2015-05-11, 21:18
Medlem
fornamn.efternamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Stämmer bra Bror Steffensson bröt befälskedjan och beordrade det eldförbud som skulle gjorts av milobefälhavaren Bengt Lehander. BL ville bränna av minorna som har en helt annan verkansgrad än sjunkbomber.

Enligt Tunander var det ju så men Steffenson o co såg ju till att Palme fick skulden för detta. Hela KA var ju i uppror och helt övertygade att just Palme hade släppt ut ubåten.
Citera
2015-05-11, 21:45
Medlem
Från det ena till det andra, någon som vet exakt position på 3230 när skotten går?
Jag vet att dom var uppe på åsen någonstans, men inte vart just vid skottögonblicket. Var dom i rörelse då? Var Djurfeldt tillbaka i bussen eller körde han sin bubbla?
Citera
2015-05-11, 21:51
Medlem
FurirRevaers avatar
I Theutenbergs Dagböcker från UD finns nedan kopierade passus om bakgrunden till protestnoten mot Sovjetunionen 26 april 1983.
Citat:
Kapitel 10 (sid 189-195): Mötet hos statsminister Palme söndag 24 april 1983 - protestnoten fastställs
Men vad tycker statsminister Palme om ”käbblet” mellan mig och ----- om våra olika formuleringar. Han lyssnar intensivt – nästan road – på själva diskussionen. Han tycks njuta av själva debatten och argumenten. Han försöker stödja min hårdare version. Jag håller nog med folkrättssakkunnige, säger han trevande.

Jag reagerar tacksamt direkt på detta. Glömmer aldrig detta tillfälle så länge jag lever. Men han/vi får mothugg igen! Det är den sovjetiska marinen som kränkt oss och därmed basta! Palme backar! Jag sitter mitt emot honom vid det ovala bordet i Rosenbad, ser honom i ögonen. Han ser uppgiven nästan plågad ut. Jag har gjort vad jag kan och mäktar med, så tolkar jag hans blick.

Jag inser plötsligt att han är ”situationens fånge” och att han inte orkar/kan/vill/förmår sätta sig på sitt eget ”entourage”. Är det så det är? Är det så det ligger till? Jag blir brydd över detta, ”lägger mig” i diskussionen (se vidare nedan kap 18). 1

Källa: http://www.theutenberg.se/pdf/Utdrag_ur_DAGBOK_FR%C3%85N_UD_Volym_1.pdf
Vad är nu detta? Vilka är det som driver på och som OP inte anser sig rå på? OP var ju ingen dumskalle och hade normalt sett inga problem att få igenom sin vilja. Vilka är det som behandlar OP närmast som en marionett?

Kan tillägga att när Palme läste upp och lämnade över noten till Sovjets ambassadör Pankin så skärpte han tonen. I samtalet med Pankin fanns inte längre någon distinktion mellan Sovjetunionens regering och dess marin. Som helhet gick alltså OP på UD:s och Theutenbergs skarpare linje som Statsrådsberedningen hade försökt mildra.
Senast redigerad av FurirRevaer 2015-05-11 kl. 22:07.
Citera
2015-05-11, 21:59
Medlem
Mannocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Än idag är det ingen som förutom Morelius påstått sig sett mördaren före mordet och ett ytterst litet fåtal efteråt. Vilket fått mig tidigare att spekulera om att det är ett proffs på att inte synas. Och vilka är proffs på det tro. Man kan kalla dem för spanare eller skuggare eller iakttagare. Endast ordboken sätter gränserna. Men samtidigt måste han varit vapenkunnig i viss mening.

Det där är inte riktigt sant. Vi har (åtminstone) ytterligare tre vittnen, utöver Morelius, som ser GM innan första skottet brinner av. Dock noterar Morelius GM långt tidigare än vad de andra gör, men det är viktigt att ha i åtanke att Morelius inte är ensamt vittne när det gäller händelserna före första skottet.

Det där med att inte synas är också intressant. Att ingen lyckades se GM:s ansikte, varken före eller efter skotten, är antingen en oerhört lycklig slump för GM eller ett tecken på professionalitet.

