2015-03-28, 20:40
Medlem
hokums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Som om någon skulle bry sig om vad ordet egentligen betyder?

Ska man göra så med alla ord då, använda dem för vad de betydde från början? Hahaha.

Tjej betydde hora, men även om några tjejer vet det så är det ingen som bryr sig eftersom det inte betyder det idag.

Man kan väl använda ordet neger hemma om man vill, ifall man varit van vid det, och inga svarta behöver höra det.

Jag säger "negerboll" om jag pratar om chokladboll med mina syskon för vi är vana vid det, men jag säger det inte annars och har inga problem med det.

En negerboll innehåller kaffe, det gör inte en chokladboll. Negerbollar rullas i pärlsocker, chokladbollar i kokos. Finns bra recept på resp bakverk på internet nu när SAOL gjort allt till chokladbollar.
Citera
2015-03-28, 20:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hokum
För mig är det en viss skillnad mellan att mellan att säga neger och negerjävel men för dig tycks innebörden vara densamma.

Nej, det är olika saker. I det senare fallet nöjer man sig inte bara med den kollektiva nedsättningen. Det uttrycker dessutom en nedsättning riktad direkt till individen ifråga.

Det vore intressant om du med egna ord skulle förklara varför det är så viktigt att få använda ordet som är föremål för denna tråd. Berätta även på vilket sätt det begränsar dig om du inte använder ordet.
Citera
2015-03-28, 20:47
Medlem
esants avatar
Citat:
En negerboll innehåller kaffe, det gör inte en chokladboll. Negerbollar rullas i pärlsocker, chokladbollar i kokos. Finns bra recept på resp bakverk på internet nu när SAOL gjort allt till chokladbollar.

Så vitt jag vet fanns det inga chokladbollar på åttiotalet. Vilka ord som använts kan ha varit olika för olika delar av landet kanske. Kaffe brukar inte uppskattas av barn, det hade vi aldrig i våra bollar, men de var negerbollar för det, enligt oss och andra.
Citera
2015-03-28, 20:53
Medlem
beardbraids avatar
Citat:
För mig är det en viss skillnad mellan att mellan att säga neger och negerjävel men för dig tycks innebörden vara densamma.

Negerjävel skulle jag bara kalla någon jag känner väldigt väl och tycker väldigt mycket om. Neger skulle jag aldrig säga. Mina 2 cent...
Citera
2015-03-28, 20:56
Medlem
hokums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, det är olika saker. I det senare fallet nöjer man sig inte bara med den kollektiva nedsättningen. Det uttrycker dessutom en nedsättning riktad direkt till individen ifråga.

Det vore intressant om du med egna ord skulle förklara varför det är så viktigt att få använda ordet som är föremål för denna tråd. Berätta även på vilket sätt det begränsar dig om du inte använder ordet.

Du kanske inte vet att en neger är en individ och flera negrer är en grupp. Således är en negerjävel en individ och flera negerjävlar en grupp. Det är en fråga om singularis vs pluralis. När jag gick i skolan fick vi lära oss elementära begrepp och då hette negrer negrer. Jag tror det bottnar i att neger är ett finare ord för svart, vilket styrks av att negrerna själva kallar sig för negrer eller niggers. Det är bara världsförbättrare som du som har ett problem med det.
Citera
2015-03-28, 21:00
Medlem
hokums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Så vitt jag vet fanns det inga chokladbollar på åttiotalet. Vilka ord som använts kan ha varit olika för olika delar av landet kanske. Kaffe brukar inte uppskattas av barn, det hade vi aldrig i våra bollar, men de var negerbollar för det, enligt oss och andra.

När jag var liten och gjorde negerbollar, var skillnaden en tsk kaffe och pärlsockret. Prova gör en sats och upplev äkta negerbollar. Sen fanns det chokladbollar men de var gjorda av skum och med kexbotten, de köpte man på affären och bakade inte själv. Inte att förväxla med mumsmums.
Citera
2015-03-28, 21:06
Medlem
hokums avatar
Citat:
Jag har inga problem, det är du som uppenbarligen har det. Du kan inte ens svara på enkla frågor. Jag ställer dem igen så får vi se om du duger till att svara.

