2015-05-12, 08:05
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Visst, men det finns indikationer på att tid och plats var utsedda på förhand. Att det i så fall ändå fanns alternativa planer tar jag för givet.

Ja, jag anser att tid och plats nästan "är för bra för att vara sann". Tycker att mycket talar för att det planerat att ske just där.
I mitt scenario passar platsen in närmast perfekt med tanke på vad som är kopplat till den.

Men eftersom inget går att bevisa så är diskussion om hur det har gått till en väg till att försöka förstå hur det har gått till.
Citera
2015-05-12, 08:43
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ja, jag anser att tid och plats nästan "är för bra för att vara sann". Tycker att mycket talar för att det planerat att ske just där.
I mitt scenario passar platsen in närmast perfekt med tanke på vad som är kopplat till den.

Men eftersom inget går att bevisa så är diskussion om hur det har gått till en väg till att försöka förstå hur det har gått till.

Om något verkar vara för bra så är det förmodligen så. Precis som i alla andra sammanhang. Men enligt mig missar du en sak. Viljan att läsa in betydelsen av en plats som till synes styrts av slumpmässiga skeenden. Enligt mig finns det ingenting som tyder på att Palme i förväg visste om att han skulle gå denna vägen. Är det inte så snarare att mördaren rättade sig efter parets rörelser. Eftersom han och hans kumpaner själva saknade förmågan att bestämma.

Om det är något som Morelius vittnesmål visar på så är det väl att mördaren inte kunde följt efter paret.

Så då måste mördaren vetat om i förväg att de skulle gå denna vägen. Och då är vi framme vid Walls eller ieshos förklaringsmodell. Om inte mördaren chansade...

Är det inte troligare att mördarens ankomst till mordplatsen passar in i tidsförloppet där Palme visade vilken väg han skulle ta. Och att han hade en mordkompis på andra sidan Sveavägen. För att täcka upp 2 möjliga sidor när riktningen var klar.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-05-12 kl. 08:55.
Citera
2015-05-12, 09:16
Medlem
ieshos avatar
Citat:

Det gläder mig att också du vill försöka dra och nysta lite längs den tråden. Det kan i varje fall inte skada.

- Skandiahuset är kopplat både till Stay Behind och till släkten Palme.
- Ett antal personer antydde på förhand att MOP var i görningen.
- Ett vittne hörde två män prata om ett förestående mord på Tunnelgatan.
- WT-tester i Skandiahuset på dagen innan något var bestämt.
- Enligt ett rykte ska MP ha vikt kvällen för ett biobesök med föräldrarna flera veckor innan.
- Biobiljetter var reserverade, som gavs till makarna Palme.
- Den 28:e var OPs första lediga dag på länge.
- HH kryssade omkring i Stockholms innerstad denna kväll, enligt Dahlgren.
- En kuppförsvarsövning på Barkarby tycks ha varit inplanerad.
- CGÖ skrev ut sig från sjukhuset samma dag.
- Många nazipoliser i tjänst på ej ordinarie platser denna kväll.

Listan kan göras längre.
Citera
2015-05-12, 09:21
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Om något verkar vara för bra så är det förmodligen så. Precis som i alla andra sammanhang. Men enligt mig missar du en sak. Viljan att läsa in betydelsen av en plats som till synes styrts av slumpmässiga skeenden. Enligt mig finns det ingenting som tyder på att Palme i förväg visste om att han skulle gå denna vägen. Är det inte så snarare att mördaren rättade sig efter parets rörelser. Eftersom han och hans kumpaner själva saknade förmågan att bestämma.

Om det är något som Morelius vittnesmål visar på så är det väl att mördaren inte kunde följt efter paret.

Så då måste mördaren vetat om i förväg att de skulle gå denna vägen. Och då är vi framme vid Walls eller ieshos förklaringsmodell. Om inte mördaren chansade...

Är det inte troligare att mördarens ankomst till mordplatsen passar in i tidsförloppet där Palme visade vilken väg han skulle ta. Och att han hade en mordkompis på andra sidan Sveavägen. För att täcka upp 2 möjliga sidor när riktningen var klar.
Menar du på fullaste allvar att fri vilja medför att människor inte kan styras eller manipuleras? Eller förutsägas?

Men självklart kan det ha funnits alternativa skyttar och alternativa planer om just denna plats - som ändå måste ha varit något av en favoriserad utgång (kanske med utlovad bonus till aktörerna?) - inte skulle ha passat in.
Senast redigerad av iesho 2015-05-12 kl. 09:24.
Citera
2015-05-12, 09:44
Medlem
Citat:
Menar du på fullaste allvar att fri vilja medför att människor inte kan styras eller manipuleras? Eller förutsägas?

Men självklart kan det ha funnits alternativa skyttar och alternativa planer om just denna plats - som ändå måste ha varit något av en favoriserad utgång (kanske med utlovad bonus till aktörerna?) - inte skulle ha passat in.

Visst kan människor styras. Kan dagligen iakttas via massmedia och politiker. Och via reklam.

Det är inte det.

