2015-05-17, 12:49
Medlem
beregistains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Härliga nyheter:IS withdraws from city Palmyra in a convoy with 80 vehicles, a convoy that became targeted by the Syrian Airforce.

https://translate.google.se/translate?sl=ar&tl=en&js=y&prev=_t&hl=sv&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.almayadeen.net%2Fnews%2Fsyria -cbnN6fBg6EWst6SbAHE1Jg%2F%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%8A% D 8%A7--%D8%AF%D8%A7%D8%B9%D8%B4-%D9%8A%D9%86%D8%B3%D8%AD%D8%A8-%D9%85%D9%86-%D9%85%D8%AF%D9%8A%D9%86% D8%A9-%D8%AA%D8%AF%D9%85%D8%B1-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AC%D9%8A%D8%B4-%D9%8A%D9%82%D8%B5%D9%81-%D8%B1% D8%AA%D9%84%D8%A7-%D8%B9%D8%B3%D9%83%D8%B1%D9%8A%D8%A7-%D9%84%D9%87-%D8%AE&edit-text=&act=url
Härligt. Dock gissar jag att läget redan från början var under kontroll av de Assad-trogna. IS framfart mot Palmyra har endast betytt bra strålkastarljus för Assad. Detta är mina spekulationer sett till resultaten. http://www.almasdarnews.com/article/syrian-armed-forces-push-isis-out-of-the-ancient-city-of-palmyra/

Gränsen längs Qalamoun mot Lebanon har regeringen från Damaskus även lyckats täppa igen nu, vilket tillåter Hezbollah avancera mot andra strategiska håll

uppdaterade striskartor

Palmyra http://www.almasdarnews.com/wp-content/uploads/2015/05/CFLZxxyUkAAN3Bl.jpg

Qalamoun http://www.almasdarnews.com/wp-content/uploads/2015/05/CFHUd0cUkAALw7Y.jpg

Deir Ez zor http://www.almasdarnews.com/wp-content/uploads/2015/05/CFDU1qIWYAA9ZZz.jpg
Citera
2015-05-17, 15:18
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beregistain
Härligt. Dock gissar jag att läget redan från början var under kontroll av de Assad-trogna. IS framfart mot Palmyra har endast betytt bra strålkastarljus för Assad. Detta är mina spekulationer sett till resultaten. http://www.almasdarnews.com/article/syrian-armed-forces-push-isis-out-of-the-ancient-city-of-palmyra/

Gränsen längs Qalamoun mot Lebanon har regeringen från Damaskus även lyckats täppa igen nu, vilket tillåter Hezbollah avancera mot andra strategiska håll

uppdaterade striskartor

Palmyra http://www.almasdarnews.com/wp-content/uploads/2015/05/CFLZxxyUkAAN3Bl.jpg

Qalamoun http://www.almasdarnews.com/wp-content/uploads/2015/05/CFHUd0cUkAALw7Y.jpg

Deir Ez zor http://www.almasdarnews.com/wp-content/uploads/2015/05/CFDU1qIWYAA9ZZz.jpg

SyAAf continues to strike Islamic State convoys retreating from Palmyra to al Sukhna Town.
http://i.imgur.com/EGzmbG4.jpg

Det här måste vara väldigt bra träning för de syrianska jaktpiloterna.
Citera
2015-05-17, 15:31
Medlem
ZuparNs avatar
Uppemot 300 döda på bara några dagar i Palmyra rapporterar AFP. Ni som hävdar att staden är oviktig kan ha det i åtanke.

https://twitter.com/afp/status/599927192273985537
Citera
2015-05-17, 16:44
Medlem
mazdarikards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Uppemot 300 döda på bara några dagar i Palmyra rapporterar AFP. Ni som hävdar att staden är oviktig kan ha det i åtanke.
Ta det lugnt Zuparn, ingen som hävdat att Palmyra är oviktig. Dock så är det "inte ett av de viktigaste slagen någonsin under detta krig" som du hävdade. Försök sansa dig lite och gå inte på Thundermans sunni-propaganda varje gång han dyker upp. Sunnimuslimerna gör alltid så där... de går all in med sina hjärntvättade och förvirrade idioter som blivit lurade av imamer att de kommer till paradiset om de spränger sig själva. Självfallet är deras första våg är svår att försvara sig mot, men man måste ge det hela lite tid för att kunna avgöra om de varit effektiva.
Citera
2015-05-17, 17:48
Medlem
flygandemalvakts avatar
Såg nyss ett nytt klipp från när Hezbollah strider i Qalamoun. Hezbollah beter sig onekligen lååångt mer professionellt än alla andra aktörer i kriget.

