Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2015-05-18, 14:36
Medlem
Just fått info som gör att jag inser vad "den kvalhemliga ingången vid F" avser och det var inte F som i Philipsongaraget.
Då detta inte är min förtjänst så får det presenteras av den som bidragit till detta. Denne återkommer säkert här inom några dagar och jag avvaktar att kommentera just denna bokstav tills dess.

Snaran dras sakta mer och mer åt kring:

ingång i ett garage vid Regeringsgatan OBS inte Vanadisgaraget utan ett äldre en bit söderut. Ingången var mycket svårforserad och vaktkuren var försedd med en telefonväxel som säker var toppmodern på 40-talet. Bergrummet bestod av korridorer i två plan med små arbetsrum. I kortändan i den undre fanns en liten plenisal(?). I trapphuset fanns toaletterna - två för herrar och EN för damer. Enligt uppgift från mina kollegor på KB var detta skyddsrum för samlingregeringen och absolut inte förvaringsplats för tidningar.

Fortsätter ikväll.
Citera
2015-05-18, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Just fått info som gör att jag inser vad "den kvalhemliga ingången vid F" avser och det var inte F som i Philipsongaraget.
Då detta inte är min förtjänst så får det presenteras av den som bidragit till detta. Denne återkommer säkert här inom några dagar och jag avvaktar att kommentera just denna bokstav tills dess.

ingång i ett garage vid Regeringsgatan OBS inte Vanadisgaraget utan ett äldre en bit söderut. Ingången var mycket svårforserad och vaktkuren var försedd med en telefonväxel som säker var toppmodern på 40-talet. Bergrummet bestod av korridorer i två plan med små arbetsrum. I kortändan i den undre fanns en liten plenisal(?). I trapphuset fanns toaletterna - två för herrar och EN för damer. Enligt uppgift från mina kollegor på KB var detta skyddsrum för samlingregeringen och absolut inte förvaringsplats för tidningar.

Fortsätter ikväll.

Jag kommer med lite info redan nu som kommer att bekräftas/kompletteras under morgondagen.

Jag har talat med en man som berättat följande:
I mitten av 90-talet var han flera gånger nere i bergrummet under Johannesgatan. Bergrummet var i två våningar. Dörrarna var klassiska gamla skyddsrumsportar med två stora vred.
Inne i bergrummet fanns det en reception och en mängd små rum, bl a en del med väggfasta fällsängar. Det såg ut som det varit ett ”lyxigt” skyddsrum. Det var inget löst möblemang kvar. Han minns ingen större plenisal etc, men han gick inte runt överallt i berget.
Han fick höra att detta varit regeringens "skyddsrum".
I samband med sprängningen av Johannes ledningscentral så rensades allt ut och bergrummet gjordes om till parkeringsgarage med bl a personalparkering åt brandstationen med infart vid Jutas Backe och utfart vid Drottningshusgränd.
Citera
2015-05-18, 16:21
Medlem
Fantastiskt intressant information som flödar i tråden just nu, tack alla! Har dock spenderat på tok för mycket tid med att åka runt med Google-bilen idag

Det har ju rätt så länge funnits rykten om att en Stockholms-RB ska ha funnits just i närheten av Johannes/Philipsson-garaget. Kanske går det nu äntligen att få bekräftelse på detta (och såklart även den mystiska bokstaven F:s betydelse

Några frågeställningar kring detta. Utifrån det som redovisats hittils så tolkar jag det som att RB-Johannes avvecklades när RC-Johannes byggdes. Detta borde således skett under första delen av 90-talet.

Vad hände sedan? Etablerades det en ny RB-Stockholm och i så fall var? Skinnarviksberget, Hammarbyberget eller kanske något tredje alternativ? För jag utgår ifrån att någon form av alternativ i någorlunda närhet till regeringskvarteren fortfarande måste finnas. Bergslagen är ju trots allt rätt så långt bort.
Citera
2015-05-18, 18:23
Medlem
Citat:
Tackar för allt stöd via mail mm men fred i tråden bröder. För just det är vi alla. Ingen av oss tänker avslöja någon aktiv krigsuppehållsplats utan det är just nu VK2´s Rb vi är på spåren.

Med genombrott så gäller det någon annan som just sagt sig om ett tag bidra med något jag tyckte var oerhört intressant.