Själv är jag kluven tack vare just Morelius. Han lägger trots allt märke till GM i ett relativt tidigt skede och genom att titta på GM en kort stund får han för sig att något ska hända, exempelvis en knarkaffär, vilket Morelius också hinner nämna för sina kamrater i baksätet, strax före första skottet.

Det ger en indikation på att GM är rastlös och ängslig inför sitt stundande uppdrag. Det kan vara hans första mord och ett oroligt agerande är då fullt rimligt. Han är på så sätt inte professionell. Eller så är det bara Morelius som har en synnerligen god iakttagelseförmåga samt god förmåga att läsa av människors allmänna tillstånd genom kroppssignaler.

Morelius vittnesmål är ett av de mest centrala vittnesmålen vid mordplatsen men tyvärr också ett av de mest problematiska vittnesmålen (inte minst på grund av att han hinner se så mycket av GM och händelserna före första skottet). Jag har svårt att förhålla mig till mycket av det han säger faktiskt.
Citera
2015-05-11, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
I Theutenbergs Dagböcker från UD finns nedan kopierade passus om bakgrunden till protestnoten mot Sovjetunionen 26 april 1983.Vad är nu detta? Vilka är det som driver på och som OP inte anser sig rå på? OP var ju ingen dumskalle och hade normalt sett inga problem att få igenom sin vilja. Vilka är det som behandlar OP närmast som en marionett?

Kan tillägga att när Palme läste upp och lämnade över noten till Sovjets ambassadör Pankin så skärpte han tonen. I samtalet med Pankin fanns inte längre någon distinktion mellan Sovjetunionens regering och dess marin. Som helhet gick alltså OP på UD:s och Theutenbergs skarpare linje som Statsrådsberedningen hade försökt mildra.

Det bör nog tilläggas - för de som inte har boken framför sig, eller bara läser det stympade utdraget - att "käbblet" alltså förs mellan Theutenberg och Sverker Åström, och där Sverker m.fl. vill nöja sig med att hålla den sovjetiska marinen ansvarig i stället för att tala om "det sovjetiska statsansvaret" som är Theutenbergs linje. I protestnoten står det sedan också om kränkningarna: "... till vilka den den sovjetiska marinen gjort sig skyldig." Palme är skarp i tonen framför allt på presskonferensen, men ringer direkt efter denna upp Anders Ferm för att instruera honom att tala med Milstein och Arbatov. Theutenbergs slutsats av detta agerande (en del av den ena Ferm-affären) är att det handlade om att inte äventyra "de grundläggande parametrar som fastlagts i dokumentet 'Gemensam säkerhet'." Detta anger Theutenberg också vara den troliga orsaken till Åströms/Thunborgs nedtoning av hans egen version. Jag ser inte detta som att OP skulle haft en passiv roll som marionett här. Det var en avvägningsfråga gentemot allmänheten och utrikesnämnden å ena sidan och Sovjet å den andra. OP agerade mkt aktivt via flera "kanaler" för att uppnå för honom bästa effekt på båda arenorna.

Med på mötet (som hölls söndag den 24 april 1983) är förutom Theutenberg: Palme, Ingvar Carlsson, Bodström, Thunboerg, ss Ulf Larsson, pol.ch Eckerberg, Göran Berg, Jan Eliasson och Sverker Åström.
Citera
2015-05-11, 23:14
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Min personliga bedömning av det där är att om det hade legat på OP så hade de där minorna hållits aktiverade. Såvitt jag läst mig till hade OP ingen annan uppfattning än t ex Fälldin när denne var statsminister.

Det enda som störde OP var att han inte fick styra över den politiska skadehanteringen utan att t ex u-båtskommissionen med Sven Andersson i spetsen rundade honom. SA informerade ju t o m Fälldin före sin egen statsminister! Här finns en del gammalt groll mellan OP och SA som går tillbaka till Wennerströmaffären när Erlander togs på sängen av reportrar under sin semester. SA hade inte informerat Erlander och det gillade inte OP som kunde vara rejält långsint. Han skall ha skällt ut SA efter noter för att denne bakband regeringen genom att peka ut Sovjet och läcka uppgifterna.

