Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2015-05-17, 03:00
Medlem
Kennexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supreme100
Byggnaden med den kameraövervakade dubbeldörren är samma som jag skrivit om.

OK!

Och det är inte långt från departementen. Och tunnelbana och Klaratunneln ligger strax söder om området.

En bergrumskarta över Stockholm skulle sitta fint nu!
Citera
2015-05-17, 09:39
Medlem
The Dudes avatar
I samma kvarter Lästmakargatan/Jakobsbergsgatan/Norrlandsgatan ligger även en större
Telia-anläggning, kallad Jericho, med ett gäng källarvåningar samt anslutning till servicetunnlarna.
Citera
2015-05-17, 11:24
Medlem
Såg dude hann före men klipper in mitt färdiga inlägg ändå:

Citat:
Ursprungligen postat av supreme100
Vet ej hur jag mer tydligt skall förklara detta, men ska försöka.
I hissen finns det knappar för våning -1 till -10. De 8 understa av dessa har nyckelhål bredvid sig. (Det krävs alltså en nyckel för att kunna trycka på knappen och skicka ner hissen dit.)
För att kunna ta sig till ngn våning överhuvudtaget måste man även aktivera hissen med både passerkort och kod.
Från entréplan finns även två trappor, den som leder upp i huset är av konventionell typ och det är bara att traska upp. Trappan som leder neråt är dock av spiraltyp och kräver även den inpassering genom grind med passerkort, kod och nyckel.
Byggnaden är även kameraövervakad. Några gula skyltar syns inte till, skyddsrumsskylt sitter dock tydligt monterad vid ingången.

Tillägg: Hela kvarteret/gatan är f.ö kameraövervakat (tydliga anslag finns uppsatta som trafikskyltar) och det kryllar verkligen av omärkta plåtdörrar av varierande storlek på fasaderna.

Byggnaden ifråga: https://www.google.se/maps/@59.335439,18.069977,3a,75y,22.19h,83.16t/data=!3m5!1e1!3m3!1sU1Hbp_7D1IANp677FrIr8w!2e0!5s2 0090601T000000!6m1!1e1
Notera gärna även bilen som står och lastar...

Eftersom kvarteret heter Jericho så tror jag hela kvarteret under jorden domineras av Televerkets gamla Riksstation. Den har i alla år varit öppet omtalad och välkänk. Användes och skyddades under VK2. http://sok.riksarkivet.se/nad?Sokord=jericho+riksstation&EndastDigitaliserat =false&BegransaPaTitelEllerNamn=false&Arkivinstitu tion=Alla&Typ=&Huvudkategori=&lk=Ladda+kategorier& DatumFran=&DatumTill=&AvanceradSok=False

Eftersom platsen ligger på Brunkebergsåsens rygg så bör grustäcket vara ganska stort innan man når ner till fast berg. Detta innebar ju att om tex. en krigsväxel skulle skyddas så var den ju tvunget att förläggas djup eller så är det ledningstunnlar på det djupet? Hursomhelst gissar jag Jericho Riks ersattes av Hammarby Riks vars bergrum byggdes 1969-74. http://sok.riksarkivet.se/nad?Sokord=hammarby+riks&EndastDigitaliserat=false &BegransaPaTitelEllerNamn=false&Arkivinstitution=A lla&Typ=&Huvudkategori=&DatumFran=&DatumTill=&Avan ceradSok=False
Det var här som AXE-systemet sjösattes 1980 och om ej förr, så antar jag Jericho minskade i betydelse. Notera att Jericho var så kännd att den sannolikt behövde en krigsväxel någon annan stans.

Spåren leder nu tillbaka mot JOHANNES igen. Eftersom det området är så komplext och jag har ännu mer material om det så föreslår jag vi dröjer oss runt dessa kvarter ett slag. Tänker då på dess tunnelsystem, koppling till Palmemördarens eventuella flyktväg genom dessa system, Thulehusets koppling till underjorden eller ej, samt utrymmena under Humlegården/Kgl. Biblioteket.
Citera
2015-05-17, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Såg dude hann före men klipper in mitt färdiga inlägg ändå:

Eftersom kvarteret heter Jericho så tror jag hela kvarteret under jorden domineras av Televerkets gamla Riksstation. Den har i alla år varit öppet omtalad och välkänk. Användes och skyddades under VK2. http://sok.riksarkivet.se/nad?Sokord=jericho+riksstation&EndastDigitaliserat =false&BegransaPaTitelEllerNamn=false&Arkivinstitu tion=Alla&Typ=&Huvudkategori=&lk=Ladda+kategorier& DatumFran=&DatumTill=&AvanceradSok=False

Eftersom platsen ligger på Brunkebergsåsens rygg så bör grustäcket vara ganska stort innan man når ner till fast berg. Detta innebar ju att om tex. en krigsväxel skulle skyddas så var den ju tvunget att förläggas djup eller så är det ledningstunnlar på det djupet? Hursomhelst gissar jag Jericho Riks ersattes av Hammarby Riks vars bergrum byggdes 1969-74. http://sok.riksarkivet.se/nad?Sokord=hammarby+riks&EndastDigitaliserat=false &BegransaPaTitelEllerNamn=false&Arkivinstitution=A lla&Typ=&Huvudkategori=&DatumFran=&DatumTill=&Avan ceradSok=False
Det var här som AXE-systemet sjösattes 1980 och om ej förr, så antar jag Jericho minskade i betydelse. Notera att Jericho var så kännd att den sannolikt behövde en krigsväxel någon annan stans.

Spåren leder nu tillbaka mot JOHANNES igen. Eftersom det området är så komplext och jag har ännu mer material om det så föreslår jag vi dröjer oss runt dessa kvarter ett slag. Tänker då på dess tunnelsystem, koppling till Palmemördarens eventuella flyktväg genom dessa system, Thulehusets koppling till underjorden eller ej, samt utrymmena under Humlegården/Kgl. Biblioteket.

Jag är rätt så dåligt påläst vad gäller detaljer från förundersökningen om Palme. Däremot så figurerar ju dessa tunnlar och bergrum i en av Anders Jallais romaner om Palmemordet, bland annat så nämns "Skandiabaren" vilket torde vara beläget just i dessa trakter.

Kanske lite sidospår, men ändå. Själv är jag fast övertygad om att mordet planerades och genomfördes av svenska statstjänstemän. Helt i nationens intresse, givetvis. Att dessa anläggningar nyttjades för mordets genomförande är kanske därför helt naturligt.
Citera
2015-05-17, 11:58
Medlem
Tack för feedbacken sign Folkfiende. Värmer gott. Man får ju ge tillbaka lite från allt intressant man fått reda på här i tråden genom åren.

För några år sedan befanns det att fler linjer behövdes i Stockholm
för larmnumret 112. Det beslöts att för enkelhets skull använda en
del linjer i Johannes nere i berget. Det kalla kriget var ju slut och
Sovjet hade fallit.

Samtidigt skulle en särskild befälsövning besöka Johannes i
studiesyfte. En expedition av teletekniker och officerare vandrade
ner till ingången under X-malms räddningsstation för att kolla läget.

Till sin häpnad fann de att porten var igensvetsad, och att det
hördes ljud från normal verksamhet därinne. Att banka på hjälpte
inte. Man beslöt att i stället gå in från porten vid T-gatan. Men
låset där gick inte att få upp! Det var utbytt eller igensatt.

Det beslöts då att dra sig tillbaka och rapportera. Man antog
därefter att en annan myndighet var i farten och lät den få ett
dygns respit. Johannes har fyra entrer; utöver de ovan nämnda
finns en från tunnelbanestationen S, där för övrigt många andra
skyddsrum är insprängda, samt en så kallat mer än kvalhemlig
gång från F.
Man valde att gå in från S. Teknikerna noterade att denna
entr bar tydliga spår av daglig användning.

Väl inne i Johannes var allting välstädat och propert, och arbetet
med 112-kopplingar kunde snabbt påbörjas. Av den tidigare
verksamheten fanns inga spår, bortsett från att allt var avtorkat,
nydammat och nystädat. Den nya larmenheten invigdes 1997.

längre ner i originaldokumentet:
Fotnot:X-malm, tunnelbanestationen S, T-gatan och F heter
naturligtvis något annat i verkligheten men redaktionen väljer att
skriva på detta sättet på grund av att det fortfarande är hemliga
uppgifter.

Min gissning:
X-malms räddningsstation = Johannes brandstation.

