2015-05-11, 14:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av angrylarry
Är det lätt att bygga en dator av kött och blod?
Och var kan jag köpa en sådan?

Varför ska du bygga eller köpa en när du är en? Ganska onödigt.
Citera
2015-05-11, 16:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Varför ska du bygga eller köpa en när du är en? Ganska onödigt.
Men vem byggde mig menar du?
Citera
2015-05-11, 18:38
Medlem
Smulhamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angrylarry
Men vem byggde mig menar du?
Har någon påstått att du är byggd av någon?

Ontopic:
Tanken på evigt liv, vare sig det är i form av reinkarnation eller genom uppståndelse till paradiset, är för mig personligen värre än döden. Att behöva uppleva en evighet av medvetande, oavsett om den tillbringas i träldom eller i ett konstant heroinrus, kan vara bland det värsta jag kan tänka mig. Det finns inga upplevelser för en medveten varelse som håller för en evighet.

Vissa menar att döden gör livet meningslöst för att allt man gjort och minns försvinner, men för mig är det tvärtom. Det är tidens knapphet som skänker tillvaron den lilla gnutta mening som kan finnas. En evighet gör allting värdelöst i sammanhanget, på samma sätt som luften omkring en saknar värde så länge som man har ett sådant överflöd av den att man inte skänker den en tanke.

Liv är onödigt, ett medvetet sådant än mer så. Döden är det enda som verkligen befriar universums mest onödiga sidospår från total rundgång. Tillvaron är ett dåligt skämt som knappt håller för ett människoliv, så i valet mellan evigheten och döden är döden trots allt det minst dåliga tänkbara alternativet.
Citera
2015-05-11, 18:43
Medlem
YolandiVissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rootswaller
Menar du med "energin dör inte" att energi ändrar form (snarare än skapas/förstörs)? Är det sådan energi du syftar på har det ingenting med vårt medvetande att göra även om du har rätt. Att vi skulle ha en själ vilken är gjord av "energi" (vilket är det jag tror du menar) är en minst sagt utsvävande tanke, vilken självklart kan vara sann. Men, och detta är ett stort men, att det skulle förhålla sig så bör rimligen ses som högst osannolikt.

Mitt problem med den här typen av religiöst/österländskt tänkande är att det inte har någonting med rationalitet att göra! För mig är det totalt ointressant att i en filosofisk kontext tala om tro, om det inte är själva trosbegreppet som står föremål för utredning.

Som sagt så respekterar jag din tro, liksom andras. Men utifrån en filosofisk kontext är det vettigt att kunna backa upp sina trosföreställningar med sunda argument.

Ja det är precis så jag menar och vad jag tror. Bara för att jag tror på en sak så betyder inte det att jag vet och har rätt.
Kanske tror jag så för att det verkar väldigt vettigt och enkelt och vill gärna att det är så. Men jag vet inte.

Jag gillar att diskutera min tro med andra; Utbyta tankar, tänka ur ett annat perspektiv osv. Det är roligt att sväva runt i andra dimensioner ibland Det kanske inte är något för dig, men det är en godisaffär för mig som du inte kan få bort mig ifrån

Och för att inte glömma: Vetenskapen kan inte bevisa allt!
Senast redigerad av YolandiVisser 2015-05-11 kl. 19:22.
Citera
2015-05-12, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pickelhaupt
Jag har snöat in på en hemsk tanke. Tänk OM vi lever vidare efter döden, vem kan egentligen veta? När jag tänker på detta så blir jag så jävla rädd och kan inte sitta still. Måste ut och bara gå. Får som panik. För tänk hur helvetiskt det skulle vara att bara leva om och om igen och aldrig dö. I en evighet. Nej, fu y fan. Någon som känner igen sig i detta? Har du tänkt i liknande banor? Hur hanterar ni det? Får ni inte världsångest av skiten?

Jag är långt ifrån din hemska upplevelse.

Jag tror att ditt sinne skapar lidande inför livet. Så, om ditt sinne skulle sluta skapa lidande inför livet skulle du känna livsglädje. Hur som helst tror jag att om man skulle leva i den högsta dimensionen, nu eller efter döden, tror jag att man inte har ett sådant sinne som skapar lidande, och jag tror att i den högsta dimensionen är allting hur vackert som helst och livet hur lätt som helst, så då tror jag att man skulle vilja leva i den högsta dimensionen för evigt, om man skulle hamna där.

