2015-05-11, 14:41
Medlem
Det beror ju på förutsättningarna...

Trodde hon att hon körde 98 km/h eller hade hon enligt tidigare hastighetsmätarkalibrering koll på att 98 enligt mätaren motsvarade 90,0 i verklig hastighet?

Om hon medvetet ökade hastigheten över högsta tillåtna så ska hon ju kuggas.
Citera
2015-05-11, 14:44
Medlem
Jag skulle be honom dra åt helvete. Men det kanske bara är jag.

Hur ofta stämmer faktiskt hastighetsmätarna? 95 procent måste ju vara glädjemätare ändå, så i högst troligt låg hon inte mer än ett par km/h för fort.

Med det sagt var det inte fel, eftersom ett par kilometer för fort, fortfarande är just för fort. Men lack, det skulle jag blivit.
Citera
2015-05-11, 14:44
Medlem
Du menar att hon skulle bli godkänd för att hon nästan kunde köra, men med en massa undantag av viktiga regler och anpassning?
Citera
2015-05-11, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaStupenda
Jag skulle be honom dra åt helvete. Men det kanske bara är jag.

Hur ofta stämmer faktiskt hastighetsmätarna? 95 procent måste ju vara glädjemätare ändå, så i högst troligt låg hon inte mer än ett par km/h för fort.

Med det sagt var det inte fel, eftersom ett par kilometer för fort, fortfarande är just för fort. Men lack, det skulle jag blivit.

Tror att du borde få körkortet indraget.

Min bil är på pricken rätt, efter att ha jämfört med två GPS-navigatörer.
Citera
2015-05-11, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktatorn
Tror att du borde få körkortet indraget.
Därför att?
Citera
2015-05-11, 14:56
Medlem
Klutten90s avatar
Uppkörning med trafikverkets bil och frågor ang uppkörningen

Har uppkörning om drygt en månad, har inte skrivit in mig på någon trafikskola eller tagit några körlektioner pga bristande ekonomi. Har övningskört hemma med min gamla saab 93 och tycker det går väldigt bra, både föräldrar och kompisar har sagt att dem tycker jag kör bra och att uppkörningen kommer gå galant.

Nu till problemet:
testade för några dar sen att hitta dragläget o bara komma iväg några meter med min kompis bil, en Citroën. Insåg då hur stor skillnad det är från bil till bil med dragläget och hur bromsarna tar osv. På hans bil räckte det med att släppa kopplingen långsamt så rullade man iväg, medans man på min bil måste ge hyffsat med gas. Är orolig nu att jag på uppkörningen med en helt främmande och hyffsat 'ny' bil kommer få 35 motorstopp och råka tvärnita när jag ska bromsa lite löst för bromsarna kändes så olika.

Lite frågor:
1. Vad använder trafikverket för bilar på uppkörningen?

2. Hur många motorstopp är det 'okej' att få på en uppkörning utan att dem tycker man är dum i huvudet och kuggar än?

3. Är det värt o ta en körlektion o punga ut 500 kr för få testa en lite nyare bil och be läraren säga om man behöver öva på något?

4. Hur ska jag förbereda mig/träna på bästa sätt för uppkörningen?

Allmänna tips eller liknande uppskattas också
Citera
2015-05-11, 15:05
Medlem
Citat:
Därför att?

Man kan inte utgå från att hastighetsmätaren visar fel. Det är farligt.
Senast redigerad av Doktatorn 2015-05-11 kl. 15:37.
Citera
2015-05-11, 15:20
Medlem
FreshMilks avatar
1: jag körde upp med en ny s40 runt -10, dom har alltid fräscha bilar. S40 är lättkörda, bland dom mest lättkörda imo.

2: jag fick ett och klarade mig. Motorstopp vid ett rödljus i uppförsbacke händer även folk som kört i 30 år... Helheten på din körning är det som bedöms, kör du suveränt förutom 5 motorstopp så borde det inte vara några problem. Haka inte upp dig på motorstoppen, ta det lugnt om det händer.

3: Nej, dom mjölkar pengar ur alla.

4: övningskör varje dag

Ta det lugnt, visa tydligt att du kollar i speglar genom att vrida på huvudet. Folk blir kuggade för att dom inte visar att dom kollar i speglarna.
Kör lugnt, sakta ner i tid innan korsningar så du har god tid på dig. Stressa inte.

Vänstersväng på landsväg är också en del som många kuggar på, såhär gör jag och jag blev godkänd:
Har du ingen bil bakom dig så blinkar du håller dig nära mitten och saktar ner i god tid så du undviker att stanna. Man vill inte stanna på vägen.
Har du en eller två bilar bakom dig några kilometer innan svängen så släpp förbi dom genom att sänka farten lite och håll åt höger.
Är det massa trafik så vänder du på lämpligt ställe och gör en högersväng istället, finns det en väg tvärs över vägen svänger du såklart in där.

Lycka till, allt finns i boken...
Citera
2015-05-11, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktatorn
Man kan inte utgå från att hastighetsmätaren visa fel. Det är farligt.
Att i efterhand utgå från att hastighetsmätaren visar fel är inte livsfarligt. Det lär inte påverka hennes körning igår. Jag skulle nog t.o.m. vilja gå så långt och hävda att det inte ens är livsfarligt att anta att den är missvisande även under tiden man kör.

Oavsett vad, så tycker jag inte att en spekulation i efterhand är fog nog att ta körkortet från någon.
Citera
2015-05-11, 15:39
Medlem
Citat:
Att i efterhand utgå från att hastighetsmätaren visar fel är inte livsfarligt. Det lär inte påverka hennes körning igår. Jag skulle nog t.o.m. vilja gå så långt och hävda att det inte ens är livsfarligt att anta att den är missvisande även under tiden man kör.

Oavsett vad, så tycker jag inte att en spekulation i efterhand är fog nog att ta körkortet från någon.

Ja, det är sant. Var lite i affekt. Du får behålla körkortet!
Citera
2015-05-11, 15:45
Medlem
Som sagt så är det inte antalet motorstopp som påverkar om du blir kuggad utan snarare hur du hanterar det. Var lugn och sansad hela tiden och följ alla trafikregler så spelar det ingen roll att du är ovan vid en ny bil.

Men jag tycker ändå att du ska kosta på dig EN körlektion. Dels så får du testa att köra en ny bil och dels så får du öva på en uppkörning. Trafikskolorna vet oftast exakt vilka klurigheter som Trafikverket testar och det kanske minskar din oro att ha fått testa på det en gång innan det gäller på riktigt?
Citera
2015-05-11, 16:05
Medlem
FreshMilks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maintenant

Men jag tycker ändå att du ska kosta på dig EN körlektion. Dels så får du testa att köra en ny bil och dels så får du öva på en uppkörning. Trafikskolorna vet oftast exakt vilka klurigheter som Trafikverket testar och det kanske minskar din oro att ha fått testa på det en gång innan det gäller på riktigt?
Nej, dom kommer sänka hans självförtroende, såga honom och hans körning totalt! Innan dagen är slut kommer han ha köpt ett paket på 45 körlektioner plus 14 teorilektioner med kaffe!
Kanske inte riktig, men poängen är den samma. Strunta i körskolor, dom vill bara åt dina pengar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in