Offensiven i Qalamoun verkar ha gått bra för Syriska armén och hezbollah, samtidigt som rebeller börjar tjafsa med varandra inbördes i området då ISIS och Al-nusra/FSA hade en allians/samarbete i qalamoun-regionen tidigare som inte verkar hålla längre.

Här är även en karta över frontlinjernas rörelser mellan 9-16e maj i qalamoun-området
Senast redigerad av flygandemalvakt 2015-05-17 kl. 17:52.
Citera
2015-05-17, 18:40
Medlem
Citat:

https://twitter.com/afp/status/599927192273985537
Du får lugna ner dig nu, va?
Tidsfråga innan hela Palmyra intas av IS, och kommer inte påverka kriget i Syrien det minsta lilla. En piss stad i öknen helt enkelt.
Citera
2015-05-17, 18:52
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazdarikard
Ta det lugnt Zuparn, ingen som hävdat att Palmyra är oviktig. Dock så är det "inte ett av de viktigaste slagen någonsin under detta krig" som du hävdade. Försök sansa dig lite och gå inte på Thundermans sunni-propaganda varje gång han dyker upp. Sunnimuslimerna gör alltid så där... de går all in med sina hjärntvättade och förvirrade idioter som blivit lurade av imamer att de kommer till paradiset om de spränger sig själva. Självfallet är deras första våg är svår att försvara sig mot, men man måste ge det hela lite tid för att kunna avgöra om de varit effektiva.

Citat:
Ursprungligen postat av XK
Du får lugna ner dig nu, va?
Tidsfråga innan hela Palmyra intas av IS, och kommer inte påverka kriget i Syrien det minsta lilla. En piss stad i öknen helt enkelt.

Förstår inte varför ni vill att jag ska "lugna ned mig", när jag rapporterar om vad som händer i Palmyra? mazdarikard uppenbarligen stämmer det inte att "ingen hävdat att Palmyra är oviktig". Ovanstående skribent skriver att Palmyra är en "piss stad" och har tidigare skrivit att det är en "skitstad mitt i öknen". Den som skriver något sådant saknar helt kunskap om kriget i Syrien.

Palmyra är, i min mening, en av de viktigaste städerna att hålla för den syriska regeringen. Detta är inget jag baserar på vad andra skriver i sin "propaganda". Redan för två år sedan skrev jag om Palmyra och vikten av att hålla staden:

Tror Palmyra blir svårt att befria för rebellerna. Den utgör en väldigt stark moralisk ställning och en förlust av den antika staden vore en katastrof. Därför tror jag att den prioriteras väldigt högt.
(FB) Konflikten i Syrien - 2013-04-22

Jag tror att de absolut svåraste städerna att inta i Syrien kommer efter Aleppo, Damaskus, Latakia och Tartus vara just Palmyra. Det kommer absolut inte vara enkelt för rebellerna att inta den historiska staden som betyder så mycket för Syrien. Det är en av de moraliskt absolut viktigaste städerna, efter storstäderna, då mycket av den syriska historien baseras på just Palmyra. Armen kommer skydda staden med alla medel och jag är säker på att rebellerna inte kommer ha en chans att nå de antika delarna av Palmyra. Men staden är som sagt väldigt viktig.

