2015-05-12, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nivovic
Det brukar komma frågor om starköl och folköl på provet.
En fråga kan till exempel vara: Hur mycket 40% sprit finns det i två 50 cl folköl?

Eftersom folköl har 3.5% alkohol blir formeln därför: 50x3.5/40 ---> 4.375 multiplicerat med två (eftersom det är två stycken folköl vi snackar om) ---> 8.75.
Så svaret på frågan är: ungefär 9 cl 40% sprit.
Jag fick faktiskt inte en enda fråga om det, skönt faktiskt

Citat:
Ursprungligen postat av Legge
Jag kör också upp vid 9 tiden, skönt! Inte så mycket trafik!
Nio är en skön tid, den värsta trafiken är i alla fall över

Fick 55/65 rätt, så innerligt skönt
Citera
2015-05-12, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktatorn
Ja, det är sant. Var lite i affekt. Du får behålla körkortet!
Tack! Dessvärre måste jag krypa till korset och säga att jag faktiskt inte ens har något körkort
Citera
2015-05-12, 11:48
Medlem
Undrar om vad folk tycker om de som kör upp utan körskolan? Min körskola ör fullbokad till typ juli med uppkörning och jag känner mig själv väldigt redo. Pallar inte punga ut så mycket mer på lektioner hellre. Vad tycker ni? Borde jag boka in mig privat? Hört om att de är strängare mot privata personer, är det sant eller? Alltså Trafikverket då.
Citera
2015-05-12, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreshMilk
Nej, dom kommer sänka hans självförtroende, såga honom och hans körning totalt! Innan dagen är slut kommer han ha köpt ett paket på 45 körlektioner plus 14 teorilektioner med kaffe!
Kanske inte riktig, men poängen är den samma. Strunta i körskolor, dom vill bara åt dina pengar

Sluta generalisera alla trafikskolor... Jag hade en jättebra körskola och upplevde inte alls att de försökte lura på mig på pengar, utan tvärtom var måna om att jag skulle ta körkortet så snabbt som möjligt.
Citera
2015-05-12, 16:44
Medlem
Om du har möjlighet, exempelvis om du har nära till trafikverket, kan du försöka ta ut dig fysiskt just innan uppkörningen. Om du tror att du kommer ha problem med nervositet det vill säga. Jag vet att jag gjorde det för några år sedan och det gick som en söndagstur!
Citera
2015-05-12, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hartyh
Undrar om vad folk tycker om de som kör upp utan körskolan? Min körskola ör fullbokad till typ juli med uppkörning och jag känner mig själv väldigt redo. Pallar inte punga ut så mycket mer på lektioner hellre. Vad tycker ni? Borde jag boka in mig privat? Hört om att de är strängare mot privata personer, är det sant eller? Alltså Trafikverket då.

Säkert en del mytbildning, men man ska inte sticka under stol med att den mänskliga faktorn finns med. Jag gick 15 lektioner på körskola samt övningskörde genom ett par längre bilutflykter för mängdträning, och bokade sedan in mig privat eftersom jag behövde köra upp på en helg. Klarade det på första försöket.
Citera
2015-05-12, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klutten90
Har uppkörning om drygt en månad, har inte skrivit in mig på någon trafikskola eller tagit några körlektioner pga bristande ekonomi. Har övningskört hemma med min gamla saab 93 och tycker det går väldigt bra, både föräldrar och kompisar har sagt att dem tycker jag kör bra och att uppkörningen kommer gå galant.

Nu till problemet:
testade för några dar sen att hitta dragläget o bara komma iväg några meter med min kompis bil, en Citroën. Insåg då hur stor skillnad det är från bil till bil med dragläget och hur bromsarna tar osv. På hans bil räckte det med att släppa kopplingen långsamt så rullade man iväg, medans man på min bil måste ge hyffsat med gas. Är orolig nu att jag på uppkörningen med en helt främmande och hyffsat 'ny' bil kommer få 35 motorstopp och råka tvärnita när jag ska bromsa lite löst för bromsarna kändes så olika.

Lite frågor:
1. Vad använder trafikverket för bilar på uppkörningen?

2. Hur många motorstopp är det 'okej' att få på en uppkörning utan att dem tycker man är dum i huvudet och kuggar än?

3. Är det värt o ta en körlektion o punga ut 500 kr för få testa en lite nyare bil och be läraren säga om man behöver öva på något?

4. Hur ska jag förbereda mig/träna på bästa sätt för uppkörningen?

Allmänna tips eller liknande uppskattas också

Du får en liten stund invänjningsperiod, men du förväntas kunna hantera bilen på ett säkert sätt efter 5-10 minuter. Motorstopp innebär inte automatiskt kuggning om det inte sker många gånger. Fan, min polare hyrde bil nyligen och fick motorstopp och han har ju haft körkort (och kört bil) i 40 år. Det krävs lite invänjning ibland, när man kör en okänd bil.

