Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2015-05-18, 14:41
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rootswaller
På flashback sorteras filosofidelen under vetenskapsdelen. Således är det lite konstigt att hävda filosofidelen ska vara fri från vetenskapligt tänkande. Förstår vidare inte hur du kan få det till att trådens ämne ska diskuteras ur ett icke-vetenskapligt perspektiv.

Frågan kring evigt livs vara/icke-vara går som du påstår inte att bevisa. Men det går att argumentera för sin tro, vilket är hela poängen inom ämnet filosofi (vilket särskiljer den från flum).

Min tro grundar sig i upplevelser som mänskligt språk inte kan beskriva, det går enbart att uppleva och således kan jag inte med hjälp av upplevelserna argumentera för vad jag tror och vad jag har fått uppleva.
Citera
2015-05-18, 17:23
  #50
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Den psykologiska döden skall inte jämföras med Deja vu, den psykologiska döden är en upplevelse där jaget upphör att existera, dina tankar slutar att fungera, din identitet har försvunnit och du har inte längre något minne av att du någonsin har varit en människa eller att människor finns. Detta är en upplevelse som har lämnat forskare och filosofer med hakan i golvet, kan upplevas av hög dosering LSD eller DMT, och är ingenting vi kan beskriva.

Att det är en omvälvande upplevelse för personen som intar drogen ställer jag mig inte alls kritisk emot, däremot att det personen upplever som en annan form av dimension, medvetande och den spirituella känslan inte skulle vara nåt som går att förklara utifrån vetenskapliga undersökningar (t.ex. med MRI, PET eller fMRI och andra elektroniska undersökningsinstrument) låter inte enligt mig särskilt troligt. Jag ser inte upplevelsen som någon form av portal till ett annat transcendent existens, utan bara en form utav förändring av medvetandet i vår tråkiga prosaiska värld. För mig är dessa former av upplevelser snarare en sorts manifestation av hur invecklade våra hjärnor är, och att faktiskt all den form av upplevelse vi har sitter i den. Men det är en fin tanke du har i alla fall.


Citat:
Vi vet fortfarande inte vart ifrån religiösa och spirituella upplevelser härstammar i hjärnan eller hur de skapas, det är enbart idéer och teorier ifrån din sida men jag är av samma åsikt.

Det finns en evolutionär egenskap hos oss människor, en nyfikenhet, som vi utvecklat för att överleva, och därför söker vi också förklara saker. Vissa gör det med gud, andra med vetenskaplig objektivitet.
Citera
2015-05-18, 18:44
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Att det är en omvälvande upplevelse för personen som intar drogen ställer jag mig inte alls kritisk emot, däremot att det personen upplever som en annan form av dimension, medvetande och den spirituella känslan inte skulle vara nåt som går att förklara utifrån vetenskapliga undersökningar (t.ex. med MRI, PET eller fMRI och andra elektroniska undersökningsinstrument) låter inte enligt mig särskilt troligt. Jag ser inte upplevelsen som någon form av portal till ett annat transcendent existens, utan bara en form utav förändring av medvetandet i vår tråkiga prosaiska värld. För mig är dessa former av upplevelser snarare en sorts manifestation av hur invecklade våra hjärnor är, och att faktiskt all den form av upplevelse vi har sitter i den. Men det är en fin tanke du har i alla fall.

Intressant att vi inte har kunnat dokumentera det ännu när vi tidigast på nittiotalet experimenterade med intravenös dosering av DMT som gav upphov till de som var försökskaniner spirituella, mystiska och religiösa upplevelser. Vi har än inte dokumenterat vad som sker i hjärnan.
Citera
2015-05-21, 18:51
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 357.Magnum
Är du dum eller? Känner du just nu att du har levt innan det här livet? Nej. Där har du svaret din fiskmås...

Haha måste lägga mig i! Vill börja med att klargöra att jag inte vet vad jag tror på, och bryr mig inte så mycket heller. Märker väl när jag dör vad som händer. Det finns ingen framtid eller dåtid, bara ett NU. Framtiden vi pratar om är fortfarande bara ett NU "när den kommer". Ähh det var inte vad jag ville skriva om, men hoppas ni förstår vad jag menar!

Nu till fiskmåsen jag citerar. "Känner du just nu att du har levt innan det här livet?".
De som tror att man lever igen osv, tror väl på en själ. Det är själen (energin) som lever vidare. Hjärnan däremot, dör. Så självklart kan du inte komma ihåg ett tidigare liv, du minns med hjärnan, inte med själen. Känner direkt att Magnum inte borde vara så aggresiv i sina spekulationer.

Vill understryka att jag INTE tror på detta själv, men om man nu ska kritisera någons teorier, så gör det med någon sorts bakomliggande intelligens!
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback