Citat:
Ursprungligen postat av
andersaanderssona
Om något verkar vara för bra så är det förmodligen så. Precis som i alla andra sammanhang. Men enligt mig missar du en sak. Viljan att läsa in betydelsen av en plats som till synes styrts av slumpmässiga skeenden. Enligt mig finns det ingenting som tyder på att Palme i förväg visste om att han skulle gå denna vägen. Är det inte så snarare att mördaren rättade sig efter parets rörelser. Eftersom han och hans kumpaner själva saknade förmågan att bestämma.
Om det är något som Morelius vittnesmål visar på så är det väl att mördaren inte kunde följt efter paret.
Så då måste mördaren vetat om i förväg att de skulle gå denna vägen. Och då är vi framme vid Walls eller ieshos förklaringsmodell. Om inte mördaren chansade...
Är det inte troligare att mördarens ankomst till mordplatsen passar in i tidsförloppet där Palme visade vilken väg han skulle ta. Och att han hade en mordkompis på andra sidan Sveavägen. För att täcka upp 2 möjliga sidor när riktningen var klar.
1986 var det inte känt för många vilken hemlig verksamhet som hade sitt HQ i Skandia-huset. Känt var kopplingen mellan OP och Thule men i efterhand är ju den andra kopplingen oerhört intressant.
Det är ju otänkbart att inte OP kände till det, faktum talar för att OP själv var med i dess uppbyggnad.
Ja vi vet ju egentligen inget om hur LOP hade tänkt ta sig hem. Uppgetts har att det var OP som ville gå. Det var mycket folk på på västra sidan, samtidigt knappt ingen på östra sidan Sveavägen. Kanske ville LOP då byta sida för att inte bli alltför igenkänd och då passade man på att titta i skyltfönstret som sen har blivit den egentliga anledningen till att man korsade Sveavägen? Inte vet jag.
Men så här:
Har någon gjort iakttagelser av någon person som befunnit sig på västra sidan i samma korsning under minuterna innan mordet?
Där var mycket folk som då kunde ha sett och ingripit mot GM. Känns inte troligt att ett attentat var meningen att ske alls på den västra sidan.
Om LOP tagit tunnelbana eller taxi hem vilket kunde ha varit troligt varför finns inga observationer i Gamla stan av WT män vid 23. 20 tiden som kunde täckt LOPs väg hem?
Nej de finns runt MP och österut.
MOP var tänkt i city och just korsningen Sveavägen/Tunnelgatan österut är/blev just så genialisk som den blev.
Det är så bra utfört att folk inte vill inse.
Ingen har sett hur GM kom till Sveavägen.
Oklart när.
Trots att det är Stockholms mest trafikerade gata har ingen sett något som kan identifiera hur han ser ut.
100 meter ifrån och 1 minut efter mordet upphör i stort sett GM att existera.
Med andra ord är den exakta platsen för mordet extremt bra ur GMs synvinkel, så bra att jag vägrar tro att den är en slump. 30 meter västerut hade MP varit direkt dålig.
Men jag vill veta mer om hur det blev så.