2015-05-12, 11:56
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Nej du förstår nog inte riktigt vad jag menar. Jag menar att man kan ha använt den byggnaden som ett redskap i tillvägagångssättet. Inte som en symbolhandling bara för att. Byggnaden i sig, dess innehåll och verksamheten anser jag kunna utgöra en sorts "alibi" i sig för GM då de runt denne vet att inget som har med Sveriges säkerhet, hemligt samarbete med annan makt mm kommer att grävas i. DE visste det men inte den större allmänheten, därför är platsen idealisk, symboliken mer på köpet så att säga.

Men då är jag fortfarande tillbaka till samma resonemang.

Om inte Palme passerat byggnaden som har all bäring i ditt resonemang hade inte mordet skett.

Eftersom han då gått fel väg i sammanhanget och via en annan väg gått oantastad.

Jag tror att ett mord på Palme i sammanhandet var något som många önskade.

Men där man samtidigt sket i mordets geografiska placering och dess symbolik.

Liksom mördaren.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-05-12 kl. 11:58.
Citera
2015-05-12, 12:55
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Men då är jag fortfarande tillbaka till samma resonemang.

Om inte Palme passerat byggnaden som har all bäring i ditt resonemang hade inte mordet skett.

Eftersom han då gått fel väg i sammanhanget och via en annan väg gått oantastad.

Jag tror att ett mord på Palme i sammanhanget var något som många önskade.

Liksom mördaren.

Ja jag säger inte att du har fel. Det är väl våra olika tolkningar i fallet. Jag tror bara att det skulle kunna att gå att få ut mycket mer av vem som gör vad i kvarteret kring Skandia.

Jag tror nog lite som Iesho också är inne på att man kan ha styrt LOP till platsen. Tror varken det behövde vara varken svårt eller avancerat. Men det blir ju mest gissningar på hur det hade kunnat gå till, men med mer kunskap om vad som hände under LOPs promenad från Grand så kan bilden klarna.

Ett exempel på hur en "styrning" av någon kan gå till kan ju tex vara OP vill gå just den väg som det blev. Men utan att för någon avslöja den verkliga anledningen så kan han säga "jag behöver nog ta lite frisk luft, vi kanske ska ta en promenad hem". LP tycker att det låter OK. Efter en bit vill OP gå över gatan. Där ligger en affär som han vet att LP tycker om. Istället för att då säga, " jag vill gå över till den andra sidan", kan han då säga" vill du gå dit och titta i fönstret". Ja det vill LP och då har OP fått som han vill men LP tror i efterhand att de har passerat över till andra sidan pga att hon ville titta i fönstret där.

Det kräver ju inga gigantiska konspirationsteorier för att göra så här, tvärtom händer sånt här hela tiden.

Detta var ju bara ett exempel men istället för att OP styrt LP kan ju någon yttre ha styrt LOP på något liknande sätt.
Citera
2015-05-12, 16:26
Medlem
badbollen3s avatar
eftersom detta är konspirationer och alternativa teorier, så bjuder jag på en riktigt långsökt, kanske den mest långsökta (?) teorin.

zodiac mördaren låg bakom Palmemordet.

här är bild på zodiac mördaren:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8e/Zodiac_blog_2100x147.jpg

här är fantombilden på misstänkta Palmemördaren:

http://vignette2.wikia.nocookie.net/palmemordet/images/8/8f/Fantomen.jpg/revision/latest?cb=20110731144435

motiv? han ville väl efter större utmaningar, men efter kennedymordet så kunde han inte ta USA:s president, så Sveriges statsminister fick duga.
Citera
2015-05-12, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona

Man skall ha klart för sig att det finns många platser i centrala Stockholm som med bara lite fantasi kan ser som symboliska på olika sätt. Vid Grand t ex omedelbar närhet till HK osv osv. Det vimlar också av hemliga anläggningar. I princip var som helst längst en förmodad promenadväg för OP finns en sådan koppling. Det är därmed inget mystiskt med detta utan snarast en oundviklighet.

