2019-10-30, 06:34
Medlem
Femdomfjantens avatar
CD skivor har haft dålig mastering sedan slutet av nittiotalet, förtjänas de ens att köpas.
Citera
2019-10-30, 18:17
Medlem
Bret-Harts avatar
Köpte ca 70 st i helgen som var
Citera
2019-11-01, 11:26
Medlem
ArgKiness avatar
Har inte köpt på många år men blev lite sugen när jag såg den här tråden, dags att surfa lite på tradera
Citera
2019-11-11, 08:13
Medlem
Rebali179s avatar
Köpte Bruce Springsteen - Devils And Dust häromdagen på CD.
Så det sker fortfarande
Citera
2019-11-19, 06:55
Bannlyst
CD är fina grejer det. Jag köper en del. Framför allt begagnade. Omslagen är ju dock fruktansvärt tråkiga och det här med att plasten går sönder och det blir fodralkaoz är ingen höjdare.

Jag har en massa vinyl också men det är mycket som jag inte pallar att lyssna på vinyl längre. Det RASPAR ju för mycket!!! Man får ju nervsammanbrott i längden. Nu lyssnar jag inte på klassisk musik alls knappt, men det måste vara helt hopplöst att köra på vinyl.

Idealiskt sett skulle jag vilja ha CD-skivor i vinylfodral egentligen. Men man kan inte få allt.

Att bara säga att CD är "bättre" än vinyl eller tvärtom tycker jag är att göra det extremt enkelt för sig. För mig funkar viss musik på vinyl (sk. "slamrig" musik är kanske bättre på vinyl tom.) men överlag föredrar jag helt klart CD egentligen. Försökte t.ex. lyssna på Henry Mancini på vinyl för nån vecka sen. Det funkar ICKE. Jag måste ha Mancini på CD. ASAP!
Citera
2019-11-19, 09:28
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ

Att bara säga att CD är "bättre" än vinyl eller tvärtom tycker jag är att göra det extremt enkelt för sig. För mig funkar viss musik på vinyl (sk. "slamrig" musik är kanske bättre på vinyl tom.) men överlag föredrar jag helt klart CD egentligen. Försökte t.ex. lyssna på Henry Mancini på vinyl för nån vecka sen. Det funkar ICKE. Jag måste ha Mancini på CD. ASAP!
Håller med, alla olika utgåvor och pressningar av ett album låter olika, och detta gäller både CD och vinyl. Så det går inte att generalisera och säga att vinyl eller CD alltid är det bästa alternativet, det varierar ju.

Vad tycker du om HDTracks? Kassett? Reel To Reel?
Citera
2019-11-19, 10:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Håller med, alla olika utgåvor och pressningar av ett album låter olika, och detta gäller både CD och vinyl. Så det går inte att generalisera och säga att vinyl eller CD alltid är det bästa alternativet, det varierar ju.

Vad tycker du om HDTracks? Kassett? Reel To Reel?

Ojojoj. Det här är komplicerat. Jag har inte testat så många olika format egentligen. Tror det nästan behövs en tråd om det här. Orkar du?

Man kan ju inte ens säga att ett visst format är bra, rakt av, eftersom det beror på i vilken Anläggning/stereo osv. man lyssnar på. Puh...

Bara att utreda exakt vilken utgåva man ska ha av Dismember - Like An Everflowing Stream kan ju vara ett projekt som pågår i åratal. Tydligen. Sen slarvar ju p̸̗̈́o̵̞͂s̴̜̈́t̷̯͂n̸̘͝õ̵̖r̶̭̊d̶̥̚ bort EXAKT RÄTT UTGÅVA som skickats från Holland. Redan i slutet av september. Så klart!

Dismember - Like An Everflowing Stream (1991)
https://www.youtube.com/watch?v=DMto1XuiQTM
... otroligt mycket bättre än Entombeds tidiga grejer, så klart.

HDTracks - aldrig testat, kände inte ens till det.
Kassett - tycker det verkligen suger generellt. Blandband i bergsprängare är kanon!
Reel To Reel - har bara kört inspelat på rullband. Har två Tandberg-rullbandare som ska utvärderas strax. Men jag tror jag ska ha en till gitarr mest bara. Får se.

Vad tycker du om Ediphone och vaxrullar?
https://duckduckgo.com/?q=ediphone&iar=images&iax=images&ia=images
https://www.youtube.com/watch?v=5doW6AIS-d4&t=91s
(hittade det här i ett mail med subject: "Nytt #rödalinjen-rekord i Vintage-ljud?" (ungefär iaf.))
https://www.discogs.com/search/?q=&format_exact=Cylinder&type=all
Citera
2022-01-15, 17:52
Medlem
Ördögs avatar
I USA ökade cd-försäljningen i fjol för första gången sedan 2004, skriver Billboard. Så nog är vi många som gillar formatet.

https://www.billboard.com/pro/cd-sales-up-2021-adele-bts-taylor-swift/ (Kräver inloggning)
https://loudwire.com/cd-sales-increased-us-first-time-since-2004/?utm_source=tsmclip&utm_medium=referral
As reported by Billboard, CD sales in the United States increased year-over-year for the first time since 2004.

Vinyl may have just had its biggest sales week ever since 1991 just a couple of weeks ago, largely driven by holiday season spending (and Adele), but don't count out the CD. The compact music format may have been losing pace to the vinyl resurgence in recent years, but 2021 proved to be a significant year for the discs, even as vinyl sales surged 51.4 percent compared to 2020.
Helsingin Sanomat citerar Billboards artikel, och samlar in lite kommentarer från några figurer i skiv- och musikbranschen i Finland. De tror på en comeback för cd:n även hos oss.

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000008537653.html

Jag kan inte låta bli att återge en av kommentarerna till artikeln i översättning:

I något skede inser streaminggenerationerna meningen med att göra en promenad längs minnenas bulevard i det man går igenom en skivhylla (CD- eller vinylsådan). Varje plattas konvolut, kaffefläckar, autografer och sånt berättar om de stunder, då just den där skivan drabbade en. 20 000 lösviktslåtar på en hårdskiva kan inte ersätta hundra skivor i en hylla.

Jag försöker för min egen del undvika att mina skivor får fläckar av kaffe eller andra substanser. Men jag erkänner att jag ibland kan sitta och betrakta de kvarsittande prislapparna på cd-fodralen. Även dessa papperslappar kan åratal efteråt påminna mig om var skivan en gång blivit köpt. Kanske utomlands, kanske i en skivaffär som sedan länge är nedlagd. En del av helhetsminnet, kort sagt.

15.000 inlägg! Wohoo!
Senast redigerad av Ördög 2022-01-15 kl. 18:14.
Citera
2022-01-15, 18:41
Avslutad
Jag har inte köpt någon CD sedan 2014.

Skall jag vara ärlig lyssnar jag inte lika mycket aktivt på musik längre.

Jag har inte ens orkat koppla in min stereoanläggning sen jag flyttade.

Men jag njuter av musik när jag hör den.

Kanske är åldern?
Citera
2022-01-15, 19:54
Medlem
Ördög: Abbas nya skiva kom ut i början av November och redan mot slutet av november hade den sålt över 70 000 exemplar om jag inte minns helt fel. Detta gäller visserligen både på CD Vinyl och kassett.

