Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2015-05-17, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennex
Stockholms stads bergrum:
http://www.stockholm.se/OmStockholm/Stadens-mark-och-egendomar/Bergrum/
Här skriver dom: Två av de resterande bergrummen är större före detta ledningscentraler.
ELEFANTEN Edberg och VARGEN i Länna bergis. Civilförsvarets två ledningplatser som byggdes runt 1973.

Stockholms hemliga tunnelbana:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholms_hemliga_tunnelbana
Som någon tidigare skrivit om den "-Detta definierar det jag gör. Jag skall in där innan jag dör". I dess tråd här på FB anges man ju komma ner till omlastningstation där lastbilsgods kunde omlastas till Lokomotor-vagnarna. Någon frågade om de feta strecken vilket jag gissar är de största tunnlarna. Den som går från Värtan mot Vanadis är nog störst och kanske den som av Fortum kallas VÄRTATUNNELN https://c2.staticflickr.com/8/7086/7105968367_4b93cde6e8_b.jpg

https://c2.staticflickr.com/8/7051/7105968431_52e217718d_b.jpg

I romanen Landsförrädaren av Anders Jallai nämns en tunnel som gamla ÖB Stig Synnergren samt ytterligare fyra herrar i romanen tar sig genom på en cykeltur från Värtahamnen till Skandiahusets "källarplan".

Jag tror det kan röra sig om den tunnel som verkar gå från Humlegården österut mot Kaknästornet slutligen. Det är den som är markerad som krökt på ritningen över Kgl biblioteket (som jag glömde skriva ut). Mycket intressant är hur den kanske ansluter till platsen där alla tunnlarna möts under Johannes.

I flashbacktråden UE Hjorthagen:
Det finns ett otal olika bergrum under Hjorthagen. Från enregihamnen går det flera kulvertar in till bergrummen under Värtaverket. Ett utrymme lagrar bränsle till värmepannan som ger fjärrvärme. Ett utrymme lagrar nafta, eller lättbensin som vissa kallar de, vilket Fortum gör stadsgas av. Dessa utrymmen är gigantiska och det finns ingångar lite här och var i området, dock inga lättforcerade då dom oftast ligger inom avspärrade och bevakade områden. Det finns flera bergrum som man kan köra lastbil in i men dessa gamla militära förråd används inte längre och står till viss del tomma. Sen finns det en hel del ledningskulvertar ut från Värtaverket. Den största är en fjärrvärmekulvert som går ca 80 m under marken in mot stan. Till den finns en hel del serviceschakt runt om i stan.

Otroligt intressant eftersom jag tidigare läst att Sveriges Radio haft sina sändarbussar stående i mobiliseringsförråd Storängsbottnen (planen söder Värtaverket) men jag har aldrig funnit gamla fordonsförråd där. De stora oljelagringsrummen under Värta finns häftiga foton på men ämnet går lite långt ifrån RB-tråden om ingen kan koppla något av dem till oss som mobbförådet som omtalas.

Stockholm stad kommer tillsammans med Fortum bygga en kraftledningstunnel från ställverket i Värtan och norrut. Den tunneln ligger på 30-40 meters djup. Fjärrvärmetunneln ligger mellan 30-35 meter under den. Så 80 var att ta i men djupt ligger den hur som helst. Ovanpå detta paket har vi ju också först tunnelbanan.
(FB) Hjorthagen
Kraftledningstunneln byggs separat för enbart kraftkablar som ett resultat av de tidigare kabelbränderna i tunnlarna de senaste åren. All info här: http://www.stockholmsstrom.net/vad-hander-i-din-kommun/danderyd/

1) Hur mycket av Stockholms bergrum och tunnlar har Anders Jallai fått info om innan han skrev boken tro? Han har ju kontakter.
Läser här bland oss gissar jag

