Citat:
Ursprungligen postat av
outoftheblue
Din argumentation verkar inte genomtänkt, den är i själva verket inte ens en argumentation eftersom du just inte ger något vettigt argument för din språksnöpning.
Vad Marianne gör är höljt i dunkel, det finns alltså gott om utrymme för att misstänka att saker inte gått riktigt rätt till där. Hon har ljugit och betett sig på ett sätt som fått många lagkunniga att ifrågasätta hennes beteende. Hon har fått igenom sina önskemål för att rätter litat i blindo på henne. Hon stöttas dessutom av advokater som bettet sig förvånansvärt smutskastande, i tidningar som inte brytt sig om att presentera fakta på ett korrekt sätt. Hon beter sig som något av en mörkrets furstinna, flankerad av svartmålande målsägandebiträden. Det är svårt att förstå hur någon kan känna ett så naivt förtroende för henne som du i dina inlägg ger uttryck för.
JAs överklaganden ter sig bra mycket bättre motiverade. Kanske att Marianne själv känner sig obstruerad av dessa, men inte är det väl därmed rättvisan som obstrueras, som du försökte få det till.
Menar du kanske att det är Marianne som obskurerar? Låter mer som pricken på.
Det är ett mycket svårt fall då han flytt undan rättvisan på en ambassad. Det är svårt både för honom och åklagarsidan (och de utsatta kvinnorna). Men det är han som har försatt sig i situationen.
Jag har absolut inget naivt förtroende för henne, heller inte för JA och hans advokater. Men då olika förtroenden står och väger så är min totala bedömning ändå att åklagarsidan har större förtroende. Vi ska heller inte glömma att hans advokat lämnade vilseledande uppgifter på ett så grovt sätt att han fick en varning av advokatsamfundet.
Betänk också att MN inte är ensam från åklagarsidan, det finns fler som är insatta och kan stötta med bedömningar. Frågan har ju varit prövad ända uppe i HD, förtroendet för MN:s agerande och relevansen i åtalet tycks vara stort. Detta har jag tyckt hela tiden men HD:s senaste uttalande gör mig ännu säkrare.
Nu är det ju tänkt att förhör ska hållas på ambassaden. Min bedömning är ändå att detta kommer att resultera i inget alls, åklagarsidan kvarstår sannolikt i samma uppfattning, JA och hans advokater likaså. Men jag kan ha fel, vi får väl se. Kanske kan förhöret i bästa fall få JA att inse att han bör ge upp och låta sig överlämnas till Sverige, detta är i alla fall min förhoppning. Detta vore det bästa för rättsfallet, för kvinnorna och även för hans egen situation. Allt måste vara bättre än att sitta och häcka på den där ambassaden. Min bedömning är att om han kommit till Sverige och låtit rättvisan haft sin gång så hade han varit en fri man idag. Kanske hade han fått ett kortare fängelsestraff i Sverige, men ändå hade han varit en fri man idag. Om inget nytt händer så lär han sitta på ambassaden i 5 år till, 10 år till? Ingen vet.