Bror Steffenson har i efterhand medgivit att han gav eldförbudet så det får anses belagt. Att det spreds rykten om att Olof Palme släppte ubåtarna finns ett antal källor som hävdar.

Att det fanns spänningar mellan Stor-Sven Andersson och OP berodde nog inte bara på Wennerström-affären. När de diplomatiska förbindelserna mellan USA och Sverige nådde nollpunkten efter OPs Treblinka-tal fick han sätta in sin gamle riksväktare SA för att tina upp de frostiga förbindelserna.

Stor-Sven var respekterad långt utanför de egna partileden. Det är intressant att kommendörkapten Hans von Hofsten i sin bok kontaktar Stor-Sven för att få stöd i kampen för ökade resurser till ubåtsjaktstyrkan. Nu lovade inte Stor-Sven von Hofsten detta, men det är ändå intressant han tog emot HVH i sitt hem, säger lite om båda männen.
Citera
2015-05-11, 23:16
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MPaska
Från det ena till det andra, någon som vet exakt position på 3230 när skotten går?
Jag vet att dom var uppe på åsen någonstans, men inte vart just vid skottögonblicket. Var dom i rörelse då? Var Djurfeldt tillbaka i bussen eller körde han sin bubbla?

Det verkar inte gå att komma närmare än att KG i TV3s "polisspåren" själv verkar anse att de har lämnat DBs gata innan skotten.
Citera
2015-05-11, 23:17
Medlem
Citat:
Ok tack, då hänger det mer logiskt ihop.
Personligen kan jag köpa den delen att dom indirekt skulle blivit motade över till andra sidan. Har aldrig riktigt trott på det att dom bytte sida för att kolla i Saris skyltfönster.
Dock har jag svårt att tro att någon utomstående skulle kunna styra dom att gå på bio ett visst datum och till en viss biograf.

Nej det är kvalificerat amatörmässigt trams. Alla som vet något om sådant här vet att det hör till fablernas värld och inte är genomförbart. Onödig exponering också. Finns inge exempel ur verkligheten som visar att något sådant någonsin praktiserats. Dessutom säger LP att det var för att hon ville titta i skyltfönster.

Det är bara Ihesos gamla jaktanaologiteorier som är lika verklighetsförankrade som hans tecken i skyn och annat trams.
Citera
2015-05-11, 23:43
Medlem
PeoFallmos avatar
Det verkar ju vara en del personer som har lyssnat på polisradio under kvällen och i p3 dokumentär framgår att expressen tidigt får in tips från informatörer om att någon är skjuten på Sveavägen.

Är det någon som vet om någon av de som lyssnat på polisradio då har uttalat sig om vad man hörde?

Åke Malmström säger sig ha hört ett samtal vilket HÖ påstår vara ett samtal mellan poliser en stund efter mordet.

Är det då ett WT samtal eller ett samtal via System 80?

L Borgnäs har en teori om att den tekniska utrustning ST ser i polisbilen på Drottninggatan strax innan mordet är en förstärkare av signaler mellan WTs som kan finnas i området. Alltså om ett anta WTs rör sig i ett område där signalen störs av höga hus kan en sådan förstärkare mobilt placeras i det området för att förstärka signaler.

Hade det varit möjligt för någon amatör att kunna avlyssna samtal mellan WTs på ungefär samma sätt som polisradion?

Eller om det nu är en grupp av typ "Barbro" som kommunicerar har de då någon sort kryptering så att ingen utomstående kan ha hört? Hur avancerat var detta 1986?

Vet ni om någon under alla år har sagt sig höra något över radio eller liknande tidigare under kvällen, alltså redan innan eller i samband med att LOP lämnar bostafen?
Citera
2015-05-11, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fornamn.efternamn
Enligt Tunander var det ju så men Steffenson o co såg ju till att Palme fick skulden för detta. Hela KA var ju i uppror och helt övertygade att just Palme hade släppt ut ubåten.

Ja det är mycket desinformation då som nu. Man försöker slå på rysstrumman igen fast det under de senaste 10 åren varit en kraftig upptrappning med riktning mot ett Ryssland med en rostande krigsmakt som inte ens när det begav sig på Sovjettiden hade kapacitet att stå emot kamelryttare i Afganistan men Amerikansk surplus. Efter kommunismens fall fick inte ens soldaterna lön i flera år och allt degenererade kraftigt.

