Citat:
Ursprungligen postat av
pickelhaupt
Jag har snöat in på en hemsk tanke. Tänk OM vi lever vidare efter döden, vem kan egentligen veta? När jag tänker på detta så blir jag så jävla rädd och kan inte sitta still. Måste ut och bara gå. Får som panik. För tänk hur helvetiskt det skulle vara att bara leva om och om igen och aldrig dö. I en evighet. Nej, fu y fan. Någon som känner igen sig i detta? Har du tänkt i liknande banor? Hur hanterar ni det? Får ni inte världsångest av skiten?
Det finns ingenting för
dig efter döden, eftersom när din kropp insjuknat, slutar även allt som ger upphov till ditt medvetande att hållas vid liv.
Du är blott nervsynapser, och dessa kommer någon dag att sluta vara aktiva. Det finns därmed ingen anledning att vara rädd för döden, eftersom den är ingenting för
dig.
”Där döden finns, finns inte vi och där vi finns, finns inte döden. Därför är döden ingenting för oss.”
– Epikuros (341 f.Kr. - 270 f.Kr.), grekisk filosof.
Citat:
Ursprungligen postat av
testocyp
Jag tror att ens medvetande finner en ny livsform förr eller senare, och därför har vi alla levt många liv.
Jo, man kan tro och spekulera hur mycket man vill men detta har ju ingen som helst falsifierbarhet och chansen att det verkligen är så att våra medvetanden skulle transformeras till en annan typ av organism tycks vara lika liten som andra ogrundade påståenden. Det är snarare något vi människor rent psykologiskt gärna vilja tro på, eftersom det faktum att vårt medvetande, tillsammans med all vår livshistoria och förnimmelser, någon dag kommer att utplånas, tär på oss. Det går emot vår egna biologiska drifter, den tanken.
Citat:
En intressant tanke är att den psykologiska döden också kallat för ego-död som kan upplevas av intensiv meditation eller enorma doser psykedelisk substans är någonting spännande, eftersom att när det har inträffat för en person så sägs det oftast efteråt att man kunde känna igen vad som hände, precis som om det har hänt tidigare.
Deja vu kan man ju uppleva i nyktert tillstånd också, och till och med kan man stimulera till det genom att tillföra elektriska signaler till hjärnbarken. Många deja vu uppleveser kan hänföras till att man faktiskt
drömt det man upplever tidigare och man kopplar det inte till drömmen eftersom man ju inte kommer ihåg det annat än passivt. Deja vu kan också vara en sorts anomali i minneskronologin, och i och med att hallucinogener bryter kronologin kan sådana fenomen induceras.
Citat:
Minnen är fysiskt lagrade i vår nuvarande hjärna, vid döden så upphör dina fysiska funktioner att existera och fungera - men ditt medvetande, vi kan än inte mäta eller ens peka och säga där sitter medvetandet vi bara utgår ifrån att det är en del av hjärnan. Hur kan du dra slutsatsen att det inte kan leva vidare efter?
För att det inte finns någonting som tyder på någonting annat. Utifrån vad vi kan mäta och uppleva är vårt
jag och alla de former av spirituella upplevelser du pratat om, någonting som kan förklaras i neurobiologiska termer, exempelvis är default mode network de områden i hjärnan som bidrar till vårt självmedvetande och tidsperception. Det är svårt att acceptera, men that's the way it is.
Jaget är bara nervsynapser i en kropp som i framtiden kommer upphöra. En illusion.