2015-05-12, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duty
Någon som vet hur länge till man kan vänta med att ändra sina anmälningar? Jag planerar nämligen på att radera mitt andrahandsval för att mitt tredjehandsval istället ska agera andrahandsval. Hur länge till kan jag dra ut på det?

Enligt svaret som är mycket lätt att hitta på antagning.se: fram till några dagar innan urval 1 körs.

Men varför vänta om du ändå redan planerat det?
Citera
2015-05-12, 16:53
Medlem
dutys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kmpa
Enligt svaret som är mycket lätt att hitta på antagning.se: fram till några dagar innan urval 1 körs.

Men varför vänta om du ändå redan planerat det?

Jo för det är några faktorer som spelar in och som jag inte kan vara 100 på inom cirka 2 veckor.
Och vill inte sedan ångra att jag tog bort mitt 2:a handsval. Att tillägga så tycker jag det är lite läskigt att trycka på (x) knappen på antagning.se Tänk om man skulle råka klicka fel? Alla valens (x) sitter ju så tätt..Kan man inte ringa in och ta bort ett val?
Citera
2015-05-12, 17:33
Medlem
Kalliassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SauceSauce
Jag skickade in ansökan till några program till HT15 men har nu efter anmälan blivit mer intresserad av ett program som jag satte längre ner i prioriteringslistan. Kan jag tacka nej om jag kommer in till program högre upp och komma in på urval 2 eller blir jag direkt struken från alla andra program när jag kommit in på ett som ligger högre upp i listan (även från urval 2)?
Nu har jag sjukt dålig koll men det du borde kunna göra är väl att stryka alla andra val så att det valet du vill komma in på hamnar först?
Och stryka kunde man väl göra fram tills första urvalet kommer?

Citat från ett tidigare inlägg:
Citat:
Svar: Du kan ändra, lägga till och stryka alternativ till och med sista anmälningsdag.
Efter sista anmälningsdag kan du bara stryka utbildningar. Du kan stryka utbildningar ända fram tills det är dags för det första urvalet, som sker några dagar innan antagningsbeskedet kommer. De utbildningar du har satt under den du stryker flyttas då upp i anmälan. Utbildningarna är fortfarande i tid.
Lägger du till en utbildning efter sista anmälningsdag blir det en Sen anmälan.

Detta ska du däremot inte göra om du är osäker på om du kommer in på det programmet, att ha livlinor kan vara rätt viktigt i slutändan.
Senast redigerad av Kalliasson 2015-05-12 kl. 17:41.
Citera
2015-05-12, 17:39
Medlem
Sheiks avatar
Om man kollar antagningsstatistik för ett visst program så kan man ju se vart gränsen för t ex HP låg HT-2014 osv. Låt säga att för ett visst program i urval 2 låg gränsen på 1.7

Men finns det något sätt att se hur många av de som hade 1.7 som blev antagna? Och hur speglar detta reservintaget? Kan det ha kommit in en reserv med 1.65 samma termin eller visar 1.7 att den sista reserven hade detta resultat? Kan det varit så att en stor majoritet av de med 1.7 inte kom in eller kom alla med 1.7 in?
Citera
2015-05-12, 17:44
Medlem
Kalliassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sheik
Om man kollar antagningsstatistik för ett visst program så kan man ju se vart gränsen för t ex HP låg HT-2014 osv. Låt säga att för ett visst program i urval 2 låg gränsen på 1.7

Men finns det något sätt att se hur många av de som hade 1.7 som blev antagna? Och hur speglar detta reservintaget? Kan det ha kommit in en reserv med 1.65 samma termin eller visar 1.7 att den sista reserven hade detta resultat? Kan det varit så att en stor majoritet av de med 1.7 inte kom in eller kom alla med 1.7 in?
Jag tvivlar på att alla med 1.7 kom in, men det är nog så i urval 2 att det lägsta HP-resultatet låg på just 1.7 för att komma in på det programmet. Allt handlar nog om prioritering på programmet, har du det som förstaval med 1.7 så ska du nog vara garanterad plats i det här fallet.
Citera
2015-05-12, 17:47
Medlem
Sheiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalliasson
Jag tvivlar på att alla med 1.7 kom in, men det är nog så i urval 2 att det lägsta HP-resultatet låg på just 1.7 för att komma in på det programmet. Allt handlar nog om prioritering på programmet, har du det som förstaval med 1.7 så ska du nog vara garanterad plats i det här fallet.