Också hemliga anläggningar och lokaler finns det gott om inklusive sådana i bergrum. Ibland byggda enligt ryska dockprincipen med flera nivåer.

Talar vi om kuppförsvar så var nog förråden för stadsskyttebataljonerna i underjorden under skeppsholmen, krigstelefonstationerna, ledningscentraler för både försvaret och civilförsvaret samt polisen, liksom systemen som förbinder olika regeringsbyggnader naturliga prioriterade platser.

Andra mer begränsade anläggningar ibland nära andra anläggningar var nog mera dedicerade för SB verksamhet. Ledning, kommunikation etc och dessa var nog ännu mer otillgängliga även för reguljära kuppförsvaret. S-baren i anslutning till bergrummen med anläggningar för radio och krigstelefoner samt närhet Skandia och Partihögkvaretret påstås ju ha varit avsedd som sådan och det var nog ytterst få som kände till dem och deras syfte.

Att mordet skedde nära där vilket hade varit fallet var än längst Sveavägen man slagit till var nog mera en tillfällighet som kanske kan ha öppnat fler möjligheter för en invigd men mer än så är det nog inte.
Citera
2015-05-12, 19:45
Medlem
Hemligt material!
Intressant!

Del 2: Avlyssning av Sigge Cedergren.
http://lennartremstam.blogspot.se/2015/05/del-2-avlyssning-av-sigge-cedergren.html

Det här är intressant:
Ändringar har gjorts med anledning av inkomna vittnesuppgifter!
http://1.bp.blogspot.com/-u0O3YGrpbA8/VVI0etq8ftI/AAAAAAAATSI/2ZCAi7qUrYs/s1600/Del%2B2%2Bavlyssning%2B6.png
Senast redigerad av sovvandring 2015-05-12 kl. 19:56.
Citera
2015-05-12, 20:41
Medlem
Mannocks avatar
Citat:

Ingen har sett hur GM kom till Sveavägen.

Oklart när.

Fel.

Morelius ser GM komma på plats, en kort stund före mordet. Han ser GM snedda över gatan (från västra sidan av Sveavägen). GM har alltså gått parallellt med LOP (som går på östra sidan) fast på västra sidan, dock lite snabbare, för att sedan snedda över och invänta LOP.
Citera
2015-05-12, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Hemligt material!
Intressant!

Del 2: Avlyssning av Sigge Cedergren.
http://lennartremstam.blogspot.se/2015/05/del-2-avlyssning-av-sigge-cedergren.html

Det här är intressant:
Ändringar har gjorts med anledning av inkomna vittnesuppgifter!
http://1.bp.blogspot.com/-u0O3YGrpbA8/VVI0etq8ftI/AAAAAAAATSI/2ZCAi7qUrYs/s1600/Del%2B2%2Bavlyssning%2B6.png

Sigge fick flera samtal fram till 22.51 utan svar. Men svarar 23.02 , 23.07 och 23.15. Då har med största sannolikhet kommit hem 22.51-23.02. Då dör spåret med hans springande man. Volvon som spärrar vägen ? varför skulle den stå så tidigt och spärra vägen om den har med mordet att göra ?
Om dessa tider stämmer. Om jag minns rätt så stämmer ej Östlunds tid enligt GW.
Senast redigerad av sulfint 2015-05-12 kl. 21:02.
Citera
2015-05-12, 21:29
Medlem
SavileRows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mannock
Fel.

Morelius ser GM komma på plats, en kort stund före mordet. Han ser GM snedda över gatan (från västra sidan av Sveavägen). GM har alltså gått parallellt med LOP (som går på östra sidan) fast på västra sidan, dock lite snabbare, för att sedan snedda över och invänta LOP.

Lögn och förbannad dikt.
Se fjärde sidan av förhörsprotokollet med Morelius (sidan markerad med 359 i övre högra hörnet".
http://www.itdemokrati.nu/page36z.html

Morelius svarar på frågan om han uppfattade från vilket håll gärningsmannen kommit ifrån:
"Han stod på Sveavägen. Han stod vid hörnan Sveavägen - Tunnelgatan. Han kom inte från Sveavägen, utan jag uppfattade honom som att han stod där. Jag är inte helt säker på den uppgiften, men jag uppfattade det som att han kom, han stod där redan när jag satt i bilen, och när paret kom så gick han ut från väggen och gick upp bakom. Jag uppfattade som att han stod, nu efteråt så uppfattar jag det som att han måste ha stått och väntat."

