Har uppkörning om drygt en månad, har inte skrivit in mig på någon trafikskola eller tagit några körlektioner pga bristande ekonomi. Har övningskört hemma med min gamla saab 93 och tycker det går väldigt bra, både föräldrar och kompisar har sagt att dem tycker jag kör bra och att uppkörningen kommer gå galant.
Nu till problemet:
testade för några dar sen att hitta dragläget o bara komma iväg några meter med min kompis bil, en Citroën. Insåg då hur stor skillnad det är från bil till bil med dragläget och hur bromsarna tar osv. På hans bil räckte det med att släppa kopplingen långsamt så rullade man iväg, medans man på min bil måste ge hyffsat med gas. Är orolig nu att jag på uppkörningen med en helt främmande och hyffsat 'ny' bil kommer få 35 motorstopp och råka tvärnita när jag ska bromsa lite löst för bromsarna kändes så olika.
Lite frågor:
1. Vad använder trafikverket för bilar på uppkörningen?
2. Hur många motorstopp är det 'okej' att få på en uppkörning utan att dem tycker man är dum i huvudet och kuggar än?
3. Är det värt o ta en körlektion o punga ut 500 kr för få testa en lite nyare bil och be läraren säga om man behöver öva på något?
4. Hur ska jag förbereda mig/träna på bästa sätt för uppkörningen?
Allmänna tips eller liknande uppskattas också