Förresten har jag tänkt på vilken fullständigt frihet det skulle vara att inte existera alls.
Citera
2015-05-18, 01:19
Medlem
rootswallers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Varför skulle det ses som högst osannolikt? Vi befinner oss i ett universum och desto mer vi lär oss om detta universum desto mer mystiskt blir det. Att liv och medvetande ens kan existera är högst osannolikt, men eftersom att det existerar verkar människan ta på det naturligt, vi har ingen aning vad mer som existerar.

Din argumentation verkar något lustig. Det är inte högst osannolikt att liv och medvetande existerar -om det existerar, vilket det gör. Vidare är det just p.g.a. att vi inte vet vad som existerar/finns som vi ska minimera spekulationerna och försöka vidhålla en slags rationell förhållning till saker och ting.

Det bör betraktas vara högst osannolikt att teorier vilka inte har någon form av stöd (empiriskt eller rationellt) skulle stämma. Angående tro, d.v.s. teori utan någon som helst stöd (vilket för övrigt är det jag betecknat som "högst osannolikt"), är därför rimligt att betrakta som just högst osannolikt.
Citera
2015-05-18, 01:22
Medlem
rootswallers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YolandiVisser
Ja det är precis så jag menar och vad jag tror. Bara för att jag tror på en sak så betyder inte det att jag vet och har rätt.
Kanske tror jag så för att det verkar väldigt vettigt och enkelt och vill gärna att det är så. Men jag vet inte.

Jag gillar att diskutera min tro med andra; Utbyta tankar, tänka ur ett annat perspektiv osv. Det är roligt att sväva runt i andra dimensioner ibland Det kanske inte är något för dig, men det är en godisaffär för mig som du inte kan få bort mig ifrån

Och för att inte glömma: Vetenskapen kan inte bevisa allt!

Jag vill inte få bort dig från godisaffären, snarare tvärtom! Min poäng, eller varför jag ifrågasatte dig, var därför att diskussionen blir mer intressant ifall man argumenterar för sin tro
Citera
2015-05-18, 01:51
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pickelhaupt
Jag har snöat in på en hemsk tanke. Tänk OM vi lever vidare efter döden, vem kan egentligen veta? När jag tänker på detta så blir jag så jävla rädd och kan inte sitta still. Måste ut och bara gå. Får som panik. För tänk hur helvetiskt det skulle vara att bara leva om och om igen och aldrig dö. I en evighet. Nej, fu y fan. Någon som känner igen sig i detta? Har du tänkt i liknande banor? Hur hanterar ni det? Får ni inte världsångest av skiten?

Det finns ingenting för dig efter döden, eftersom när din kropp insjuknat, slutar även allt som ger upphov till ditt medvetande att hållas vid liv. Du är blott nervsynapser, och dessa kommer någon dag att sluta vara aktiva. Det finns därmed ingen anledning att vara rädd för döden, eftersom den är ingenting för dig.

”Där döden finns, finns inte vi och där vi finns, finns inte döden. Därför är döden ingenting för oss.”

– Epikuros (341 f.Kr. - 270 f.Kr.), grekisk filosof.

Citat:
Jag tror att ens medvetande finner en ny livsform förr eller senare, och därför har vi alla levt många liv.

Jo, man kan tro och spekulera hur mycket man vill men detta har ju ingen som helst falsifierbarhet och chansen att det verkligen är så att våra medvetanden skulle transformeras till en annan typ av organism tycks vara lika liten som andra ogrundade påståenden. Det är snarare något vi människor rent psykologiskt gärna vilja tro på, eftersom det faktum att vårt medvetande, tillsammans med all vår livshistoria och förnimmelser, någon dag kommer att utplånas, tär på oss. Det går emot vår egna biologiska drifter, den tanken.

Citat:
En intressant tanke är att den psykologiska döden också kallat för ego-död som kan upplevas av intensiv meditation eller enorma doser psykedelisk substans är någonting spännande, eftersom att när det har inträffat för en person så sägs det oftast efteråt att man kunde känna igen vad som hände, precis som om det har hänt tidigare.

Deja vu kan man ju uppleva i nyktert tillstånd också, och till och med kan man stimulera till det genom att tillföra elektriska signaler till hjärnbarken. Många deja vu uppleveser kan hänföras till att man faktiskt drömt det man upplever tidigare och man kopplar det inte till drömmen eftersom man ju inte kommer ihåg det annat än passivt. Deja vu kan också vara en sorts anomali i minneskronologin, och i och med att hallucinogener bryter kronologin kan sådana fenomen induceras.