Tror det går att ta reda på vilka bilar som används vid vilka trafikverkskontor. Om du får reda på vilka modeller som användsär, kan du försöka se om det går att låna sådana någonstans, alternativt läsa på om just dessa bilmodeller. För att vara lite mer förberedd.
Senast redigerad av Doktatorn 2015-05-12 kl. 18:03.
Citera
2015-05-12, 19:37
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:
Hört om att de är strängare mot privata personer, är det sant eller? Alltså Trafikverket då.

Varför ska de vara strängare mot privatister? Det är samma grundkrav och exakt samma körkort. Kör du dåligt som körskoleelev så är det lika illa som om du bokade tiden själv.
Citera
2015-05-13, 11:20
Medlem
Citat:
Hört om att de är strängare mot privata personer, är det sant eller? Alltså Trafikverket då.

Nej det är de inte. Men trafikläraren skickar ju bara elever de anser vara redo så det är klart att du har större chans att faktiskt vara redo när du blir skickad till uppkörning av en utbildad lärare än om din pappa tycker att du är redo.
Dessutom blir man lärd av trafikskolor på helt rätt sätt, och du får vänja dig vid bil och får kritik på ett helt annat sätt. Du får köra sträckor man kör på uppkörning, du får reda på vad du gör för fel, medan föräldrar kanske missar nån gång och du får tips och utföra och öva på de moment som krävs av dig.

Så det är klart som fan att man har större chans, man kan säkert köra skitbra men om du inte kollar speglar i en viss ordning tex kuggar du på uppsikten. På trafikskolan får man lära sig i den exakta ordningen och varför..

Så att elever kuggar och skyller på att inspektören är hårdare MIT privatister är bara bullshit. Det är bara det att privatisterna inte är redo/ kan alla rutiner med mera i samma utsträckning som körskoleeleverna.

Men kör man bra och har en bra uppdaterad och pedagogisk handledare och kan manövrera, ha uppsikt, planera och anpassa hastighet så är det absolut inga problem att köra upp som privatist.. Känner många som har klarat första gången, och många som ine gjort det
Citera
2015-05-13, 14:14
Medlem
Vad är bäst, uppkörning om två veckor på en fredag kl 14.30 eller om 4 v på morgonen 9.30... Alltså morgontiden där är ju bättre men är det värt att vänta 2 veckor extra? Om jag tar om 4 veckor sså måste jag köpa fler körlektioner än om 2 för att underhålla körningen då jag enbart kör på trafikskola, men om jag tar den om 2 veckor och kuggar så måste jag betala mer ändå. Men om jag tar den om 4 veckor ovh kuggar så blir det svindyrt. men å andra sidan så är det nog mindre risk att kugga! Alltså åh!

Hur ser trafiken ut på fredagar kl 14.30?
Jag känner ju mig säker på körningen men jag har svårt att bestämma mig. Jag har inge bråttom, men känns surt att betala massa pengar i väntan på uppkörning..
Men är det värt det? Sen kanske inspektören är gladare en fredagseftermiddag än en måndag morgon liksom? Hjälp mig
Citera
2015-05-14, 01:16
Medlem
T_Sands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thelybingen
Vad är bäst, uppkörning om två veckor på en fredag kl 14.30 eller om 4 v på morgonen 9.30... Alltså morgontiden där är ju bättre men är det värt att vänta 2 veckor extra? Om jag tar om 4 veckor sså måste jag köpa fler körlektioner än om 2 för att underhålla körningen då jag enbart kör på trafikskola, men om jag tar den om 2 veckor och kuggar så måste jag betala mer ändå. Men om jag tar den om 4 veckor ovh kuggar så blir det svindyrt. men å andra sidan så är det nog mindre risk att kugga! Alltså åh!

Hur ser trafiken ut på fredagar kl 14.30?
Jag känner ju mig säker på körningen men jag har svårt att bestämma mig. Jag har inge bråttom, men känns surt att betala massa pengar i väntan på uppkörning..
Men är det värt det? Sen kanske inspektören är gladare en fredagseftermiddag än en måndag morgon liksom? Hjälp mig
Givetvis är det lite krångligare att köra upp en fredag när alla slutat tidigare från jobbet och vill hem (gärna fortare än vad som fysiskt sett är möjligt). Det blir köer och visst, man får ibland ta risker för att ens komma ut på vägen i vissa fall.

På måndagen efter rusningstrafiken lagt sig är det bara flyta med i trafiken troligtvis. Men då räknar uppkörningsläraren att du inte gör ett endaste fel. Minsta lilla och du är körd

Ah, ta på fredagen
Citera
2015-05-14, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T_Sand
På måndagen efter rusningstrafiken lagt sig är det bara flyta med i trafiken troligtvis. Men då räknar uppkörningsläraren att du inte gör ett endaste fel. Minsta lilla och du är körd

Knappast. Det finns utrymme att få göra fel på sitt körprov under dygnets alla tider.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in