Hinner inte riktigt med allt nu men så länge:

Anteckningar jag gjort under läsning av boken "När kriget kommer" Har den ej kvar men kanske någon här har den o kan kolla.
Sände just till en vän att jag noteratde:

VK" DC Johannes (bl.a.), brandstn, "Hästhoven" i Värtan.
2våningar +fordonsuppställningsplatser. Moderniserades 1956-57. (Gasskydd mm. o radioaktivitet +namn)

Därunder har jag då noterat att det skulle kunna rört sig om regeringens krigsup 1957-70-talet då Hammarby bergrum stod klart (byggdes 1969-74).
Senare har spåren från VK2 tillkommit. MEN noteringarna att den någon gång återfinns i mögligt skick skulle kunna antyda att den glömts bort efter kriget för att 1957-57 få ny roll och kanske då som den 6:e ofunna framskjutna enheten?

Frågan är då var regeringens upl kan ha funnits då det 1948 börjar hetta till igen och Zonen börjar byggas? Det måste alltså funnits ett modernare ställe i Sthlm ifrån 1948. Det intressanta är att ELIAS då började byggas 1948....

Om ELIAS kan läsas i någon annan nyutgiven bok att den är Stockholms kanske största och märkligaste rest av det kalla kriget. Att Skinnarviksberget är Elias står i andra böcker och på många forum i sin tur (även här tidigare).

Skulle Johannes då kunna vara VK2-anläggningen som byttes mot ELIAS som stor klar runt 1953? Det var ju då som Johannes sanerades från mögel och förbättrades (till fordonsskydd eller RB?)

Om man spårar den civila sidan lite.
Byggdes det inte ett HC i Kungklippan 1942
Denna flyttade till "Elias" när den var klar, ca 1955-56?
Sedan flyttade de vidare till Elefanten/Vargen, slutet 70-talet.

Var det bara i "Elias" som det civila och militära möttes, eller fanns det militära även med i Kungsklippan?

platser där fordonsskydd fanns (fanns säkert fler platser).
Renstiernasgatan mittemot nr 36 -38
Brommaplan, Liljan
Bäckvägen, Aspudden
Kronobergsgatan 2, Kungsholmen
Skeppargatan 62, Östermalm
Citera
2015-05-18, 20:08
Medlem
The Dudes avatar
Citat:

Fortsätter ikväll.

Min fetning:
Vanadisgaraget ligger ju hörnet Sveavägen/Vanadisvägen. Är det Philipson som menas?
Citera
2015-05-18, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Dude
Min fetning:
Vanadisgaraget ligger ju hörnet Sveavägen/Vanadisvägen. Är det Philipson som menas?
Nej. Parkeringsgaraget med ingångar vid Jutas Backe, Drottninghusgränd (och Snickarbacken).
Senast redigerad av CVNVInson 2015-05-18 kl. 21:00.
Citera
2015-05-18, 21:16
Medlem
The Dudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CVNVInson
Nej. Parkeringsgaraget med ingångar vid Jutas Backe, Drottninghusgränd (och Snickarbacken).
Joo, det förstod jag. Jag undrade mest om felskrivningen Vanadis syftade på Philipson.
Kan även säga att jag tror inte att Snickarbacken går till det andra garaget.
Citera
2015-05-18, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BOPE-RJ
Om man spårar den civila sidan lite.
Byggdes det inte ett HC i Kungklippan 1942
Denna flyttade till "Elias" när den var klar, ca 1955-56?
Sedan flyttade de vidare till Elefanten/Vargen, slutet 70-talet.

Var det bara i "Elias" som det civila och militära möttes, eller fanns det militära även med i Kungsklippan?

platser där fordonsskydd fanns (fanns säkert fler platser).
Renstiernasgatan mittemot nr 36 -38
Brommaplan, Liljan
Bäckvägen, Aspudden
Kronobergsgatan 2, Kungsholmen
Skeppargatan 62, Östermalm

Kungsklippan var arkiv/förvaringsplats men kan även varit mer som Rb tex. Uppges efter kriget ha för låg skyddsnivå (för staber antar jag). I Elias möttes i vart fall den "Lägre regionala nivån) och garanterat Fo-stab och länsstyrelse. Milostaben anges i någon bok funnits där med fredsstabsplats till Lidingövägen 24 stod klar (1980) Vet ej om det stämmer.

Under VK2 fanns ledningsplatser i Grå husets- resp. Tre Vapens källare. Skulle tro Per-Albin Hansson satt i Johannes eftersom regeringen ej satt med HKV i senare epoker under kalla kriget. (Framgår också av litteratur) Kungen skulle ju följa regeringen åtminstone i senare epok men var fanns resterande del av Hovet och kronprinsen? Kanske den senare med ÖB i Grå huset?
Citera
2015-05-18, 21:36
Medlem
Citat:
Joo, det förstod jag. Jag undrade mest om felskrivningen Vanadis syftade på Philipson.
Tar man en skärmdump på översiktsbilden bland originalritningarna till SOS-centralen, lägger in den som ett halvtransparant lager över en karta i Photoshop, så ser man lite bättre. Även detaljritningarna på SOS-centralen avslöjar att den har tunnelförbindelse med dels Riksbunkern och dels snickarbacken. Sprängstenen från SOS-centralen skall ha tagits ut den vägen och inslaget ser på ritningarna ut att ligge på vänster hand direkt efter första högersvängen. (tolkningarna kan ju vara fel eftersom ritningarna är ganska suddiga i uppförstorat skick.)