Under 2000 talet särskilt de senaste 5 åren har Nato kraftigt trappat upp med bland annat flottsamarbetsövningar med ett dussintal nationer som medverkande inklusive Sverige och även samövningar med jägarförband och landstigningar, flottenheter med ubåtar etc. Ryssarna är hårt trängda i hela Östersjön och inte bara där. När ryssarna försöker förnya en del av sin rostande flotta eller sin mot väst chanslösa stridsvagnar får vi ändå en bild av att Ryssland rustar upp aggressivt och att vi måste börja rusta vi också. Sanningen är att vi har ett "försvar" som till mycket stor del är utrustade och tränade för att tjänstgöra utomlands på andra sidan jorden inte för att försvara Sveriges territorium. Så svaga är de. Sk fredsbevarande insatser som inkluderar Afganistan, Libyen och den Somaliska kusten är det som kostar och det är mycket långt ifrån att försvara sitt land och territorium.

Att vissa insidenter som Hårsfjärden var provokationer av västliga farkoster har till och med många av de marinofficerare som var med då nu förstått detta är klart.

Men visst eftersom det lurade många kan det ha lurat några att agera i Palmemordet.
Citera
2015-05-11, 23:51
Medlem
mvagrippas avatar
Har funderat över om banden som avlägsnats ur PU har att göra med den undersökning mot SÄPO-folk som bl a Contra-Stig Johansson var föremål för. Har satt upp tre punkter nedan som talar för detta scenario.

1. Om PU kollar upp SÄPO-folk bör det materialet lyftas ur PU när granskningen är genomförd och tillföras SÄPO. Gäller allt material, oavkortat, som omfattar den granskningen. Contra-Stig säger att han är under utredning från tidig vår 1986. Från det att utredningsbeslut tas till dess att den påbörjas rör sig om någon vecka.

2. RPS som Myndighet kan sägas äga allt material som inte rör Rikets Säkerhet. Dessa uppgifter ägs av SÄPO och FST. Är det ett beslut att granska militärer kommer det beslutet otroligt fort. Fortare än vad som är rimligt om det inte finns starka misstankar. Därför tänker jag att det kan vara SÄPO-medarbetare som granskas.

3. Material rörande kontroll/granskning av SÄPO-folk bör enligt arkivbestämmelserna omfattas av en sekretess och hantering som RPS inte kan efterleva i en sådan stor utredning som PU. I "Maktkamp om Säpo" av Erik Magnusson berättas om Sven-Åke Hjälmroths och Holger Romanders vånda över den bristande sekretess-behandlingen i PU under Hans Holmers år vid rodret.
Citera
2015-05-12, 05:45
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Hur långt iförväg var det känt att OP hade en fri helg. Det behöver iofs inte vara så att man fått reda på att LOP skulle på bio. Om man visste att OP var ledig kanske man intensifierade spaningen mot OP och slog till då han visade sig gå på bio?
Visst, men det finns indikationer på att tid och plats var utsedda på förhand. Att det i så fall ändå fanns alternativa planer tar jag för givet.
Citat:
Ok tack, då hänger det mer logiskt ihop.
Personligen kan jag köpa den delen att dom indirekt skulle blivit motade över till andra sidan. Har aldrig riktigt trott på det att dom bytte sida för att kolla i Saris skyltfönster.
Dock har jag svårt att tro att någon utomstående skulle kunna styra dom att gå på bio ett visst datum och till en viss biograf.
Ja, det är svårt att tro på.

Men det fanns personer som planerade Olof Palmes scheman och resor. Och det lär ha funnits personer nära inpå honom som ingick i konspirationen (åtminstone tolkar jag Berghs samtal med Klöfverskjöld så). Steget därifrån till att även hans privatliv kartlades, studerades och i viss mån styrdes, är inte så långt. Dessutom tycks de ha varit vanemänniskor och tycks inte varit särskilt misstänksamma.

Vare sig jag är ute och cyklar eller inte, så är detta mitt scenario.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in