Men att styra en Statsminister till en slaktplats som i detta fallet tror inte jag på. Snarare är det väl så att man efteråt vill läsa in saker på mordplatsen. Eftersom det passar in symboliskt.

Dammegård är inne på detta resonemanget. Där symbolik betyder mer än fakta. Och där symboliken bekräftar fakta.

Där min åsikt är att när man lät Palme välja mordplatsen saknade man själva förmågan att välja. Där grundfrågan i stället borde vara denna. Varför bestämde sig paret för att gå denna vägen. Efter en diskussion om en thestund. Där Näss säger att mordplatsen är omöjlig eftersom ett organiserat mord inte skulle ha hänt här.

Och det är väl den insikten som jag delar som berättar om att det inte var en organisation med resurser. Det var en begränsad grupp som passade på eftersom ett tillfälle uppenbarade sig. Där man kanske rentav befann sig i grannskapet i ett annat ärende. Ingående i något större som senare måste mörkas. Där man döljs bakom densamma. Även om man är en fri grupp i sammanhanget.

Är det inte just detta som gör det så komplicerat. Där du ser symbolik bakom mordet och mordplatsen ser jag symbolik bakom HHs och Ebbes agerande efteråt.

Vem som än bestämde 19860328 kl. 23.21.20 så ledde det till att mördaren än idag är okänd.

Där den yttersta makten inte är symbolisk.

Den är direkt och kan inte missuppfattas.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-05-12 kl. 10:29.
Citera
2015-05-12, 10:30
Medlem
V-Villessons avatar
Finns polisbefälet nedan identifierat i tråden?

"Rolf Machnows syster (!) ringde honom och sa att hon blivit uppringd av en anonym polisbefäl med härkomst från Dalarna som sa att det var Thomas Piltz som knäppt OP. Samma polisbefäl från Dalarna som sex minuter efter mordet försökte genskjuta mördaren på Birger Jarlsgatan? Vem såg han där iklädd svart rock och skinnhandskar?"
Citera
2015-05-12, 10:58
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:

1986 var det inte känt för många vilken hemlig verksamhet som hade sitt HQ i Skandia-huset. Känt var kopplingen mellan OP och Thule men i efterhand är ju den andra kopplingen oerhört intressant.
Det är ju otänkbart att inte OP kände till det, faktum talar för att OP själv var med i dess uppbyggnad.

Ja vi vet ju egentligen inget om hur LOP hade tänkt ta sig hem. Uppgetts har att det var OP som ville gå. Det var mycket folk på på västra sidan, samtidigt knappt ingen på östra sidan Sveavägen. Kanske ville LOP då byta sida för att inte bli alltför igenkänd och då passade man på att titta i skyltfönstret som sen har blivit den egentliga anledningen till att man korsade Sveavägen? Inte vet jag.

Men så här:
Har någon gjort iakttagelser av någon person som befunnit sig på västra sidan i samma korsning under minuterna innan mordet?

Där var mycket folk som då kunde ha sett och ingripit mot GM. Känns inte troligt att ett attentat var meningen att ske alls på den västra sidan.

Om LOP tagit tunnelbana eller taxi hem vilket kunde ha varit troligt varför finns inga observationer i Gamla stan av WT män vid 23. 20 tiden som kunde täckt LOPs väg hem?

Nej de finns runt MP och österut.

MOP var tänkt i city och just korsningen Sveavägen/Tunnelgatan österut är/blev just så genialisk som den blev.

Det är så bra utfört att folk inte vill inse.

Ingen har sett hur GM kom till Sveavägen.

Oklart när.

Trots att det är Stockholms mest trafikerade gata har ingen sett något som kan identifiera hur han ser ut.

100 meter ifrån och 1 minut efter mordet upphör i stort sett GM att existera.

Med andra ord är den exakta platsen för mordet extremt bra ur GMs synvinkel, så bra att jag vägrar tro att den är en slump. 30 meter västerut hade MP varit direkt dålig.

Men jag vill veta mer om hur det blev så.
Citera
2015-05-12, 11:06
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Det gläder mig att också du vill försöka dra och nysta lite längs den tråden. Det kan i varje fall inte skada.

- Skandiahuset är kopplat både till Stay Behind och till släkten Palme.
- Ett antal personer antydde på förhand att MOP var i görningen.
- Ett vittne hörde två män prata om ett förestående mord på Tunnelgatan.
- WT-tester i Skandiahuset på dagen innan något var bestämt.
- Enligt ett rykte ska MP ha vikt kvällen för ett biobesök med föräldrarna flera veckor innan.
- Biobiljetter var reserverade, som gavs till makarna Palme.
- Den 28:e var OPs första lediga dag på länge.
- HH kryssade omkring i Stockholms innerstad denna kväll, enligt Dahlgren.
- En kuppförsvarsövning på Barkarby tycks ha varit inplanerad.
- CGÖ skrev ut sig från sjukhuset samma dag.
- Många nazipoliser i tjänst på ej ordinarie platser denna kväll.

Listan kan göras längre.

Ja och OP är kopplad till SB.