Citat:
Minnen är fysiskt lagrade i vår nuvarande hjärna, vid döden så upphör dina fysiska funktioner att existera och fungera - men ditt medvetande, vi kan än inte mäta eller ens peka och säga där sitter medvetandet vi bara utgår ifrån att det är en del av hjärnan. Hur kan du dra slutsatsen att det inte kan leva vidare efter?

För att det inte finns någonting som tyder på någonting annat. Utifrån vad vi kan mäta och uppleva är vårt jag och alla de former av spirituella upplevelser du pratat om, någonting som kan förklaras i neurobiologiska termer, exempelvis är default mode network de områden i hjärnan som bidrar till vårt självmedvetande och tidsperception. Det är svårt att acceptera, men that's the way it is. Jaget är bara nervsynapser i en kropp som i framtiden kommer upphöra. En illusion.
Citera
2015-05-18, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Deja vu kan man ju uppleva i nyktert tillstånd också, och till och med kan man stimulera till det genom att tillföra elektriska signaler till hjärnbarken. Många deja vu uppleveser kan hänföras till att man faktiskt drömt det man upplever tidigare och man kopplar det inte till drömmen eftersom man ju inte kommer ihåg det annat än passivt. Deja vu kan också vara en sorts anomali i minneskronologin, och i och med att hallucinogener bryter kronologin kan sådana fenomen induceras.

Den psykologiska döden skall inte jämföras med Deja vu, den psykologiska döden är en upplevelse där jaget upphör att existera, dina tankar slutar att fungera, din identitet har försvunnit och du har inte längre något minne av att du någonsin har varit en människa eller att människor finns. Detta är en upplevelse som har lämnat forskare och filosofer med hakan i golvet, kan upplevas av hög dosering LSD eller DMT, och är ingenting vi kan beskriva.

Det finns mycket som är märkligt med medvetandet och därav grundar sig min tro i att vi kommer att lämna den materialistiska världen vid döden men vår existens är någonting som aldrig upphör, om du är det minsta intresserad så rekommenderar jag dig att långsamt börja experimentera med hallucinogener för att en dag med mycket respekt och givmildhet i kroppen att prova DMT. Det kommer för dig vara en upplevelse som du kommer att fundera på i resten av ditt liv, hur kan det komma sig att du kan manipulera sinnet till att explodera ifrån din fysiska kropp in i en värld fylld av fraktaler, färger och varelser. Du kan kika på DMT - The Spirit Molecule om du är nyfiken.

Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
För att det inte finns någonting som tyder på någonting annat. Utifrån vad vi kan mäta och uppleva är vårt jag och alla de former av spirituella upplevelser du pratat om, någonting som kan förklaras i neurobiologiska termer, exempelvis är default mode network de områden i hjärnan som bidrar till vårt självmedvetande och tidsperception. Det är svårt att acceptera, men that's the way it is. Jaget är bara nervsynapser i en kropp som i framtiden kommer upphöra. En illusion.

Vi vet fortfarande inte vart ifrån religiösa och spirituella upplevelser härstammar i hjärnan eller hur de skapas, det är enbart idéer och teorier ifrån din sida men jag är av samma åsikt.

Citat:
Din argumentation verkar något lustig. Det är inte högst osannolikt att liv och medvetande existerar -om det existerar, vilket det gör. Vidare är det just p.g.a. att vi inte vet vad som existerar/finns som vi ska minimera spekulationerna och försöka vidhålla en slags rationell förhållning till saker och ting.

Det bör betraktas vara högst osannolikt att teorier vilka inte har någon form av stöd (empiriskt eller rationellt) skulle stämma. Angående tro, d.v.s. teori utan någon som helst stöd (vilket för övrigt är det jag betecknat som "högst osannolikt"), är därför rimligt att betrakta som just högst osannolikt.

Vetenskaplig utveckling skulle varit grå om vi hade resonerat likt du. Det ansågs högst osannolikt att schizofreni och andra psykiska sjukdomar var någonting neurologiskt, tills att vi uppfann LSD och jämförde LSD med Serotonin och börja spekulera i att dessa sjukdomar kan vara en neurologisk defekt, och detta var trots allt bara 60 år sedan.
Senast redigerad av testocyp 2015-05-18 kl. 08:28.
Citera
2015-05-18, 13:20
Medlem
rootswallers avatar
Citat:
Vetenskaplig utveckling skulle varit grå om vi hade resonerat likt du. Det ansågs högst osannolikt att schizofreni och andra psykiska sjukdomar var någonting neurologiskt, tills att vi uppfann LSD och jämförde LSD med Serotonin och börja spekulera i att dessa sjukdomar kan vara en neurologisk defekt, och detta var trots allt bara 60 år sedan.

Nej, det vore den inte. Det är stor skillnad på att (för att hålla mig till topic, även om diskussionen spårat ur litet) påstå: "Vi har evigt liv." och "Vi har evigt liv därför att...". Satser av den första typen bör tas med en nypa salt då de ger uttryck för blott en tro. Det var min poäng.

Ditt exempel håller inte som motargument mot det jag skrivit. Forskare satt inte och "trodde" att psykisk sjukdom var neurologiskt betingad och i blindo utgick från det. Först när LSD-25 syntetiserades hade man någon form av belägg att gå på och ändrade hållning efter flertalet studier.

Det enda jag försökt tillföra tråden är att teorier (bl.a. om tanken på evigt liv) är tämligen ointressanta om man inte samtidigt argumenterar för deras riktighet.
Citera
2015-05-18, 13:23
Medlem
Citat:
Nej, det vore den inte. Det är stor skillnad på att (för att hålla mig till topic, även om diskussionen spårat ur litet) påstå: "Vi har evigt liv." och "Vi har evigt liv därför att...". Satser av den första typen bör tas med en nypa salt då de ger uttryck för blott en tro. Det var min poäng.

Ditt exempel håller inte som motargument mot det jag skrivit. Forskare satt inte och "trodde" att psykisk sjukdom var neurologiskt betingad och i blindo utgick från det. Först när LSD-25 syntetiserades hade man någon form av belägg att gå på och ändrade hållning efter flertalet studier.

Det enda jag försökt tillföra tråden är att teorier (bl.a. om tanken på evigt liv) är tämligen ointressanta om man inte samtidigt argumenterar för deras riktighet.

Varför befinner du dig inom filosofi, i en tråd där det skall diskuteras tankar på ett evigt liv och inte utifrån ett vetenskapligt perspektiv - om någonting inte går att bevisa samtidigt som de är ointressant för dig,eftersom att det är ett ämne som vi omöjligt kan förstå oss på men än borde man inom filosofi träda in i det med ett öppet sinne, universum är mystiskt som det är och ingenting är omöjligt om än möjligen osannolikt. Eftersom att det för oss i tråden är omöjligt att argumentera för dess riktighet så utifrån dig skall det inte diskuteras, och än försöker du få egocentriciteten i ditt sinne bekräftat genom att såga alla möjliga teorier och tankar kring efterliv eller vad som sker med medvetandet när den fysiska döden sker. Lätta på blyfoten eller skit i att bege dig in i filosofi, även om jag tycker att det är bra när det spär på argumentationer kring filosofi så finns det ingen relevans i att utesluta diskussioner och tankar enbart utifrån att bevis inte går att tillföra till ämnet.
Senast redigerad av testocyp 2015-05-18 kl. 13:26.
Citera
2015-05-18, 14:26
Medlem
rootswallers avatar
Citat:
Varför befinner du dig inom filosofi, i en tråd där det skall diskuteras tankar på ett evigt liv och inte utifrån ett vetenskapligt perspektiv - om någonting inte går att bevisa samtidigt som de är ointressant för dig,eftersom att det är ett ämne som vi omöjligt kan förstå oss på men än borde man inom filosofi träda in i det med ett öppet sinne, universum är mystiskt som det är och ingenting är omöjligt om än möjligen osannolikt. Eftersom att det för oss i tråden är omöjligt att argumentera för dess riktighet så utifrån dig skall det inte diskuteras, och än försöker du få egocentriciteten i ditt sinne bekräftat genom att såga alla möjliga teorier och tankar kring efterliv eller vad som sker med medvetandet när den fysiska döden sker. Lätta på blyfoten eller skit i att bege dig in i filosofi, även om jag tycker att det är bra när det spär på argumentationer kring filosofi så finns det ingen relevans i att utesluta diskussioner och tankar enbart utifrån att bevis inte går att tillföra till ämnet.
På flashback sorteras filosofidelen under vetenskapsdelen. Således är det lite konstigt att hävda filosofidelen ska vara fri från vetenskapligt tänkande. Förstår vidare inte hur du kan få det till att trådens ämne ska diskuteras ur ett icke-vetenskapligt perspektiv.

Frågan kring evigt livs vara/icke-vara går som du påstår inte att bevisa. Men det går att argumentera för sin tro, vilket är hela poängen inom ämnet filosofi (vilket särskiljer den från flum).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in