2015-05-16, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Nej, de har inte gjort någonting ännu. Det finns antagligen starka påtryckningar från Turkiet, Qatar och Saudiarabien. Det hade varit en unik situation om det hände.

Om IS eventuellt börjar tåga mot Homs, då tror jag att koalitionen sätter in bombflygen.

Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Okej. De två arabländerna bryr sig väl knappast om världsarv och liknande men Turkiet och väst borde göra det. Koalitionen har ju bombat på flera håll tidigare så helt omöjligt är det inte att de hjälper.

Hoppas ni 2 skämtar när ni på allvar verkar tro att USA ska komma in och intervenera för att rädda Syriens och Iraks kulturarv . Tvärtom har USA likt IS orsakat en oerhörd förstörelse på irakisk/mesopotamisk kulturarv och kommer inte lyfta ett finger.

Tydligaste exemplet på deras brott är från 2003 under invasionen när man byggde en militärbas mitt på ruinerna av den antika staden Babylon. Resultat blev att man fullständigt massakrerade denna 3000-åriga arkeologiska plats, man grävden diken, jämnade jordhögar med marken och använde sand full med spår av 1000-åriga artifakter till att göra sandsäckar. Dessutom användes basen också som helikopterbas som än mer förstörde och röjde marken runtomkring.
Citat:
The devastating and wanton damage inflicted on the ancient city of Babylon by U.S.-led military forces gives another meaning to the term. In this case, we are witnessing violence against one of the world's greatest cultural treasures. Babylon's destruction, according to The Guardian, "must rank as one of the most reckless acts of cultural vandalism in recent memory." When Camp Babylon was established by U.S.-led international forces in April 2003, leading archeologists and international experts on ancient civilizations warned of potential peril and damage. It was "tantamount to establishing a military camp around the Great Pyramid in Egypt or around Stonehenge in Britain," according to a damning report issued in January by the British Museum.
http://www.alarabiya.net/articles/2008/05/23/50297.html
http://www.theguardian.com/world/2005/jan/15/iraq.arts1

Ett annat brott var hur man lät Bagdads National Museum plundras och vandaliseras på över 50000 föremål, man lyfte inte ett finger utan lät plundrare förstöra och länsa museet i 2 dagar.
Att alla dessa händelser skett av en slump är knappast troligt utan är förmodlingen nogrant väntat. Av någon anledning vill man inte bara göra Syrien och Irak till icke-fungerande stater man vill också förstöra ländernas kulturarv. Vad IS gör nu med Irak och Syrien är inget annat än en fortsättning på något USA startade för 10 år sen.

En sammanfattad lista på den amerikansk ledda kulturella förstörelsen av Irak och Syrien de senaste 10 åren: https://www.globalpolicy.org/humanitarian-issues-in-iraq/consequences-of-the-war-and-occupation-of-iraq/destruction-of-iraqs-cultural-heritage.html
Senast redigerad av panonia 2015-05-16 kl. 21:24.
Citera
2015-05-16, 20:47
Medlem
mazdarikards avatar
Citat:
Palmyra är en symbol för den syriska regeringen, en viktig sådan. Förlorar Assad ett av landets viktigaste världsarv som därutöver sannolikt kommer totalförstöras - då kommer även han att förlora legitimitet bland sina egna. Staden är moraliskt viktig och strategiskt en öppning mot Homs.

Underskatta inte Palmyra. Just nu pågår ett av de viktigaste slagen någonsin under detta krig. Inget snack om den saken.

Du överdramatiserar Palmyras betydelse. Staden har tidigare fallit och kontrollerats av sunnimuslimerna utan att någon i tråden ens reagerade. SAA erövrade sedan tillbaka staden.
Inte helt omöjligt att samma scenario återupprepas igen, dvs sunniextremisterna går all in, håller staden i nån månad och får sedan spö för att retirera skadeskjutna ut i öknen.
Citera
2015-05-16, 20:54
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q-BOY
Ska vi säga att jag är lika besatt at kurder som du är besatt av sunni? Några tusen IS strosar runt i Irak och Syrien utmålar du en hel sunnivärld på 1 miljard som shias fiender. Är det inte en besatthet?

