2015-03-25, 13:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Vad tycker ni om de äldre uttrycken Blåman respektive Morian?
Upplever ni dessa som mer eller mindre kränkande/stigmatiserade eller är kan man se något av dessa som mer "salongsfärdigt"?

Jag antar att du menar salongsfähigt?

Jag skulle vilja vända på frågan. När är det lämpligt att använda dessa och med vilken avsikt?
Citera
2015-03-25, 13:09
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag antar att du menar salongsfähigt?

Jag skulle vilja vända på frågan. När är det lämpligt att använda dessa och med vilken avsikt?
Just detta som är min fråga, tack för att du benade ut begreppen.

Jag märkte att du nästan vände ut och in på dig själv för att undvika ge ett rakt svar på frågan. En riktig prestation i sig, men varför? vad är det som gör att du "går som katten kring het gröt"?
Citera
2015-03-25, 13:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Just detta som är min fråga, tack för att du benade ut begreppen.

Jag märkte att du nästan vände ut och in på dig själv för att undvika ge ett rakt svar på frågan. En riktig prestation i sig, men varför? vad är det som gör att du "går som katten kring het gröt"?

Det tog mig cirka 3 sekunder att ställa frågan och svaret är för att jag inte förstår din fråga. Kan du vänligen svara på det jag frågar dig så ska jag svara på din fråga. Din fråga saknar viktig information.

Edit: Du bör ju åtminstone ha en åsikt och en avsikt med din fråga eftersom du bemödar dig att söka upp gamla begrepp.
Senast redigerad av HerrGickhan 2015-03-25 kl. 13:24.
Citera
2015-03-25, 13:32
Medlem
Citat:
Vad tycker ni om de äldre uttrycken Blåman respektive Morian?
Jag sökte och nog fanns både mor[2] och morian med i SAOL13, med klassifikationen åld., men ingen blåman, däremot blåmanet, men det låter som en SFI-abiturients grammatiska missfall.

Nu undrar jag plötsligt vem som och när som sist använde ett av de orden ej i ett försök att verka varken ålderdomlig eller finurlig.
Citera
2015-03-25, 20:17
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Menar du då eller nu? Den som använder detta nu gör ju det i så fall av en anledning. Det är ju den anledningen som är intressant att komma tillrätta med.

Jag säger på samma sätt som jag gör när det gäller användandet av »hen«. Det går att skriva om eller använda bättre ord. Jag har aldrig känt att jag har behov av att använda någon av de ord du refererar till. Om jag kan försöker jag benämna människor från de länder de kommer. Om jag inte vet det kanske jag säger afrikaner eller mörkhyade.

Jag vill inte bli kallad »hen« och jag tror väldigt många mörkhyade inte vill bli kallade »negrer«. Sålees använder jag inget av dessa ord.
Ett intressant svar. Om jag nu skulle tillåta mig att vädra ut alla denna politiska korrekthet på gränsen till skitnödighet, så tolkar jag att du ser ett stigma i dessa medeltida ord, men kan inte riktigt förklara varför. Vågar man fråga varför utan att få huvudet avbitet?
Citera
2015-03-25, 20:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ett intressant svar. Om jag nu skulle tillåta mig att vädra ut alla denna politiska korrekthet på gränsen till skitnödighet, så tolkar jag att du ser ett stigma i dessa medeltida ord, men kan inte riktigt förklara varför. Vågar man fråga varför utan att få huvudet avbitet?

Det är inga problem att fråga, men du ställer ju frågan till fel person. Jag använder inte dessa ord och kan därför inte sätta mig in i tankarna hos den som nödvändigtvis behöver använda dem. Det var ju det jag frågade dig, men du har inte gett mig något svar.

Jag störs inte av hur andra använder ord eller beter sig. Det är deras problem. Däremot kan jag vara intresserad av anledningen.
Citera
2015-03-28, 21:05
Bannlyst
Citat:
Nej, det är olika saker. I det senare fallet nöjer man sig inte bara med den kollektiva nedsättningen. Det uttrycker dessutom en nedsättning riktad direkt till individen ifråga.

Det vore intressant om du med egna ord skulle förklara varför det är så viktigt att få använda ordet som är föremål för denna tråd. Berätta även på vilket sätt det begränsar dig om du inte använder ordet.

Eftersom vi talar om det svenska ordet så finns ingen nedsättande bibetydelse. Denna är påhittad av PK-idioter (oj, där kom en tautologi dessutom ) Om jag säger "svart" är det ju för övrigt för det mesta fel. Det finns inte ens ett passande ord, och skälet är att idioter som inget duger till mer än att gnälla över icke-problem har varit och pillat på det vedertagna ordet till att börja med!

Negress låter t.o.m. uppvärderande. "Den amerikanska negressen Sierra är en enormt het porrskådespelerska" (vilket jag för övrigt tycker; det är ett av mina favoritobjekt att drömma om när jag inte har en kvinna av kött och blod nära mig, vilket jag sällan har här ute i skogen)
Citera
2015-03-28, 21:15
Bannlyst
Citat:
Det heter min vokabulär, utrum (n-genus). Du bör med andra ord ändra din vokabulär. Fortfarande har du inte svarat på frågan på vilket sätt det begränsar dig om du inte använder ordet? Kom igen nu, du som inte har några problem. Berätta! Berätta också på vilket sätt du tycker att ordet är neutralt och inte på något vis bär med sig ett nedsättande förhållningssätt.

Du är åklagare. Du har bevisbördan. Bevisa att en majoritet av personer med afrikanskt ursprung tar illa upp av detta ord i Sverige, framförallt att de tog illa upp av det innan vita idioter som bor och jobbar i skyddade verkstäder började fördöma ordet för att hyckla medkänsla med dessa afrikaner.
Citera
2015-03-28, 21:32
Medlem
Jag bor på ön Negros i provinsen Negros Occidental. Är jag rasist?
Citera
2015-03-28, 21:56
Medlem
hokums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
Jag bor på ön Negros i provinsen Negros Occidental. Är jag rasist?

Det beror på. Har du paddlat uppför Rio Negro och druckit Cordon Negro?
Citera
2015-03-29, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hokum
Det beror på. Har du paddlat uppför Rio Negro och druckit Cordon Negro?

Har druckit Gordon Negro Brutt, gott. O druckit San Miguel Negra. O pumpat en snygg negra på Negros. Jag måste vara rasist
Citera
2015-05-11, 15:34
Medlem
von.Jekwels avatar
Ska man skriva "Jag har raderat de där meningarna" eller "Jag har raderat dem där meningarna" och varför?

Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in