2015-05-10, 08:44
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egenintresset
Ok, tack.

Men man kan ju ta uppehåll x antal terminer, så på det sättet kan du ha kvar din utbildningsplats ett tag till iallafall.
Citera
2015-05-10, 21:32
Medlem
Jag skickade in ansökan till några program till HT15 men har nu efter anmälan blivit mer intresserad av ett program som jag satte längre ner i prioriteringslistan. Kan jag tacka nej om jag kommer in till program högre upp och komma in på urval 2 eller blir jag direkt struken från alla andra program när jag kommit in på ett som ligger högre upp i listan (även från urval 2)?
Citera
2015-05-10, 21:40
Medlem
dutys avatar
Hur länge till kan man ta bort en anmälan på antagning.se?
Citera
2015-05-10, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SauceSauce
Jag skickade in ansökan till några program till HT15 men har nu efter anmälan blivit mer intresserad av ett program som jag satte längre ner i prioriteringslistan. Kan jag tacka nej om jag kommer in till program högre upp och komma in på urval 2 eller blir jag direkt struken från alla andra program när jag kommit in på ett som ligger högre upp i listan (även från urval 2)?

Om du kommer in på 1 så stryks de övriga.
Citera
2015-05-10, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Om du kommer in på 1 så stryks de övriga.

Även om jag tackar nej till den med högre prioritet kan jag alltså inte komma in på urval 2 på de med lägre prio?
Citera
2015-05-10, 22:06
Medlem
danthepancakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SauceSauce
Även om jag tackar nej till den med högre prioritet kan jag alltså inte komma in på urval 2 på de med lägre prio?

Nej
Citera
2015-05-11, 18:04
Medlem
Kan man registrera sig på en sommarkurs som man har blivit antagen till och sedan hoppa av den direkt i starten pga anledningen att man kom in som reserv på en annan kurs man hellre vill läsa?

Jag kan ju inte tacka nej till den sommarkursen jag är antagen till. Och jag vet ju inte om jag kommer in på den andra kursen som jag vill läsa (då jag är reserv). Jag kan ju heller inte läsa båda kurserna, om det slutligen visar sig att jag blev antagen som reserv på den andra, men innan redan har registrerat mig på den första. Hur bör man göra?

Tacksam för svar!
Citera
2015-05-11, 20:46
Medlem
daggeulricHs avatar
Jag vet att ni avskyr sena anmälningar, men jag känner mig relativt säker gällande denna.
  • HT 2015 Totalt antal sökande: 112 1:a handssökande: 22
  • HT 2014 Totalt antal sökande: 132 1:a handssökande: 16 - Sen Anmälan: Antagna: 6 Reserver: 0
  • HT 2013 Totalt antal sökande: 103 1:a handssökande: 12 - Sen Anmälan: Antagna: 12 Reserver: 0
  • HT 2012 Totalt antal sökande: 69 1:a handssökande: 10 - Sen Anmälan: Antagna: 2 Reserver: 0

Tidigare år har alltså alla sen anmälningar accepterats. Jag vet att det är omöjligt att förutse men tidigare statistik talar ju för det i alla fall antar jag?

Kram.
Citera
2015-05-11, 22:00
Medlem
daggeulricHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daggeulricH
Jag vet att ni avskyr sena anmälningar, men jag känner mig relativt säker gällande denna.
  • HT 2015 Totalt antal sökande: 112 1:a handssökande: 22
  • HT 2014 Totalt antal sökande: 132 1:a handssökande: 16 - Sen Anmälan: Antagna: 6 Reserver: 0
  • HT 2013 Totalt antal sökande: 103 1:a handssökande: 12 - Sen Anmälan: Antagna: 12 Reserver: 0
  • HT 2012 Totalt antal sökande: 69 1:a handssökande: 10 - Sen Anmälan: Antagna: 2 Reserver: 0

Tidigare år har alltså alla sen anmälningar accepterats. Jag vet att det är omöjligt att förutse men tidigare statistik talar ju för det i alla fall antar jag?

Kram.

Värt att nämna kanske är att jag har dubbelt så höga betyg som antagningstatistiken för urval 1 de senaste åren.

Kram.
Citera
2015-05-11, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intesomdu
Kan man registrera sig på en sommarkurs som man har blivit antagen till och sedan hoppa av den direkt i starten pga anledningen att man kom in som reserv på en annan kurs man hellre vill läsa?

Jag kan ju inte tacka nej till den sommarkursen jag är antagen till. Och jag vet ju inte om jag kommer in på den andra kursen som jag vill läsa (då jag är reserv). Jag kan ju heller inte läsa båda kurserna, om det slutligen visar sig att jag blev antagen som reserv på den andra, men innan redan har registrerat mig på den första. Hur bör man göra?

Tacksam för svar!

Det kommer inte "hända" något om du blir antagen på 2 kurser och skiter i den ena. Vad ska de göra liksom? Att folk skiter i sommarkurser de har kommit in på är nog regel än undantag. Är ju schysst att maila och meddela dom iaf, men knappast krav. Sedan är det inte något problem att läsa flera sommarkurser samtidigt heller, om du inte syftade på din egna tidsbrist.
Citera
2015-05-12, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotashi
Det kommer inte "hända" något om du blir antagen på 2 kurser och skiter i den ena. Vad ska de göra liksom? Att folk skiter i sommarkurser de har kommit in på är nog regel än undantag. Är ju schysst att maila och meddela dom iaf, men knappast krav. Sedan är det inte något problem att läsa flera sommarkurser samtidigt heller, om du inte syftade på din egna tidsbrist.

Men jag mena att man registrerar sig till två kurser (dvs registrerar sig på högskolan och databasen för de kurserna man blivit antagen till) och sedan "hoppar av" en av dem.
Jag vill alltså läsa endast en kurs i sommar. Jag har blivit antagen till en kurs och jag är reserv på en kurs. Mellan 1 juni och 12 (?) juni måste man registrera sig på högskolan (olika datum för olika högskolor kanske?) där kursen finns och acceptera kursen för att bekräfta/behålla sin plats. Jag undrar om jag kan registrera mig på kursen jag blivit antagen till, och sedan avregistrera mig ifall jag får reda på att jag som reserv blir antagen till den andra kursen som jag hellre vill läsa?
Som reserv får man sin plats senare, dvs efter registreringsperioden.
Detta pga att reserver kommer in efter det att alla som blivit antagna och vill behålla sin plats har registrerat sig på högskolan och kursen, och dem som inte vill gå kursen ger platser åt reserverna.

Alltså handlar det inte om att bara vara antagen per se,
utan om att vara antagen och registrera sig på den högskolan och lärarplattformen som håller kursen för att behålla sin plats, vilket man skall göra, och sedan tacka nej.

Hoppas att jag förtydligade mig lite.
Senast redigerad av intesomdu 2015-05-12 kl. 13:25.
Citera
2015-05-12, 16:19
Medlem
dutys avatar
Någon som vet hur länge till man kan vänta med att ändra sina anmälningar? Jag planerar nämligen på att radera mitt andrahandsval för att mitt tredjehandsval istället ska agera andrahandsval. Hur länge till kan jag dra ut på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in