2) Med så olika aktörer i bergen under Stockholm(vägar, järnväg, tunnelbana, el, vatten/avlopp, tele/fiber, fjärrvärme, totalförsvar m.m.) så kanske det blir ofrånkomligt att inte samarbeta med gemensamma tunnlar, t.ex. för utrymmning och åtkomst.
Någon som kan fylla i med mer info?
Försökte länge koppla ihop filmen BECK-Spår i mörkret med verkligheten men aldrig fått det att stämma. Sammantaget med alla tunneltyper så tror jag dock dessa skärmdumpar illustrerar verkligheten på ett schematiskt sätt. Skall man evakuera en statsminister så får det dock inte vara vilken tunnel som hellst. Jag skulle välja teletunnlar som går långa sträckor utan de många luftschakt de varma fjärrvärmetunnlarna behöver ha.
http://imgur.com/MuJ1Z2p,c9X2eDu
http://imgur.com/MuJ1Z2p,c9X2eDu#1
Citera
2015-05-17, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennex
Frågor:
Är första kartan bara över fjärrvärmenätets tunnlar? Någon tunnel ser väldig stor ut!
Ja kartan visar fjärrvärmenätets större ledningar. Förmodar tjockleken vill ange rördiametrar? Antar också att allt på kartan är tunnlar eller i de tunna fallen-gångbara kulvertar. Kartan är större i boken. En tunnel/ledning går ända upp till utkanten av Uppsala.

Karta två visar ett bergrum 5 vån med text: (golvn. - 30, tak - 10).
Vad är detta för bergrum? De två nedersta är Kgl. bibliotekets magasin som sprängdes ut i början av 90-talet och gissningsvis samtidigt som dagvattenmagasinet ORMEN som rundar Humlegården. SOS-centralen sades ju sprängts ut samtidigt men dess knallar kanske hördes många många år tidigare?
Intressant är ju det tredje norra enbart planerade bergrummet intill fjärrvärmeledningen. Det skulle vara en utbyggnadsmöjlighet för framtiden för biblioteket som nu säkerställt sitt magasinsbehov tills 2050 har jag för mig jag läst. MEN tänk om det redan sprängdes ut på 90-talet tillsammans med de övriga? Har det förbindelsegångar till fjärrvärmetunneln? Är det där en Riksbunker låg???

Och tre underjordiska tunnlar vänster om bergrummet med riktningar upp mot bergtunnel(fjärrvärme).
Vad är det för tunnlar?
Ingen aning men en skulle kunna vara arbetstunnelnedfart till bergrumsmagasinen. Strecken tycker jag ser ut som de bara passerar och kanske då på annat djup?
Citera
2015-05-17, 21:17
Medlem
Kennexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Försökte länge koppla ihop filmen BECK-Spår i mörkret med verkligheten men aldrig fått det att stämma. Sammantaget med alla tunneltyper så tror jag dock dessa skärmdumpar illustrerar verkligheten på ett schematiskt sätt. Skall man evakuera en statsminister så får det dock inte vara vilken tunnel som hellst. Jag skulle välja teletunnlar som går långa sträckor utan de många luftschakt de varma fjärrvärmetunnlarna behöver ha.
http://imgur.com/MuJ1Z2p,c9X2eDu
http://imgur.com/MuJ1Z2p,c9X2eDu#1

Och Johannesområdet är omringat ser jag. Och det går också tunnlar österut mot Värtan.
Stockholm är uppkopplat!
Citera
2015-05-17, 21:24
Medlem
Kennexs avatar
Citat:
Ingen aning men en skulle kunna vara arbetstunnelnedfart till bergrumsmagasinen. Strecken tycker jag ser ut som de bara passerar och kanske då på annat djup?

Om man tänker på utbyggnaden under jord från 2:a världskriget - Kalla kriget - 2015 så måste det väl bli trångt på många håll och tunnlar i olika nivåer, så det kan nog stämma.

