2015-05-14, 11:08
Medlem
T_Sands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trafikpedagogen
Knappast. Det finns utrymme att få göra fel på sitt körprov under dygnets alla tider.
Utveckla gärna.
Citera
2015-05-14, 12:21
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T_Sand
Utveckla gärna.

Läs resten av den här tråden. Givetvis finns utrymme för små misstag. Det viktiga är att man identifierar dem, berättar hur man borde gjort och att den stora helheten under förarprovet är bra.
Citera
2015-05-14, 12:27
Medlem
Kör upp idag (andra gången) och det är röd dag. Klart trafiken ser annorlunda ut. Säkert mer gångisar än bilisar. Hoppas jag får någon som man kan snacka med för då kopplar jag på autopilot xD
Citera
2015-05-14, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T_Sand
Givetvis är det lite krångligare att köra upp en fredag när alla slutat tidigare från jobbet och vill hem (gärna fortare än vad som fysiskt sett är möjligt). Det blir köer och visst, man får ibland ta risker för att ens komma ut på vägen i vissa fall.

På måndagen efter rusningstrafiken lagt sig är det bara flyta med i trafiken troligtvis. Men då räknar uppkörningsläraren att du inte gör ett endaste fel. Minsta lilla och du är körd

Ah, ta på fredagen

Det blev inte fredagen! Iom att det är närmre i tid, mer trafik, löning etc så har större chans den andra tiden. Misslyckas jag på första så får jag vänta till slutet av juli ca, och då är det bättre att jag tar 2 veckor extra ovh nöter in överdrivet mycket så kommer jag troligtvis klara den morgonen.. 99% säkert. Är det lugn trafik= jag kör som bäst. Så tror ändå det är bäst...

Tror inte att tiden spelar nån roll egentligen om man är säker på körning och teori som jag är, men kan man välja bort stressade idioter som väntar på när man ska parkera o cyklister och gångare hit o dit på eftermiddagen så gör jag det! 2 veckor är ingenting.
Citera
2015-05-14, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trafikpedagogen
Knappast. Det finns utrymme att få göra fel på sitt körprov under dygnets alla tider.

Detta.

Misstag jag gjorde när jag körde upp:

Åkte in i en rondell och glömde titta på skylten vart det var vi skulle. Sade detta till inspektören i rondellen, varpå hen helt enkelt bara sa sväng av "där" (pekade). Körde ett till varv i rondellen och svängde av rätt. No biggie.

Var lite för osäker när jag skulle göra ett filbyte eftersom jag ansåg att en bil snett bakom i filen jag skulle byta till körde för fort och var på väg i kapp mig. Fick höra ett "nu får du bestämma dig" och då bytte jag fil.

Fick dock skäll för att jag var för snabb in i en annan rondell (på ett enligt henne oaktsamt sätt. Jag ansåg att jag hade koll på bilen som hon menade att jag inte hade tillräckligt med koll på, men hon uppfattade inte det), och det var kanske på håret att jag kuggade där eftersom förde foten mot sin bromspedal (utan att bromsa), men jag klarade mig och fick godkänt ändå.
Senast redigerad av Doktatorn 2015-05-14 kl. 17:21.
Citera
2015-05-14, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktatorn
Detta.

Misstag jag gjorde när jag körde upp:

Åkte in i en rondell och glömde titta på skylten vart det var vi skulle. Sade detta till inspektören i rondellen, varpå hen helt enkelt bara sa sväng av "där" (pekade). Körde ett till varv i rondellen och svängde av rätt. No biggie.

Var lite för osäker när jag skulle göra ett filbyte eftersom jag ansåg att en bil snett bakom i filen jag skulle byta till körde för fort och var på väg i kapp mig. Fick höra ett "nu får du bestämma dig" och då bytte jag fil.

Fick dock skäll för att jag var för snabb in i en annan rondell (på ett enligt henne oaktsamt sätt. Jag ansåg att jag hade koll på bilen som hon menade att jag inte hade tillräckligt med koll på, men hon uppfattade inte det), och det var kanske på håret att jag kuggade där eftersom förde foten mot sin bromspedal (utan att bromsa), men jag klarade mig och fick godkänt ändå.