Man kommer ingen vart ändå med er opportunister, den termen är väldigt betydelsefull och klär er.

Ditt tidigare inlägg där du hurrar över döda shiiter och kurder säger mer om dig än om mig när du försökte läxa upp mig för att jag var kritisk mot sunni-extremister. Du är turk du kan helt enkelt inte hjälpa det.
Citera
2015-05-16, 21:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Ditt tidigare inlägg där du hurrar över döda shiiter och kurder säger mer om dig än om mig när du försökte läxa upp mig för att jag var kritisk mot sunni-extremister. Du är turk du kan helt enkelt inte hjälpa det.

Precis, jag har börjat vråla av gläjde när jag hör förluster av ditt gäng och de började jag göra bara för några dagar sen då jag började inse vilka äckliga hycklare ni är. Jag har ett två- år lång posthistorik här du kan kolla och inte en enda gång har jag klankat på shia eller hizbullah, kurder är en annan sak. Men sen märkte jag något lustigt som fick mig ändra den upfattningen tack vare... Men du har rätt, du är shia jag är sunni, turk i dina ögon och du är... Svensk eller italienarna? Vad för skit du än är så hippas jag du kan hjälpa till det jag inte kan som du säger.

Ett tips Marlo,

Kan du inte vakta din mun, ha koll på vad som skall sägas eller inte är det bättre att knipa käft. Ett enda fel ord kan starts krig. Det menar jag mellan nationer och inte mellan dig och mig. Hoppas du förstår vad jag menar.
Citera
2015-05-16, 21:07
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panonia
Hoppas ni 2 skämtar när ni på allvar verkar tro att USA ska komma in och intervenera för att rädda Syriens och Iraks kulturarv . Tvärtom har USA likt IS orsakat en oerhörd förstörelse på irakisk/messopatansk kulturarv och kommer inte lyfta ett finger.

Tydligaste exemplet på deras brott är från 2003 under invasionen när man byggde en militärbas mitt på ruinerna av den antika staden Babylon. Resultat blev att man fullständigt massakrerade denna 3000-åriga arkeologiska plats, man grävden diken, jämnade jordhögar med marken och använde sand full med spår av 1000-åriga artifakter till att göra sandsäckar. Dessutom användes basen också som helikopterbas som än mer förstörde och röjde marken runtomkring.

http://www.alarabiya.net/articles/2008/05/23/50297.html
http://www.theguardian.com/world/2005/jan/15/iraq.arts1

Ett annat brott var hur man lät Bagdads National Museum plundras och vandaliseras på över 50000 föremål, man lyfte inte ett finger utan lät plundrare förstöra och länsa museet i 2 dagar.
Att alla dessa händelser skett av en slump är knappast troligt utan är förmodlingen nogrant väntat. Av någon anledning vill man inte bara göra smulor av Syrien och Irak man vill också förstöra ländernas kulturarv. Vad IS gör nu med Irak och Syrien är inget annat än en fortsättning på något USA startade för 10 år sen.

En sammanfattad lista på den amerikansk ledda kulturella förstörelsen av Irak och Syrien de senaste 10 åren: https://www.globalpolicy.org/humanitarian-issues-in-iraq/consequences-of-the-war-and-occupation-of-iraq/destruction-of-iraqs-cultural-heritage.html

När åtminstone motståndaren är ISIS så borde USA vara väldigt intresserade att göra det då dem vill bekämpa terrorgruppen, vilket de själv gynnas av att få bort, och kan dessutom rädda världsarv.

