Citat:
Ursprungligen postat av
Achtung Panzer
Tackar för allt stöd via mail mm men fred i tråden bröder. För just det är vi alla. Ingen av oss tänker avslöja någon aktiv krigsuppehållsplats utan det är just nu VK2´s Rb vi är på spåren.
Med genombrott så gäller det någon annan som just sagt sig om ett tag bidra med något jag tyckte var oerhört intressant.
Hinner inte riktigt med allt nu men så länge:
Anteckningar jag gjort under läsning av boken "När kriget kommer" Har den ej kvar men kanske någon här har den o kan kolla.
Sände just till en vän att jag noteratde:
VK" DC Johannes (bl.a.), brandstn, "Hästhoven" i Värtan.
2våningar +fordonsuppställningsplatser. Moderniserades 1956-57. (Gasskydd mm. o radioaktivitet +namn)
Därunder har jag då noterat att det skulle kunna rört sig om regeringens krigsup 1957-70-talet då Hammarby bergrum stod klart (byggdes 1969-74).
Senare har spåren från VK2 tillkommit. MEN noteringarna att den någon gång återfinns i mögligt skick skulle kunna antyda att den glömts bort efter kriget för att 1957-57 få ny roll och kanske då som den 6:e ofunna framskjutna enheten?
Frågan är då var regeringens upl kan ha funnits då det 1948 börjar hetta till igen och Zonen börjar byggas? Det måste alltså funnits ett modernare ställe i Sthlm ifrån 1948. Det intressanta är att ELIAS då började byggas 1948....
Om ELIAS kan läsas i någon annan nyutgiven bok att den är Stockholms kanske största och märkligaste rest av det kalla kriget. Att Skinnarviksberget är Elias står i andra böcker och på många forum i sin tur (även här tidigare).
Skulle Johannes då kunna vara VK2-anläggningen som byttes mot ELIAS som stor klar runt 1953? Det var ju då som Johannes sanerades från mögel och förbättrades (till fordonsskydd eller RB?)
Om man spårar den civila sidan lite.
Byggdes det inte ett HC i Kungklippan 1942
Denna flyttade till "Elias" när den var klar, ca 1955-56?
Sedan flyttade de vidare till Elefanten/Vargen, slutet 70-talet.
Var det bara i "Elias" som det civila och militära möttes, eller fanns det militära även med i Kungsklippan?
platser där fordonsskydd fanns (fanns säkert fler platser).
Renstiernasgatan mittemot nr 36 -38
Brommaplan, Liljan
Bäckvägen, Aspudden
Kronobergsgatan 2, Kungsholmen
Skeppargatan 62, Östermalm