[PHP]Kan du med egna ord skulle förklara varför det är så viktigt att få använda ordet som är föremål för denna tråd. Berätta även på vilket sätt det begränsar dig om du inte använder ordet?[/PHP]

Varför ska jag ändra mitt vokabulär, som jag med mfl haft sedan barnsben, för att en skitnödig idiot inte kan benämna saker vid sitt rätta namn utan en ångestattack. Du borde gifta dig med en negress och återkomma i tråden när de lärt dig säga neger utan att förgås. Patetiskt.
Citera
2015-03-28, 21:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Klockan nio en lördagskväll har jag annat att tänka på än utrum. Du sitter hela tiden och försöker demonisera det neutrala ordet neger och de som brukar det. I mina ögon är du en liten skit och det är nedsättande att bli kallad för.

Men du har uppenbarligen inget annat för dig än att argumentera för att få använda ordet i trådrubriken utan att våga svara på varför.
Citera
2015-03-28, 21:20
Medlem
hokums avatar
Citat:
Men du har uppenbarligen inget annat för dig än att argumentera för att få använda ordet i trådrubriken utan att våga svara på varför.

Våga?!? En neger är en neger, vad vill du inte förstå och varför?
Citera
2015-03-28, 21:43
Bannlyst
Citat:
Det måste du väl kunna svara på själv. Enklast genom att vara ärligt och berätta om du tycker att alla etniciteter är lika mycket värda eller om vissa, enligt dig, är mindre värda.

Jag får svara för mig själv: alla är lika mycket värda (eller lika lite, cyniskt sett), åtminstone gör etniciteten som sådan ingen som helst skillnad. Däremot medger jag öppet att västerländsk kultur och ateism för det mesta är överlägsen österländsk kultur och alltid överlägsen islam. Men en neger som bara har begått offerlösa brott (typ som jag själv begår just nu genom att knarka) är precis lika mycket (eller lite) värd som jag själv.

Däremot ska ingen jävla tankepolis, särskilt inte ärketöntarna i Svenska Akademin, som inte ens vet att det är tvåtusenfemton i år, tala om för mig vad jag får säga. Negern får inte heller bestämma det. Vill han vara min ovän för att jag kallar honom något som jag inte alls menar något illa med är det hans förlust.
Citera
2015-03-28, 23:05
Moderator
Hamilkars avatar
Den här tråden är inte till för att utröna vilka postare som är moraliskt bättre än andra, och den är heller inte till för att diskutera språkliga fenomen som inte har med ordet neger eller sammansättningsleden neger- att göra. Och det vet ni alldeles utmärkt väl själva.

/Mod.
Citera
2015-03-31, 02:50
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Ordet neger äger på det svenska språket sannerligen en vidunderlig kraft. Nästan så att ordet är magiskt. Svenskar blir som galna när bara ordet i sig kommer på tal. Särskilt de goda svenskarna som för det mesta bara sett en neger på bild eller på sin höjd när man gått förbi Migrationsverkets väntrum. Nästan nåt sjukt över det hela. Man får ju, som delvis svarting själv, om än inte mer än till en en sextiofjärdedel, hoppas att det inte är svart magi det rör sig om, magia negra.

I övrigt är det onödigt att på svenska använda ordet neger. Om man inte vill vara nedlåtande. Och det vill man kanske. Eller vissa vill det kanske. De som inte avser vara nedlåtande mot afrikaner men ändå använder ordet neger när de talar om människor och inte floder eller berg, har enligt min uppfattning lika svårt att rationellt förklara ordvalet som den som säger hora om kvinnor generellt, och sedan påstår att ordet hora inte är ett negativt ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in