Ja, du har rätt. Jag tror också att IS kan tänkas vilja sikta in sig på Palmyra. Lyckas man ta över Palmyra skickar det en oerhört stark signal till den syriska regeringen och omvärlden. Palmyra är Syriens landmärke, den finns som motiv på syrisk pund. En oerhört moraliskt viktig stad som SAA inte har råd att förlora. Jag undrar vad man gör med Palmyra om man når platsen? Spränger man upp denna antika plats? Sannolikt. Kom ihåg att araberna förstörde Palmyra 744. Platsen byggdes upp av drottning Zenobia år 269 efter Kristus.
(FB) Konflikten i Syrien - 2014-08-25

Jag vidhåller det jag skrivit i mina inlägg tillbaka från 2013 - Palmyra är en viktig stad att hålla, såväl moraliskt som strategiskt. Det är heller ingen överdrift att hävda att det är ett av krigets viktigaste slag, tillsammans med slagen kring storstäderna och den libanesiska gränsen.
Senast redigerad av ZuparN 2015-05-17 kl. 19:03.
Citera
2015-05-17, 19:30
Bannlyst
Citat:
Förstår inte varför ni vill att jag ska "lugna ned mig", när jag rapporterar om vad som händer i Palmyra? mazdarikard uppenbarligen stämmer det inte att "ingen hävdat att Palmyra är oviktig". Ovanstående skribent skriver att Palmyra är en "piss stad" och har tidigare skrivit att det är en "skitstad mitt i öknen". Den som skriver något sådant saknar helt kunskap om kriget i Syrien.

Palmyra är, i min mening, en av de viktigaste städerna att hålla för den syriska regeringen. Detta är inget jag baserar på vad andra skriver i sin "propaganda". Redan för två år sedan skrev jag om Palmyra och vikten av att hålla staden:

Tror Palmyra blir svårt att befria för rebellerna. Den utgör en väldigt stark moralisk ställning och en förlust av den antika staden vore en katastrof. Därför tror jag att den prioriteras väldigt högt.

Jag tror att de absolut svåraste städerna att inta i Syrien kommer efter Aleppo, Damaskus, Latakia och Tartus vara just Palmyra. Det kommer absolut inte vara enkelt för rebellerna att inta den historiska staden som betyder så mycket för Syrien. Det är en av de moraliskt absolut viktigaste städerna, efter storstäderna, då mycket av den syriska historien baseras på just Palmyra. Armen kommer skydda staden med alla medel och jag är säker på att rebellerna inte kommer ha en chans att nå de antika delarna av Palmyra. Men staden är som sagt väldigt viktig.

Ja, du har rätt. Jag tror också att IS kan tänkas vilja sikta in sig på Palmyra. Lyckas man ta över Palmyra skickar det en oerhört stark signal till den syriska regeringen och omvärlden. Palmyra är Syriens landmärke, den finns som motiv på syrisk pund. En oerhört moraliskt viktig stad som SAA inte har råd att förlora. Jag undrar vad man gör med Palmyra om man når platsen? Spränger man upp denna antika plats? Sannolikt. Kom ihåg att araberna förstörde Palmyra 744. Platsen byggdes upp av drottning Zenobia år 269 efter Kristus.
(FB) Konflikten i Syrien - 2014-08-25

Jag vidhåller det jag skrivit i mina inlägg tillbaka från 2013 - Palmyra är en viktig stad att hålla, såväl moraliskt som strategiskt. Det är heller ingen överdrift att hävda att det är ett av krigets viktigaste slag, tillsammans med slagen kring storstäderna och den libanesiska gränsen.

Jag förstår inte heller varför du är så insnöad i Palmyra?
Den ligger i fan ingenmansland så långt du kan komma bort från civilisationen. Hur är den strategiskt viktig? Historiskt- Ja! Men du kanske vet något vi andra inte är medveten om då har du tillfället att utveckla din teori så får vi elever lite mer kunskap om Palmyras betydelse- strategiskt alltså!
Citera
2015-05-17, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q-BOY
Den ligger i fan ingenmansland så långt du kan komma bort från civilisationen. Hur är den strategiskt viktig? Historiskt- Ja! Men du kanske vet något vi andra inte är medveten om då har du tillfället att utveckla din teori så får vi elever lite mer kunskap om Palmyras betydelse- strategiskt alltså!