Vissa har tur och får bra instruktörer och vissa får inte det. Det finns folk som har kuggats för mycket mindre fel än de du utförde. Själva uppkörningen är ett lotteri.
Citera
2015-05-14, 21:21
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thedarkenemy
Vissa har tur och får bra instruktörer och vissa får inte det. Det finns folk som har kuggats för mycket mindre fel än de du utförde. Själva uppkörningen är ett lotteri.

Ett lotteri vore det om man kunde bli kuggad utan någon som helst anmärkning. Så är det givetvis inte. Kan du köra bil så klarar du körkort. Anledningen till att man kuggas är helt enkelt upp till en själv.

Sen ska man inte tillskriva en högst subjektiv källa som en nyss kuggad elev så mycket. Dels har de mycket investerat i resultatet och dels är de inte utbildade i att bedöma om en körning uppfyller kraven.
Citera
2015-05-17, 00:31
Medlem
Växla upp/ner till/från höga hastigheter?

Tar både körlektioner, och privata lektioner. Nu har jag inte råd med körlektioner längre så det blir bara privat. Bilen jag kör privat i är äldre, körskolans var nya miljöbilar, så där vill man att jag ska växla upp så högt som möjligt så fort som möjligt. Trean på 30, fyran på 40, femman på 50.
Jag blir fundersam över hur man accelererar/växlar upp inför landsväg/motorväg. Man kan ju hoppa över nån växel, men ska man gasa från 50 med femman i så kommer man inte upp i fart snabbt inte. Och tvärtom, man får inte sakta ner innan avfarten, men vissa avfarter är sen korta eller svänger kraftigt, då måste man komma ner i far rejält snabbt, dvs räcker knappast med att motorbromsa. Hur ska man växla ner då? Min handledare säger så här:

"Behåll trean till ca 50, växla upp till fyran, sen växla upp till femman först vid 70-80".

Och inbromsning: "växla i princip direkt till fyran, sen trean redan vid 70 så tappar du automatiskt massa fart"

Men det stämmer inte med miljöbils-grejset. Och vad en privat handledare säger... ja, vad säger ni?
Citera
2015-05-17, 00:54
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alcoholwanted
Ja men vad säger att en person som har stopplikt ska ge fri lejd åt en person som har väjningsplikt?

Om någon kommer från en utfart är det alltid den som har väjningsplikt även mot fordon som kommer från en tidigare stopplikt.
Citera
2015-05-17, 01:32
Medlem
Det där kan man tjata ut i all oändlighet, det beror som du själv nämner på vilken bil du har. Jag hade tidigare en ganska pigg motor på 330hk och där kunde jag i princip ta tvåans växel upp till 100kmh innan rödmarkering. Det är naturligtvis inte vanligt att köra så, vad jag menar är att alla bilar är olika.

Men trean till 70 och därefter femman då? Förutsatt att det inte är motorväg, då får du nog peta i fyran också. Körskolor gillar att hoppa över växlar då det är mer ecodrive, där räknas inte bara bränsleförbrukningen in, utan allt. Tex slitage på koppling, bromsar etc.

Du får helt enkelt prova dig fram.
Citera
2015-05-17, 02:19
Medlem
Pie021s avatar
Aldrig passera 3000 varv när man accelererar är väl att rekommendera om du ska ha lite eko tänk
Citera
2015-05-17, 09:37
Medlem
Nej det har jag också fått höra, aldrig över 3000 varv. Mest intresserad att höra hur ni gör när ni saktar in/växlar ner? *får* man ens hoppa över växlar på nerväxlingen så att säga? Jag tycker det är problematiskt om det är en avfart med ganska skarp sväng. Hålla på och gå igenom alla växlar ner då är distraherande och känns därmed farligt. Enligt mitt eget tycke borde man i en sån situation släppa gasen, växla ner till fyran - samtidigt som man bromsar in för det är nödvändigt för att inte hamna i diket - och sen tvåan. Men det kan vara min dumma oerfarenhet som talar!!

Det är uppkörningen jag oroar mig för givetvis, hur man ska göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in