2015-05-12, 11:50
Medlem
Tips på en bra långsiktig investering!

Hej!
Jag har kollat runt lite och försöker läsa på mm men jag tycker det är en riktig djungel där ute angående fonder mm mm.
Förvaltningsavgifter eller ej och så.

Är det någon som har några bra tips gällande ca en halv minjon som ska ska sparas på lång sikt ( jag pratar 10-15 år eller mer) jag har redan 3 andra Pottar med pengar som ligger placerade.

Jag letar efter en ganska säker placering.

Just nu ligger pengarna i ett isk (investeringssparkonto) de är inte investerade ännu men innan en eventuell flytt ut ur det för en annan typ av investering så vill jag ha lite kött på benen. Vill dock inte att de ligger där där länge oplacerade.

Tacksam för lite tankar och tips!
Citera
2015-05-12, 12:15
Medlem
Jag vet inte vad mer erfarna traders säger men i min åsikt är det inte rätt tid att lägga in 500k i någon fond/aktiebolag just nu.
Citera
2015-05-12, 12:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Köpa aktier i ett bra investmentbolag kan aldrig vara fel.

Lundbergföretagen eller Industrivärden skulle jag själv köpa med den tidshorisonten utan att tveka.

Men jag skulle kanske inte köpa allt på en gång. Finns stor risk att börsen kommer gå ner från denna höga nivå, så det ta det piano med inköpen.
Citera
2015-05-12, 14:28
Medlem
knut_1s avatar
Nej, precis, du borde kanske överväga att pytsa in dina 500k med kanske 100k per år, 10k per månad eller något sådant i investmentbolag.
Citera
2015-05-12, 15:55
Medlem
Razys avatar
För att minska risken sprider du ut köpen under en lite längre tid.

Sen bör du köpa billiga indexfonder, och eventuell krydda med någon lite mer riskfylld fond.

Rekommenderar inte aktier då du behöver vara lite mer insatt än du verkar vara, och fonder är betydligt lättare att hålla koll på.

Kanske en sådan här uppdelning skulle fungera för dig?
40% - Länsförsäkringar Global Index
40% - Avanza Zero
10% - Swedbank Robur Indexfond Asien
10% - Valfri "kryddfond" med högre risk
Citera
2015-05-12, 16:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razy
Rekommenderar inte aktier då du behöver vara lite mer insatt än du verkar vara, och fonder är betydligt lättare att hålla koll på.

Det är skillnad på aktier och aktier. Investmentbolag är i princip samma sak som att köpa en fond, då man får en färdig portfölj förvaltad åt sig. Ofta med rabatt dessutom. Och förvaltningen blir extremt billig i jämförelse med många fonder.

Fonder däremot ska man akta sig för eftersom de ofta är mycket dyra och avgifterna slår mot spararen med ränta på ränta-effekt.

De enda fonderna jag själv äger är Avanza Zero och Spiltan Investmentbolagfond.

Sedan finns det ju bättre och sämre enskilda aktier. Att köpa i kvalitetsbolag som exempelvis H&M, Skanska, SCA, Holmen, Nordea etc är en stor skillnad mot att köpa aktier i skräpbolag som inte ens tjänar pengar (biotech etc).
Citera
2015-05-12, 16:16
Medlem
Satsa på någon av bankernas indexfond, med låga förvaltningsavgifter, typ 0,40%. Köpte andelar i en amerikansk indexfond som fördubblat insatt kapital på dryga 2 år. Mest beroende på dollarns förstärkning, gentemot kronan. Vissa asiatiska har utrymme fortfarande. Mer osäker på de svenska, då börsen stigit ganska mycket i Sverige.
Citera
2015-05-12, 16:54
Medlem
Draken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razy
Du betalar den årliga schablonskatten oavsett hur det har gått under året.

Okej, tack!
Citera
2015-05-12, 17:40
Medlem
Razys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är skillnad på aktier och aktier. Investmentbolag är i princip samma sak som att köpa en fond, då man får en färdig portfölj förvaltad åt sig. Ofta med rabatt dessutom. Och förvaltningen blir extremt billig i jämförelse med många fonder. .

Ja självklart. Men för en nybörjare (inget illa) som TS verkar vara så känns ändå fonder som det bättre alternativet. Sen kan det vara nyttigt att i en viss utsträckning köpa lite aktier i några bolag, men man ska verkligen inte lägga sitt huvudsakliga sparande i aktier om man inte har lite mer kunskap än vad TS verkar ha.

Citat:
Fonder däremot ska man akta sig för eftersom de ofta är mycket dyra och avgifterna slår mot spararen med ränta på ränta-effekt.

Eh vissa ja, men verkligen inte alla.

Citat:
De enda fonderna jag själv äger är Avanza Zero och Spiltan Investmentbolagfond.

Lite mycket fokus på Sverige kanske? Hoppas för din skull att du äger utländska aktier utöver dessa fonder.

Citat:
Sedan finns det ju bättre och sämre enskilda aktier. Att köpa i kvalitetsbolag som exempelvis H&M, Skanska, SCA, Holmen, Nordea etc är en stor skillnad mot att köpa aktier i skräpbolag som inte ens tjänar pengar (biotech etc)

Ska man endast köpa i de svenska storbolagen, är reltativt ny och kanske inte vet så mycket om börsen ännu, kan man ju lika gärna köpa exempelvis Avanza Zero som är helst avgiftsfri. Eller hur?
Citera
2015-05-12, 18:16
Medlem
Tack för alla svar. Ja det har lutat åt avanza zero och som några antytt så har jag inte särskilt stora kunskaper inom detta.

1:Kan någon förklara för mig det där med förvaltningsavgift och hur den på sikt äter upp spararens kapital.
Citera
2015-05-12, 18:26
Medlem
lobstoks avatar
Flashback är väl ett aktiebolag så hur köper man fb-aktier?
Citera
2015-05-12, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lobstok
Flashback är väl ett aktiebolag så hur köper man fb-aktier?
Att det är ett aktiebolag betyder inte att det är ett publikt börsbolag. Flashback AB är mig veterligen privatägt och därför finns inga aktier att köpa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in