Hejsan,
Detta är 2000-talet och fildelning börjar bli mer och mer standard i svenssonfamiljen. Nu undrar jag, är det verkligen ingen som köper CD-Skivor längre?!
Om jag får nys om nån bra skiva, så köper jag den mycket hellre än att bara ha den på datorn! Det går inte att beskriva, men det är så mycket roligare att ha den där i hyllan än att bara dra ner den till datorn. Far min är en storsamlare av CD- och LP-skivor och jag antar att jag har väl ärft den "hobbyn", ser jag en skiva jag vill ha köper jag den!
Finns ni som fortfarande köper CD-skivor där ute? Är vi utrotningshotade?
Nu klagar jag inte på er som fildelar på något sätt, jag tycker det är till 100% rätt, men inte riktigt min grej.
(Om diskussionen redan varit uppe, så länka gärna. Jag sökte)
Jag köpte min sista CD-skiva för en sisådär 7 år sedan, har laddat ner och kopierat sedan dess. För mig är förpackningen ganska ointressant, det är bara ett medium för att distribuera musiken, det klarar Internet mycket bättre.
Visst är det roligt att hitta något roligt på LP. Jag lyssnar även mycket på musik på min iPod, och jag har de flesta av mina CD-skivor inne på datorn. Men om man t.ex. har gäster över, så är det ju mycket roligare att sätta på en CD eller LP på anläggningen än att sätta på något på datorn! Sen så är det väl att man blir lite hooked på att samla helt enkelt, det är en skön känsla!
Dessutom kan det vara svårt för oss med konstig muskiksmak att hitta vissa gamla godingar på CD.
Enligt branchen själva uppgick under 2006 CD-försäljningen till 825 miljoner kronor. Försäljningen av CD-album har gått ner med 53 % eller cirka 800 miljoner kronor sedan 2000.
Jag själv har gått över till nätradio helt och hållet. Det som skivbolagen släpper intressear mig inte. Verkar bara vara idol"artister" som ska få spelas i dagens radio.
Enligt branchen själva uppgick under 2006 CD-försäljningen till 825 miljoner kronor. Försäljningen av CD-album har gått ner med 53 % eller cirka 800 miljoner kronor sedan 2000.
Jag själv har gått över till nätradio helt och hållet. Det som skivbolagen släpper intressear mig inte. Verkar bara vara idol"artister" som ska få spelas i dagens radio.
Du har inte tänkt på att dom arister som spelas på nätradio sannolikt ligger på något skivbolag även dom?