2015-04-30, 10:44
Medlem
Brmcs avatar
Om ni har en aktie ni tror på, brukar ni ligga och ruva på den och köpa på er fler, eller brukar ni sälja av och ta hem lite vinst då och då? Tänker mig att det per logik är bra att sälja av lite då och då för att minimera chansen att man förlorar det hela investerade kapitalet.

För att förtydliga ber jag inte om råd, utan är bara intresserad av att veta hur ni brukar göra
Citera
2015-05-01, 11:48
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Om ni har en aktie ni tror på, brukar ni ligga och ruva på den och köpa på er fler, eller brukar ni sälja av och ta hem lite vinst då och då? Tänker mig att det per logik är bra att sälja av lite då och då för att minimera chansen att man förlorar det hela investerade kapitalet.

För att förtydliga ber jag inte om råd, utan är bara intresserad av att veta hur ni brukar göra
Om situationen uppstår brukar jag hyvla av lite för att innehavet tar upp en större del av portföljen än jag är bekväm med. Tyvärr prickar jag inte såna raketer så pass ofta att det är ett vanligt problem .

Däremot händer det ju från och till att en aktie är köpvärd även en tid efter mitt första köp så då brukar jag fylla på. Litar man på sin analys så ska man ju våga fylla på även om kursen sjunker lite eller står stilla.
Citera
2015-05-01, 15:15
Medlem
Sven2s avatar
Jag vill förstår prisändring av Bull/Bear certificates och jag har skrivit en Excel fil
https://mega.co.nz/#!655TgRAR!tf_87h...GIwwCzv-mydfJY
Är det rätt eller fel? Jag exkluderat Administrationavgift från räkningar.
Citera
2015-05-02, 09:34
Medlem
KRLVKs avatar
Jag är Apple-användare och skulle vilja få in priser på WTI och Brent Crude Oil i mina stocks/Notification center.

Datan levereras av Yahoo Finance, men jag kan inte hitta någon ticker för olja på deras sajt. Det enda jag hittar är olika ETF:er och dylikt.

Kan man få in oljeprisen från Yahoo finance, eller finns det någon widget?

Har Bloomberg Business på iPhone, men den finns inte som app för OS X.
Citera
2015-05-02, 21:54
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sheldor4599
Om situationen uppstår brukar jag hyvla av lite för att innehavet tar upp en större del av portföljen än jag är bekväm med. Tyvärr prickar jag inte såna raketer så pass ofta att det är ett vanligt problem .

Däremot händer det ju från och till att en aktie är köpvärd även en tid efter mitt första köp så då brukar jag fylla på. Litar man på sin analys så ska man ju våga fylla på även om kursen sjunker lite eller står stilla.

Ah okej. Ja men tänkte om det är smart att sälja av lite för att säkra vinst, och sen kanske köpa tillbaks vid nästa köptillfälle. Tänker högt bara!
Citera
2015-05-03, 12:31
Medlem
realiserat resultat betyder?

orealiserat resultat betyder?
Citera
2015-05-03, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gotlaborg1992
realiserat resultat betyder?

orealiserat resultat betyder?

Orealiserat resultat är marknadsvärdet minus anskaffningsvärdet.
Citera
2015-05-03, 22:04
Medlem
Draken1s avatar
Jag hade tänkt börja handla lite med aktier och undrar vilken bank/depå som hade passat mig bäst. Då jag är student hade jag inte tänkt handla för så stora summor utan max. 5000 kr per affär. Hade då Avanza Mini passat mig bäst?

Om jag har förstått det rätt så betalar man ett rörligt pris på 0,25% när man handlar för över 400. T.ex. om jag köper aktier för 5000 så betalar jag 12,5 kr i courtage vilket fortfarande blir billigare än klass Small där 39 kr är lägsta courtagepris. Så har jag fattat det rätt med att Mini passar mig bäst?

Några ytterligare frågor:
Betalar man courtage även när man säljer aktier?

Hur räknas skatten när man säljer aktier? Skattas det endast på vinst?

Skattar man innehav av aktier?

Har ni tips på bra webbsidor där man kan läsa på om denna konst?
Citera
2015-05-03, 22:10
Medlem
keyboardwarri0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken1
Jag hade tänkt börja handla lite med aktier och undrar vilken bank/depå som hade passat mig bäst. Då jag är student hade jag inte tänkt handla för så stora summor utan max. 5000 kr per affär. Hade då Avanza Mini passat mig bäst?

Om jag har förstått det rätt så betalar man ett rörligt pris på 0,25% när man handlar för över 400. T.ex. om jag köper aktier för 5000 så betalar jag 12,5 kr i courtage vilket fortfarande blir billigare än klass Small där 39 kr är lägsta courtagepris. Så har jag fattat det rätt med att Mini passar mig bäst?

En bra sida som hjälper nybörjare komma igång.

http://www.rikatillsammans.se/2014/0...n-pengamaskin/
Citera
2015-05-03, 22:16
Medlem
Razys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken1

Avanza Mini passar perfekt för dig och dina behov. Finns någon sammanställning där det visar när det blir mer lönsamt vid handel över en viss summa, hittar den dock inte nu.

Du betalar courtage både vid köp och sälj av en aktie. Det enklaste är att du samlar alla dina aktier och eventuella fonder i ett investeringssparkonto (ISK). I ett ISK behöver du inte tänka på skatten eller deklarationen något nämnvärt då det sker per automatik. Du betalar en årlig schablonskatt på hela ditt kapital (ca 1%).

Läs mer om ISK här:
https://www.avanza.se/konton/isk.html
Citera
2015-05-03, 23:11
Medlem
Säljer och köper man certifikat bull/bear precis som aktier? Är det ett visst präst på certifikatet? Sedan om det stiger respektive minskar så säljer man det till den nya kursen?

Kan man handla något för en liten summa bara för att prova? Eller är det något annat underliggande man borde ha förståelse för innan?
Citera
2015-05-03, 23:14
Medlem
UERATZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Broheim
Gör en liten vinst i africa, och hoppa av sen.
Risken är stor att spekulera i oljan just nu, speciellt för en nybörjare.

Köp mer stabila företag som genererar ordentligt med vinst och ger utdelning. Håll risken nere för större delen av din portfölj.
Lägg 10-20k på att leka med om du vill, men större summor än så hade jag inte placerat i africa oil eller liknande företag.
Skulle inte äns riskera det. Man ska alltid investera på minst 5 års sikt. Om man vill räkna med att var säker
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in