Annars håller jag med en del om kritiken som riktats mot USA. Noam Chomsky och den han citerar beskrev det bra:

Citat:
Noam Chomsky: "Inevitable" is a strong word, but the appearance of ISIS and the general spread of radical jihadism is a fairly natural outgrowth of Washington wielding its sledgehammer at the fragile society of Iraq, which was barely hanging together after a decade of US-UK sanctions so onerous that the respected international diplomats who administered them via the UN both resigned in protest, charging that they were "genocidal."

One of the most respected mainstream US Middle East analysts, former CIA operative Graham Fuller, recently wrote that "I think the United States is one of the key creators of [ISIS]. The United States did not plan the formation of ISIS, but its destructive interventions in the Middle East and the war in Iraq were the basic causes of the birth of ISIS."

He is correct, I think. The situation is a disaster for the US, but is a natural result of its invasion. One of the grim consequences of US-UK aggression was to inflame sectarian conflicts that are now tearing Iraq to shreds, and have spread over the whole region, with awful consequences.

http://www.truth-out.org/news/item/26538-can-civilization-survive-really-existing-capitalism-an-interview-with-noam-chomsky

http://www.al-monitor.com/pulse/politics/2014/09/turkey-usa-iraq-syria-isis-fuller.html
Senast redigerad av TKD_1337 2015-05-16 kl. 21:13.
Citera
2015-05-16, 21:35
Medlem
mazdarikards avatar
Den kriminella terror-regimen i Ankara stödjer nu öppet terroristgrupper i Syrien
Den ryggradslöse mördaren Erdogan och hans nya polare Kung Salman väljer en ny strategi genom att åsidosätta USA och helt öppet stödja terrorism i Syrien.

Citat:
Turkey and Saudi Arabia are actively supporting a hardline coalition of Islamist rebels against Bashar al-Assad’s regime that includes al-Qaeda’s affiliate in Syria, in a move that has alarmed Western governments.
The two countries are focusing their backing for the Syrian rebels on the combined Jaish al-Fatah, or the Army of Conquest, a command structure for jihadist groups in Syria that includes Jabhat al-Nusra, an extremist rival to Isis which shares many of its aspirations for a fundamentalist caliphate.

Citat:
The Army of Conquest – which also numbers the extremist groups Ahrar al-Sham and Jund al-Aqsa among its seven members – has a command centre in Idlib, northern Syria. Turkish officials admit giving logistical and intelligence support to the command headquarters.
Citat:
Material support – arms and money – have been coming from the Saudis, say rebels and officials, with the Turks facilitating its passage. The border villages of Guvecci, Kuyubasi, Hacipasa, Besaslan, Kusakli and Bukulmez are the favoured routes, according to rebel sources. The joint approach by Turkey and Saudi Arabia graphically illustrates how the interests of the Sunni regional powers are diverging from those of the US in Syria.
http://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/syria-crisis-turkey-and-saudi-arabia-shock-western-countries-by-supporting-antiassad-jihadists-10242 747.html
Citera
2015-05-16, 21:37
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazdarikard
Du överdramatiserar Palmyras betydelse. Staden har tidigare fallit och kontrollerats av sunnimuslimerna utan att någon i tråden ens reagerade. SAA erövrade sedan tillbaka staden.
Inte helt omöjligt att samma scenario återupprepas igen, dvs sunniextremisterna går all in, håller staden i nån månad och får sedan spö för att retirera skadeskjutna ut i öknen.

Det är ingen överdramatisering, Palmyra är en mycket viktig stad, såväl strategiskt som moraliskt.
Strategiskt går motorvägen från Deir ez-Zoor till Palmyra och slutar i Homs. Intas Palmyra kommer Homs att bli nästa måltavla och det i sig hotar Assads raka linje från Aleppo, Hama, Homs till Damaskus - muren och försörjningslinjen i detta krig.

Mellan Homs och Palmyra finns ett antal mindre småbyar. Vi vet av tidigare erfarenhet att IS genom natträder ofta kan avancera på landsbygden. Intar dem Palmyra har de en fri väg till Homs. IS befinner sig redan i utkanten av Homs och om Palmyra faller kommer en viktig del i försvaret av Homs att försvinna.

