Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2018-01-30, 15:03
Medlem
Varken anläggningarna vid RB60, RB80 eller RBMil är i närheten av att vara i någon malpåse. Snarare tvärtom, aktiviteten är relativt hög än idag.
Citera
2018-01-31, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergfast
Inte för att va den, men kalhygget nord/nordöst har då varit där sedan 2016. Va själv på området i ett ärende då. Själva satellit bilderna med bra kvalitet har funnits några år från Googles sida.

Betänk istället den onekligen välskötta administrationsbyggnaden man ser rakt innanför staketet. Ser det inte lite för välskött ut för att vara i malpåse?

Vänligen,

Ja du har rätt. På google earth syns hygget from 2 juli 2015 redan. Missat det.
Citera
2018-01-31, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurven
hehe, dragracingbana för SHRA Lindes årliga tävlingar
På övrig tid en extra infart till industrierna på norr.

Dragracingbanan byggdes väl för ca 10 år sedan bara? Den riktiga sambandsflygplatsen låg på grusrakan bakom travbanan lite nordväst ut. Har länge misstänkt att "HC Lindesberg" med sin förr om åren alldeles för stora antennpark, har haft med landningsbanan att göra.
Citera
2018-01-31, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Dragracingbanan byggdes väl för ca 10 år sedan bara? Den riktiga sambandsflygplatsen låg på grusrakan bakom travbanan lite nordväst ut. Har länge misstänkt att "HC Lindesberg" med sin förr om åren alldeles för stora antennpark, har haft med landningsbanan att göra.

Har klättrat en del på bullerberget i ungdomsåren på 70-talet, jag har bara sett en mast där, med det vanliga garnityret i; TV, radio, några GPs för 78-80 MHz, nån discone för 30-80 MHz mot hemvärnet.
Senare fick den sällskap av två mobilmaster.
Fanns det ex. kortvågs- eller flygradioantenner där förr?
Citera
2018-02-01, 18:57
Medlem
ChefPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer

Jag dök på den av en slump, faktiskt inte tänkt på den tidigare trots dammsugning av kartor i jakt på saker som hör till zonen
Citera
2018-02-01, 20:36
Medlem
Bergfasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedish-Crown
Malpåse? Med trafik så som varje dag? Nej den är inte i påsen än.

Citat:
Ursprungligen postat av RoineOberg
Varken anläggningarna vid RB60, RB80 eller RBMil är i närheten av att vara i någon malpåse. Snarare tvärtom, aktiviteten är relativt hög än idag.

Godkväll!
Vi kan nog enas om att anläggningen (Stensjön) inte används som det är tänkt idag, trafiken du hänvisar till är nästan uteslutande rondering.
Berganläggningen bedriver ingen verksamhet alls idag även om den står där redo att sättas igång. Vilket för mig är malpåse.

Ovanjord byggnaderna sköts dock minutiöst och allt ser välhållet och ordentligt ut!

Vänligen,
Senast redigerad av Bergfast 2018-02-01 kl. 20:39.
Citera
2018-02-01, 20:44
Medlem
Bergfasts avatar
Av ledningsplatserna är det Civ. det är mest rullians vid, men även där är det mest arbeten av civil personell och underhållsarbeten för att följa med i utvecklingen inför ett eventuellt skymningsläge, ingen direkt militär aktivitet.

Störst aktivitet inom Zonen är det dock vid 2 andra platser där Norakorset är en.

Vänligen,
Citera
2018-02-01, 21:14
Medlem
Har följt den här tråden länge utan att ha något at tillägga.

idag postade dock Svenska Dagbladet något på Facebook som var lite intressant. En karta över hur Sveriges mobilnät byggdes ut på början av 70-talet.

Är det bara jag eller är det inte lite misstänksamt att Nora täcks in?

https://www.facebook.com/plugins/post.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fsve nskadagbladet%2Fposts%2F10155058046661174&
Citera
2018-02-01, 21:55
Medlem
Bergfasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetattgora

idag postade dock Svenska Dagbladet något på Facebook som var lite intressant. En karta över hur Sveriges mobilnät byggdes ut på början av 70-talet.

https://www.facebook.com/plugins/post.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fsve nskadagbladet%2Fposts%2F10155058046661174&

Visst är det inte av en slump. Kommunikationen utöver det fasta nätet ansågs initialt mycket viktigt och även om kommunikationen fungerade på dessa avstånd via radio så ansågs det nödvändigt med redundans samt alternativ om ena alternativet skulle misstänkas avlyssnat etc.

Vänligen,
Citera
2018-02-01, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergfast
Godkväll!
Vi kan nog enas om att anläggningen (Stensjön) inte används som det är tänkt idag, trafiken du hänvisar till är nästan uteslutande rondering.
Berganläggningen bedriver ingen verksamhet alls idag även om den står där redo att sättas igång. Vilket för mig är malpåse.

Ovanjord byggnaderna sköts dock minutiöst och allt ser välhållet och ordentligt ut!

Vänligen,

En mer filosofisk fråga, vad är skillnaden från att hålla en anläggning, Aktiv, i beredskap och i malpåse?
I min värld så betyder beredskap, fullt fungerande men ingen daglig drift, malpåse betyder sparlåga.
Någon som är insatt i den korrekta terminologin som de gröna använder?
Citera
2018-02-02, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetattgora

Tror faktiskt mer det har att göra med att Örebro var landets 5:e största stad vid den tiden och att man placerade antennen i den befintliga TV masten ovanför Lockhyttan (en av landets högre master). Ligger i mitten av det cirkelformade täckningsområdet på kartan. Betänk att dåtidens mobilmaster hade mycket större täckningsområde än idag. Att det skulle röra sig om den masten är ju också troligt eftersom den kommunicerade på radiolänk med övriga riksmaster.

Att börja sända mobiltelefontrafik i etern där hade varit det bästa sättet att tala om att zonen försatts på krigsfot. Enkelt att slå ut var det också med de få sändare som fanns.
Citera
2018-02-02, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurven
Har klättrat en del på bullerberget i ungdomsåren på 70-talet, jag har bara sett en mast där, med det vanliga garnityret i; TV, radio, några GPs för 78-80 MHz, nån discone för 30-80 MHz mot hemvärnet.
Senare fick den sällskap av två mobilmaster.
Fanns det ex. kortvågs- eller flygradioantenner där förr?

På 80-talet och fram till för kanske tio år sedan, räknade jag till minst 5 master som som syntes när man körde förbi på riksvägen. På den tiden syntes även ett par högre masttoppar som bör legat vid Lillsjön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in