Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2014-10-15, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Man får betänka följande fakta om när anläggningarna byggdes.

1: Precisionsvapen existerade inte, det var med andra ord inte troligt att anläggningen skulle råka ut för en direktträff.

2: Den ligger långt ifrån objekt av strategisk viktig betydelse. Det var med andra ord inte troligt att fienden skulle "råka" lägga en kärnladdning i närheten och därmed slå ut anläggningen.

3: Om fienden ändå försökte bekämpa anläggningen var det nog troligare att det skedde med specialförband, då jag tror man räknade med att svenskt jaktflyg skulle ta hand om eventuella bombplan på vägen.

Tänk på att det handlar om 50- tal vid planering och 60-tal vid driftsättning. "Totalt Robotkrig" var än så länge bara teorier och i de fall de existerade, inte särskilt god precision.

Sen tror jag nog att man räknade med att klara en luftbrisad från en "normal" kärnladdning, även om lösningarna inte var lika sofistikierade som senare anläggningar.

Jag kan ändå vara lite förvånad med tanke på att ett strategiskt mål skulle kunna ha varit Karlskoga. Men som du är inne på så började anläggningen vid G att planeras under så tidiga år efter andra världskriget att insikten om kommande tiders kapprustning och teknikutveckling helt inte fanns. Högre skyddsnivå fick lösas med nya berganläggningar.

Samtida anläggningar hade ju ibland stötvågstunnel i U-form mellan två inslag - "hästskoinslag". Avsaknad av det förbryllar mig i likhet med andra skribenter.
Citera
2014-10-15, 13:23
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Jag kan ändå vara lite förvånad med tanke på att ett strategiskt mål skulle kunna ha varit Karlskoga. Men som du är inne på så började anläggningen vid G att planeras under så tidiga år efter andra världskriget att insikten om kommande tiders kapprustning och teknikutveckling helt inte fanns. Högre skyddsnivå fick lösas med nya berganläggningar.

Samtida anläggningar hade ju ibland stötvågstunnel i U-form mellan två inslag - "hästskoinslag". Avsaknad av det förbryllar mig i likhet med andra skribenter.

Ja, det finns ju fler anläggningar med samma typ av lösning. Hästskon och Lillsjön tex. Den stora frågan kanske ändå är, hur pass mycket "säkrare" är andra typer av lösningar, och vilken typ av bekämpning ansåg man trolig att anläggningen skulle vara mål för. Jag tror andra lösningar mer var en from av briljerande i ingenjörskonst än ett betydligt bättre skydd mot en verklig bekämpning med mål att slå ut den specifika anläggningen i fråga. Dvs, ingen anläggning hade funnits kvar om målet verkligen var att slå ut den. Den som läst Garboböckerna vet ju att det finns betydligt billigare och effektivare sätt att slå ut en berganläggning än att starta ett kärnvapenkrig, speciellt i en begränsad operation mot Sverige.
Jag tror man var medveten om detta när anläggningarna byggdes.
Citera
2014-10-15, 13:38
Medlem
Bergakungens avatar
Ur en stötvågsteknologisk synvinkel, så finns det olika varianter på att lösa problemet. Ett är att överväga om det kan uppstå en stötvåg över huvud taget, till exempel genom att väga in naturliga hinder från den känsliga riktningen. Sedan har luft en förmåga att fjädra, och en stötvågsfälla kan utformas som en lång tunnel, lika väl som "fritt blås". Dessutom måste vi tänka på att en stötvåg noga taget kan gå dit den får utlopp, oavsett riktning. Om man dessutom lägger en anläggning i ödemark (mer eller mindre) har man ju inte en tilltänkt "farlig riktning", något som man tog hänsyn till i alla bergrum som byggdes nära påtänkta mål.
Citera
2014-10-15, 14:55
Medlem
Den "nyaste" anläggningen, vid S, är såvitt jag förstår byggd med en väldigt lång stötvågstunnel, mer än en kilometer lång. Den börjar i söder och slutar i nordöst, dvs relativt rak men inte helt rak. (Jämför med hästskoformen, där tunneln kan börja i söder och likväl sluta i söder).
I den långa tunneln finns stötvågsportar in i de olika skeppen (även nödutgångar från skeppen landar i tunneln). I skeppen står hus byggda på fjäderkonstruktioner. Hur många skepp och hus det finns är inte känt för mig. Men tre hus brukar man väl prata om?