Jag kan inte minnas att Palmyra fallit, men det är möjligt att man i början av upproret hade kontroll över staden. Du kan i vilket fall som helst inte jämföra situationen för tre år sedan med dagens strategiska läge.

Se bilden nedan så förstår du:
http://i.imgur.com/B4z6pGi.jpg?1
Senast redigerad av ZuparN 2015-05-16 kl. 21:46.
Citera
2015-05-16, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
När åtminstone motståndaren är ISIS så borde USA vara väldigt intresserade att göra det då dem vill bekämpa terrorgruppen, vilket de själv gynnas av att få bort, och kan dessutom rädda världsarv.

Finns nog inget intresse att hindra IS så länge de ger sig på syriska trupper vilket de börjat göra i stor utsträckning den senaste månaden, situationen börjar alltmer likna hur det gjorde för mer än ett år sen innan IS blev kända.
Dessutom bryr sig inte USAs om några världsarv, mitt förra inlägg förklarade hur de tvärtom medvetet tidigare förstört världsarv i Irak. Att folk på brittish museum blir upprörda är en annan sak, men de har inget att bestämma över USAs politik.
Senast redigerad av panonia 2015-05-16 kl. 22:24.
Citera
2015-05-16, 23:51
Medlem
ZuparNs avatar
Jihadistgruppen Islamiska staten (IS) har intagit de norra delarna av världsarvsstaden Palmyra i mellersta Syrien. Terroristerna strider nu mot regimstyrkor i bostadsområden, uppger AP.

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/is-har-intagit-varldsarvsstad

SVT:s rubrik "IS har intagit världsarvsstad" är missvisande. IS har ännu inte lyckats inta staden. De befinner sig dock i den norra delen av staden. Strider i söder har SAA lyckats trycka tillbaka.

Mycket kan hända under natten.

Palmyra är ett av världens mest kända världsarv i Mellanöstern och före det syriska inbördeskriget besöktes staden av tusentals turister varje år. FN:s kulturråd uttryckte förskräckelse över IS framfart mot staden. I Palmyra finns nämligen en av de äldsta lämningarna av mänsklig civilisation som nu riskerar att gå om intet.

Syriska regeringen gick ut i statlig media och sa att regeringstrupperna har drivit tillbaka ett militant angrepp från söder.

Just nu ångrar jag djupt att jag inte besökte Palmyra när jag befann mig 10 km därifrån, för 5 år sedan.
Senast redigerad av ZuparN 2015-05-16 kl. 23:54.
Citera
2015-05-17, 00:49
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named
Ny karta over Qalamoun(gula är JaN):
http://i.imgur.com/G4nxCL9.jpg

JaN har förlorat 80% av sin mark och det är nog max 1 vecka kvar tills dom förlorat hela fickan. Kvarstående kommer antingen att dö eller desertera till IS.

Jag läste att Hezbollahs artilleri och/eller missiler har en noggrann precision, vilket gör det omöjligt för JaN att försvara. Dock vet jag inte till 100% om de stämmer.
Vidare ska deras framgång även bero på att det är deras territorium.

Vad nästa mål i Qalamoun blir hålls hemligt. Zabadani-fickan utgör ingen fara för Syrien och Libanon eftersom den är helt belägrad. IS-fickan tror jag blir nästa, då den sträcker sig ända ut till Libanon och därmed störst fara för landet.
Ja, förmodligen ger man sig på Daesh efteråt. Själva huvudmålet är att skydda Libanons gränser ifrån blodtörstiga barbarer.
Men man blir ändå fruktansvärt imponerad av hur Hizbollah har avancerat så fort i en sådan hård terräng.
Ska bli intressant att se vad Hizbollah gör härnäst, de verkar ha lagt in en högre växel med tanke på Idlib m.m.

