7. Sidney Crosby +106
8. Alexander Ovechkin +82
9. Marcel Dionne +28
10. Peter Stastny -12
11. Kent Nilsson -20"

Står fast vid att det säger väldigt mycket, men får väl ha översikt med att du inte kan se det.
Citera
2015-05-18, 15:05
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Ja, men det tror väl tusan att man måste kolla på samma roll?! Du kan ju inte ta den som har sämst +/-, spelar i fjärde och ska matchas mot motståndarnas bästa mot deras dito. Det säger ju absolut noll.

Men, har man samma roll, får nära på samma istid osv. då säger ju statistiken att den som har bättre +/- kommer vinna matcher åt dig. Sen ska man helst kolla på karriärer och inte på enskilda säsonger. I en annan tråd här, om Peter Forsberg, så skrev jag såhär:

"Poängsnitt (Minst 300 matcher i grundserien):
1. Wayne Gretzky: 1.92/match
2. Mario Lemieux: 1.88/match
3. Mike Bossy: 1.50/match
4. Sidney Crosby: 1.41/match
5. Bobby Orr: 1.39/match
6. Marcel Dionne: 1.31/match
7. Peter Stastny: 1.27/match
8. Peter Forsberg: 1.25/match
9. Kent Nilsson: 1.24/match
10. Phil Esposito: 1.24/match
(11. Alexander Ovechkin: 1.22/match)

Plus/Minus bland topp 11 i poäng/match:
1. Bobby Orr: +597
2. Wayne Gretzky +518
3. Mike Bossy +381
4. Peter Forsberg +238

5. Phil Esposito +197
6. Mario Lemieux +115(!!!)
7. Sidney Crosby +106
8. Alexander Ovechkin +82
9. Marcel Dionne +28
10. Peter Stastny -12
11. Kent Nilsson -20"

Står fast vid att det säger väldigt mycket, men får väl ha översikt med att du inte kan se det.

Sidney Crosby +5, plats 190. Det stämmer ju med verkligheten att det finns närmare 200 bättre spelare än honom i NHL denna säsong.
Citera
2015-05-18, 15:57
Medlem
Busstations avatar
Lill-hudda klar för Örebro!
Citera
2015-05-18, 16:15
Medlem
Jkrokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Jag försvarar inte vad de gör men det är rätt så mycket foliehatt att tro att det är Porser som värvar i smyg.

Jag som själv följt laget i dryga 20 år kan faktiskt se logiken i sportledningens agerande. Det är inte alls märkvärdigt till hur man brukar resonera och vad som tidigare hänt.
Är det normalt att släppa sin kapten och förstacenter, för att inte ersätta honom överhuvudtaget? Snacket om att Harju ska axla rollen som förstacenter ser jag som obegripligt. I Brynäs var han värdelös i egen zon. Att han ska ta en centers ansvar defensivt sett har jag svårt att se kunna hända.

Hade något liknande hänt Brynäs hade jag definitivt ställt stora frågetecken till ledningens agerande. I och för sig hade man kunnat ursäkta det med att man inte har samma ekonomiska muskler. Men sådant är ju inte fallet för Luleå.
Citera
2015-05-18, 16:25
Medlem
Jeremiahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jkroken
Är det normalt att släppa sin kapten och förstacenter, för att inte ersätta honom överhuvudtaget? Snacket om att Harju ska axla rollen som förstacenter ser jag som obegripligt. I Brynäs var han värdelös i egen zon. Att han ska ta en centers ansvar defensivt sett har jag svårt att se kunna hända.

Hade något liknande hänt Brynäs hade jag definitivt ställt stora frågetecken till ledningens agerande. I och för sig hade man kunnat ursäkta det med att man inte har samma ekonomiska muskler. Men sådant är ju inte fallet för Luleå.

Om man vet bakgrunden och inte enbart läser vad systrarna sisters går ut med i media.

Systrarna blev erbjudna en lägre roll till ett lägre pris. Det kunde de inte acceptera.
Istället gick de ut i media och grät samtidigt som de erbjöd sina tjänster till i stort sett alla SHL-lag redan i December.
Syster Center är och har inte varit förstecenter på flera år, att han fått den rollen i LHF beror på att ingen bättre funnits tillgänglig.

LHF har inte värvat klart ännu det är Maj och vad jag vet så drar SHL igång i September.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in