Och med pågående och planerade byggen i Stockholm lär det inte bli mindre trångt i bergen under staden i framtiden.
Citera

Moderatormeddelande

Postat av scheele 2015-05-18, 10:40
Medlem
Tråden handlar ENBART om sveriges riksbunkrar, håll er till topic annars blir det varningar hädanefter för Off Topic regel 0.03
//moderator
2015-05-18, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Tråden handlar ENBART om sveriges riksbunkrar, håll er till topic annars blir det varningar hädanefter för Off Topic regel 0.03
//moderator

Vad nu? Sedan när har Flashbacks yttrandefrihet begränsats? Trodde det var ok att som hittils diskutera offentliga handlingar som mycket väl kan leda till att landets första "Riksbunker" efter Karlsborg, nu eventuellt finns någonstans under Johannes. Om du tycker jag svävade ut lite om Palmemordet håller jag med och tar gärna det i den tråden. Hittils har inte jag funnit något som helst spår av skyddsobjekt i detta område annat än någon privatpersons egna gissningar.

Tvärsom har jag mer historiskt material om det hela och det är inte alls säkert att garaget för långtidsparkerande gäster är det som texterna avser. Det kan lika gärna röra sig om ett utrymme i dess närhet som att SOS-centralen i själva verket är ifrån kriget och istället röjdes ur, betongsprutades och byggdes om under tiden 1993-97. Studiebesöken där nere har varit otaliga och folk har även guidats in via Snickarebacken. Det kan även röra sig om Humlegården där ett första underjordsmagasin byggdes så tidigt som på 1960-talet för att på 90-talet kompletteras med två större. En perfekt plats för en "RB".

Vi måste nog acceptera att det som kanske en gång under världskriget varit hemligt men under alla år blivit både övergivet, i vissa kretsar allmänt bekant , får komma svenska folket historieintresse tillgodo. Vi är ju några miljoner män som genom lag avstått ifrån ett år i våra liv då vi gjort värnplikten. Många mot sin vilja. Det är klart att vi måste få reda på hur det hela var tänkt att skötas. Det var ju vi tillsammans som byggde upp vårt försvar.

Jag hoppas innerligt få återkomma med offentligt material om hur underjorden ser ut under Johannes. I detta arbete har jag Kgl. Biblioteket och tjänstemän i Stockholms stad att tacka för hjälp i researcharbetet.

Det jag ser fram emot nu är vi tittar på offentliga ritningar och bilder ifrån byggnationer under jord i det heta området Humlegården-Johanneshöjden.

Jag uppmanar heller inte till inbrott eller skadegörelse. De tunnelspringningar ungdomar gjort genom åren i Stockholm har väl ändå inte lett till någon större materiell skadegörelse än lite grafitti och att något vaktbolag har fått lite hälsosam motion om jag förstår det hela rätt.

Jag har full förståelse för att vi kan ha olika säkerhetspolitiska bedömningar och olika insikt i om vad som skall vara hemligt eller ej, men är det inte bättre att vi lämnar den biten till Säpo och Must som är proffs på det här. Var rädd om Flashbacks rykte för ni är den sista utpost för whistleblowers som landet har och ni bär på ett stort förtroende ifrån alla oss som hyllar er.
Citera
2015-05-18, 11:40
Medlem
PeoFallmos avatar
Om denna tråd innehåller mycket intressanta uppgifter i förhållande till en annan tråd anser inte jag att det är OT när frågan gällde denna tråds ämne.
Citera
2015-05-18, 12:11
Medlem
Bergakungens avatar
Jag tror det kan vara enkelt och bra för tråden att hålla sig till riksledningens krigs- och krisuppehållsplatser och inte blanda in alltför mycket fjärrvärmekulvertar eller annat underjordiskt.

Att det kan finnas tillfälliga uppehållsplatser i Stockholmstrakten är ju inte otroligt på något sätt.
Citera
2015-05-18, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag tror det kan vara enkelt och bra för tråden att hålla sig till riksledningens krigs- och krisuppehållsplatser och inte blanda in alltför mycket fjärrvärmekulvertar eller annat underjordiskt.