Ritningarna igen http://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=67487
Högst troligt Riksbunkern: http://hjak.se/2011/06/17/ett-rum-dar-bilar-far-sta-i-fred/
Senast redigerad av Achtung Panzer 2015-05-18 kl. 21:41.
Citera
2015-05-18, 21:36
Medlem
Citat:
Jag skulle tro att det är Philipson som menas med "Vanadisgaraget".
Snickarbackens port är inte för garaget, men jag tror det ändå hör till samma större bergrum. Därför jag skrev det inom parantes.
Senast redigerad av CVNVInson 2015-05-18 kl. 21:38.
Citera
2015-05-18, 21:49
Medlem
jedys avatar
Angående RB under Johannesgatan.

Det gäller att skilja på bergrummen och tunnlarna i Brunkebergsåsen/Johannesområdet. En del av dom sitter ihop på välkända eller hemliga sätt, en del inte alls. Johannes skyddsrum är tex totalt ointressant.
Regeringens skyddsrum var beläget i den norra delen av bergrummet under Johannesgatan. Det delade berg med en FE och en LC tillhörande Civilförsvaret, dock med skyddsportar emellan. Bergrummet byggdes i början av 1940-talet men hur länge det var aktivt som regeringsskyddsrum har jag inte lyckats luska fram.
I vissa källor anges platsen inte explicit som regeringsskyddsrum utan som ett "skyddsrum för statliga myndigheter". Om detta bara är en förenkling eller om skyddsrummet haft varierande syften med tiden är oklart.

En topphemlig in/utgång fanns upp till fastigheten ovanför. Ifrån bergrummet går en cirka 15m lång tunnel österut med två gas/skyddsportar som leder till ett schakt upp till husets källare.

FE:n söder om detta var en ordinär FE, av nån anledning verkar inte så många ha koll på den. Söder om FE:n låg ytterligare ett tvåvåningsbergrum i form av den LC som ofta finns vid FE-anläggningar. Till detta finns också en relativt okänd, småhemlig ingång som jag antar att du också hittat: från ett trapphus i fastigheten ovanför.

Ovanstående ger att bergrummet under Johannesgatan (LC/FE/RB) har totalt 4 ingångar, vilket känns som ett intressant sammanträffande vad avser Lingärdes dokument. Två ingångar via gatorna Jutas Backe och Drottninghusgränd, en ingång ifrån Brandstationen ovanför, samt en ingång via Regeringens bergrum, något som nog får anses som kvalhemligt på sin tid.

Det utrymme Lingärde pratar om är alltså med all sannolikhet det som på ritningar betecknas LC. Ett tvåvåningshus insprängt i berget söder om FE:n under Johannesgatan. Vad som pågått i detta utrymme åren mellan 1942-1993 är märkligt svårt att hitta information om. Det anges diffust i dammiga dokument att det använts som "förråd" eller är ett "utrymme som tillhör brandförsvaret".
Platsen har också rikstelekabelanslutning.
När SOS-alarm byggdes kring -93 inspekterades detta och revs sedan och fick annat syfte.

För tråden bör nämnas att allt ovanstående är hämtat ifrån öppna fria källor och är idag inte sekretessbelagt. Det är dessutom rivet. Det i området som är sekretessbelagt idag är det ledningstunnelsystem som finns under detta så det kan vi lämna hädan. Bergrummet i Johannesgatan sitter inte ihop med ledningstunnlarna på något sätt.
Citera
2015-05-18, 21:52
Medlem
jedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CVNVInson
Jag skulle tro att det är Philipson som menas med "Vanadisgaraget".
Snickarbackens port är inte för garaget, men jag tror det ändå hör till samma större bergrum. Därför jag skrev det inom parantes.

Det som brandförsvaret betecknar Philipson eller Philipsongaraget är Johannes skyddsrum. Dvs befolkningsskyddsrummet som tidigare hette Bergsgaraget.
Det sitter inte ihop med bergrummet under Johannesgatan.
Senast redigerad av jedy 2015-05-18 kl. 21:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in