Jag har 1.7, och i urval 1 HT-2014 låg gränsen på 1.75 och vid urval 2 låg gränsen på 1.7

Jävligt nervöst och ovisst känns det
Citera
2015-05-12, 17:52
Medlem
Kalliassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sheik
Jag har 1.7, och i urval 1 HT-2014 låg gränsen på 1.75 och vid urval 2 låg gränsen på 1.7

Jävligt nervöst och ovisst känns det
Om du kollar hur många som sökte i år jämfört med förra året så kanske du får en bättre bild.
F.ö. sitter jag typ i samma sits. Jag har 0.9 och första-, andra- och tredjehandsvalen låg på 0.9, 0.8 respektive 0.8 vid urval 2.

Så sjuuuuuuukt ovisst, hatar det
Citera
2015-05-12, 19:00
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Hur du rangordnar utbildningarna spelar ingen roll för din chans för att komma in - med undantag förstås för om du kommer in på något du har rangordnat högre och blir struken på de lägre alternativen.
Citera
2015-05-12, 19:05
Medlem
Kalliassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RomanesEuntDomus
Hur du rangordnar utbildningarna spelar ingen roll för din chans för att komma in - med undantag förstås för om du kommer in på något du har rangordnat högre och blir struken på de lägre alternativen.
Inte ens om det står mellan person X med 1.7 och programmet som förstahandsval och person Y med 1.7 och programmet som andrahandsval?
Vad baserar man då urvalet på, vem är det som går före i kön?
Citera
2015-05-12, 19:12
Medlem
danthepancakes avatar
Citat:
Inte ens om det står mellan person X med 1.7 och programmet som förstahandsval och person Y med 1.7 och programmet som andrahandsval?
Vad baserar man då urvalet på, vem är det som går före i kön?

Urvalet görs 100% på betyg/HP. Har flera samma betyg/HP lottas det om de sista platserna. Söker man in i betygskvoten (dvs BIEX, BI eller BII) väljer vissa universitet (bla Lund) att använda HP som skiljekriterium.

Hur du rangordnat dina val spelar absolut ingen roll och ger dig inte sämre/bättre chanser än andra.
Citera
2015-05-12, 23:35
Medlem
Om två eller flera högskolor har samma programtyp på sitt lärosäte, hur stor är sannolikheten att man kan hoppa mellan högskolorna efter ett år/termin?

Tänker mig så här: Jag har sökt en utbildning som finns på tre ställen i Sverige, men jag misstänker att jag kanske inte kommer in på mitt förstaval. Jag vill VERKLIGEN gå på mitt förstaval eftersom den har en inriktning som inte de andra högskolorna har. Jag vet att det händer att folk hoppar av under terminens gång eller efter ett år eller så. Kan man då, eftersom man har läst snarlika ämnen hoppa in på sitt önskade lärosäte om det nu fanns platser över? Så länge man bara kompletterar det man har missat, tänker jag. Är det någon som har gjort så här?
Citera
2015-05-13, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurrHurr
Om två eller flera högskolor har samma programtyp på sitt lärosäte, hur stor är sannolikheten att man kan hoppa mellan högskolorna efter ett år/termin?

Tänker mig så här: Jag har sökt en utbildning som finns på tre ställen i Sverige, men jag misstänker att jag kanske inte kommer in på mitt förstaval. Jag vill VERKLIGEN gå på mitt förstaval eftersom den har en inriktning som inte de andra högskolorna har. Jag vet att det händer att folk hoppar av under terminens gång eller efter ett år eller så. Kan man då, eftersom man har läst snarlika ämnen hoppa in på sitt önskade lärosäte om det nu fanns platser över? Så länge man bara kompletterar det man har missat, tänker jag. Är det någon som har gjort så här?

Du kan inte "hoppa in" på en utbildning utan att först ha gjort en ansökan dit.
Om folk hoppar av en utbildning så går lediga platser till de som står som Reserver.
Står du inte som reserv får du söka om nästa år. Har du klarat motsvarande kurs på en annan skola brukar de gå att tillgodoräkna sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in