2015-05-14, 18:37
Medlem
StigAllans avatar
Måste vara tio år sedan eller mer sen sist jag köpte en CD.
Och det är ett par veckor sedan jag stoppade in en CD i läsaren.

Det är mest Youtube som gäller för gubben numera.
Artister som håller sig borta från Youtube kan inte räkna med något konsertbesök av mig.
Generösa artister ska självklart få livepublik där de kan få sin inkomst.
Citera
2015-05-14, 19:48
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
USB-minnen har blivit dyrare sedan kopieringsavgiften infördes för några år sedan. Så det ligger också fel i tiden. Ska du dessutom ha en grupps hela diskografi i högupplöst format blir det än dyrare.

Istället skulle skivbutiker som CDON skulle kunna erbjuda fler möjligheter för digital nedladdning. I olika format och priser beroende på vad lyssnaren vill ha. Själv skulle jag nöja mig med MP3 - 320 Kbps. Hör ingen skillnad på 320 Kbps och FLAC.

Ersättningen för CD-skivor ligger inte i nedladdning Via t ex Flac eftersom nedladdning inte ger samma ljudkvalité som CD.

För dom som vill äga sin musik i någon form är alltså inte nedladdning/streaming lösningen. Det finns trots allt en grupp musikintresserade som inte enbart lyssnar på Spotify och som kräver högre kvalitet på det ljudmaterialet som man kör via sin väl tilltagna musikanläggning.

Alltså...streaming/nedladdning är en sak och musik med högre upplösning är en annan sak.
Citera
2015-05-14, 20:06
Medlem
Oakenshields avatar
Nja inte riktigt. En flacfil är en exakt kopia av samma information som finns på låten på CD. Det innebär ingen försämring att ladda ner flacfiler gentemot att köpa skivan. Dessutom finns nu nedladdningssidor som t.ex HDTracks som erbjuder hi-resolutionnedladdning med album i 24/96 och 24/192.
Citera
2015-05-14, 20:28
Medlem
Oakenshields avatar
Sen är ju frågan hur kul det är egentligen att ersätta de fysiska skivorna med nedladdning. Jag har audiofilvänner som tycker sidor som HDTracks och att tanka plattor i hi-res är underbart, och visst det låter fantastiskt fint men jag gillar nog ändå att ha skivorna i hyllan. Fortfarande.
Citera
2015-05-14, 20:41
Medlem
Själv köper man ju skivor. Har ju hellre 200 skivor i bokhyllan än på ett USB- minne eller på hårddisken.
Citera
2015-05-14, 23:09
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Nja inte riktigt. En flacfil är en exakt kopia av samma information som finns på låten på CD. Det innebär ingen försämring att ladda ner flacfiler gentemot att köpa skivan. Dessutom finns nu nedladdningssidor som t.ex HDTracks som erbjuder hi-resolutionnedladdning med album i 24/96 och 24/192.

Riktigt så enkel är inte verkligheten.

Hantering av flacfiler riskerar att påverka signalen bland annat genom att påverka datorns CPU. Elektroniken i en dator kan inte jämföras med en bra CD-spelare som ofta har signalhanteringen elektriskt isolerad. Samma sak med överföringen av signalen från digital till analog, den överföringen är oftast kvalitativt betydligt sämre i en dator än om man jämför med riktig musikutrustning.

Det finns med andra ord ingen teoretisk möjlighet att en digital signal från en CD-skiva kan överföras bättre (via förstärkare och högtalare) än via en CD-spelare som är direkt kopplad till en förstärkare.

Jag föreslår att om diskussionen skall fortsätta så fortsätter vi den i någon passande tråd i Hemelektronik eftersom vi har hamnat ganska OT redan.
Citera
2015-05-15, 22:46
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Gratis är gott...
Citera
2015-05-16, 10:06
Medlem
Bret-Harts avatar
Byte in en massa cd skivor igår på Skivbörsen i Västerås till andra cd skivor och köpte några på Myrorna också,förra helgen köpte jag 34 cd skivor på en loppis för fem kr styck så nog köper i alla fall jag cd skivor fortfarande
Citera
2015-05-16, 20:53
Medlem
ellroys avatar
Jag köper fortfarande CDskivor.
Framförallt från bolag som gör samlingar/reissues (Ace, Bear Family)
Citera
2015-05-16, 21:30
Medlem
LilithSkovdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Gratis är gott...

Kvalitet är gott också..

Jag köper skivor med band som jag tycker om, så kan dom fortsätta att producera högkvalitativ musik. Om banden inte får in pengar så har dom inte råd med studio osv, och då blir slutresultatet lidande.
Citera
2015-05-16, 21:34
Bannlyst
Jag tkr min telefon har bra kvalité på ljud, så det blir ganska mkt av youtube
Citera
2015-05-16, 21:38
Medlem
C.Girouxs avatar
Har inte köpt en CD-skiva på flera år, äger inte ens en CD-spelare längre. Ska jag lyssna på digital musik är det Spotify som gäller. Hemma lyssnar jag mestadels på vinylskivor, vilka jag tycker är betydligt trevligare att spela, samla och äga än CD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in