2015-05-02, 03:22
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanDick
Har förarna kollektivavtal? Personligen åker jag bara med bolag som ger förarna vettiga villkor.

Tillåt mig småskratta. Om man ska tro dom som skriver här samt bekanta som testat på branschen så existerar schyssta villkor överhuvudtaget inte i taxibranschen. Nu är jag inte någon expert men senast jag hörde/läste något om kollektivavtal blev jag inte direkt imponerad över innehållet. Förövrigt tror jag att du har en otidsenlig övertro till kollektivavtal.

Dessutom har jag svårt att tro att Uber kräver att anslutna åkerier har kollektivavtal. Vet inte ens om Taxi Sthlm eller 020/Kurir kräver det av sina åkerier.

/#LOUDmouth#
Citera
2015-05-02, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
Tillåt mig småskratta. Om man ska tro dom som skriver här samt bekanta som testat på branschen så existerar schyssta villkor överhuvudtaget inte i taxibranschen. Nu är jag inte någon expert men senast jag hörde/läste något om kollektivavtal blev jag inte direkt imponerad över innehållet. Förövrigt tror jag att du har en otidsenlig övertro till kollektivavtal.

Dessutom har jag svårt att tro att Uber kräver att anslutna åkerier har kollektivavtal. Vet inte ens om Taxi Sthlm eller 020/Kurir kräver det av sina åkerier.

/#LOUDmouth#

Taxi Sthlms förare har kollektivavtal men ej de i 020 och kurir. Kollektivavtal ger i alla fall viss avsättning till avtalspension och viss trygghet i övrigt. Hela svenska systemet är uppbyggt på att en anställd har kollektivavtal.
Citera
2015-05-02, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VanDick
Taxi Sthlms förare har kollektivavtal men ej de i 020 och kurir. Kollektivavtal ger i alla fall viss avsättning till avtalspension och viss trygghet i övrigt. Hela svenska systemet är uppbyggt på att en anställd har kollektivavtal.

Helt fel. Du har lyssnat på propaganda.

Jag har kört för Taxi Stockholm och Taxi Kurir. De anslutna åkerierna behöver inte alls följa de fina powerpoint bilderna som marknadsavdelningen visar upp.

Jag har alltid haft bättre villkor på Kurir (med avtalspension) än vad jag hade på Taxi Stockholm.

Garantilön kan du glömma på båda bolagen.
Citera
2015-05-02, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ned Flander
Helt fel. Du har lyssnat på propaganda.

Jag har kört för Taxi Stockholm och Taxi Kurir. De anslutna åkerierna behöver inte alls följa de fina powerpoint bilderna som marknadsavdelningen visar upp.

Jag har alltid haft bättre villkor på Kurir (med avtalspension) än vad jag hade på Taxi Stockholm.

Garantilön kan du glömma på båda bolagen.

020-åkare har inte kollektivavtal (och betalar då inte in för avtalspension) så varför skulle då kurirs ha det? Rätta mig om jag har fel men ingår inte de i samma koncern? Jag vet att taxi STHLMs förare är anslutna till kollektivavtal och att åkarna betalar in för avtalspension. Viktigt att som förare ha koll på det (oavsett vilket bolag man kör åt).

Garantilönen är ändå inte så hög och tyvärr så sitter många förare 13 timmars pass i bilen, så de binder ju ris åt egen rygg på det sättet. Går ju för fn inte att betala lön till tiden folk sover i bilen
Citera
2015-05-03, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klassdifferens
Snackade lite med en Uberchaufför förra gången jag åkte och han var väldigt negativ till nya Uberpop, då det blev fler och fler som körde, med betydligt lägre priser än vad han hade. Alltså började det bli ganska stark konkurrens även inom Uber, framförallt då mellan Uber Pop och X.

Vore intressant att veta hur mycket Uber tjänar per klass, torde vara procentuellt på totalbeloppet?

Jag åker UberPop framför X alla dagar i veckan, om det finns tillgängligt. Har åkt allt från Toyota Prius till Chrysler 300C till Land Rover Defend (http://upload.wikimedia.org/wikipedi...Defender90.JPG). Ganska roligt med olika bilar, speciellt Land Rovern som dök upp mitt på Stureplan haha.
Har oxå åkt med honom! Åkte nån jävla Kia igår så liten o trång. Vet att deras bilar max får vara 10 år gamla (när man kör POP) men den här va fan ghetto.
Har även åkt med nån Cadillac V8, Infiniti oxå. Standard är väl dock nån Volvo (särskilt 1,8t).
Citera
2015-05-04, 11:35
Medlem
Vardons avatar
Nu kör de radioreklam med...