Tunnelbanestationen S = Läs tråden "Stockholms hemliga tunnelbana". Bestående av bla. omlastningsstationen som nås ifrån S, vilket förmodligen är Snickarbackens inslag.

T-gatan = Tunnelgatan. Kan då avse Thulehuset såväl som den plats som någon tråd utpekat som nedgång till tunnelsystemen och som idag utgörs av Bahnhofs huvudkontor med nybyggd serverhall. Denna port ligger vid trappans fot som Palmemördaren sprang uppför. Återkommer om Thulehusets tunnelanslutningar som finns dokumenterade i öppna källor.

F heter naturligtvis något annat i verkligheten =Vad sägs om PHILIPHSON-GARAGET (alias Berggaraget eller Johannes befolkningsskyddsrum) som ju utalas med F i början? Eller vill författaren bara antyda någonting i dess närhet som den öster därom liggande tunnelskeppet ifrån 40-talet och som på ritningarna synes ha en kulvert ut till kvarteret Höjden där Kommunala flickskolan låg och som kraftigt renoverades 1942 enligt Stockholmskällan. Rakt under Johannesgatan 18 där Engelska skolan idag finns.

Dokumentets författare Lingärde var ju verkligen inte vem som helst
http://palmemordet.wikia.com/wiki/Ulf_Ling%C3%A4rde
Alla hans intressantaste texter finns ihopskrivna i inlägg 21532 i Palmetråden https://www.flashback.org/p32532459 Klicka på spoilern i inlägget för fördjupning.
Senast redigerad av Achtung Panzer 2015-05-17 kl. 12:02.
Citera
2015-05-17, 12:23
Medlem
Citat:
Tack för feedbacken sign Folkfiende. Värmer gott. Man får ju ge tillbaka lite från allt intressant man fått reda på här i tråden genom åren.

För några år sedan befanns det att fler linjer behövdes i Stockholm
för larmnumret 112. Det beslöts att för enkelhets skull använda en
del linjer i Johannes nere i berget. Det kalla kriget var ju slut och
Sovjet hade fallit.

Samtidigt skulle en särskild befälsövning besöka Johannes i
studiesyfte. En expedition av teletekniker och officerare vandrade
ner till ingången under X-malms räddningsstation för att kolla läget.

Till sin häpnad fann de att porten var igensvetsad, och att det
hördes ljud från normal verksamhet därinne. Att banka på hjälpte
inte. Man beslöt att i stället gå in från porten vid T-gatan. Men
låset där gick inte att få upp! Det var utbytt eller igensatt.

Det beslöts då att dra sig tillbaka och rapportera. Man antog
därefter att en annan myndighet var i farten och lät den få ett
dygns respit. Johannes har fyra entrer; utöver de ovan nämnda
finns en från tunnelbanestationen S, där för övrigt många andra
skyddsrum är insprängda, samt en så kallat mer än kvalhemlig
gång från F.
Man valde att gå in från S. Teknikerna noterade att denna
entr bar tydliga spår av daglig användning.

Väl inne i Johannes var allting välstädat och propert, och arbetet
med 112-kopplingar kunde snabbt påbörjas. Av den tidigare
verksamheten fanns inga spår, bortsett från att allt var avtorkat,
nydammat och nystädat. Den nya larmenheten invigdes 1997.

längre ner i originaldokumentet:
Fotnot:X-malm, tunnelbanestationen S, T-gatan och F heter
naturligtvis något annat i verkligheten men redaktionen väljer att
skriva på detta sättet på grund av att det fortfarande är hemliga
uppgifter.

Min gissning:
X-malms räddningsstation = Johannes brandstation.

Tunnelbanestationen S = Läs tråden "Stockholms hemliga tunnelbana". Bestående av bla. omlastningsstationen som nås ifrån S, vilket förmodligen är Snickarbackens inslag.

T-gatan = Tunnelgatan. Kan då avse Thulehuset såväl som den plats som någon tråd utpekat som nedgång till tunnelsystemen och som idag utgörs av Bahnhofs huvudkontor med nybyggd serverhall. Denna port ligger vid trappans fot som Palmemördaren sprang uppför. Återkommer om Thulehusets tunnelanslutningar som finns dokumenterade i öppna källor.

