Citat:
Ursprungligen postat av
YolandiVisser
Kroppen dör men energin dör inte. Utan den vandrar vidare. Har ingenting med att jag tror på en övre makt eller inte. Människan är uppbyggd av bl.a av kol som är energi.
Citat:
Ursprungligen postat av
YolandiVisser
Du får gärna utveckla vad du tycker jag har fel i

Menar du med "energin dör inte" att energi ändrar form (snarare än skapas/förstörs)? Är det sådan energi du syftar på har det ingenting med vårt medvetande att göra även om du har rätt. Att vi skulle ha en själ vilken är gjord av "energi" (vilket är det jag tror du menar) är en minst sagt utsvävande tanke, vilken självklart kan vara sann. Men, och detta är ett stort men, att det skulle förhålla sig så bör rimligen ses som högst osannolikt.
Mitt problem med den här typen av religiöst/österländskt tänkande är att det inte har någonting med rationalitet att göra! För mig är det totalt ointressant att i en filosofisk kontext tala om tro, om det inte är själva trosbegreppet som står föremål för utredning.
Som sagt så respekterar jag din tro, liksom andras. Men utifrån en filosofisk kontext är det vettigt att kunna backa upp sina trosföreställningar med sunda argument.