Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-04, 11:42
  #457
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiPresso
Intresset för CD-skivor har blivit hett igen, rapporterar Tradera enligt sin försäljningsstatistik. De som var unga på 90-talet har tröttnat på streaming och blivit nostalgiska och vill ha riktiga fysiska objekt igen, precis som äldre generationer suktar efter vinylskivor.

Själv gav jag bort dryga 100 CD-skivor när jag flyttade sist. Blev till någon form av secondhand butik som fick hela samlingen så förhoppningsvis fick några fattiga ett bidrag i slutändan då de skickade allt överskott till behövande. Allt hade digitaliserats först innan det gick vidare.
Har aldrig hoppat på LP-hypen varken tidigare eller nu men ändå lite spännande att dessa skivor kommer tillbaka igen.
Har inga avancerad smak så allt jag vill höra finns på Tidal så nu kör jag det till fullo.
Citera
2024-04-04, 12:36
  #458
Medlem
Fullpriset på CD i förstahandsledet ligger för högt, det är orimligt för de allra flesta att betala 140-180 kr för en CD, särskilt när tillgången på gratis musik (plus billigt secondhand) av alla slag är i stort sett obegränsad.
Citera
2024-04-04, 15:51
  #459
Medlem
Köpte mina sista skivor i Februari.

Tycker det är alldeles för dyrt, jag gillar obskyr Black Metal och gammal punk/metal men har skivorna jag vill ha rent fysiskt och har varken energin eller lusten att upptäcka ny musik.

Det blir dyrt i längden om man köper skivor varje månad och sedan växer begäret för varje köp, mera och mera...
Citera
2024-04-04, 22:37
  #460
Medlem
BSKGMs avatar
Jag köper både CD och vinyl. Jag använder bara streamintjänsten (Deezer) när jag ska upptäcka något nytt, eller när jag är på resande fot.
Citera
2024-04-05, 12:15
  #461
Medlem
Bret-Harts avatar
Fick hem Pernilla Wahlgren- Attractive på CD idag från Tradera 370 kr plus frakt gick den på, svår att få tag på så nu kan jag stryka den från listan
Citera
2024-04-05, 12:48
  #462
Medlem
Bartman777s avatar
Nog finns vi som fortfarande köper CD.
Jag köpte en singel för ungefär en vecka sedan som senast.

Rätta mig gärna om jag har fel, men är inte även CD (precis som vinyl) på väg tillbaka i viss mån också?
Citera
2024-04-05, 14:56
  #463
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Rätta mig gärna om jag har fel, men är inte även CD (precis som vinyl) på väg tillbaka i viss mån också?

Jodå, "Retrotrend bakom stigande cd-feber" på Tradera:

Citat:
Ursprungligen postat av DiPresso
Intresset för CD-skivor har blivit hett igen, rapporterar Tradera enligt sin försäljningsstatistik. De som var unga på 90-talet har tröttnat på streaming och blivit nostalgiska och vill ha riktiga fysiska objekt igen, precis som äldre generationer suktar efter vinylskivor.
Citera
2024-04-05, 17:06
  #464
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiPresso
Jodå, "Retrotrend bakom stigande cd-feber" på Tradera:
Tack för bekräftelsen, det är lite det jag fått för mig också. Det är kul att det är så tycker jag!
Citera
2024-04-06, 13:31
  #465
Medlem
Pecka-s avatar
Har börjat köpa CD igen sen 1,5 år tillbaka, men även rätt mycket vinyl.

Beror lite på vad som är lättast att få tag på, och även viket format som anses ha den bästa masteringen.
Citera
2024-04-08, 08:17
  #466
Medlem
roombaclocks avatar
nu för tiden är LP skivor trendigare, jag ser mer folk som köper LP istället för CD
Citera
2024-04-08, 17:22
  #467
Medlem
Rebali179s avatar
Om jag stödjer en artist rejält så händer det att det blir både en LP & CD köp av samma skiva.
Men annars så händer det att det är CD jag köper mest ändå både nytt & begagnat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback