2015-05-10, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Jag tror att ens medvetande finner en ny livsform förr eller senare, och därför har vi alla levt många liv. En intressant tanke är att den psykologiska döden också kallat för ego-död som kan upplevas av intensiv meditation eller enorma doser psykedelisk substans är någonting spännande, eftersom att när det har inträffat för en person så sägs det oftast efteråt att man kunde känna igen vad som hände, precis som om det har hänt tidigare.

Personer intresserade av detta ämnet rekommenderar jag att läsa Tibetan Book of The Dead samt om de känner sig redo - experimentera med psykedeliska substanser som LSD och DMT.

Minnen är fysiskt lagrade i vår nuvarande hjärna, vid döden så upphör dina fysiska funktioner att existera och fungera - men ditt medvetande, vi kan än inte mäta eller ens peka och säga där sitter medvetandet vi bara utgår ifrån att det är en del av hjärnan. Hur kan du dra slutsatsen att det inte kan leva vidare efter?

Det går att framkalla medvetslöshet genom att kemiskt manipulera med hjärnan tex. Det talar rätt starkt för att medvetandet sitter i hjärnan.
Citera
2015-05-10, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metronomicum
Så evigt liv kan man nog säga med största maximala sannolikhet är inget som är möjligt eller existerar.

Omöjligt att svara på med vår nuvarande kunskap om medvetandet, trots den teknologiska utveckling vi sett det senaste seklet kan vi än inte säga vart medvetandet befinner sig - vi bara tror, och vi förstår oss inte riktigt på hur det kan existera eller hur det egentligen fungerar.

Citat:
Det går att framkalla medvetslöshet genom att kemiskt manipulera med hjärnan tex. Det talar rätt starkt för att medvetandet sitter i hjärnan.

Möjligt, men medvetslöshet är inte säkert korrelerat med att medvetandet upphör att fungera enbart för att hjärnans funktioner förändras eller stängs av tillfälligt. Det kan vara så att enbart vid ens upphörande av existensen som medvetandet släpps fritt, och inte medan någonting fortfarande existerar som under medvetslöshet.
Senast redigerad av testocyp 2015-05-10 kl. 19:26.
Citera
2015-05-10, 19:25
Medlem
Citat:
Omöjligt att svara på med vår nuvarande kunskap om medvetandet, trots den teknologiska utveckling vi sett det senaste seklet kan vi än inte säga vart medvetandet befinner sig - vi bara tror, och vi förstår oss inte riktigt på hur det kan existera eller hur det egentligen fungerar.

Finns inget som tyder på att motsatsen skulle vara sann. Ju mer vi lär oss om biologi,fysik osv ju mer icke troligt blir dessa teser om astrala medvetanden osv. Men ingen kan ju säga med 100% säkerhet.
Citera
2015-05-10, 19:27
Medlem
Citat:
Finns inget som tyder på att motsatsen skulle vara sann. Ju mer vi lär oss om biologi,fysik osv ju mer icke troligt blir dessa teser om astrala medvetanden osv. Men ingen kan ju säga med 100% säkerhet.

Desto mer psykedeliska experiment jag har utfört på mig själv desto större tro på att medvetandet spelar en större roll än vi någonsin kan greppa, inhalera DMT och du kommer till att förstå - att träffa varelser som verkar besitta ett medvetande vi människor inte kan mätas med är någonting fruktansvärt skrämmande och fascinerande. Detta får en att ifrågasätta allt vi tror att vi vet.
Citera
2015-05-10, 19:29
Medlem
Shadowcrafts avatar
Om du återföds så kommer du inte minns dit tidigare liv, så då känns det inte som en evighet.

Religiösa tror ju på sånt, visst är det inte så bekvämt att leva en evighet i helvetet. Men man måste ju tröttna på "livet" i himmelen nån gång.

Äh! Döden är bra!
Citera
2015-05-10, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shadowcraft
Om du återföds så kommer du inte minns dit tidigare liv, så då känns det inte som en evighet.

Religiösa tror ju på sånt, visst är det inte så bekvämt att leva en evighet i helvetet. Men man måste ju tröttna på "livet" i himmelen nån gång.

Äh! Döden är bra!

Vem vill uppleva livet igen? Det har sina fantastiska stunder och upplevelsen är subjektiv, men tillsett hur vi har låtit vår egocentricitet läxa upp och konstruera samhället så är upplevelsen av att existera inte någonting som är värt priset det kostar. Om att återfödas på en plats som är bättre än denna, eller en utopi där allting är perfekt himlen fast inte i religiös anda, utan ett dödligt liv på ett ställe som anses vara ett paradis och i kontrast till det så är detta vi upplever just nu helvetet. Då kanske jag hade varit redo för en ny åktur i livet.
Citera
2015-05-10, 21:23
Medlem
357.Magnums avatar
Citat:
Jag tror att ens medvetande finner en ny livsform förr eller senare, och därför har vi alla levt många liv. En intressant tanke är att den psykologiska döden också kallat för ego-död som kan upplevas av intensiv meditation eller enorma doser psykedelisk substans är någonting spännande, eftersom att när det har inträffat för en person så sägs det oftast efteråt att man kunde känna igen vad som hände, precis som om det har hänt tidigare.

Personer intresserade av detta ämnet rekommenderar jag att läsa Tibetan Book of The Dead samt om de känner sig redo - experimentera med psykedeliska substanser som LSD och DMT.