Jag köper fortfarande CD skivor och Vinyl. Jag hittar en hel del på second hand och sådant men köper även nya skivor. En tråkig sak är att nyare vinyler är pressade dåligt med skevhet och annat. Så himla tråkigt.
Citera
2022-01-17, 14:55
Medlem
Geomeisters avatar
Kommer det en revival av CD-skivan om tio år ? https://www.svt.se/kultur/cd-skiva-cd-album-cd-nostalgi-vinyl-forsaljning-vinyl-comeback-uppsving-lp-skiva-tommie-x-cd-forsalj ning

Citera
2022-01-17, 20:43
Avslutad
Det tror jag, och det kommer av snarlika skäl även inträffa med andra format där den gemensamma nämnaren är att människor är så ofantligt trötta på att överväldigas av information, vareviga dag, bara för att få ett ärende uträttat på telefonen (att ta upp telefonen idag för att läsa ett sms - till skillnad från för 20 år sedan - är att, när man gör det nu för tiden, har en hel värld som pockar på ens uppmärksamhet där konsekvensen för den som inte besvarar pockandet, hamnar på den sociala efterkälken vilket hos många, främst unga, leder till stress och annan psykisk ohälsa (vilket Big Tech konsekvent ännu vägrar åtgärda).

Den Lilla Människan pallar inte befinna sig i ett rum med för många, okända människor i, bristningsgränsen må vara individuell men överbelastning vid någon nivå är ofrånkomlig. Vi är inte datorer. Människohjärnan är inte designad för att hantera dessa mängder av information, eller för den delen ens passivt bejaka alla toxiska skeenden i ett digitalt rum där fem miljarder människor oupphörligen slåss om varandras uppmärksamhet, där (mot)reaktionen blir (åter)upptäckten av att enskilt få sitta i ett hörn med en bok/cd/vinyl/dvd/korsordstidning/passians/virkning med datorn/mobilen avstängd och bara få... pusta ut, bara vara, befinna sig i nuet. Medieminimalism.

Att det i framtiden skulle komma att bli ett uppsving för CD-skivan har jag konstaterat i över tio år, frågan är nog snarare när, samt hur stor uppsvinget blir när det väl sker. CD-skivans uppsving på 90-talet var ju mycket tack vare för att det var så lättmanövrerat format utan krav på någon vidare musikanläggning, jag misstänker att nästa uppsvings konsumenter argumenterar ungefärligt. Vinyl är verkligen inte för alla, det är ju i grunden däremot CD-formatet (lättskött, lättspelat och kostnadseffektivt utan krav på dyr, otymplig anläggning - var det verkligen någon på 90/00-talet som inte hade ens en mindre CD-spelare (med inbyggd radio/kassett) i köket?).

Intressant i dessa modernare tider är ju tjänster som Bandcamp; nu är det ju verkligen roligt på riktigt att kunna stötta artister och band utan att giriga mellanhänder tar merparten av försäljningen. Detta har säkerligen bidragit till ökad CD-försäljning, eller åtminstone gett CD-skivan som format konstgjord andning i någon mån inför nästa uppsving.

Närmsta framtidens Internet (säg 20-40talet), tror jag, endast kommer vara för det som kallas "the Internet of things" och att mycket annat därutöver, främst det mellanmänskliga samtalet men även hur vi konsumerar musik, kommer att återses i fysisk form (CD-skivan främst, alltså) där streaming kan komma att vara lika ointressant under 20-40talet (av "ohälsosamma" skäl) som CD-skivan kom att bli på 00-talet (av helt andra skäl), för att där efter slås ut en sista gång när Internets barnsjukdomar genomlidits och streaming "återlanseras" som det mellanmänskligt attraktiva alternativ det kunde ha blivit bli (på 00-10talet) men inte blev (av en mängd, för tråden, irrelevanta orsaker).

Jag håller verkligen tummarna för att uppsvinget nu verkligen är på gång, att formatet kapitaliserar på dess nu antagna momentum, att CD-skivan åter igen blir ett format att räkna med. Jag önskar verkligen att digipak:en blir standard, att vi aldrig mer ser fler, bräckliga jewel case:s med katastrofala ursäkter till "gångjärn".

Ond bråd död önskar jag över streamingformatet.
Senast redigerad av DoktorDöd 2022-01-17 kl. 21:10. Anledning: Korrigering av trötta syftningsfel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in