Att det kan finnas tillfälliga uppehållsplatser i Stockholmstrakten är ju inte otroligt på något sätt.

5188 visningar av tråden de senaste 44 timmarna talar för motsatsen. Har just hört talas om att genombrott i spaningarna är nära. Vad har du själv bidragit med för fakta i tråden genom åren mer än att försöka begränsa oss?
Citera
2015-05-18, 13:03
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
5188 visningar av tråden de senaste 44 timmarna talar för motsatsen. Har just hört talas om att genombrott i spaningarna är nära. Vad har du själv bidragit med för fakta i tråden genom åren mer än att försöka begränsa oss?

Menar du "Genombrott för var gamla riksbunkern ligger" eller "genombrott i Palmemordet" - det är den enda relevanta frågan. För många är den förstnämda frågan besvarad.

Eller menar du att att det finns en modern uppdaterad uppehållsplats för regeringen och delar av riksdagen, och det är den som förefaller vara i rappet att offentliggöras?
Citera
2015-05-18, 13:11
Medlem
Citat:
5188 visningar av tråden de senaste 44 timmarna talar för motsatsen. ?

Bra Achtung Panzer!!

Eftersom Riksbunkern flyttats genom åren till olika platser och att Stockholm måste ha haft utrymmen för en dylik under en tidsperiod.
Arbetet med att komma fram till var och under vilken tid kräver studier av tunnelbeståndet under Stockholm och att då börja tjata om att vi inte håller oss till ämnet tyder på kunskapsbrist om trådens innehåll och om hur en systematisk kartläggning går till.
Alla "rör" dvs tunnlar/bergrum mm måste vrängas ut och in på för att komma till dess ursprungliga användningsområde och det är ingen lätt sak.

Så: "Sluta trakassera Achtung Panzer som gör ett jättearbete med sina efterforskningar, uppmuntra honom istället"!
Senast redigerad av Kawasaki 1500 2015-05-18 kl. 13:30.
Citera
2015-05-18, 14:26
Medlem
Tackar för allt stöd via mail mm men fred i tråden bröder. För just det är vi alla. Ingen av oss tänker avslöja någon aktiv krigsuppehållsplats utan det är just nu VK2´s Rb vi är på spåren.

Med genombrott så gäller det någon annan som just sagt sig om ett tag bidra med något jag tyckte var oerhört intressant.

Hinner inte riktigt med allt nu men så länge:

Anteckningar jag gjort under läsning av boken "När kriget kommer" Har den ej kvar men kanske någon här har den o kan kolla.
Sände just till en vän att jag noteratde:

VK" DC Johannes (bl.a.), brandstn, "Hästhoven" i Värtan.
2våningar +fordonsuppställningsplatser. Moderniserades 1956-57. (Gasskydd mm. o radioaktivitet +namn)

Därunder har jag då noterat att det skulle kunna rört sig om regeringens krigsup 1957-70-talet då Hammarby bergrum stod klart (byggdes 1969-74).
Senare har spåren från VK2 tillkommit. MEN noteringarna att den någon gång återfinns i mögligt skick skulle kunna antyda att den glömts bort efter kriget för att 1957-57 få ny roll och kanske då som den 6:e ofunna framskjutna enheten?

Frågan är då var regeringens upl kan ha funnits då det 1948 börjar hetta till igen och Zonen börjar byggas? Det måste alltså funnits ett modernare ställe i Sthlm ifrån 1948. Det intressanta är att ELIAS då började byggas 1948....

Om ELIAS kan läsas i någon annan nyutgiven bok att den är Stockholms kanske största och märkligaste rest av det kalla kriget. Att Skinnarviksberget är Elias står i andra böcker och på många forum i sin tur (även här tidigare).

Skulle Johannes då kunna vara VK2-anläggningen som byttes mot ELIAS som stor klar runt 1953? Det var ju då som Johannes sanerades från mögel och förbättrades (till fordonsskydd eller RB?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in