Minnen är fysiskt lagrade i vår nuvarande hjärna, vid döden så upphör dina fysiska funktioner att existera och fungera - men ditt medvetande, vi kan än inte mäta eller ens peka och säga där sitter medvetandet vi bara utgår ifrån att det är en del av hjärnan. Hur kan du dra slutsatsen att det inte kan leva vidare efter?
Du är ju helt dum i huvudet! TS är ju rädd för att vi lever för alltid, men om vi inte minns vårt förra liv så finns det ju ingen pina i det hela? Sanslöst korkad tråd.
Citera
2015-05-10, 21:54
Medlem
YolandiVissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 357.Magnum
Du är ju helt dum i huvudet! TS är ju rädd för att vi lever för alltid, men om vi inte minns vårt förra liv så finns det ju ingen pina i det hela? Sanslöst korkad tråd.

Kom med någonting själv istället för att kalla alla för korkade, fegis.
Citera
2015-05-11, 02:02
Medlem
rootswallers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YolandiVisser
Kroppen dör men energin dör inte. Utan den vandrar vidare. Har ingenting med att jag tror på en övre makt eller inte. Människan är uppbyggd av bl.a av kol som är energi.

Citat:
Ursprungligen postat av YolandiVisser
Du får gärna utveckla vad du tycker jag har fel i

Menar du med "energin dör inte" att energi ändrar form (snarare än skapas/förstörs)? Är det sådan energi du syftar på har det ingenting med vårt medvetande att göra även om du har rätt. Att vi skulle ha en själ vilken är gjord av "energi" (vilket är det jag tror du menar) är en minst sagt utsvävande tanke, vilken självklart kan vara sann. Men, och detta är ett stort men, att det skulle förhålla sig så bör rimligen ses som högst osannolikt.

Mitt problem med den här typen av religiöst/österländskt tänkande är att det inte har någonting med rationalitet att göra! För mig är det totalt ointressant att i en filosofisk kontext tala om tro, om det inte är själva trosbegreppet som står föremål för utredning.

Som sagt så respekterar jag din tro, liksom andras. Men utifrån en filosofisk kontext är det vettigt att kunna backa upp sina trosföreställningar med sunda argument.
Citera
2015-05-11, 04:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 357.Magnum

Det enda du tillför i denna tråd är din värdelösa närvaro, vad fan gör du inne på filosofi? Rädslan att födas om för att man trots att man inte minns inte vill uppleva livet om och om igen är befogad.

Citat:
Ursprungligen postat av rootswaller
Menar du med "energin dör inte" att energi ändrar form (snarare än skapas/förstörs)? Är det sådan energi du syftar på har det ingenting med vårt medvetande att göra även om du har rätt. Att vi skulle ha en själ vilken är gjord av "energi" (vilket är det jag tror du menar) är en minst sagt utsvävande tanke, vilken självklart kan vara sann. Men, och detta är ett stort men, att det skulle förhålla sig så bör rimligen ses som högst osannolikt.

Mitt problem med den här typen av religiöst/österländskt tänkande är att det inte har någonting med rationalitet att göra! För mig är det totalt ointressant att i en filosofisk kontext tala om tro, om det inte är själva trosbegreppet som står föremål för utredning.

Som sagt så respekterar jag din tro, liksom andras. Men utifrån en filosofisk kontext är det vettigt att kunna backa upp sina trosföreställningar med sunda argument.

Varför skulle det ses som högst osannolikt? Vi befinner oss i ett universum och desto mer vi lär oss om detta universum desto mer mystiskt blir det. Att liv och medvetande ens kan existera är högst osannolikt, men eftersom att det existerar verkar människan ta på det naturligt, vi har ingen aning vad mer som existerar.
Senast redigerad av testocyp 2015-05-11 kl. 04:42.
Citera
2015-05-11, 12:22
Bannlyst
Citat:
Om Du stänger av din dator/telefon/etc vad händer med tillståndet som existerade på den då? Alla program som kördes och all data som fanns i internminnet.

De "försvinner". Elektronerna kommer finnas kvar och den energi som finns men tillståndet kommer försvinna och all information detta tillstånd hade. Samma händer med din hjärna när du dör. Därav så försvinner ditt medvetande då den grund som möjliggjorde det tillståndet försvunnit.

Entropi gör samma sak. Förr eller senare finns bara grundstenarna av allt kvar. De är tillstånden mellan dessa grundstenar som skapar oss och allt vi känner till. Tillstånd kommer och går.

Så evigt liv kan man nog säga med största maximala sannolikhet är inget som är möjligt eller existerar.

Precis så enkelt är det. Det går faktiskt inte att säga något snällare än att bara dumma människor och livslögnare påstår att hjärnan är något annat än en dator av kött och blod och att medvetandet upphör när denna dator en gång för alla kraschar. Datorns minsta beståndsdelar kan finnas lika länge som universum, men dess minne är för alltid raderat.
Citera
2015-05-11, 12:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Precis så enkelt är det. Det går faktiskt inte att säga något snällare än att bara dumma människor och livslögnare påstår att hjärnan är något annat än en dator av kött och blod och att medvetandet upphör när denna dator en gång för alla kraschar. Datorns minsta beståndsdelar kan finnas lika länge som universum, men dess minne är för alltid raderat.
Är det lätt att bygga en dator av kött och blod?
Och var kan jag köpa en sådan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in