Det är mycket mer som talar för en förutbestämd plats än inte.
Citera
2015-05-12, 11:13
Medlem
PeoFallmos avatar
Att det fanns poliser som under mordnatten gjorde annat än vad man kan ha förväntat har man ju egentligen fått på pränt.
Br P har ju sagt att Lars Christiansson till dem sagt att "han vet vad han har gort men det kan han inte tala om". Det är ju ett uttalande som egentligen är ett erkännande i sin brist på info om vad det gäller.
Citera
2015-05-12, 11:14
Bannlyst
Nsa har avlyssnat allt sen decennier de måste ha snappat upp eller veta någon måste ha sagt något under alla dessa år. Det borde finnas dokument eller bevis. Tycker det är dags att ge svaret på gåtan till svenska folket som gjort och gör så mycket i hemlighet och öppet för USA.
Senast redigerad av kejoin 2015-05-12 kl. 11:16.
Citera
2015-05-12, 11:33
Medlem
Citat:
1986 var det inte känt för många vilken hemlig verksamhet som hade sitt HQ i Skandia-huset. Känt var kopplingen mellan OP och Thule men i efterhand är ju den andra kopplingen oerhört intressant.
Det är ju otänkbart att inte OP kände till det, faktum talar för att OP själv var med i dess uppbyggnad.

Ja vi vet ju egentligen inget om hur LOP hade tänkt ta sig hem. Uppgetts har att det var OP som ville gå. Det var mycket folk på på västra sidan, samtidigt knappt ingen på östra sidan Sveavägen. Kanske ville LOP då byta sida för att inte bli alltför igenkänd och då passade man på att titta i skyltfönstret som sen har blivit den egentliga anledningen till att man korsade Sveavägen? Inte vet jag.

Men så här:
Har någon gjort iakttagelser av någon person som befunnit sig på västra sidan i samma korsning under minuterna innan mordet?

Där var mycket folk som då kunde ha sett och ingripit mot GM. Känns inte troligt att ett attentat var meningen att ske alls på den västra sidan.

Om LOP tagit tunnelbana eller taxi hem vilket kunde ha varit troligt varför finns inga observationer i Gamla stan av WT män vid 23. 20 tiden som kunde täckt LOPs väg hem?

Nej de finns runt MP och österut.

MOP var tänkt i city och just korsningen Sveavägen/Tunnelgatan österut är/blev just så genialisk som den blev.

Det är så bra utfört att folk inte vill inse.

Ingen har sett hur GM kom till Sveavägen.

Oklart när.

Trots att det är Stockholms mest trafikerade gata har ingen sett något som kan identifiera hur han ser ut.

100 meter ifrån och 1 minut efter mordet upphör i stort sett GM att existera.

Med andra ord är den exakta platsen för mordet extremt bra ur GMs synvinkel, så bra att jag vägrar tro att den är en slump. 30 meter västerut hade MP varit direkt dålig.

Men jag vill veta mer om hur det blev så.

Jag läser vad du skriver. Jag förstår vad du menar. Men enligt mig är det ett felaktigt resonemang utifrån de fakta som trots allt finns.

Skulle mördare verkligen peka mot en symbolisk byggnad. Där det inte räckte med att avrätta. Där symboliken på något sätt är viktigare än mordet. Annars hade det inte blivit något mord. Tillåt mig tvivla.

En mördargrupp vill mörda en Statsminister. Där mordets geografiska placering är det primära i sammanhanget. Viktigare än mordet. Eftersom platsen har en symbolisk betydelse. Annars skiter man i det. Kan inte Palme just mördas just på denna plats är mordet förfelat. Det är platsen som är det primära. Jo tjena.

Räcker det inte med ett lik som en markering.

Om jag nu ska föra ditt resonemang till en slutsats

Så hade aldrig mordet skett om han inte passerade rätt byggnad.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-05-12 kl. 11:44.
Citera
2015-05-12, 11:43
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Jag läser vad du skriver. Jag förstår vad du menar. Men enligt mig är det ett felaktigt resonemang utifrån de fakta som trots allt finns.

Skulle mördare verkligen peka mot en symbolisk byggnad. Där det inte räckte med att avrätta. Där symboliken på något sätt är viktigare än mordet. Annars hade det inte blivit något mord. Tillåt mig tvivla.

En mördargrupp vill mörda en Statsminister. Där mordets geografiska placering är det primära i sammanhanget. Viktigare än mordet. Eftersom platsen har en symbolik.

Räcker det inte med ett lik som en markering.

Nej du förstår nog inte riktigt vad jag menar. Jag menar att man kan ha använt den byggnaden som ett redskap i tillvägagångssättet. Inte som en symbolhandling bara för att. Byggnaden i sig, dess innehåll och verksamheten anser jag kunna utgöra en sorts "alibi" i sig för GM då de runt denne vet att inget som har med Sveriges säkerhet, hemligt samarbete med annan makt mm kommer att grävas i. DE visste det men inte den större allmänheten, därför är platsen idealisk, symboliken mer på köpet så att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in