a) Har platsen G överhuvudtaget någon av dessa "egenskaper"? Skepp, fjädrar?
Om platsen är så viktig som sägs kunde man åtminstone ha kostat på sig vissa uppgraderingar genom åren. En tanke, tänk om Ullas "pelare" egentligen avser "fjädrar"?

b) Anses byggmetoden som användes vid S som säkrare än hästskoformen? Eller har hästskoformen använts i "nyare" byggen likväl?
Citera
2014-10-15, 15:42
Medlem
guderis avatar
Även fast anläggningarna är imponerande i sig så är det inte fråga om några fantasiskapelser. En del i tråden verkar nästan tro/hoppas att det handlar om gigantiska grottor med hela städer gömda i, dessutom några mil tunnlar under närmaste sjö.

En jämförelse kanske skulle kunna vara en normalstor skola, och när man pratar om hus, så givetvis innehåller varenda anläggning hus. Man ville knappast sätta användarna direkt i någon grotta eller gruvort. Dessa hus placerades givetvis på ett sätt att inte seismiska vågor, oavsett om de kommer från a-bomben eller jordskalv, skulle pulvrisera dessa omedelbart.

Naturligtvis hade anläggningarna uppgraderas på bästa möjliga sätt om detta ansetts nödvändigt. Det gjordes kontinuerligt, både vad gällde den tekniska biten och byggnadsmässigt.
Citera
2014-10-15, 15:50
Medlem
Hästskoformen är vanligast på förråd där av/pålastning då kunde ske någorlunda skyddat ifrån nedfall eller angrepp. Genom att inte behöva vända därinne så kunde tiderna kraftigt reduceras för att få ut all ammunitionen till de väntande förbanden som kanske köade i trakterna för att få sin lasttid. Detta kanske under kupp och överraskande anfall.
Citera
2014-10-15, 16:50
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Ur en stötvågsteknologisk synvinkel, så finns det olika varianter på att lösa problemet. Ett är att överväga om det kan uppstå en stötvåg över huvud taget, till exempel genom att väga in naturliga hinder från den känsliga riktningen. Sedan har luft en förmåga att fjädra, och en stötvågsfälla kan utformas som en lång tunnel, lika väl som "fritt blås". Dessutom måste vi tänka på att en stötvåg noga taget kan gå dit den får utlopp, oavsett riktning. Om man dessutom lägger en anläggning i ödemark (mer eller mindre) har man ju inte en tilltänkt "farlig riktning", något som man tog hänsyn till i alla bergrum som byggdes nära påtänkta mål.
Det är ju en anledning att de flesta inslagen ligger på Västra/Sydvästra sidan av ett berg...
Citera
2014-10-15, 17:29
Medlem
Vid S är det en lång tunnel mellan de två inslagen. Med skepp av olika storlek åt sidorna.
Citera
2014-10-15, 17:34
Medlem
DenSomSokers avatar
Beskrivning:
Projekteringen avser ombyggnad av del av skyddad anläggning belägen i Örebro län. Ytan som är föremål för ombyggnad uppgår till ca 1200 m2. Projekteringen avser utarbetande av färdiga bygghandlingar med ett remissteg.

Från FortV.
Citera
2014-10-15, 18:27
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Beskrivning:
Projekteringen avser ombyggnad av del av skyddad anläggning belägen i Örebro län. Ytan som är föremål för ombyggnad uppgår till ca 1200 m2. Projekteringen avser utarbetande av färdiga bygghandlingar med ett remissteg.

Från FortV.
Skall vi slå till? Jag har F-skatt!
Citera
2014-10-16, 19:23
Medlem
ChefPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergfast
Snackar vi fortfarande Zonen och rikets ledning vet jag ingen anläggning som har 4 inslag, 3 är väl flest mig veterligen.

Vänligen,

Jo nog är det "Zonen" alltid
De bilder jag sett kunde jag räkna till 1,2,3,4 olika inslag...
Citera
2014-10-16, 20:41
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChefPaul
Jo nog är det "Zonen" alltid
De bilder jag sett kunde jag räkna till 1,2,3,4 olika inslag...

Svårt att säga någonting utan att veta vilken anläggning du pratar om. Hästskoberget hade som sagt 20+ inslag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in