F heter naturligtvis något annat i verkligheten =Vad sägs om PHILIPHSON-GARAGET (alias Berggaraget eller Johannes befolkningsskyddsrum) som ju utalas med F i början? Eller vill författaren bara antyda någonting i dess närhet som den öster därom liggande tunnelskeppet ifrån 40-talet och som på ritningarna synes ha en kulvert ut till kvarteret Höjden där Kommunala flickskolan låg och som kraftigt renoverades 1942 enligt Stockholmskällan. Rakt under Johannesgatan 18 där Engelska skolan idag finns.

Dokumentets författare Lingärde var ju verkligen inte vem som helst
http://palmemordet.wikia.com/wiki/Ulf_Ling%C3%A4rde
Alla hans intressantaste texter finns ihopskrivna i inlägg 21532 i Palmetråden https://www.flashback.org/p32532459 Klicka på spoilern i inlägget för fördjupning.

Ett annat alternativ till F kan vara Franska skolan som ligger längs Döbelnsgatan. Finns ju ett par garageportar längs gatan.
Citera
2015-05-17, 13:49
Medlem
The Dudes avatar
Citat:

Jag har nog skrivit det i en annan tråd också, men för en herrans massa år sedan blev jag ertappad en bra bit ner i systemet när vi gick ner vid just Snickarbacken.
Och jag kan säga att det blev ett bättre pådrag med skyddsvakter, hundar och piketpoliser från ett antal olika håll.
Detta var alltså långt innan säkerheten förbättrades i systemet. Jag tycker pådraget säger att det finns något intressant där nere.
Senast redigerad av The Dude 2015-05-17 kl. 13:50. Anledning: Stavfel
Citera
2015-05-17, 14:20
Medlem
Detta är ju ingen Palmetråd men när nu två ämnen touchar varandra så föreslår jag vi begränsar oss här till den underjordiska biten som vi behärskar bäst. Som du skrev så beskriver Jallai ”Skandiabaren” som konpiratörernas bunker djupt inne i åsen. I vardagslivet så avsågs Skandiahusets personalmatsal som bar det namnet.

Jag tar nu ett svep ifrån Palmes mordplats i väster till Jumlegården i öster:
På nedanstående offentliga och via internet tillgängliga ritning över Thulehuset (sedermera Skandiahuset), syns i det gula området något som ser ut som en tunnel.
http://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=39388
Den är markerad med bokstaven u som betyder undermarksanläggning i teckenförklaringar. Den är ca 15m bred vilket skulle kunna utgåra det säkerhetsområde som omger en kanske 5m bred tunnel. Den har ett halvcirkelformat kartecken med siffrorna -25 inuti. Det betyder att fastighetsägaren till Thulehuset kan disponera berget ner till vad jag tror är säkerhetsavståndet 5m ovanför en tunnel. Sålunda skulle tunneln gå på ett djup av trettio meter under mälarens yta som utgör nollplanet på alla stockholmsritningar. Detta har på senare år justerats någon halvmeter så landet har ett gemensamt nollplan vilket underlättar infrastrukturbyggande över kommungränserna.

På denna karta syns också undermarksområdet men då markerat som en fyrkantig del av fastighetshörnet, omgiven av en linje med prickar på vilket jag har för mig också betyder servitut i form av undermarksanläggning (=bra sökord på Insyn Stockholm för övrig. ”Plankarta” är ett annat) Då denna karta om än otydliga höjdkurvesiffror anger gatorna kring Skandiahuset till ca. 10M ovanför havets yta (som vanliga ovanjordskartor har som standard, så kommer man fram till att tunneln går 40 meter under gatan ifrån korsningen Sveavägen/Adolf Fredriks kyrkogata för att efter passerat Skandiahusets västra del fortsätta spikrakt mot bergrummet för SOS brandcentral under Johannes brandstation.
http://insynsbk.stockholm.se/Byggochplantjansten/Butiken/Butikssidor/Kartsida/?mapType=1002620

På ovanstående karta framgår ännu ett undermarksområde under Tunnelgatan intill mordplatsen. På 6:e ritningen uppifrån i nästa dokument nedan ser man Skandiahusets källare. Därifrån utgår något som ser ut som en kulvert under Tunnelgatan till fastigheten öster därom.
http://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=39392

Värt att notera är att Thule-/Skandiahuset inte står på fast berg utan är pålat i lösmaterial och att berg sträder idagen först längre upp i sluttningen mellan Luntmakargatan och Johannesplan i bredd med Brunkebergtunnelns mynning. Skandiahuset utgö altså ingen bra plats för fortifikatoriskt skyddad ledningplats eller ens för Skandias stordator som fanns i huset sedan 60-talet. Jag skall i nästa inlägg visa hur den på 70-talet kom att flyttas därifrån.

På annan ritning jag inte orkar leta fram länken på just nu, framgår något som ser ut som kulvert under utfarten ifrån Akandiahusets baksida mot Luntmakargatan och kvarteret som Bahnhofs huvudkontor och driftscentral är beläget. Ställer man sig något längre västerut på gatan ser man här två garageportar där ena är märkt ”Sveavägen 44” och alltså hör till Skandiahuset på andra sidan gatan. Samma streetwiev visar också ombyggnaden av det hörnet på Skandiakvarteret som omfattas av undermarksanläggningen.
https://www.google.se/maps/@59.337566,18.06321,3a,55.5y,55.75h,84.61t/data=!3m4!1e1!3m2!1scq_WukmZ2mCIefRDaIbd7A!2e0

Ifrån ritningarna vi har tittat på så framgår att Skandiahusets bakdel mot Luntmakargatan är två garageplan djupare än gatunivån och vi har också sett tre möjliga underjordiska och diskreta vägar för Alvar Lindencrona att nyttja...

Skandias första stordator levererades 1957 och jag tror datahallen flyttades över 1977 till jämte Brunkebergstunnelns mynning. Läs nedan:
*Luntmakargatan 18 under arbetet med att färdigställda stordatorlokalerna under Brunkebergsåsen. Bild från 1977.

https://www.bahnhof.se/thule/service/data-centers/galleri
Jag tror efter att ha studerat gamla foton på Stockholmskällan att även Kvarteret som Bahnhof är byggt på, står på grus. Kan konstatera att företaget inte någonstans påstår att nya daacentret står i bergrum.
MEN: Jag tror all denna datakommunikation har direkta anslutningar ner i ledningstunnelnätet. Möjligen skulle Bahnhof kunna grävt sig in i det fasta berget i riktning mot Johanneshöjden.

Thulehuset byggdes som landets största och modernaste kontorshus 1940 men så länge vet vi inte när under 40-talet skyddsrummstunneln direkt under Johannesgatan byggdes. Finns det ett samband? Är ”Johannesgatan”s skyddsrum en Ledningsplats för regeringen eller avses det bergrum som sades sprängas ut på 1990-talet som SOS-central? Eftersom ”Johannesgatans” Skyddsrum inte verkar ha 30m bergtäckning så funderar jag på om inte den kunnat utgöra ”Framskjuten enhet” medan SOS-centralen i själva verket byggdes om och har en tidigare historia som Riksbunker/”Skandiabar”? Eller finns det ännu mer därnere...

Bra start för ordsökande http://insynsverige.se/stockholm

Fortsättning följer.
Citera
2015-05-17, 14:32
Medlem
The Dudes avatar
Sjukt bra research, Achtung Panzer!
Citera
2015-05-17, 15:03
Medlem
Kennexs avatar
Datahallen Thule är belägen djupt nere i Brunkebergsåsen

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.470411/har-ar-bahnhofs-nya-superhall
Citera
2015-05-17, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Dude
Sjukt bra research, Achtung Panzer!
Tackar. Håller på och skriver ett inlägg till med en tunnelkarta som verka stämma. Du får kolla om den verkar riktig då.
Citera
2015-05-17, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennex
Datahallen Thule är belägen djupt nere i Brunkebergsåsen

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.470411/har-ar-bahnhofs-nya-superhall
Yepp men notera att de inte i någon artikel nämner ordet "bergrum" om denna plats vilket de framhäver i Pionen mm. Brunkebergsåsen är ju en rullstensås eller om det var ändmorän. Grusås hursomhellst. Fast berg har vi ytterligare bort och troligen vid den första kröken i Brunkebergstunneln.

På bilden nedan syns Luntmakargatan och kulverten under denna mot Skandiahuset i bakgrunden.
[IMG]http://i62.tinypic.com/2m35rhc.jpg[/IMG]
Senast redigerad av Achtung Panzer 2015-05-17 kl. 15:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in