2007-09-10, 23:50
Medlem
Vamoss avatar
Hejsan,
Detta är 2000-talet och fildelning börjar bli mer och mer standard i svenssonfamiljen. Nu undrar jag, är det verkligen ingen som köper CD-Skivor längre?!
Om jag får nys om nån bra skiva, så köper jag den mycket hellre än att bara ha den på datorn! Det går inte att beskriva, men det är så mycket roligare att ha den där i hyllan än att bara dra ner den till datorn. Far min är en storsamlare av CD- och LP-skivor och jag antar att jag har väl ärft den "hobbyn", ser jag en skiva jag vill ha köper jag den!
Finns ni som fortfarande köper CD-skivor där ute? Är vi utrotningshotade?
Nu klagar jag inte på er som fildelar på något sätt, jag tycker det är till 100% rätt, men inte riktigt min grej.
(Om diskussionen redan varit uppe, så länka gärna. Jag sökte)
Citera
2007-09-10, 23:54
Medlem
Don Fadäsos avatar
Jag köper CD-skivor men jag köper mp3-or också. CD's köper jag när plattan är snorbra. Mp3-or är däremot bra när man är nyfiken på ett band.
Citera
2007-09-10, 23:56
Medlem
WoWbaggers avatar
Köper mest vinyl, cd är tråkigt att samla på så då kan jag lika gärna ha det digitalt om det inte är något alldeles speciellt vill säga.
Citera
2007-09-11, 00:01
Medlem
Vamoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WoWbagger
Köper mest vinyl, cd är tråkigt att samla på så då kan jag lika gärna ha det digitalt om det inte är något alldeles speciellt vill säga.

Jo, det är ju ännu roligare om man kan få tag på skivan på LP.
Citera
2007-09-11, 00:02
Medlem
This_is_me_s avatar
Jag köper CD-skivor ibland.
Citera
2007-09-11, 00:04
Medlem
Don Fadäsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vamos
Jo, det är ju ännu roligare om man kan få tag på skivan på LP.
Tycker ni verkligen det? Jag lyssnar på all musik via min iPod numera... har inte lyssnat på en vinylplatta (hemma) på flera år.
Citera
2007-09-11, 00:09
Medlem
-jOE!s avatar
Jag köpte min sista CD-skiva för en sisådär 7 år sedan, har laddat ner och kopierat sedan dess. För mig är förpackningen ganska ointressant, det är bara ett medium för att distribuera musiken, det klarar Internet mycket bättre.
Citera
2007-09-11, 00:09
Medlem
WoWbaggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don Fadäso
Tycker ni verkligen det? Jag lyssnar på all musik via min iPod numera... har inte lyssnat på en vinylplatta (hemma) på flera år.

Det mesta av den musik jag köper kommer nästan uteslutande på vinyl. Dock lyssnar jag av bekvämlighetsskäl mest på mp3.
Citera
2007-09-11, 00:11
Medlem
Vamoss avatar
Visst är det roligt att hitta något roligt på LP. Jag lyssnar även mycket på musik på min iPod, och jag har de flesta av mina CD-skivor inne på datorn. Men om man t.ex. har gäster över, så är det ju mycket roligare att sätta på en CD eller LP på anläggningen än att sätta på något på datorn! Sen så är det väl att man blir lite hooked på att samla helt enkelt, det är en skön känsla!
Dessutom kan det vara svårt för oss med konstig muskiksmak att hitta vissa gamla godingar på CD.
Citera
2007-09-11, 00:12
Medlem
Enligt branchen själva uppgick under 2006 CD-försäljningen till 825 miljoner kronor. Försäljningen av CD-album har gått ner med 53 % eller cirka 800 miljoner kronor sedan 2000.

Jag själv har gått över till nätradio helt och hållet. Det som skivbolagen släpper intressear mig inte. Verkar bara vara idol"artister" som ska få spelas i dagens radio.
Citera
2007-09-11, 00:13
Medlem
Jag köper skivor fortfarande. Dock inte så mycket som jag skulle önska då jag som student ju faktiskt har rätt begränsad inkomst
Citera
2007-09-11, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nash
Enligt branchen själva uppgick under 2006 CD-försäljningen till 825 miljoner kronor. Försäljningen av CD-album har gått ner med 53 % eller cirka 800 miljoner kronor sedan 2000.

Jag själv har gått över till nätradio helt och hållet. Det som skivbolagen släpper intressear mig inte. Verkar bara vara idol"artister" som ska få spelas i dagens radio.

Du har inte tänkt på att dom arister som spelas på nätradio sannolikt ligger på något skivbolag även dom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in