Om IS spränger sönder staden så försvinner ett av världens viktigaste världsarv. Det vore en enorm moralisk förlust för den syriska regimen. Det skulle ge IS en stor moralisk boost. Så i den meningen är det en strategiskt viktig stad.
Citera
2015-05-17, 19:37
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q-BOY

Du har rätt att det är i ingenmansland och det är just därför det är farligt. Vi vet av erfarenhet att IS avancerar i landsbygdsområden, som SAA ofta inte har tillräcklig manskap att försvara. Med beaktande av detta bör du titta på bilderna nedan:

http://i.imgur.com/B4z6pGi.jpg?1
https://www.flickr.com/photos/jlorenz/6339839268/ (vägen mellan Aleppo - Hama är felaktigt ritad, den går lite öster om linjen, men annars visar den ungefär hur försörjningslinjen går).

Bilden visar Homs och Hama, två städer som tillsammans med Damaskus och Aleppo utgör den syriska regeringens främsta försörjningslinje. Det är mellan dessa städer konvojerna transporteras. Denna linje utgör den syriska regeringens krigsmaskin. Om dessa städer inte är kopplade försvagas den syriska armén.

Citat:
Ursprungligen postat av FrankAbagnale
Om IS spränger sönder staden så försvinner ett av världens viktigaste världsarv. Det vore en enorm moralisk förlust för den syriska regimen. Det skulle ge IS en stor moralisk boost. Så i den meningen är det en strategiskt viktig stad.

Precis, den moraliska aspekten är viktig. Speciellt när man haft förluster kring Aleppo/Idlib.
Senast redigerad av ZuparN 2015-05-17 kl. 19:42.
Citera
2015-05-17, 19:40
Medlem
tigersaid86s avatar
Hur vet man inte vad man skjuter ner?
Märks det inte vilken höjd, hastighet föremålet har?
Och sedan piloten, att den hinner ifatt och inte ser?

Det är lokalbefolkningen som säger att dom har sett helikopter, det är även sagt att föremålet gick i 3 bitar och föll in i Syrisk mark... så man såg det iaf...

Syriska regimen säger att det var en liten fjärrstyrd drönare.

Runt lunchtid ska föremålet ha flugit 1 mil inne i Turkiet i 5 minuter innan den sköts ner.

Citat:
Turkey says it shot down Assad helicopter, Syria TV reports it was drone

Turkey has announced that its jets shot down a Syrian helicopter violating its airspace on May 16, while Syrian state TV reported that it was a surveillance drone that was downed.

A Turkish F-16 that took off from the İncirlik airbase in the southern province of Adana shot down the Syrian aircraft with two Sidewinder air-to-air missiles, military officials told daily Hürriyet.

It was not immediately clear what kind of aircraft was shot down. “The area is being searched for the downed aircraft. It will soon be seen if it was a plane or a helicopter,” the source said.

Turkish locals told daily Hürriyet that a Syrian military plane violated the Turkish border twice in the Dursunlu-Emek area of the southern border province of Hatay. They added that the aircraft fell into the Syrian side of the border in three pieces.

Syrian state media said that what had been shot down was a small, remotely controlled surveillance drone, according to Reuters.

In the evening, Turkish Defense Minister İsmet Yılmaz said a Syrian helicopter that entered Turkish airspace shortly after 2 p.m. (1100 GMT) and flew seven miles inside, over a period of five minutes, was fired upon and shot down.

Citat:
Prime Minister Ahmet Davutoğlu later confirmed that the aircraft was a helicopter

Mer:
http://www.hurriyetdailynews.com/turkey-says-it-shot-down-assad-helicopter-syria-tv-reports-it-was-drone.aspx?pageID=238&nid=82509&NewsCatID=352
Senast redigerad av tigersaid86 2015-05-17 kl. 19:43.
Citera
2015-05-17, 20:17
Medlem
mazdarikards avatar
Citat:

Du gör helt rätt i att rapportera och analysera vilket höjer kvaliteten på tråden. Min poäng var att du skulle försöka undvika att färgas och överdramatisera situationen pga Thundermans sunni-propaganda, som är just ingenting annat än propaganda och sunni-fantasier. Faktum är att sunni-muslimerna inte är några superkrigare, utan konfliktens fegaste avskum som mördar shia och kristna, dock har de lyckats sprida stor skräck bland civila med sin våldspropaganda, vilket givetvis varit deras mål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in