Visa mig protokollet där Morelius påstås säga att han ser gärningsmannen komma från Sveavägens västra sida?
Citera
2015-05-12, 21:34
Medlem
Citat:
Det verkar inte gå att komma närmare än att KG i TV3s "polisspåren" själv verkar anse att de har lämnat DBs gata innan skotten.

Hmm, då måste dom kört väldigt sakta sen då för när dom får larmet via radion är dom vid brunkebergs torg.
Citera
2015-05-12, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Nej det är kvalificerat amatörmässigt trams. Alla som vet något om sådant här vet att det hör till fablernas värld och inte är genomförbart. Onödig exponering också. Finns inge exempel ur verkligheten som visar att något sådant någonsin praktiserats. Dessutom säger LP att det var för att hon ville titta i skyltfönster.

Det är bara Ihesos gamla jaktanaologiteorier som är lika verklighetsförankrade som hans tecken i skyn och annat trams.

Men om du bor i gamla stan och tänkt gå hem från biografen Grand, då är det väl ologiskt att gå över Sveavägen till den östra sidan?
Vad jag menar är att det enda logiska är att dom blivit motade dit. Kanske bara pga det faktum att det fanns folk längre fram som verkade stökiga. Nödvändigtvis behöver dom inte vara delaktiga i mordet, inte vet jag.
Citera
2015-05-12, 22:27
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Sigge fick flera samtal fram till 22.51 utan svar. Men svarar 23.02 , 23.07 och 23.15. Då har med största sannolikhet kommit hem 22.51-23.02. Då dör spåret med hans springande man. Volvon som spärrar vägen ? varför skulle den stå så tidigt och spärra vägen om den har med mordet att göra ?
Om dessa tider stämmer. Om jag minns rätt så stämmer ej Östlunds tid enligt GW.
Detta var intressant. För det betyder att några män med WT och en kvinna var på väg mot Johannes kyrkogård strax före 23. En kvinna som kom hem strax före 23 såg två män med en WT stå där. Strax efter 23 stod de fortfarande kvar, när hon gick ut med sin hund. Hon såg då också en polisbil köra mycket långsamt ner mot David Bagares gata.

Är det någon som vet om YNs klubbesök är verifierat?
Senast redigerad av iesho 2015-05-12 kl. 22:31.
Citera
2015-05-12, 22:33
Medlem
Mannocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SavileRow
Lögn och förbannad dikt.
Se fjärde sidan av förhörsprotokollet med Morelius (sidan markerad med 359 i övre högra hörnet".
http://www.itdemokrati.nu/page36z.html

Morelius svarar på frågan om han uppfattade från vilket håll gärningsmannen kommit ifrån:
"Han stod på Sveavägen. Han stod vid hörnan Sveavägen - Tunnelgatan. Han kom inte från Sveavägen, utan jag uppfattade honom som att han stod där. Jag är inte helt säker på den uppgiften, men jag uppfattade det som att han kom, han stod där redan när jag satt i bilen, och när paret kom så gick han ut från väggen och gick upp bakom. Jag uppfattade som att han stod, nu efteråt så uppfattar jag det som att han måste ha stått och väntat."

Visa mig protokollet där Morelius påstås säga att han ser gärningsmannen komma från Sveavägens västra sida?

Om du följer din länk och trycker på del 2 av förhören med Morelius och scrollar längst ned, sista sidan med nummer 383 längst upp till höger, så hittar du hans vittnesmål.

Å andra sidan lämnar han det vittnesmålet 871112, d.v.s. nästan två år efter mordnatten, så det finns väl anledning till att tvivla på hans korrigering.

Sen noterar jag att han faktiskt säger östra sidan, så där måste jag misstagit mig. Men min poäng var i alla fall att det finns ett vittne som ser GM komma på plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in