Har Uber och transportstyrelsen kommit överens än?
Citera
2015-05-06, 08:50
Moderator
Gromguttens avatar
Mer av diskussioner om själva konceptet än om føretaget i sig. Lite svårplacerat men vi testar med:

Føretagsskvaller -> Føretagande

/Mod
Citera
2015-05-07, 10:48
Medlem
För er som funderar på att köra UberPop:

Man tjänar i runda slängar, efter ubers 20% och bensinkostnad (som man får står för själv) mellan 170-240kr/ timme om man kör fredag kväll/natt & lördag em/kväll/natt.
De flesta har legat mellan 280-350kr/timme i snitt enl Uber när de kört men efter avdrag och bensin så blir det ca mellan 170-240kr/timme beroende på hur bensinsnål bil man har förstås, man kan säkert tjäna ännu bättre om man har en väldigt bensinsnål bil
Citera
2015-05-09, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlimKim1979
För er som funderar på att köra UberPop:

Man tjänar i runda slängar, efter ubers 20% och bensinkostnad (som man får står för själv) mellan 170-240kr/ timme om man kör fredag kväll/natt & lördag em/kväll/natt.
De flesta har legat mellan 280-350kr/timme i snitt enl Uber när de kört men efter avdrag och bensin så blir det ca mellan 170-240kr/timme beroende på hur bensinsnål bil man har förstås, man kan säkert tjäna ännu bättre om man har en väldigt bensinsnål bil

Problemet är ju att det är oskattade pengar vilket betyder att det är olagligt..
Om det ska va lagligt måste man ha ett taxiföretag och då avgår mycket mer än bara drivmedel, slitage och Ubers 20%.
Citera
2015-05-15, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kristofer00
Problemet är ju att det är oskattade pengar vilket betyder att det är olagligt..
Om det ska va lagligt måste man ha ett taxiföretag och då avgår mycket mer än bara drivmedel, slitage och Ubers 20%.

Exakt. I nuläget betalas pengar till dig från Holland en gång i veckan. Du får som chaffis 80% av inkört. Enligt Uber är det inte deras problem hur du väljer att göra med de här pengarna, dvs om du bara stoppar dom i fickan eller väljer att redovisa dom som inkomst/intäkt.

Jag gissar att Skatteverket tycker att någon bör betala ex. arbetsgivaravgifter på de här pengarna. I nuläget betalas inga sådana, vilket innebär att någon slipper betala de 32%.

Gissningsvis försöker Uber hävda att det inte rör sig om taxiverksamhet utan att det är samåkning, dvs att chaffis får ersättning för soppa och slitaget på bil, och därför ska det inte behandlas som vanlig affärsverksamhet.

Det blir säkert så att Uber får backa från det här upplägget. Och då måste de höja priserna i motsvarande mån (dvs ca 32%) och då är det nästan på samma nivå som UberX.

Ett problem OM det blir så att SKV får igenom att det ska vara arb.givaravg. är vem som ska betala dessa. Min gissning är att det blir alla chaffisar. Och är det så att SKV kan kräva in retroaktivt, så blir det ju inte så kul för dessa. Det kan ju dessutom vara så att man har köpt sig en bil på 3-års-lease för att använda och helt plötsligt så kan man stå där med en rätt onödig leasekostnad.

Men vem vet, Uber kanske har nåt fiffigt upplägg via utländska bolag som gör att det kan få fortsätta.
Citera
2015-05-17, 02:32
Bannlyst
Skaffar man f-skattesedel så kör man in pengarna som leverantör av tjänst.
taxibolagen lobbar dock hårt på att uberförare ska ha något slags certifikat för vår "säkerhet"

Det kommer resultera i att skatteverket-transportstyrelsen kommer kräva att bilen uppfyller miljökrav, att föraren söker tillstånd efter tillstånd, och att skatter och moms betalas in oavsett vad man kört in.
Tröskeln blir högre och färre vågar bli uber-förare
Allt handlar om att skydda de stora taxibolagen . Vår nuvarande regering är ett jävla skämt . hoppas att alliansen vinner igen
Citera
2015-05-18, 14:01
Medlem
Uber chaufförens lön sätts in på kontot varje vecka via en bank från Holland. 20% av det inkörda beloppet tillkommer Uber, resterande tillkommer föraren.

Till den stora frågan
Vad ska föraren göra med det inkörda beloppet dvs lönen? Tips, tankar och funderingar? Är det olagligt att inte betala skatt och vad bör man göra? Har en polare som kör och han vill inte bli återbetalningsskyldig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in