Citat:
Ursprungligen postat av
Moltas666
Man borde kanske titta på kostnaderna för CD-skivan och titta på möjligheterna för att sälja musik som USB-minnen istället. Det innebär mindre kostnader för både produktion och distribution vilket borde vara gynnsamt i diskussionerna med artisterna som vill ha betalt för sin musik.
Jag äger massor med CD-skivor men skulle ännu hellre köpa musik i form av USB-minnen.
Förutom nån strömningstjänst som Spotify kanske iTunes kan vara ett alternativ för dig. Där kan du lägga till CD-skivor du redan har eller köpa ny musik. Alternativet är att du köper digitala låtar från exempelvis CDON och sedan för över dem till USB-minne.
Själv skulle jag inte vilka köpa musik på USB-minnen. Tror inte det skulle bli nån succé. Speciellt då många redan rippat sin CD-samling som backup. Då försvinner hela upplevelsen runt omkring. Helst vill jag gå till en skivaffär och bläddra bland skivorna, snacka med likasinnade och få provlyssna på en en och annan raritet. Men eftersom den lokala skivhandlaren lagt ner nöjer jag mig numera med att fynda på second hand butiker eller att köpa på CDON eller Ginza. Sedan är det kul att läsa låttexter på konvolutet och titta på bilder. Skulle inte se fram emot att få ett tunt kuvert i brevlådan med ett litet plastigt USB-minne. Skulle antagligen slarva bort det efter ett tag då det är så litet format.
Försäljningen av CD-skivor sjunker kraftigt. Nåt måste göras. Exakt vad vete fasen. Till slut är gränsen nådd då det inte längre är hållbart att fortsätta i samma fotspår.
Kan tillägga att jag själv både använder strömningstjänst (Spotify) och köper fysiska CD-skivor, ungefär 50-50. Gillar att stödja artister jag gillar.