Citat:
Ursprungligen postat av Q-BOY
Precis, jag har börjat vråla av gläjde när jag hör förluster av ditt gäng och de började jag göra bara för några dagar sen då jag började inse vilka äckliga hycklare ni är. Jag har ett två- år lång posthistorik här du kan kolla och inte en enda gång har jag klankat på shia eller hizbullah, kurder är en annan sak. Men sen märkte jag något lustigt som fick mig ändra den upfattningen tack vare... Men du har rätt, du är shia jag är sunni, turk i dina ögon och du är... Svensk eller italienarna? Vad för skit du än är så hippas jag du kan hjälpa till det jag inte kan som du säger.

Ett tips Marlo,

Kan du inte vakta din mun, ha koll på vad som skall sägas eller inte är det bättre att knipa käft. Ett enda fel ord kan starts krig. Det menar jag mellan nationer och inte mellan dig och mig. Hoppas du förstår vad jag menar.
Häromdagen kallade du han för broder och idag det här? Är du bipolär eller var kommer detta hatet ifrån?
Citera
2015-05-17, 11:36
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Jihadistgruppen Islamiska staten (IS) har intagit de norra delarna av världsarvsstaden Palmyra i mellersta Syrien. Terroristerna strider nu mot regimstyrkor i bostadsområden, uppger AP.

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/is-har-intagit-varldsarvsstad

SVT:s rubrik "IS har intagit världsarvsstad" är missvisande. IS har ännu inte lyckats inta staden. De befinner sig dock i den norra delen av staden. Strider i söder har SAA lyckats trycka tillbaka.

Mycket kan hända under natten.

Palmyra är ett av världens mest kända världsarv i Mellanöstern och före det syriska inbördeskriget besöktes staden av tusentals turister varje år. FN:s kulturråd uttryckte förskräckelse över IS framfart mot staden. I Palmyra finns nämligen en av de äldsta lämningarna av mänsklig civilisation som nu riskerar att gå om intet.

Syriska regeringen gick ut i statlig media och sa att regeringstrupperna har drivit tillbaka ett militant angrepp från söder.

Just nu ångrar jag djupt att jag inte besökte Palmyra när jag befann mig 10 km därifrån, för 5 år sedan.

Härliga nyheter:IS withdraws from city Palmyra in a convoy with 80 vehicles, a convoy that became targeted by the Syrian Airforce.

https://translate.google.se/translate?sl=ar&tl=en&js=y&prev=_t&hl=sv&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.almayadeen.net%2Fnews%2Fsyria -cbnN6fBg6EWst6SbAHE1Jg%2F%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%8A% D 8%A7--%D8%AF%D8%A7%D8%B9%D8%B4-%D9%8A%D9%86%D8%B3%D8%AD%D8%A8-%D9%85%D9%86-%D9%85%D8%AF%D9%8A%D9%86% D8%A9-%D8%AA%D8%AF%D9%85%D8%B1-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AC%D9%8A%D8%B4-%D9%8A%D9%82%D8%B5%D9%81-%D8%B1% D8%AA%D9%84%D8%A7-%D8%B9%D8%B3%D9%83%D8%B1%D9%8A%D8%A7-%D9%84%D9%87-%D8%AE&edit-text=&act=url
Senast redigerad av HAARP 2015-05-17 kl. 12:04.
Citera
2015-05-17, 12:08
Medlem
ZuparNs avatar
Den syriska regeringen uppger nu att "Palmyra är under kontroll". IS tycks ha tryckts tillbaka i de norra delarna.

http://news.yahoo.com/dozens-dead-fighting-ancient-syrian-city-palmyra-082617643.html?utm_medium=twitter&utm_source=twitt erfeed
http://abcnews.go.com/International/wireStory/syrian-official-situation-palmyra-control-31101494
http://www.foxnews.com/world/2015/05/17/syrian-official-says-situation-in-historic-town-palmyra-under-control-despite/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaig n=Feed%3A+foxnews%2Fworld+%28Internal+-+World+Latest+-+Text%29&hootPostID=8596ac6d9998a431d0c9cd59aec5af 00
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in